suzuki gs500e overhit ??

barrybadpak

Rookie
7 apr 2017
5
0
hoofddorp
hallo ik ben barry . heb net 1 jaar mijn a2 rijbewijs en heb als eerste motor een suzuki gs500e. ik rij alteid sportief dus trek em lekker door. het blok lekt echter aan de linker kant wat olie maar ik ben hier vanaf het begin al op de hoogte en houd het pijl goed bij. ik heb al meerdere keren langs de weg gestaan met wat lijkt op een overhite motor... hij verliest zijn kracht redelijk snel en het olie lampje gaat branden als het al te laat is :( het blok loopt verder als een zonnetje . mijn vraag is .... rij ik te sportief of is er hier iets anders gaande ? alvast bedankt voor het mee denken :)
 
Als het olielampje gaat branden is 'm niet overhit, dan is de oliedruk te laag. Bij een lucht-/oliegekoelde motor als een GS500 kan dat wel leiden tot een overhitte motor...

Als je al meerdere malen het oliecontrole lampje aan het branden hebt gehad tijdens stevig doorrijden en een redelijke lekkage hebt dan vrees ik dat je binnenkort je big-end lagers wel vaarwel kan zeggen...
 
Laatst bewerkt:
Voor dit soort mensen heeft yamaha op heleboel modellen dus een olienivo waarschuwingslamp ipv een oliedruk waarschuwingslamp.

@ TS beter op zoek naar een goed 2ehands motorblok en dat monteren want dit blok wat er nu onder hangt is ondanks dat het misschien nog wel loopt, dood en overleden.
De lagers zijn naar alle waarschijnlijkheid al ver versleten en de cilinderwanden en zuigers zijn ook ver versleten door een gebrek aan smering.
Hierdoor verbruikt je gs ook veel olie.
 
Hallo.

Gewoon mee doorrijden tot hij ontploft.
De motor brengt waarschijnlijk toch geen stuiver meer op en goede 2ehandse motorblokken zijn heel erg schaars.
Je kunt er ook niet inkijken voor je hem koopt dat het maakt het al te lastig.

Olie goed op peil houden en misschien een beetje rustiger aan rijden.

Zit er nog wel het originele luchtfilter/uitlaat op?

Misschien loopt hij wat te arm daardoor kan hij ook erg warm worden.

Groeten en succes ermee.
 
Hallo

Vervelend allemaal voor je, dat je Suzuki die problemen heeft. Hopelijk komt het toch nog allemaal goed, hoeveel km heeft je Suzuki gelopen.

Groeten Eip.
 
Hallo.

Gewoon mee doorrijden tot hij ontploft.
De motor brengt waarschijnlijk toch geen stuiver meer op en goede 2ehandse motorblokken zijn heel erg schaars.
Je kunt er ook niet inkijken voor je hem koopt dat het maakt het al te lastig.

Olie goed op peil houden en misschien een beetje rustiger aan rijden.

Zit er nog wel het originele luchtfilter/uitlaat op?

Misschien loopt hij wat te arm daardoor kan hij ook erg warm worden.

Groeten en succes ermee.

ja dit is meschien wel de beste optie . de motor komt bij een dealer vandaan uit lisse . heb em nu nog geen jaar in bezit :(
 
hallo ik ben barry . heb net 1 jaar mijn a2 rijbewijs en heb als eerste motor een suzuki gs500e. ik rij alteid sportief dus trek em lekker door. het blok lekt echter aan de linker kant wat olie maar ik ben hier vanaf het begin al op de hoogte en houd het pijl goed bij. ik heb al meerdere keren langs de weg gestaan met wat lijkt op een overhite motor... hij verliest zijn kracht redelijk snel en het olie lampje gaat branden als het al te laat is :( het blok loopt verder als een zonnetje . mijn vraag is .... rij ik te sportief of is er hier iets anders gaande ? alvast bedankt voor het mee denken :)

Hoe bedoel je dit? Als de motor niet loopt gaat het lampje branden dus het kan ook zijn dat het lampje alleen maar gaat branden omdat de motor uit valt?
 
Als het olielampje gaat branden is 'm niet overhit, dan is de oliedruk te laag. Bij een lucht-/oliegekoelde motor als een GS500 kan dat wel leiden tot een overhitte motor...

Als je al meerdere malen het oliecontrole lampje aan het branden hebt gehad tijdens stevig doorrijden en een redelijke lekkage hebt dan vrees ik dat je binnenkort je big-end lagers wel vaarwel kan zeggen...

Een beetje technieker zou toch eerst op zoek gaan naar zekerheid WAT er aan de hand is voor hij een ander blok gaat zoeken.


Op grond waarvan de conclusie dat het blok oververhit raakt ?

Het enige concrete dat ik tot nu toe gelezen heb is dat er ergens wat olie zweet en dat boeit vrij weinig.

Dat het olielampje gaat branden op het moment dat de motor afslaat lijkt me vrij logisch. Ik gok dat het olielampje zelf brand als je de motor koud op contact zet :+
 
Het benzinekraantje is in veel 'stotter' gevallen vaak het probleem. Zet je kraantje op PRI (omhoog) als hij begint te stotteren. Als hij dan weer als vanouds rijdt heb je de oorzaak al te pakken.

Niet vergeten het kraantje na de rit weer van PRI af te zetten
 
Dat "oververhit" komt dan doordat je motor ineens stopt vanuit volgas/snelweg.
Er zit dan nog relatief veel warmte in je blok die niet meer afgevoerd wordt naar oliekoeler en (rijwind langs)koelribben.
Normaal gesproken zou je na de snelweg nog ettelijke minuten langzamer rijden voordat je ergens stopt waardoor het blok rustig kan afkoelen.
Ben benieuwd wat het nou was.....
 
Een beetje technieker zou toch eerst op zoek gaan naar zekerheid WAT er aan de hand is voor hij een ander blok gaat zoeken.

Waar zie je mij reopen dat hij een ander blok moet gaan zoeken dan :? Dat is wel het laatste wat ik aan zou raden wanneer iets nog niet stuk is.

Dat het olielampje gaat branden op het moment dat de motor afslaat lijkt me vrij logisch. Ik gok dat het olielampje zelf brand als je de motor koud op contact zet :+

Er staat niet dat hij afslaat, er staat dat hij zijn kracht verliest en dat zou geen enkel effect mogen hebben op de oliepomp. Een beetje gezonde accu kan op de startmotor al voldoende toeren halen om tot de benodigde oliedruk te komen.

Maargoed misschien moet de TS het probleem wat beter beschrijven want als hij inderdaad gewoon afslaat i.p.v. dat het vermogen afneemt dan is er weinig aan de hand. En GS500's staan nog wel eens bekend om slechte tankontluchting (zeker op de snelweg) of problemen met de brandstofkraan.
 
Laatst bewerkt:
Waar zie je mij reopen dat hij een ander blok moet gaan zoeken dan :? Dat is wel het laatste wat ik aan zou raden wanneer iets nog niet stuk is.Er staat niet dat hij afslaat, er staat dat hij zijn kracht verliest en dat zou geen enkel effect mogen hebben op de oliepomp. Een beetje gezonde accu kan op de startmotor al voldoende toeren halen om tot de benodigde oliedruk te komen.

Maargoed misschien moet de TS het probleem wat beter beschrijven want als hij inderdaad gewoon afslaat i.p.v. dat het vermogen afneemt dan is er weinig aan de hand. En GS500's staan nog wel eens bekend om slechte tankontluchting (zeker op de snelweg) of problemen met de brandstofkraan.

Waar zie je mij roepen dat jij roept dat hij een ander blok moet gaan zoeken :?

Ik zei toch...'een goede mechanieker' !! }) :P
 
Laatst bewerkt:
Die moet je me toch eens uitleggen

Hetzelfde dat wordt afgeraden om je auto na een stevige klim bergop direct de motor uit te zetten bij eerste beste uitkijk/picnik plek.
Ook al heb je op de auto actieve koeling dmv ventilator over je radiateur en oliekoeler.

Bij "mayo" in de olie wordt overal aangeraden om een stukje "stevig" te rijden. (snelweg)
Ettelijke onderwerpen op dit forum waarbij de motor niet op temp komt op kortere 20km ritten naar/van het werk.
Die toch ook al gauw 20-35min in beslag nemen.
(Ik vermoed dat de mayo nauwelijks gaat verdwijnen zelfs als je 1 uur stationair draait)

Dat flink doorrijden zorgt dus voor een lekker warm blok. (snelweg/bergop verhaal)
Eenmaal in de bebouwde kom zal de temp alweer wat gezakt zijn. (mayo verhaal)
Vandaar de belevenis dat het blok oververhit is wanneer je 1min na snelweg bewust gaat kijken/controleren op mogelijke oorzaken.
 
De motor van TS heeft een luchtgekoeld blok, geen radiator. Als je van de snelweg af komt met je 130 graden warme blokje en je zet hem af dan gebeurt er niks. Je voegt geen energie meer toe dus kan hij niet oververhit raken, enkel verder afkoelen.

Verder een wazig verhaal en de enige reden waarom ik kan bedenken dat je een auto niet direct moet uitzetten na extreme inspanning is dat de koelvloeistof lokaal begint te koken. Ieder geval geen relevant verhaal voor de TS.
 
Terug
Bovenaan Onderaan