Suzuki gs500e start niet electrisch ( ik weet dat hier veel topics over zijn, maar dit is een ander probleem)

Daimyjk

MF'er
16 nov 2016
37
11
Sexbierum
Goedendag,

Ten eerste zal ik me voorstellen. Ik ben Daimy en ik bezit sinds kort mijn 2e gs500.

ongeveer twee weken geleden heb ik mijn 2e gs500 gekocht aangezien ik de andere 2 keer heb laten warm lopen en deze alles behalve nog goed loopt en er kwam voor de rest ook veel onderhoud aan, De 2e Suzuki had wat onderhoud nodig want de remklauw achter functioneerde niet goed en de achterband was op. Dit heb ik overgezet van mijn oude motor.

nadat ik alles overgezet heb, wou de motor ploteseling niet meer electrisch starten. Zodra ik de startknop indruk hoor ik een duidelijke klak, maar de startmotor gaat niet rond. Ik heb toen de accu gemeten en hij gaf 12,5v onbelast en als ik de startknop indrukte zakte dat naar 5v. zodra ik de startknop losliet stond de spanning weer op 12,5v. Ik dacht eerst dat de accu niet genoeg stroom kon leveren, dus deze heb ik al vervangen voor een nieuwe, maar het probleem bleef. Vervolgens heb ik mijn startrelais vervangen en dit mocht ook niet baten. ik heb de weerstand van de kabel van het startrelais naar de startmotor opgemeten en de weerstand was bijna niks, hier ligt het dus ook niet aan. vervolgens heb ik maar de startmotor vervangen aangezien ik zeker wist dat ik een goede had liggen, maar dit hielp ook niks. Hierna heb ik gekeken naar de startkoppeling en de ene kant draait hij rond (niet super ligt, maar ik kan hem met mijn had rond krijgen) en de andere kant krijg ik er geen beweging im, dus dit lijkt ook goed. Ik heb voor de grap mijn reserve startmotor gepakt (dus de start motor die eerst op de motor zat) en deze heb ik verbonden met het startrelais en de min op de min van de accu gezet, de losse startmotor gaat wel gewoon rond als ik de startknop indruk, wat heel vreemd is (deze lag gewoon op de grond en was niet aangesloten aan het blok). vervolgens kwam ik op het idee dat de massa misschien niet helemaal ok is, dus ik heb een startkabel gepakt en die op de min van de accu gedaan naar de min van de startmotor (de startmotor die in het blok zit), maar ook dit mocht niet helpen.

Alles lijkt dus goed, maar ik weet niet wat ik over het hoofd zie. heeft iemand ideen? de motor valt overigens gewoon aan te duwen, maar echt ideaal is dat natuurlijk niet.

met vriendelijke groet Daimy
 
Als je overtuigd bent van een goede accu, dan lijkt mij dat de startmotor wel rond wil, maar niet kan.
Worden de kabels warm, dan loopt er een flinke stroom.'Dus mijnsinziens twee mogelijkheden.
De startmotor zelf is in orde, maar kan door mechanisch probleem niet draaien.
Of de startmotor zelf is stuk, wikkelingen rondsel of anderszins.
Ik ben er hoogstwaarschijnlijk achter, ik heb de onstekingsdeksel verwijdert en daarna heb ik de tandwielen tussen de startkoppeling en de startmotor verwijdert, ik heb toen de startknop ingedrukt en de startmotor kwam meteen op gang. Vervolgens heb ik de tandwielen terug gezet en heb ik het asje van de tandwielen tegen gehouden en ja hoor de startmotor ging draaien en de zuigers op en neer💪🏻 Ik vermoed dat de onstekingsdeksel er voor zorgt dat het asje een beetje scheef staat ofzo, geen idee hoe, maar hier ga ik morgen mee verder.
 
Waarom lezen we nergens eerder dat je deksel hebt verwijderd?
Ben je geen pasbuisjes kwijt uit het deksel? deze zorgen ervoor dat het deksel gefixeerd wordt op de juiste plaats.
 
Waarom lezen we nergens eerder dat je deksel hebt verwijderd?
Ben je geen pasbuisjes kwijt uit het deksel? deze zorgen ervoor dat het deksel gefixeerd wordt op de juiste plaats.
Ik heb duidelijk vermeldt dat ik ook de startkoppeling heb getest, dit is niet mogelijk zonder een deksel te verwijderen. Overigens is dit probleem spontaan ontstaan en niet omdat ik overal onbewust aan ben gaan klooien.
 
Dag heren, bedankt voor jullie moeite.

Ik heb het probleem opgelost.
Het busje waar de as tussen valt van de tandwielen tussen de startmotor en de startkoppeling had een braampje en dat kwam dus tegen de tandwielen aan! Het ging om een klein braampje dat dus schijnbaar veel kwaat kon aanrichten! Ik heb dit met een fijn schuurpapiertje bewerkt en klaar is kees.

Overigens voor de mensen die beweren dat wanneer de accu daalt naar 5v hij meteen verrot is, dit is niet waar allebei de accu’s zijn nog goed, ze herstellen zich prima.

Met vriendelijke groet Daimy
 
Terug
Bovenaan Onderaan