Suzuki GS500E stopt na kilometer

Mikeiej

Rookie
30 jun 2015
14
0
Nijmegen
Beste mensen,

Een jaar geleden heb ik het motorblok van mijn suzuki GS500E uit 1992 vervangen, een half jaar later kreeg dit motorblok weer kuren en maakte hij steeds een ratelend geluid met rijden, mij werd verteld dat ik er gewoon mee moest blijven rijden of weer veel geld aan uit moest geven. Ik heb besloten om er mee te blijven rijden en dit werkte ook gewoon 3 maanden goed, echter nadat ik hem 3 maanden heb moeten stallen door een operatie, start hij nog steeds goed als ik de choke gebruik en rijd hij ook gewoon aan. Alleen na ongeveer een kilometer loopt de toerenteller opeens naar 0 en kan ik hem ook niet meer starten.
Weet iemand of hier een simpele oplossing voor is of dat ik het beste mijn motor als sloper of opknapper kan verkopen?

Alvast bedankt!
 
Weet niet welke garage je hebt maar een echt ratelend geluid kan niet heel goed zijn vaak de kettingspanner die je redelijk makkelijk kan vervangen, weet wel dat de gs500e bekend staat met een zwevende nokkenas daar kan je wel mee doorrijden.

Start de motor na een tijdje wel weer?
Dan is het wellicht een brandstof probleem je kan de benzine kraan op PRI zetten en dan kijken of de motor start (motor niet op PRI laten staan na rijden) PRI omzeilt je vacuüm van je benzinekraan, kan ook nog zijn dat er een ontluchting of toevoerslang van de benzine bekneld zit of iets dergelijks moeilijk te zeggen maar je kan naar die dingen kijken.
 
bedankt voor je reactie,

Het ratellende geluid komt als ik mij goed herinner inderdaad door de zwevende nokkenas, ik ben bij 2 garages geweest en bij beiden werd mij verteld dat dit niet makkelijk op te lossen was en dat ik het beste het hele motorblok kon vervangen dus ik denk niet dat het aan de kettingspanner ligt.

De motor start af en toe na het uitvallen nog wel maar meestal is dit niet het geval, als ik de accu dan helemaal oplaad dan start hij altijd meteen en loopt hij "goed". totdat ik ermee ga rijden...
De PRI stand had ik nog nooit van gehoord maar heb het wel zien staan op de gaskraan inderdaad, ik zal het morgen eens proberen of hij dan wel verder rijd.

Bedankt voor de tips iniedergeval!
 
Oke ik heb het toch even uitgeprobeerd, heb 3 keer een stukje gereden waar hij normaal al halverwege de eerste keer afsloeg en nu bleef hij gewoon lopen, waarschijnlijk toch door de PRI stand. Alleen ik merkte tijdens het rijden dat ik vaak door de toeren heen slipte, de toeren liepen dus hoog op maar ik ging niet harder.
Misschien dat dit iets verklaart?
 
Laatst bewerkt:
dat die door de toeren slip heeft met de koppeling te maken. of die is versleten of er zit verkeerde olie in het blok die de frictie te veel beperkt of de veren geven niet meer genoeg druk op de platen. oplossen hoeft niet erg duur of moeilijk te zijn zeker als je het oude blok nog hebt want dan kan je daar de onderdelen uit halen.
als die op pri wel blijft lopen moet de benzine kraan een keer gerepareerd worden waarschijnlijk of het vacuüm slangetje dat hem aanstuurt. hoeft niet al te veel te kosten en is ook niet erg moeilijk.
 
dat die door de toeren slip heeft met de koppeling te maken. of die is versleten of er zit verkeerde olie in het blok die de frictie te veel beperkt of de veren geven niet meer genoeg druk op de platen. oplossen hoeft niet erg duur of moeilijk te zijn zeker als je het oude blok nog hebt want dan kan je daar de onderdelen uit halen.
als die op pri wel blijft lopen moet de benzine kraan een keer gerepareerd worden waarschijnlijk of het vacuüm slangetje dat hem aanstuurt. hoeft niet al te veel te kosten en is ook niet erg moeilijk.

:^
 
Okee, probleem is, de koppelingsplaten komen al uit het oude motorblok want de nieuwe had ik kapot gereden doordat ik auto olie in de motor had gedaan...

hierdoor wordt het zeker een duurdere grap?

Dat laatste kan ik wel doen maar ik vraag me af of dit rendabel is aangezien het motorblok eigenlijk al niks meer waard is, mbt. het tikken.

iemand enige indicatie hoeveel ik voor een gs500e uit 1992 kan krijgen zonder werkend motorblok?
 
Okee, probleem is, de koppelingsplaten komen al uit het oude motorblok want de nieuwe had ik kapot gereden doordat ik auto olie in de motor had gedaan...

hierdoor wordt het zeker een duurdere grap?

Dat laatste kan ik wel doen maar ik vraag me af of dit rendabel is aangezien het motorblok eigenlijk al niks meer waard is, mbt. het tikken.

iemand enige indicatie hoeveel ik voor een gs500e uit 1992 kan krijgen zonder werkend motorblok?
je moet je niet zozeer afvragen wat de kosten zijn ten opzichte van de waarde van de motor maar wat kost het inruilen op een andere motor tegen de reparatie en dan moet je ook bedenken dat de andere motor misschien ook wel gebreken heeft. en als de motor minder waard is als de tank benzine gooi je er dan ook maar geen benzine meer in? dit soort onderdelen horen gewoon bij gebruiksartikelen. eens in de zoveel tijd ben je aan de beurt en kost het geld. je ebt een oude motor en dus geen afschrijving meer maar daar staat wat onderhoud tegen over. een in goede staat verkerende 2de hands koppelingsset hoeft niet meer als 100 euro te kosten inclusief de benodigde pakkingen. moet je er alleen nog wat werk in steken. en voor een paar tientjes heb je een revisie set voor de brandstof kraan. ik denk dat inruilen duurder is en dan weet je ook niet hoe lang hij het vol gaat houden zonder reparatie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan