Suzuki gs500e Tik in het blok

QVC

Rookie
28 feb 2022
24
12
Hallo!

Ik heb sinds kort een GS500e gekocht met het idee hier op te gaan rijden met het warmere weer en mogelijk ook langere ritten met wat meer bochten aangezien dit een stuk sportiever rijdt dan mijn F650 BMW.
Nou heb ik hem voor een schijt prijs gekocht en hier zitten uiteraard zijn risico's bij maar dat terzijde bij aankoop klonk alles goed blok liep lekker remmen functioneren naar behoren etc. etc.

Ik heb sinds aankoop binnen laten we zeggen 2 a 3 weken maar 500-600 km gereden. en nu lijkt er een tik in het blok te zitten.
ik heb nu de olie pijl weer bijgevuld hier ging toch iets meer in dan ik gehoopt had zeg 400-600 ml. Dus hij lijkt wat meer te verbruiken/ mogelijk zweet een beetje.

Maar dat ga ik aanpakken in de volgende onderhoud beurt hij rijd momenteel niet omdat ik niet het risico wil lopen nog meer te slopen.
De tik in het blok is het meest merkbaar als het blok warm is koud hoor ik niks terwijl dit model (van 1990) juist wel zou mogen tikken bij een koud blok maar niet bij een warm blok.

Zie video om te horen wat ik bedoel het lijkt bij de nokkenas te zitten maar ik weet het niet zeker dus voordat ik alles open trek heeft er iemand nog advies?

Alvast dank voor de hulp ik kan het goed gebruiken!
Ik heb namelijk even geen idee waar ik mij het beste op kan voorbereiden als in wat zal ik preventief alvast moeten bestellen?
 

Bijlagen

  • 20230524_084029.mp4
    27,4 MB
  • 20230524_172149.mp4
    67,1 MB
Euhm, dat valt niet echt mee. In een gezond motorblok zwerfen geen metaaldeeltjes rond... het is wel een beetje je kop in het zand steken om te denken dat het meevalt.
Die metaaldeeltjes gaan overal tussen zitten en krassen en/of zorgen voor verstoppingen. Ik wil niet al te pessimistisch zijn, maar het lijkt wel een beetje het begin van het einde.

De optie van rammelende bak is niet echt gek. Als het maar niet bovenop de Brienenoord gebeurt ofzo...
 
Duidelijk 🤣
Wordt dus tijd om te kijken wat ik met de motor ga doen…..
desondanks de wat negatievere reacties is het wel duidelijk dat er echt wel wat mis is👌

Iedereen blijft leren wijze les geleerd toch minder eigenwijs worden…..
Momenteel doet alles het nog maar duidelijk niet lang meer dank voor alle hulp zo verre!
 
Mijn reactie was niet negatief bedoel, maar oprecht. Als het blok een versleten bigend heeft, dan is die economisch totall loss. Je kan gaan reviseren om te leren, of opzoek naar een ander blok. Door rijden totdat het blok kapot gaat is ook een ervaring. Wie weet duurt dat nog veel langer dan verwacht.

Bij mijn GPZ500 heb ik een oliedrukmeter ingebouwd. De kilometerstand is ondertussen 125.000km en het blok begint steeds minder oliedruk op te bouwen. De lagers van het bigenden slijten. Nou ben ik wel nieuwsgierig hoe lang het duurt voordat er door die lagers zoveel oliedruk verloren gaat, voordat het blok door gebrek aan olie in de soep loopt. Nou duurt dat toch alweer meer dan een jaar, dus wie weet...
 
  • Leuk
Waarderingen: QVC
Mijn reactie was niet negatief bedoel, maar oprecht. Als het blok een versleten bigend heeft, dan is die economisch totall loss. Je kan gaan reviseren om te leren, of opzoek naar een ander blok. Door rijden totdat het blok kapot gaat is ook een ervaring. Wie weet duurt dat nog veel langer dan verwacht.

Bij mijn GPZ500 heb ik een oliedrukmeter ingebouwd. De kilometerstand is ondertussen 125.000km en het blok begint steeds minder oliedruk op te bouwen. De lagers van het bigenden slijten. Nou ben ik wel nieuwsgierig hoe lang het duurt voordat er door die lagers zoveel oliedruk verloren gaat, voordat het blok door gebrek aan olie in de soep loopt. Nou duurt dat toch alweer meer dan een jaar, dus wie weet...
Mijn excuus mijn interpretatie was verkeerd!
Kwam anders binnen dan de bedoeling was,
Het is inderdaad wel een interessant experiment met de oliedruk meter ik zou alleen geen idee hebben waar ik dan aan zou beginnen.
Mijn idee dat het mee viel komt vooral omdat ik na het horen van meerdere Suzuki’s met een tik in het blok die vele malen slechter klonken ik. Vandaar de veronderstelling dat dit nog niet zodanig erg/ver is.
Ben inderdaad wel benieuwd hoe lang dit nog blijft draaien daarnaast was de overweging ook meer vanuit de kosten aangezien ik al niet veel heb neergelegd voor de motor is het ook niet echt waard om hier nog een hoop werk en onderdelen in te steken.

Het is nu meer de overweging wat ik met de motor doe of ik er meer tijd insteek of hem verkoop.
 
In de GPZ500 is een drukhoudend oliekanaal afgedopt met een verwijderbare plug. Daar heb ik een adapter op gezet met een oliedrukmeter en de meter in het dashboard gebouwd.

Zelf heb ik geen ervaring met de GS500. Ik weet dus ook niet hoe het geluid zich verhoudt tot andere GS-en en of je ergens een oliedrukmeter in kan bouwen. Misschien voegt het ook niet veel toe. Je weet pas wat het blok doet als je er mee door rijdt. Dat kost ook nog het minste. Gewoon olie en filter wisselen en karren met die hap. Uiteraard geheel op eigen verantwoording ;)

Met mijn ex-Yamaha TT600R heb ik een vastloper (pistonpen brak uit de zuiger) gehad op de linker baan op de A4. Dat was ook een interessante ervaring. Snel handelen met helderheid van geest is op dat moment wel vereist. Hoe ben jij in hoge stress situaties?
 
In de GPZ500 is een drukhoudend oliekanaal afgedopt met een verwijderbare plug. Daar heb ik een adapter op gezet met een oliedrukmeter en de meter in het dashboard gebouwd.

Zelf heb ik geen ervaring met de GS500. Ik weet dus ook niet hoe het geluid zich verhoudt tot andere GS-en en of je ergens een oliedrukmeter in kan bouwen. Misschien voegt het ook niet veel toe. Je weet pas wat het blok doet als je er mee door rijdt. Dat kost ook nog het minste. Gewoon olie en filter wisselen en karren met die hap. Uiteraard geheel op eigen verantwoording ;)

Met mijn ex-Yamaha TT600R heb ik een vastloper (pistonpen brak uit de zuiger) gehad op de linker baan op de A4. Dat was ook een interessante ervaring. Snel handelen met helderheid van geest is op dat moment wel vereist. Hoe ben jij in hoge stress situaties?
Als het goed is zit er wel een soort druk meter in Als in lampje in het dashboard die uitgaat als de druk goed is. Dus mogelijk wel kansen.
Ja en inderdaad is volledig eigen risico daar kan ik mee leven,
En in stress situaties mocht het gebeuren heb ik gelukkig en helaas al ervaring met een vastloper gehad en een hangende achterrem dus zou willen zeggen dat ik met redelijke zekerheid hier denk ik wel goed en zo veilig mogelijk kan handelen, eerst zien en dan geloven natuurlijk maar ik ga er niet vanuit.

Is mogelijk nog wel een goed idee om even te kijken naar die druk meter wat voor druk meter gebruik jij? En hoe weet je dan of de druk goed is of niet als in wat zeggen die waardes?
 
In het WerkPlaatsHandBoek staat wel vermeld wat voor drukken wel en niet ok zijn, en waar je moet meten. Aan de hand daarvan kun je een meter uitzoeken. Let wel, goede oliedruk zegt weinig over dat bigend, veel meer over je oliepomp
 
heb jij geen oliefilter ?
Jawel, maar alleen de olie die door de pomp wordt opgepompt gaat door het filter. De olie die vanuit je carter naar boven wordt geslingerd door drijfstangen, nokkenaskettingen enzo wordt bij mij niet gefilterd.

Ik heb ook een een gs500 gehad, met een kapot balansas lager. Na 30 seconden rammelen waren de zuigers en cilinders ook al aardig bekrast.
 
Terug
Bovenaan Onderaan