Suzuki GS550 start problemen

NikB

Rookie
8 mei 2013
20
6
Hallo Allemaal,

Via de zoekfunctie kom ik heel veel tegen over de GS550, maar niet precies het probleem zoals wij dat hebben. Hopelijk kunnen jullie ons op weg helpen.

Ik heb samen met een vriend een paar maanden terug een GS550 uit '84 op de kop weten te tikken. De GS heeft lang stil gestaan en is (volgens de verkoper) met een lekke koppaking rijdend weggezet.

Voor jullie info, wij doen dit puur voor de hobby. We zijn geen monteurs maar we hopen met de (beperkte) technische kennis die we hebben, een beetje gezond verstand en een WPH toch een eind te kunnen komen.

Even kort samengevat wat we tot nu toe gedaan hebben:
- Demonteren van cilinderkop, carburateurs, uitlaat etc.
- Cilinderkop laten vlakken
- Koppakking vervangen
- Cilinderkop (na schoonmaken) weer gemonteerd
- Nokkenas timing volgens WPH uitgevoerd
- Grotendeels alles weer gemonteerd (incl nieuwe pakkingen).
- Startmotor getest = OK
- Carburateurs schoongemaakt en weer gemonteerd
- Tank schoon gemaakt en nieuwe benzine erin.
- Olie in het blok vervangen
- Nieuwe bougies
- Getest of motor nog draait en niet vast zit = OK
(ik zal vast nog wat vergeten zijn....)

Toen volgens ons alles weer op z'n plek zat hebben we een eerste startpoging gedaan.
Gebeurde helemaal niets bij het indrukken van de start knop. Omdat het startrelais nog los hing en deze blijkbaar niet geaard was gebeurde er niets. Na alles nog eens nagekeken te hebben en aangesloten werkte de start knop.

Nu komt het: De motor draait dus netjes rond. Alle 4 bougies geven vonk. Benzine komt in carburateur (getest door boutje onderin carb los te draaien) maar de motor doet geen enkele poging om "aan te slaan". Na een aantal mislukte pogingen en alles weer gecheckt te hebben zoeken we toch hulp op dit forum.

Wie kan ons verder op weg helpen en advies geven wat we nog kunnen checken?

Alvast bedankt!
 
De bougiekabels kunnen er maar op een manier op.

Als het blok "te" makkelijk rond gaat heb je niet genoeg compressie. Dit kan worden veroorzaakt door verkeerde timing, kromme kleppen etc. Dit kun je wel aardig testen door tijdens het starten je hand op de uitlaat de doen. Heb je wel genoeg compressie dan merk je dit snel genoeg omdat je accu dan leeg getrokken wordt.
 
Dank voor jullie reacties.

- De bougies worden niet nat.
- De bougiekabels hebben we aangesloten volgens het WPH. We hebben ook andere volgorde geprobeerd maar zelfde resultaat.
- Voor zover we kunnen testen werkt de choke.

De compressie zullen we dan inderdaad eens moeten checken, dit hebben we nog niet gedaan.
 
als de bougies niet nat worden na een tijdje starten, dan krijgt de motor geen benzine.
het probleem zit d de carburateurs.
spuit eens een startspray in de inlaat tijdens het starten.
als de motor dan wel een teken van leven geeft, weet wat er aan de hand is.
 
wat ik nog mis is luchtfilter, is die vernieuwd?

tijdens het starten, heb je al eens geprobeerd om gas te geven? veranderd het geluid dan?
of gaat hij zelfs een beetje aanslaan?

je hebt getest of de benzine in de carb komt door de schroef eronder open te draaien, heb je dit een tijdje laten lopen? of even open, benzine!, en weer dicht?
het kan natuurlijk dat de carb alleen maar vol druppelt ;)
 
Klinkt stom, maar het zelfde probleem had ik ook. Idd wat benzine in de inlaat of het bougiegat spuiten en nog een keer proberen! Het ligt hoogstwaarschijnlijk aan de sproeiers, kon je daar doorheen kijken? Anders toch nog een keer reinigen, er blijft vaak wat zitten.
 
De sproeiers zijn goed schoongemaakt voordat de carb weer werd gemonteerd, maar nog een keer checken kan geen kwaad maar ik denk niet dat dat het probleem is.

Luchtfilter is momenteel niet gemonteerd. Starten (of een poging daar toe) zou toch ook zonder moeten lukken?
We hebben een doek met benzine achter de carb gehouden om te zien of dat iets uitmaakt, helaas niet.

En gas geven tijdens het starten doet ook helemaal niets, ook geen ander geluid...

Compressie moeten we nog testen..
 
weet je zeker dat je nokkenas timing goed staat? Het is nl mogelijk dat je nokkenassen 180 graden verkeerd staan en dat de ontsteking dus helemaal onderin (ODP) gebeurt....
Dan heb je B en vonk en compressie maar draaien doet ie niet...omdat de ontsteking op een totaal verkeerd moment wordt gegeven.

je moet niet alleen op de krukas letten wanneer je de nokkenasketting plaatst maar ook op de ontsteking.

als ik me niet vergis hebben dit soort motoren 2 sets contactpunten
Zijn deze goed aangesloten? m.a.w. stuurt de juiste set contactpunten op het juitse tijdstip de juiste bobine aan?
Verder zitten er condensatoren bij de contactpunten, deze kunnen bij ouderdom gaan lekken en hun functie verliezen, dan heb je vonken aan de contactpunten en hooguit een slechte zwakke oranje vonk aan de bougies.
 
Laatst bewerkt:
bij alle japanse 4 cilinders met 2 bobines is het geen probleem om de nokkenas(sen) 180 graden verdraaid te monteren.
en bij deze dus ook niet.
dat komt omdat de ontsteking iedere keer vonkt als de zuiger bovenin staat.
ontsteking zelf kan er maar op 1 manier op.
 
:N Pick up coils zitten op de krukas en niet op de nokkenassen
weet je zeker dat je nokkenas timing goed staat? Het is nl mogelijk dat je nokkenassen 180 graden verkeerd staan en dat de ontsteking dus helemaal onderin (ODP) gebeurt....
Dan heb je B en vonk en compressie maar draaien doet ie niet...omdat de ontsteking op een totaal verkeerd moment wordt gegeven.

je moet niet alleen op de krukas letten wanneer je de nokkenasketting plaatst maar ook op de ontsteking.
 
pick up coil? :? gewoon ouderwetse contactpunten. en die zitten aan de krukas inderdaad. Schreef ik ergens dat dat niet zo zou zijn?


dat hangt er vanaf wat voor gs550 het is.
het oude type heeft idd contactpunten.
maar deze is van 1984.
een gs550 kan ook een import model zijn.
en de gsx550 heet aan de overkant van dat plasje gs550.
en dan zitten er wel pickup coils in.
 
Zelf heb ik ook een GS550 bj '84 en die heeft cdi en pick-up spoelen.
En allebei kapot gehad. En carbs die verstopt zaten, terwijl ik toch dacht dat het daar niet aan kon liggen. Wou ook niet meer starten.
Eerst proberen met remmenreiniger in het luchtfilter te spuiten, dan verder zoeken.
 
als je zeker weet dat je alles goed hebt gedaan ,zal het volgens mij toch in de timing zitten.weet niet of je puntjes hebt ,met punten heb je nl 2 merktekens T1-4 en F1-4 T is voor de nokken as, en F voor ontsteking , als me goed herinner krukas T1-4 en de pijl op de nokken as horizontaal gelijk lopen met je kleppenrand deksel , is voor mij ook al 100 jaar geleden hoor .
 
Terug
Bovenaan Onderaan