suzuki gs550 uit `79 start niet!

tim1212

Rookie
22 sep 2013
13
0
hallo allemaal,

ik heb een gs550 omgebouwd naar een cafe racer , toen ik begon liep de motor nog.daarna de bike gedemonteerd
ik heb aan het blok vervangen , contactpunten ,condensoren ,bobines ,bougie`s en de doppen ,accu ,stator en rotor en de bedrading .
bike netjes weer opgebouwd.
alles door gemeten en zou moeten kloppen , maar toch vonkt hij niet?
reeds geprobeerd:
run /stop knop gepasseerd geen verschil.
extra massa kabel op het blok , geen verschil
zwarte en witte draad van contactpunten naar bobine`s wederom vervangen , geen verschil
directe draad van accu naar bobine , geen verschil
oude bobines er weer opgezet , geen verschil

heeft iemand nog suggesties?
 
Is er iets wat wel werkt? Licht/raw/toeter?
Ik zou het volgende doen: bedradingsschema en een multimeter pakken en bij het begin beginnen. Kijken waar spanning op hoort te staan en waar niet.
 
Dus als ik het goed heb:
- startmotor draait wel rond?
- Bougies vonken (alle 4)?
- Bougiekabels naar de juiste cilinder?
- Hij start ook niet met de 'deo' proef? Zou ook een carbissue kunnen zijn, benzinekraan staat wel open? Vlotterbakken afgetapt?
- Timing staat goed?
- Staat in zijn neutrale versnelling?
 
dank voor de reacties,

even voor de duidelijkheid hij vonkt niet op geen van de vier bougie`s ?
electrisch schema heb ik gebruikt bij het vernieuwen van de bedrading , peters moterhandboek nr56.
motor staatin neutraal , lampje doet het ook.
geen idee wat een deo proef is.
maar als je een bougie tegen de cilinder houd en de bijbehorende contactpunt opent ( contact aan )zou die moeten vonken.
en dat doet ie niet.?
bobine`s krijgen stroom , bedrading naar punten is goed .
 
ik ben zeker , het vraag teken is om dat ik er geen f*ck meer van snap.
dit is niet de eerste bike waar ik aan sleutel , maar dit is een raadsel.
alles al tig keer na gemeten!
 
Heeft toch te maken met een vergeten draadje aan te sluiten. Vooral de stekkers nalopen die in de rubber omhulsels zitten, er zit naast zo'n connector wel eens een los vrouwtje stekkertje maar dus het goede mannetje in moet. Houd je geen stekkertjes over? Anders zit ik aan de CDI unit te denken. Zeker doormeten.

vinceTLR
 
dank Borisz ,

ben ondertussen met een geleende multimeter bezig voor de zekerheid .
denk steeds meer dat het een massa probleem is .
wat anders kan het effect van de bobine en condensator doen weg vallen
 
Punten ontsteking is het meest simpel te testen.
Alle bedrading los halen van de bobines en dan met de multimeter op ohm stand vanaf een frame massa meten naar de min draad die op de bobine moet.
Als de punten goed werken dan meet je vrijwel geen weerstand.
Vervolgens open je de puntjes met een schroevendraaiertje waarbij je er wel voor moet zorgen dan je niet per ongeluk via de schroevendraaier een verbinding maakt. Als het goed is meet je nu oneindige weerstand.
Is dit het geval allemaal dan werken je puntjes goed.
Blijf je met zowel gesloten als open punten oneindige weerstand meten dan maken of de contactvlakjes van de punten geen goed contact of je hebt ergens draadbreuk.
Meet je continu geen weerstand zowel met puntjes open als dicht dan heb je de bedrading van de condensatoren en de min draad naar de bobine verkeerd gemonteerd en liggen deze continu tegen massa aan. Even goed naar kijken dus.
Is dit ook allemaal goed dan kun je gewoon vanaf de pluspool van de accu een draad echtstreeks naar de plus aansluiting van de bobines trekken en dan moet hij als je de motor rond start gewoon vonken.
De puntjes zijn feitelijk niets meer als een mechanische min schakelaar die niets anders doet dan open dicht, open dicht enz.
Succes met deze "moeilijke" 8-) klus
 
hoi daddy,

bedankt voor de input ga er morgen mee aan de gang.
wat ik echter niet snap is je noemt het een min/aarde schakelaar , als ik contact punten afstel doe ik dit met een lampje, 1 draad zet ik op de aarde (as v/d kick starter)de andere op het bewegende contact punt. punten dicht het lampje brand punten open lampje uit.
het is toch eigenlijk meer een gecontroleerde kortsluiting waarbij de condensator en bobine er voor zorgen dat de ontlading gebeurt via de bougies .

gr tim.
 
hoi daddy,

bedankt voor de input ga er morgen mee aan de gang.
wat ik echter niet snap is je noemt het een min/aarde schakelaar , als ik contact punten afstel doe ik dit met een lampje, 1 draad zet ik op de aarde (as v/d kick starter)de andere op het bewegende contact punt. punten dicht het lampje brand punten open lampje uit.
het is toch eigenlijk meer een gecontroleerde kortsluiting waarbij de condensator en bobine er voor zorgen dat de ontlading gebeurt via de bougies .

gr tim.
Dat klopt.
Heb je op de + aansluiting van de bobines een positieve spanning?
Zoja draadjes van de bobine(s) halen lampje tussen de beide draden plaatsen en de motor rondstarten, lampje moet dan ook afwisselend aan-uit gaan, zo niet zit het probleem in de draad naar de puntjes of de puntjes zelf.
 
Laatst bewerkt:
hoi daddy,

bedankt voor de input ga er morgen mee aan de gang.
wat ik echter niet snap is je noemt het een min/aarde schakelaar , als ik contact punten afstel doe ik dit met een lampje, 1 draad zet ik op de aarde (as v/d kick starter)de andere op het bewegende contact punt. punten dicht het lampje brand punten open lampje uit.
het is toch eigenlijk meer een gecontroleerde kortsluiting waarbij de condensator en bobine er voor zorgen dat de ontlading gebeurt via de bougies .

gr tim.
Dat klopt.
Heb je op de + aansluiting van de bobines een positieve spanning?
Zoja draadjes van de bobine(s) halen lampje tussen de beide draden plasatsen en de motor rondstarten, lampje moet dan ook afwisselend aan-uit gaan, zo niet zit het probleem in de draad naar de puntjes of de puntjes zelf.
 
het is toch eigenlijk meer een gecontroleerde kortsluiting waarbij de condensator en bobine er voor zorgen dat de ontlading gebeurt via de bougies .
Je mag het van mij elke naam geven die je wilt maar de puntjes zitten aan de massa gemonteerd en schakelen via de massa dus gewoon een massa schakelaar.
Had het maar ff in jip en janneke taal uit gelegd daar ik niet echt de indruk had dat je er uberhaupt maar iets van snapte.
En ga nu niet net doen alsof je er verstand van hebt want anders had je hier geen topic over hoeven te starten.
Moeilijke techniek joh die al meer dan 70 jaar oude punten ontstekingen snappen de meeste moderne techniek mensen nix meer van terwijl het echt te simpel voor woorden is.
 
jep run /stop knop werkt naar behoren, run stand 12,8 v op bijde bobines gemeten , stop stand 0,0.
ben de hele dag aan het meten geweest morgen bobines op andere gs testen , maar alle metingen die je op een bobine kan uit voeren reeds gedaan en geen aanwijzing dat ze stuk zouden zijn.
op een andere set het zelfde probleem.
 
Lijkt het mij een massa probleem.
Wel stroom op de bobines, bougies vonken niet als deze tegen frame /blok gehouden wordt.
Bougie kabels goed in gestoken/ gedraaid?
Mijn Katana moet ik ook nog aan de gang krijgen, dus hier leer ik ook van... ;)
 
bobines werken p andere motor ,bedrading harnas open gemaakt .
en nog steeds geen reden gevonden waarom hij niet vonkt , alles door gemeten niets gevonden.
iemand nog suggestie`s ?
 
Als je nou gewoon ff een plusdraadje rechtstreeks vanaf de accu naar de bobines maakt en ff vanaf elke min aansluiting van de bobine een draadje trekt naar de contactpuntjes en dan de motor start dan moet hij vonken. Mits de accu tenminste goede massa maakt met het blok.
Vonkt hij dan nog niet dan zijn of je contactpunt contacten vervuild en maken geen goed contact als ze sluiten of je hebt het veertje van het beweegbare gedeelte van je punten niet tegen het plastic en dus geisoleerd gelegd maar volldig tegen massa. Ook je draadje van de condensator moet tegen het geisoleerde gedeelte liggen en niet tegen volle massa.
Echt waar tis echt supersimpele techniek wat je na 1x goed bekijken zo aan het werk moet kunnen krijgen.
Als je ergens in de buurt van emmen woont dan wil ik je ook wel ff helpen dan vonkt hij binnen 3 minuten hahahahahahha
 
Terug
Bovenaan Onderaan