Suzuki GS550E carb problemen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bart1989

Rookie
18 sep 2008
22
0
Utrecht / Vlissingen
Hallo,

In de vakanties e.d ben ik mijn Suzuki GS550 (uit 1979?) aan het repareren. Hierbij heb ik alleen wil de motor niet goed starten en lopen. Ik heb de carbuteurs meerdere malen helemaal uit elkaar gehaald en schoon gemaakt (afgezien van de hardnekkige aanslag in de vlotterkamer en aan de vlotter). Ook heb ik er nieuwe bougies ingedraaid en gecontroleerd of deze wel vonkten. Nu is het probleem dat de motor slecht start (start vaak alleen bij aanlopen), en als deze loopt zeer slecht loopt. Als je te snel gas geeft (in z'n vrij) slaat ie af, en hij moet stationair ongeveer 1500-2000 rpm draaien om niet af te slaan. Ook heb ik gemerkt dat de 2 cilinder niet mee doet (dmv. temperatuur meten aan de uitlaatbocht, deze week duidelijk af). Als laatste, als de motor min. 2 dagen heeft stil gestaan start deze nog veel lastiger (Start vaak pas na veel demontage carbs en een flinke poos aanduwen).

Weet iemand wat het probleem is/en of wat ik er aan kan doen?

Mvg, Bart
 
Vonkt je ene cylinder die niet mee doet wel? Zo wel gaat je gasnaalt dan wel mee omhoog hoorde laatst van iemand dan een gasnaalt gewoon op de sproeier bleef liggen bij gas geven. Het bogrklipje was hier ruim.

GR Niels
 
Hiya

Hoe weet je zo zeker dat het aan de carbs ligt? Tis nogal een rotklus om daar steeds aan te sleutelen. Maar als je ze meerdere keren uit elkaar hebt gehaald, is de afstelling misschien van slag.

Ik zou eerst checken of cyl twee wel benzine krijgt. Laat hem even lopen en ruik of de linkeruitlaat naar benzine stinkt terwijl de rechter waarschijnlijk ruikt zoals het hoort. En draai zodra je de motor afzet direct de bougie eruit en kijk of het nat is en ook naar benzine ruikt.

Als het zo is dat de derde cylinder ook minder warm (of minder snel warm) is dan 1 en 4 denk ik eerder dat het de ontsteking is. Als 2 en 3 een zwakkere vonk hebben, kan de condensator stuk zijn waardoor o.a. de contactpunten vonken en inbranden. Of de contactpunten zijn al ingebrand. Verder kan je nog de bougie-bougiedoppen-draden-bobine controleren.

Als ze wel alle vier goed vonken kan het tijdstip van 2 en 3 fout staan. Cyl 1-4 hebben samen een bobine, contactpunt en condensator. Cyl 2-3 ook zo'n setje.

Verder kan het ook een gat in de zuiger zijn of een klep die niet goed sluit of niet goed open gaat. Je kan met hulp van een penlight door het bougiegat kijken of de bovenkant van de zuiger nog goed is. Je kan ook net het randje van 1 klep zien als die open staat, dus je zou (met het contact uit) de krukas kunnen draaien om te zien of het open en dicht gaat. Zet een ringsleutel op de krukas aan de ontstekingskant om het te draaien. Maar compressie meten geeft meer duidelijkheid over de zuigers/kleppen.

Succes verder
 
Jah dat klopt, zit zo 2 uur werk in het de- en monteren van die carbs. Maar de afstelling van de air-mixure schroef, en de hoogte van de naald heb ik opgezocht in het werkplaatshandboek. Zijn er verder nog afstellingen die ik moet controleren?

Verder is het alleen cilinder 2 die echt afwijkt, en de bougie was wel gewoon nat/zwart dus ik zal de volgende keer nog eens extra controleren of deze cilinder wel vonkt. Maar voor zover ik weet deed deze dat wel! Ook zal ik dan even controleren of de zuiger e.d in tact is.

Alvast bedankt voor jullie reacties, ik ga er weer even naar kijken :)
 
Jah heb ook de startionair sproeiers schoongemaakt, dit was alleen wel lastig want een naald pas hier niet eens door heen. Ook weet ik dus niet of ze helemaal 100% schoon zijn, ik kon er door heen kijken. Ik zit er over te denken om de carbs ultrasoon te laten reinigen, is dit een goed idee? Ook start de motor vaak alleen op de choke dus die gebruik ik ook, na een poosje kan ik de choke langzaam uitzetten.

Echter het grootste probleem blijft nog (naast dat cil. 2 niet werkt) dat de motor zeer slecht start en loopt, zou dit nog door de achtergebleven vuilresten in de carbs kunnen komen?
 
Ik zat m'n vorige reply tegelijk met jou te typen, en zag dus later dat je electr ontsteking op je 79? fiets hebt zitten. Volgens mij hebben de gs-en dat pas vanaf begin jaren 80, dus die is er misschien later opgezet. Of je motor is jonger.

Maar eh, ik zat even te denken...als het goed is kan je ongestraft de bougie en bijbehorende dop/kabel van 2 en 3 even omgooien. Als dan ineens 3 slecht loopt, hoef je niet meer aan de carbs te denken of kleppen/zuiger maar ontsteking. Dit moet een techneut even bevestigen (voor de zekerheid) want ik heb het zelf nog nooit gedaan. Iemand?

Groetjes, Ka
 
In princiepe als deze gelijk lopen dan zou dit moeten kunnen ja, zal even de volgorde checken. En dan is dat misschien een goed idee zijn.

Verder kan het kloppen dat de ontsteking jonger is, er is in het verleden nog al met de fiets gerommeld. Ook heb ik een donatiefiets aangeschaft uit 1981 (ook GS550 natuurlijk) en ik gebruik nu de hele kabelboom + bobines e.d + ontsteking van de jongere motor. Echter zat voor deze wissel er al een elec. ontsteking op (waarschijnlijk door aanpassingen van de vorige eigenaar). En de motor heeft zo in beide condities gewoon gelopen. Alleen dus niet goed startend en stabiel lopend... Of cil. 2 het in het verleden heeft gedaan weet ik niet.
 
Ook hier heb ik inderdaad soms last van, deze heb ik echter goed schoongemaakt en ik controller altijd voor en soms tijdens het starten of er wel brandstof in de vlotterkamer zit. dmv de afstap aan de onderkant van de vlotterkamer van elke carb. even open te draaien.
 
Hadden die machines al rubberspruitstukken aan de carbs? Gecontroleerd op absolute potdichtheid?

Ik zou haast beginnen te denken aan slijtages in het bereik van kleppen, nokken-as enzo.

Is een nokken-as er ooit uitgeweest? Op Dit Forum las ik eens een eng verhaal over een nokken-as die verkeerd-om passend ingelegd kon worden en dat werkte erg fout.
 
Jah de motor heeft rubberen spruitstukken, deze heb ik met een slaghamer aan gedraaid aan het blok, aan de carbs. zitten ze met de originele slangenklemmen vast (ook goed aangedraait natuurlijk). Verder weet ik niet of de nokkenas er uit is geweest, ik denk het niet en weet ook bijna zeker dat deze er wel goed inlicht (heb de kleppendeksel er ook al af gehad).

De carbs zijn na het sleutelen niet meer gesyngroniseerd, wel heb ik geprobeerd de instellingen zo veel mogelijk gelijk (en volgens het werkplaatshandboek) ingesteld. Is deze syngronisatie echt nodig of meer een soort fine-tuning? En is dit goed zelf te doen?
 
Ik heb de zelfde problemen gehad als jij nu hebt.
Vanaf einde pagina heb ik de gs550e aan het lopen gekregen en gaande weg de motor (bijna)perfect gekregen. Ook het synchroniseren komt op mn topic aan bod. Alles is met grote fotoos duidelijk gemaakt. Kijk maar eens.
 
Het '79 model heeft een kickstarter, contactpuntjes en gasschuifcarburateurs. Van '80 en later zul je moeten duwen en heb je electronische ontsteking en CV carburateurs ;) (met een rond deksel bovenop).

De bougiekabels van 2 en 3 kun je inderdaad gewoon omwisselen, net zoals die van 1 en 4. Die vonken allebei tegelijk
Heb je al eens de bougie gewisseld met die van een andere cylinder die wel werkt? Waarschijnlijk zal de bougie van de slechte cylinder het in een andere cylinder ook niet doen omdat deze is vetgeslagen van de benzine, dat gaat best makkelijk zonder vonk. Even droog maken en schoonkrabben met een borstel is voldoende.

Heb je er al eens nieuwe bougies in gezet? (of had ik daar overheen gelezen) Ze hebben bij mij de neiging om op de vervelendste momenten kapot te gaan...
 
zou toch proberen te latern synchroniseren . zeg niet dat het de oplossing gaat zijn , maar mijn gs500 liep toch merkbaar beter na het sync. ook starten met koude blok gaat nu als niks.
 
@ HAPO:
Ik heb je topic bekeken, echt bijzonder goed! Wat een perfectionisme, zo goed ga en kan ik niet te werk. Maar mooi om te zien hoe je dat gedaan hebt. Ben nu ook mijn carbs aan het schoonmaken op de manier waar jij dat mee deed, werkt goed inderdaad. Zijn nu lekker schoon, alleen zijn ze bij mij ook een beetje te hard gegaan (beetje donker grijs geworden), maar jah wel goed schoon :)

@ jkoehorst:
Ik heb een kickstarter en gasschuif carbs, maar wel een electronische ontsteking (zelf veranderd). Ik duw de motor aan omdat je zo de motor beter kan 'doorstarten' met alleen dat 'kickje' op de kickstart wil hij niet altijd aan :( Ook zal ik inderdaad eens proberen om de bougiekabels en bougies om te wisselen, ik heb wel meteen in het begin alle bougies vervangen (gewoon om zeker te zijn).

@ asenna:
Ja ik ga ze ook zeker laten synschoniseren (of zelf doen) maar ik doe dit pas als het allemaal een beetje werkt, volgens mij is synschoniseren meer een soort van 'fine tuning' dan dat het mijn probleem gaat oplossen.
 
In principe maakt het niet uit of de puntjes-uitvoering is vervangen voor de electronische.
Ik heb het bij m'n ouwe 'kwaak' ook gedaan.
Zorg wel dat de ontsteking "op tijd" staat.

Zorg is dat alle stekkerverbindingen schoon zijn...( aanslag wegpoetsen en insmeren met vaseline)...dat betekent dan ook alles nakijken....
Begin bij accu-polen/ startrelais/startmotor/zekeringenkast/ dynamo/spanningsregelaar( massa=contact met frame)/stuurstekkers/massa verbindingen/bobine's/ bougiekabels en intern de bougie-kappen.

Zorg voor een goede accu!!!!
Oude bougiebekabeling wegflikkeren....., vaak zie ik op 20 jaar oude 'fietsen' de orginele bekabeling nog....met al die fijne haarscheurtjes. :N....zo ook de bougiekappen,...niet die harde dingen aanschaffen, maar de siliconen uitvoeringen, die blijven langer heel.

Tank en benzinekraan OK( schoon)?
Vlotterbakken v/d carbs allemaal op gelijk niveau?

Suc6 met klussen.
 
Eindelijk weer wat tijd gevonden om te klussen....

De carbs die ik al een poos geleden had gereinigd (badje met ontkalker, afgekeken van topic van HAPO) er opgeschroeft. 3x trappen en hij liep meteen als een zonnetje. Al het gezeur was dus gewoon door het beetje vuil dat er nog in zat (ik vermoed in de pilot sproeiers). Carbs zijn trouwens helaas beetje donker grijs achtig geworden van het badje, denk dat ze er iets te lang in hebben gelegen... Maargoed, het werkt!!

Ook na een paar uur nogmaals gestart en nog steeds het zelfde resultaat. Kan nu dus verder gaan met de rest van de fiets. Ben al begonnen aan de achterrem schoon te maken (voorrem had ik eerder al gedaan, deze was helemaal verstopt door het vuil).

Groetjes Bart
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan