Suzuki GS550E kroegen sjezer

MrDynamite

MF'er
12 sep 2012
186
1
Achterhoek
Dag allemaal,

Na een poos bij anderen te hebben meegekeken is het nu tijd voor een eigen draadje.
Begin vorig jaar op de valreep mijn A2 binnen en een jaartje op een VX800 rond gereden, leuke tijd mee gehad maar hij hield er mee op.

Een mooie aanleiding voor iets wat ik al lange tijd wilde doen, een cafe racer maken.
Heb op mijn 16e een Honda mtx gerestaureerd en vond dat een leuke bezigheid.
Veel projecten hier doorgespit en al die inspiratie moet toch ergens heen, toen er een leuke suus met 29kw op kenteken (ivm a2) in de buurt stond de knoop maar doorgehakt:

DSC_0462.jpg


Voluit: een GS550e uit '84. Stond al een poosje en liep niet erg fijn, af en toe pakt hij op maar vaak geen vermogen. Lijkt op de foto's nog wel mooi maar overal wel wat roest sporen van het staan. Kortom mooi project. :Y

Het idee is er een een caferacer / classicracer achtige van te maken naar mijn smaak.
Denk eerst nog met de originele ophanging maar een dikke voor en achtervork lonkt wel erg.. als iemand nog wat weet? Her en der lees je wel wat dat er zo in past, of met kleine aanpassingen.
Eerste wat wel aangepakt moet worden is die kont.. dat is echt geen gezicht:

DSC_0463.jpg
 
Laatst bewerkt:
Na 2 dagen tegen die kont aan kijken vond ik het wel welletjes ben vanavond maar vast met demonteren begonnen. Carbs worden ultrasoon gereinigd en tzt mooi gepoetst, wat ik met het blok doe ben ik nog niet over uit, misschien ook maar een likje verf.

Tussen de kabel bende kom je dan dit tegen, dat je het even weet :9
DSC_0484.jpg


Vond het luchtfilter systeem maar raar, volgens mij zat het ook niet echt meer zoals het hoort, het schuim zat wel voor het gat in de box maar in mijn ogen zuigt het er gewoon langsheen? Of is dit niet origineel? Anyway, de box zal plaats maken voor kelkjes/powerfilters.
DSC_0485.jpg

30 jaar bende op een slang:
DSC_0487.jpg

Alles ging nog aardig makkelijk los, zelfs de boutjes in het spatbord *O*
Eind van de avond staat ie er zo bij, 't begint er al op te lijken.

DSC_0490.jpg


Morgen eens kijken naar een ontwerp voor het zitje en de carburatie uit mekaar trekken.
Zitje word nog worstelen, wil eigenlijk lekker kort maar madame wil ook nog wel eens een rondje mee tuffen :+
Misschien een deelbaar kontje zoals die afdekkapjes op sport motoren.

Genoeg ideeën, zoals we hier zeggen: Kiek'n wat 't word ;)

1526875_710180992339580_1174744318_n.jpg
 
Laatst bewerkt:
Tussen het isoleren van de schuur nog even wat tijd voor de motor gehad.

Voorkant kaal gemaakt en alvast wat proefjes met de lijn gedaan. De koplamp moet wel een eind zakken zeg! Denk dat ik er een andere voor ga zoeken, deze komt op deze hoogte tegen de 'tree' aan (ook op de kop) en anders vind ik hem wat te ver naar voren staan.

Voor het zitje ook wat papiertjes geknipt, zal iets tussen de 2e en 3e in worden, dat het eenheid met de achterkant van de tank gaat vormen. Redelijk cliché maarja.. 't staat hem wel :+

DSC_0524.jpg

DSC_0529.jpg

DSC_0531.jpg


Stuurtje even voor het idee omgedraaid, dacht eerst nog aan een M stuurtje maar vind die stuur stroppen wel erg hoog zo vergeleken bij de rest. Denk dat er een dashboardje op komt of iets dergelijks.. of vlak frezen.

Verder nog aan het prakkiseren wat ik met de kabelbende die in de koplamp zat ga doen, wil hem zo kaal mogelijk houden voor. Het idee is 2 kleine tellerbakjes en een minimalistisch dashboardje met de versnellings indicator en neutraal lampje.

Tips zijn altijd welkom, iemand nog suggesties voor een geschikte accu? Deze zal wel in het kontje terecht komen, 't liefst zo klein mogelijk natuurlijk maar hij moet m wel rond krijgen.

Houd jullie op de hoogte ;)
 
Mooie motor, succes met het project

En met de powerfilters moet je uitkijken dat je niet tegen het chasis aankomt, je hebt maar weinig ruimte. Ik heb zelf K&N RC0884, dat is een setje waar ook 2 korte bij zitten
 
Hey thanks, ik had inderdaad een plaatje gezien waar iemand de buitenste wat naar binnen had gedrukt maar dat is natuurlijk geen gezicht. Was nog opzoek naar wat kortere maar die K&Ns zien er goed uit. Wat voor sproeiers heb jij er nu in zitten?

Nog een vraagje voor alle bouwers, waat laten jullie je rempotje? Het liefst uit het zicht natuurlijk.. Misschien draai ik er wel een mooi reservoir voor zodat het niet zo'n afbreuk doet. :)
 
mooi project,goede motoren,mijn pa heeft er al meer dan 25 jaar.

doe je evt de zijkapjes weg,die is hij 1 verloren

john
 
Hey thanks, ik had inderdaad een plaatje gezien waar iemand de buitenste wat naar binnen had gedrukt maar dat is natuurlijk geen gezicht. Was nog opzoek naar wat kortere maar die K&Ns zien er goed uit. Wat voor sproeiers heb jij er nu in zitten?

Nog een vraagje voor alle bouwers, waat laten jullie je rempotje? Het liefst uit het zicht natuurlijk.. Misschien draai ik er wel een mooi reservoir voor zodat het niet zo'n afbreuk doet. :)
Net wat je zegt het mooiste is uit het zicht of direct op je rempompje is ook erg netjes (weet ik uit ervaring)
Ik weet niet of je je zijkapjes houd maar dan daarachter?
 
Laatst bewerkt:
Haha prachtig dit! *O* :]
Gereedschapsset ook weer uitgebreid :o

Zijkapjes zullen er waarschijnlijk niet meer op gaan komen. Ze zijn trouwens niet erg mooi meer, beide gescheurd bij het achterste "ophangpunt"

@Bart, dat is inderdaad ook wel een mooi idee.
Even gespiekt bij jou project, vette bike! Vind de start knop ook wel een hele leuke.. zet tot denken :Y
 
Laatst bewerkt:
Haha prachtig dit! *O* :]
Gereedschapsset ook weer uitgebreid :o

Zijkapjes zullen er waarschijnlijk niet meer op gaan komen. Ze zijn trouwens niet erg mooi meer, beide gescheurd bij het achterste "ophangpunt"

@Bart, dat is inderdaad ook wel een mooi idee.
Even gespiekt bij jou project, vette bike! Vind de start knop ook wel een hele leuke.. zet tot denken :Y
Dank je! Voor een caferacer moet er zoveel mogelijk af dus zijkapjes weg ermee! *D
 
Weer een stapje verder met demonteren.

Primeurtje voor mij was wel hoe makkelijk de achterbrug pen eruit wilde. Bij de MTX was dit echt een drama en moest hij eruit met de slijptol. Voor ook alles eraf, nou maar eens kijken hoe alles moet gaan komen en dan de slijptol erin. })
Misschien dat ik de originele wel in kan korten, zou te doen moeten zijn lijkt me.

DSC_0555.jpg

Ben ook nog aan het overwegen wat met de uitlaten te doen, wil er wel korte dempertjes op en vind megatons wel gaaf maarja die heeft iedereen al :+

Nu eerst bedenken hoe het moet gaan worden.
Binnenkort eens kijken of ik op school een bakje kan kanten voor de electrics.
Dan een zitje bouwen en rearsets fabriceren.

John, als ze weg gaan zal ik aan je denken ;)

I'll keep you posted!

El cheapo telefoon sfeer shot
11-01-14+-+4
 
Hey thanks, ik had inderdaad een plaatje gezien waar iemand de buitenste wat naar binnen had gedrukt maar dat is natuurlijk geen gezicht. Was nog opzoek naar wat kortere maar die K&Ns zien er goed uit. Wat voor sproeiers heb jij er nu in zitten?

Nog een vraagje voor alle bouwers, waat laten jullie je rempotje? Het liefst uit het zicht natuurlijk.. Misschien draai ik er wel een mooi reservoir voor zodat het niet zo'n afbreuk doet. :)

Mijne moet nog afgesteld worden, heb nu net de uitlaten er weer aan zitten.

http://oi41.tinypic.com/2i230qb.jpg
 
Nog geen vorderingen met de motor maar wel een zitje uitgetekend.
Heel wat geprobeerd met dit uiteindelijk als resultaat. De vorm van de tank er in meegenomen en met de 'hoekjes' is 't net ff wat anders dan een compleet ronde/bolle. :)
Framepje is voor het idee, klopt niet precies maar de bovenste liggers die van belang zijn wel. Het idee is dat er zo'n breed achterlicht onder in de uitsparing komt, op de kenteken plaat houder.

Zoiets als dit:
Cat%20Eye%20Bulb%20Tail%20Light.jpg


Plaatje bij het praatje:
uhcER6OS7VBlGzN0oFnEbwNZRBtb77njsnyFLzxI99E=w924-h769-no


Komende tijd maar eens met schuim gaan knooien voor een polyester mal, word nog leuk die rondingen mooi symmetrisch schuren *O*
 
Postman kwam vandaag een pakketje brengen, 2 maal 1x 'demper' (zit niet zo veel in :X )
Laser sport pijpjes, mooi van rvs. Helaas zijn ze beide wel rechts maar kon ze niet laten liggen voor de prijs. Valt nog wel iets op te verzinnen qua bevestiging, de vorm is wel gelijk alleen verdraait dus. Suggesties zijn altijd welkom, denk zelf of nieuwe lippen eraan lassen of ze eraf slijpen en ene mooi busje/klem maken die hem op zijn plaats houd.

Worthless without pics:
DSC_0569.jpg

DSC_0571.jpg
 
Dacht ik toch ;)
Kwam ze op marktplaats tegen, vorige eigenaar zit ook wel op het forum.
Waren helaas het laatste setje, hij adverteerde ze als RVS Laser sportdemper.
Zal wel eens navragen waar ze vandaan komen
 
Weer een stapje verder.

Het zitje zal of middels vacuümvormen of polyester bekleden gemaakt worden. In beide gevallen is er een mal nodig, nou kan ik dat helemaal met de hand schuren maar al die radiussen laat ik liever over aan de computer. De machines op school bieden geen ruimte voor het complete zitje, daarom splits ik hem op in 2 delen. Zoals dit:
yamaha_xjr_monkeefist_wrenchmonkees_2.jpg


De frees heeft het voorwerk gedaan, het resultaat is na het nafrezen wel aardig strak, maar bij vacuümvormen zul je elk detail zien. Ook is de kop iets tegen het model aangekomen en heeft aan beide kanten sporen achter gelaten. Ga dit nu plamuren en daarna een paar keer in de primer, dan zou hij er zeer strak uit moeten komen!

zitje.JPG


Nu eerst verder met het kontje, daarna positie bepalen en een plaat voor het zitje maken. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan