Suzuki GS550E restauratieproject

Nop62

MF veteraan
Donateur
19 jul 2012
3.300
52
56
Doetinchem
#27
Ik vermoed dat er met geweld een schroevendraaier of zoiets tussen is geramd om de klepvolger naar beneden te drukken alvorens het stelplaatje eruit te pakken. Dit hoor je met een speciaal tooltje te doen, die je overigens ook goed zelf kunt maken. Ik had ‘m nog bewaard uit de tijd dat ik zelf een GS750 had (1981 - 1990 als ik me niet vergis). Het kan dus eigenlijk geen kwaad, omdat de nokken zelf er nog gewoon goed uitzien. Maar het staat wel slordig. Gelukkig komt er straks weer een deksel overheen.
 

Haga-San

MF veteraan
7 apr 2002
8.424
2
41
Tilburg
#28
Ik vermoed dat er met geweld een schroevendraaier of zoiets tussen is geramd om de klepvolger naar beneden te drukken alvorens het stelplaatje eruit te pakken. Dit hoor je met een speciaal tooltje te doen, die je overigens ook goed zelf kunt maken. Ik had ‘m nog bewaard uit de tijd dat ik zelf een GS750 had (1981 - 1990 als ik me niet vergis). Het kan dus eigenlijk geen kwaad, omdat de nokken zelf er nog gewoon goed uitzien. Maar het staat wel slordig. Gelukkig komt er straks weer een deksel overheen.
Haha, maar voor de duidelijkheid; aan de nokken zelf is dus niks te zien?
Het is lelijk om aan te zien zo, maar op zich kan het dus weinig kwaad..?
 

Nop62

MF veteraan
Donateur
19 jul 2012
3.300
52
56
Doetinchem
#32
Ja met spuitbussen van VHT. Het is zijdeglans geworden nu het droog is, maar dat was de originele lak volgens mij ook dus dat is prima.
 

Nop62

MF veteraan
Donateur
19 jul 2012
3.300
52
56
Doetinchem
#34
Gereinigd met remmenreiniger en kwasten en borstels. Het blok was niet heel erg vies/vet. Na het grondig ontvetten met remmenreiniger (4 spuitbussen en behoorlijk licht in het hoofd....) heb ik de vlakke delen met scotchbrite geschuurd en daarna nog weer ontvet alvorens te gaan spuiten.
 

Haga-San

MF veteraan
7 apr 2002
8.424
2
41
Tilburg
#35
tsss ik doe er dan een klein half jaar over voordat ik denk dat m'n blok spuitklaar is maar hij doet dat gewoon op een avond ;) :+

Je hebt er wel de sokken in! Good busy!
 

tremalzo

Die hard MF'er
2 jun 2004
397
2
Berg en Terblijt
#37
Ja met spuitbussen van VHT. Het is zijdeglans geworden nu het droog is
Ziet er mooi uit. Wat ik mij altijd al afvroeg bij VHT. De hittebestendige verf heeft een warmtebehandeling nodig. Dat is meestal de eerste keer dat het blok warm wordt. Is de droge verf daarvoor al 'veegvast'?
 

Nop62

MF veteraan
Donateur
19 jul 2012
3.300
52
56
Doetinchem
#38
Ja hoor, is al best redelijk sterk nu. Hier de officiële gebruiksaanwijzing van VHT:


De VHT motorlak droogt gewoon bij kamertemperatuur maar moet afgebakken worden om hittebestendig te worden. Dat afbakken kan op twee manieren:

Door de onderdelen gedurende 20 minuten af te bakken op 90°C in een oven.
LET OP: door de sterke geur en schadelijke samenstelling kan dit niet in een oven gebeuren waar ook voedsel in bereid wordt.
Door het blok 10 minuten stationair te laten draaien voor het eerste gebruik.
Het afbakken hoeft niet direct na het drogen te gebeuren maar mag ook later, zolang het maar voor het eerste gebruik gebeurt.
 

KawaKarel

Die hard MF'er
4 feb 2014
346
1
#41
Hoeveel polijstpasta is erdoorheen gegaan? bij mij worden de polijstschijven altijd beetje zwart/gaan ze zwart afslaan tenzij ik heel vaak polijstpasta erop smeer
vraag ik ter referentie... Vind het errrrrg mooi! Wat een liefde krijgt dat blok
 

Nop62

MF veteraan
Donateur
19 jul 2012
3.300
52
56
Doetinchem
#42
Valt mee, eerder gebruikte ik altijd Autosol maar nu heb ik 2 blokken harde polijstpasta aangeschaft (1 voor het voorpolijsten en 1 voor het napolijsten). Daar verbruik je veel minder van dan een zachte pasta zoals Autosol.
 

Suzuki Tony

Die hard MF'er
21 dec 2010
420
1
67
#43
Zeer mooi,
Toch 1 minpuntje
Gebruik A.U.B. toch eens originele boutjes,
Die je nu gemonteerd heeft is aards lelijk,
sorry dit is mijn mening.
 

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
9.813
46
#44
Mijn mening is dat inbus een aanzienlijke verbetering is boven de originele kruiskoppen. Ik vind het ook veel mooier. Zo zie je maar hoe meningen verschillen.

Gok tevens als je voor origineel gaat dat zo hoogglans gepolijst dat ook niet is dus sja...

Nee goed bezig en petje af hoor!
 

Nop62

MF veteraan
Donateur
19 jul 2012
3.300
52
56
Doetinchem
#45
Inderdaad zijn inbusboutjes een verbetering tov kruiskopjes. Tevens ga ik meteen over op RVS waar mogelijk. Dit alles in overleg/opdracht van de eigenaar. En idd waren de diverse delen ook niet hoogglans gepolijst toen ie in 1980 de fabriek uit rolde.
Bedankt voor alle complimenten.
 

Suzuki Tony

Die hard MF'er
21 dec 2010
420
1
67
#49
Sorry kan het niet laten,
Wat is er mis met die kruisboutjes?
Waarom is dit een verbetering?

Maar voor de rest niets dan lof, proficiat met het resultaat.