Suzuki GS550E restauratieproject

Nop62

MF veteraan
Donateur
19 jul 2012
3.993
1.153
Doetinchem
Met Kerstmis werd ik door een bekende benaderd met de vraag of ik een motor voor hem zou willen opknappen. Ik wist dat ie een GS550E uit 1980 had geïmporteerd uit Italië en dat leek me wel een mooie klus. Dus vorige week de Soes met een busje opgehaald en maar eens begonnen. Momenteel heb ik ‘m helemaal kaal en kan ik het frame gaan voorbereiden om gepoedercoat te worden (ontvetten en schroefdraad afdoppen e.d.). Vanaf morgen is mijn kerstvakantie voorbij dus de komende tijd zal het niet super snel meer gaan denk ik, maar het streven is wel om ‘m in het voorjaar klaar te hebben. Ik zal proberen de vorderingen hier zo veel mogelijk bij te houden. Daarom nu vast wat foto’s van de demontage.

full

full

full

full

full
 
Laatst bewerkt:
de basis zag er best goed uit eigenlijk
Is ook niet echt slecht, maar als je goed kijkt (op de foto wat minder goed te zien) dan heeft ie wel wat aandacht en liefde nodig. De eigenaar wil ‘m echt picobello in orde hebben, dus dat gaan we doen. Voordeel is dat ie niet “versleutelt” is en bijna helemaal origineel (alleen de uitlaten zijn imitatie). Ook de kabelboom is niet in geknipt of met kroonsteentjes geknoeid.
 
Mooi :t , gaan we volgen.
Een mooie basis is een goed begin.
Gaat ook het blok uit elkaar?
Niet echt, volgens de eigenaar is het blok goed. Ik heb ‘m even laten lopen en hij klinkt idd goed (voor wat dat waard is). Ik zal wel de carterpan er af halen en het oliezeef inspecteren. De carbs en de remmen gaan wel gereviseerd worden.
 
Laatst bewerkt:
Best een aardige fiets inderdaad, leuk om weer te volgen!!

Ik zie dat de onderste koelribben van de cilinderkop wat verkleurd lijken (foto's van linkerzijde vh blok); is dat residue van olielekkage of zo? (zie je wat ik bedoel?)

Wat heeft ie gelopen?
 
De GS is zo te zien op de uitlaten na inderdaad nog helemaal origineel. In mijn garage wacht een '79 in dezelfde kleur op restauratie.
 
De koelribben zijn idd wat verkleurd, ik weet niet waarvan. De koppakking is niet lek. Ik vermoed dat het door benzine verkleurd is. Volgens de teller heeft ie net geen 40.000 gelopen, of dat klopt weet je nooit.
 
Die lijkt goed, maar ik ga ‘m nog wel onderhanden nemen. Revisiesetje erin voor de zekerheid.
 
Ik heb een paar jaar geleden een setje bij Biggelaar in Boxtel gehaald voor mijn Papazuki, die doet het goed. Merk weet ik niet meer. Ik zal tzt nog wat meer spulletjes nodig hebben, dus een ritje naar Boxtel zit er wel aan te komen.
 
De achterremklauw met de Dremel te lijf gegaan:
full

full
 
Laatst bewerkt:
De achterrempomp en klauw heb ik inmiddels gereviseerd en opnieuw gespoten.

full

full
 
Laatst bewerkt:
Nog even wat alu plaatjes gemaakt om de inlaten af te dekken (met rubber ertussen) tijdens het schoonmaken en spuiten van het blok.

full

full
 
Laatst bewerkt:
Vandaag de carterpan gedemonteerd en gekeken of er troep in het oliezeef zat. Gelukkig geen metaalslijpsel, alleen wat vloeibare pakking resten onderin de carterpan. Jammer, maar niet verontrustend.

full

full
 
Er is in het verleden blijkbaar “vakkundig” gesleuteld aan de nokkenassen.... -O-

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan