Suzuki GS650 '81 geen spanning op zekeringkast

Lamb3rtus

Rookie
4 sep 2019
6
9
Warmenhuizen
Na een tijd anoniem lurken op het forum zojuist voorgesteld en bij deze mijn eerste hulpvraag.

Situatie, ik heb twee Suzuki GS650 GL's uit 1981, resp. '82.
Beide hebben zonder problemen gedraaid.

De 81'er rijdend weggezet, een aantal weken later weer willen gaan rijden en tot mijn grote schrik totaal geen reactie op het omdraaien van de sleutel.
Geen lampjes, geen geluid niets.

Accu eruit gehaald, zo dood als een pier.
Mijn moderne druppellader wilde hem uberhaupt niet meer laden. Gelukkig deed de oude Optimate II er niet moeilijk over.

Met een volle accu precies hetzelfde, totaal geen reactie op het omdraaien van de sleutel.
Om de accu uit te sluiten de gloednieuwe accu uit mijn 82'er geprobeerd in de 81'er, geen succes.

Beide accu's starten zonder problemen de 82'er dus die zijn wel goed.

Tijd voor de multimeter en een visuele inspectie.
Tank, zadel e.d. eraf. Ik zie geen bijzonderheden aan de bedrading, zekeringen zijn volgens mij goed.

Omdat ik geen elektricien of professioneel monteur ben ben ik de probleemloze GS650 uit 82 gewoon gaan doormeten op dezelfde punten als de 81er met weigerende electronica.

Conclusie ik krijg geen stroom op de zekeringkast.
Als ik bij de 82 er meet over de plaatsen bij de rode pijlen krijg ik 12-13 volt, ook zonder de sleutel in het contact.
Bij de 81'er helemaal niets.

Hopelijk kunnen jullie mij verder op weg helpen.

20191109_154104.jpg
20191110_143229.jpg


20191110_143233.jpg
IMG-20191002-WA0003.jpeg
 
Heb je al in het schema gekeken hoe die zekeringkast gevoed word? Ken het model niet, maar veel motoren hebben een hoofd zekering op het startrelais zitten (meestal onder de stekker).
 
Raymond bedankt voor het zetje in de juiste richting, klaarblijkelijk had ik dit weekend stront in de ogen.

Zojuist gaan meten in de schuur. Ik heb de fout bovenwater. Ikzelf.

Met schaamrood op de kaken, wat een mega beginnersfout; ik had de accu verkeerd om aangesloten.
Zojuist even goed de draden gevolgd, had de + en - pool verkeerd om aangesloten op de accu.

Vreemd genoeg lopen de draden nu niet gelijk op beide motoren, maar het werkt.
Bovenste foto is de 82 er, onderste de 81 er.

Wel mooi om daar na 2 avonden kloten op deze manier achter te komen.


20191110_160922.jpg
20191110_160931.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan