suzuki GS650G katana gered van de sloop

wouterbelg

MF'er
12 feb 2011
142
74
belgie
Het zal nu ongeveer 10 jaar zijn dat ik geen motor meer reed. Ik was ook niet echt op zoek naar een motor. Geen idee hoe ik er terechtkwam maar op een site van een motorsloop stond een foto van een gs650g. Op de onduidelijk foto leek het wel allemaal mee te vallen. Na een paar telefoontjes en een paar mails had ik een motor gered van de sloop. Een paar onduidelijke foto's, geen garantie en een kleine prijs. Wat kan daar nou mis mee zijn?

1601878459303.png


Deze kant ziet er goed uit en compleet. De andere kant mist een paar onderdelen.
De uitlaat, de stepjes, de rempedaal,...

1601878826573.png



Gisteren hebben we de motor eens wat van dichterbij bekeken.
Eerst de bougies eruit gehaald en als bij wonder draait de motor met de hand rond. De vinger eens boven het bougiegat en op alle cilinders was er wel wat druk.
Er zit geen batterij bij de motor. Maar met een paar startkabels kan je wel iets doen. Contact op, alle controle lampjes branden, de toeter werkt en de startmotor krijgt het blokje (zonder bougies) mooi rond. De oude olie eraf en verder demonteren.
Wat hebben we dan wel gevonden? Een beetje roest in de tank en een verstorven luchtfilter.
We zijn redelijk optimistich om de motor terug aan de praat te krijgen en we zijn benieuwd waar het addertje onder het gras zit....
 
Mooi,ze zijn toch behoorlijk zeldzaam geworden,hopelijk valt het motorisch mee,maar hij zal niet voor niets naar de sloop gegaan zijn.
Blokken uit die tijd wilden nog al wat olie verbruiken,zo zullen bijvoorbeeld de kleprubbers waarschijnlijk niet al te best meer zijn na
al die jaren,of erger de zuigerveren en zuigers aan vervanging toe zijn,of nog erger de bak die problemen heeft.
Dus eerst maar eens technisch nakijken voordat je geld aan andere dingen gaat uitgeven.Het mooiste zou zijn een lektest te doen,
dan weet je meer over de staat van de kleppen en zuigers.
 
Laatst bewerkt:
Mooi man , ik heb er ook nog eentje staan , zit alleen geen kenteken meer bij.
 

Bijlagen

  • 20200919_121654.jpg
    20200919_121654.jpg
    2,7 MB · Weergaven: 30
Gisteren namiddag een beetje verder onderzoek gedaan.
De remolie zit er al een tijdje in. Maar ziet er al bij al nog goed uit.
De remklauwen zitten mooi los. De remblokken zijn als nieuw. Vooraan en ook achteraan.
De banden werden geproduceerd in 2009 en hebben weinig km gereden.
De carburators zien er aan de buitenkant netjes uit. Er is 1 vlotterkamer die helemaal droog is. En 1 sproeier die zeker verstopt zit. De dichtingen tussen de carburatoren lekt. De membramen lijken allemaal in orde. De schijven gaan soepel op en neer.
Hoe meer ik demonteer hoe meer ik de indruk krijg dat iemand deze motor helemaal in orde gezet heeft, er korte tijd mee gereden heeft en dat de motor dan aan de kant gezet is.

s'Avonds heb ik de papieren eens van dichtbij bekeken. Op het oude inschrijvingsbewijs staat een naam en een adres. Na een klein rondje internet en 1 facebook bericht. Krijg ik een bericht terug. Iemand kent de man en zal mijn mail adres doorgeven. Nog geen half uur later een berichtje van de vorige eigenaar. Hij kocht de motor, liet hem helemaal in orde zetten. Reed er 6 weken mee en viel dan tegen 40km/h op de linkerkant. Resultaat aan de motor bijna niets te zien maar zijn voet op 4 plaatsen gebroken. Hij verkocht de motor maar weet niet mee aan wie of waar de motor naartoe ging. De motor was compleet en in goede staat toen hij hem verkocht....

🥳



Ben benieuwd. En uiteraard willen we veel plaatjes zien.

1601965372144.png
1601965395539.png

1601965421541.png
1601965585464.png

1601965463083.png
1601965480836.png

1601965532540.png

1601965551515.png
 
Nou wie weet heb je geluk en kan de motor voor relatief weinig weer rijdend gemaakt worden.
 
Met 11 jaar oude banden en oude remvloeistof zou ik niet de weg op gaan!
 
Met 11 jaar oude banden en oude remvloeistof zou ik niet de weg op gaan!
Dat ben ik niet van plan.
De banden hebben al behoorlijk wat fijne scheurtjes dus die gaan er zeker af eer de motor op straat komt.
Alle vloeistoffen en filters worden ook vervangen.

Tips en ervaring om de tank te behandelen en het loszittende roest eruit te krijgen zijn welkom
 
  • Leuk
Waarderingen: OMB
Dat ben ik niet van plan.
De banden hebben al behoorlijk wat fijne scheurtjes dus die gaan er zeker af eer de motor op straat komt.
Alle vloeistoffen en filters worden ook vervangen.

Tips en ervaring om de tank te behandelen en het loszittende roest eruit te krijgen zijn welkom
Kijk eens hoe je elektrolyse kan doen (youtube). Werkt heel goed! Los corrosie op dus bij een hele dunne wand kan je een gaatje krijgen dat is wel een risico.
 
Om roest te verwijderen uit een tank is metalrescue ook het proberen waard. Heb er destijds een cb125 tankje mee proper gekregen. Lege tank eerst goed spoelen met water, dan vullen voor ca 75% met metalrescue-oplossing, goed schudden, nachtje laten weken, klaar. Wel nog naspoelen en goed drogen.

https://www.metalrescue.com/
 
Laatst bewerkt:
De chemie heeft gewerkt. Dat is veruit de makkelijkste manier om iets te ontroesten die ik al geporbeerd heb. Ik ben er nu al zeker van dat ik deze techniek in de toekomst nog zal gebruiken.

1602358959979.png

1602358992333.png
1602359022265.png


De tank staat nu in het chauffagekot, lekker warm en droog. Morgen gaat er wat olie in om nieuwe roestvorming tegen te gaan en in afwachting van een definitieve behandeling.

De carburatoren liggen klaar voor de grote kuis. Alles kwam relatief makkelijk los. De meeste van kruiskop boutjes heb ik eerste met een tang losgetrokken. Ik ga ze wisselen voor inbus boutjes. Daar zal ik binnen 10 jaar bij de volgende reviesie zeker voordeel van hebben. Bij carb nr 4 hadden we wel een verassing. Er zat geen rubber stopje op de "pilot jet" in en er ontbreekt ook een rondel aan de hoofdsproeier. De motor zal toch niet zo mooi gelopen hebben denk ik. Het goede nieuws is alles kwam goed los en er is niks afgeborken, geen draad geschonden, geen membramen gescheurd komt helemaal goed.

1602359163298.png


Ik zal maar eens gaan zoeken waar de voelermaatjes liggen om de klepspeling te controleren.

1602360187709.png





Een uitlaat vinden zal nog spannend worden...
 
De chemie heeft gewerkt. Dat is veruit de makkelijkste manier om iets te ontroesten die ik al geporbeerd heb. Ik ben er nu al zeker van dat ik deze techniek in de toekomst nog zal gebruiken.

Bekijk bijlage 1552208
Bekijk bijlage 1552209Bekijk bijlage 1552210

De tank staat nu in het chauffagekot, lekker warm en droog. Morgen gaat er wat olie in om nieuwe roestvorming tegen te gaan en in afwachting van een definitieve behandeling.

De carburatoren liggen klaar voor de grote kuis. Alles kwam relatief makkelijk los. De meeste van kruiskop boutjes heb ik eerste met een tang losgetrokken. Ik ga ze wisselen voor inbus boutjes. Daar zal ik binnen 10 jaar bij de volgende reviesie zeker voordeel van hebben. Bij carb nr 4 hadden we wel een verassing. Er zat geen rubber stopje op de "pilot jet" in en er ontbreekt ook een rondel aan de hoofdsproeier. De motor zal toch niet zo mooi gelopen hebben denk ik. Het goede nieuws is alles kwam goed los en er is niks afgeborken, geen draad geschonden, geen membramen gescheurd komt helemaal goed.

Bekijk bijlage 1552211

Ik zal maar eens gaan zoeken waar de voelermaatjes liggen om de klepspeling te controleren.

Bekijk bijlage 1552214




Een uitlaat vinden zal nog spannend worden...
Ja inderdaad,Boonstra had nog een demper maar is helaas ook de linker,je zou Biggelaar eens kunnen proberen die hebben veel Suzuki
gebruikte onderdelen.
https://biggelaarmotordemontage.nl/
Wel dit gevonden,
https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s...age-komplett-auspuff-m6sk/1535577423-306-1674https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/suzuki-gs-650-g-katana-auspuffanlage/1224631355-306-7128Of een rvs setje,
https://www.ebay.de/itm/Motad-Datum...Katana&hash=item1cb383ae4d:g:YJUAAOSwjRFbWC41
 
Laatst bewerkt:
Ik wil liever aan elke kant 1 demper. Ik vind dat mooier dan een 4 in 1. Bij biggelaar mag ik de zaterdag zelf gaan zoeken. Maar ik heb zelf een winkel en die is ´s zaterdags gewoon open. Dus dat gaat niet lukken.
Maar het ziet ernaar uit dat ik er eentje gevonden heb. Een volledige lijn in Chrome van een gs650gl. Dat zal waarschijnlijk wel passen en zwarte verf verkopen ze overal.

Ik ben niet zo thuis on ebay. Ik had wel eens gekeken maar zag enkel uitlaten uit amerika. In elk geval bedankt om te helpen zoeken.
 
Kijk dan wel of de ophanging bij de schetsplaten het zelfde is,als ik de foto,s vergelijkt heeft de katana langere dempers,
en zitten de dempers direct aan het frame terwijl die bij de gl aan een schetsplaat vastzitten,die positie kan verschillen.
Ik had bij CMSNL nog een rechterdemper gevonden,maar is geen nette en vragen daar wel erg veel voor,je zou ze kunnen
bellen en vragen of ze niet iets meer met de prijs willen doen,deze kost 328,- ex btw dat is 396,88 incl vind ik wel erg duur voor
een beschadigde uitlaatdemper.
https://www.cmsnl.com/products/imperfect/mufflerrh_OC-0001.1942/https://www.cmsnl.com/suzuki-gs650g...-e22-e24-e39_model13492/partslist/FIG-16.html
 
Laatst bewerkt:
Er is bijzonder weinig te vinden wat originele dempers voor de Katana betreft,persoonlijk zou ik gaan voor die hele set
gebruikte uit de 2e link van de Duitse advertentie,zit wel een deukje in maar die is zo te zien niet zichtbaar,en misschien met wat onderhandelen goedkoper
te krijgen,alleen zal verzenden niet makkelijk zijn gezien de omvang,of toch maar voor een 4 in 1 gaan.
 
De chemie heeft gewerkt. Dat is veruit de makkelijkste manier om iets te ontroesten die ik al geporbeerd heb. Ik ben er nu al zeker van dat ik deze techniek in de toekomst nog zal gebruiken.

Bekijk bijlage 1552208



Bekijk bijlage 1552211

Een uitlaat vinden zal nog spannend worden...

Goede tip he ;-)

En als je de carburateurs ultrasoon gereinigd wil hebben kan ik je daar wel mee helpen. Succes iig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan