suzuki GS650G katana gered van de sloop

De caburatoren zitten terug samen. Het is te zeggen, het zijn er nu 4. De dichtingen tussen de carbs zijn nog onderweg.
Dus op dit moment is het vooral onderdelen verzamelen.
wat staat er al op de plank:
verse motor olie, verse cardan olie, verse remolie, verse vorkolie, nieuwe bougies, nieuwe oliefilter, nieuwe benzineleiding, nieuwe luchtfilter en een paar pakkingen voor de deksels.
Er staat ook al een doos met tweedehands onderdelen: stepjes, rempedaal, lichtschakelaar en een complete mooie blinkende uitaat voor een gs650gl merk jama.
De reden waarom ik deze uitlaat kocht: het was amper 15km van hier, hij is compleet en in goede staat en hij was goedkoop. Als ik alles binnen heb zal ik eens in detail tonen hoeveel een motor van de sloop echt kost om op de baan te brengen.


1602760415807.png
1602760458638.png
 
Zondag vandaag dus eventjes tijd om wat verder te knutselen.
De klepspeling is gecontroleerd en dat was allemaal in orde.
De carburatoren zitten samen en op de motor, een setje nieuwe bougies, nieuwe olie filter, verse olie...
De uitlaten hangen er voorlopig onder, maar dat wil ik nog aanpassen.
De nieuwe batterij zit op zijn plaats en is aangesloten.
Tijd om eens te testen....
Een litertje benzine in de tank, darmpjes aansluiten.
Kraantje eventjes op pri, gelukkig geen lekken.
Kraantje op on, choke erop en starten.
Na een paar keer goed doorstarten slaat de motor aan en blijft mooi draaien
Eventjes aan de gas, motor slaat af. Dit gaat nog een paar keer zo tot de motor ook niet meer op choke wil starten.

1603043669446.png


Wat ging er mis?? Eventjes nadenken en dan valt mijn frank... half litertje olie in de tank tegen het roest, litertje benzine,...een mooi mengsel maar niet voor een viertakt.
Dus carbs er terug uit, alles eens goed doorblazen. Benzinetank leeg laten lopen, veel meer benzine in de tank en starten. Motortje loopt mooi en reageert goed op de gas.
De dichting van het oliefilterdeksel zat niet goed dus daar zat een klein lekje. Ook aan het kleppendeksel moet ik nog eens controleren want daar zit ook een lekje. Er zit al een nieuwe pakking tussen maar dat komt zeker goed.


Wat de uitlaat betreft. Het geluid valt goed mee. Ik ben niet zo een fan van hele luide uitlaten en dat is niet het geval. Dus ik zal deze monteren.
Op de eerste foto zie je hoe ze nu zitten en dat zou met een kleine moeite stevig te monteren zijn. Maar dat vind ik niet zo mooi. Op de 2de foto is hoe ik het zou willen. Maar dan moet er een extra stuk buis gemaakt/geplooid worden. Dan zitten ze op de plaats waar de originele dempers vast zitten. Dat zal ook wel lukken.


1603043488604.png
1603043519637.png

zo ziet het er achteraan uit
1603044580793.png


Dus al bij al een goede dag
Waar heb ik nu nog problemen:
olielek kleppendeksel
de uitlaat moet fatsoenlijk vast gemaakt worden.
De massa kabel is te kort naar mijn zin. Die zit gespannen, ik zou liever hebben dat die niet strak staat.
zoals je op de foto's ziet zitten de stepjes rechts nog niet vast. Weet er iemand welke schroefdraad dat is? Het is geen M10 maar het scheelt niet veel.
is er een elegante manier op de onderste klem van het luchtfilterdeksel vast te maken? Dat lukt mij niet.
Hoe zou ik de versnellingsbak kunnen testen? Ik zou wat geruster zijn als ik weet dat die goed is.
 
Hier kan je goed zien dat het best aardig wat scheelt in lengte tussen de GL en Katana wat de dempers betreft.
Marving maakt wel een setje langere pijpen die voor de GS650GT bedoeld zijn,
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor alle tips voor onderdelen. Voor ik kosten doe aan het uiterlijk van de motor wil ik eerst weten als de motor technisch in orde is.
 
Bedankt voor alle tips voor onderdelen. Voor ik kosten doe aan het uiterlijk van de motor wil ik eerst weten als de motor technisch in orde is.
Wat betreft de bak ,die kan je wel op de middenbok testen of alle versnellingen pakken,maar echt goed testen kan alleen rijdend,
buiten kijken of alle versnellingen werken,kan je ook dan testen of hij niet uit een versnelling schiet door volgas op te trekken
vanaf een leeg toerental.
 
Zondag vandaag dus eventjes tijd om wat verder te knutselen.
De klepspeling is gecontroleerd en dat was allemaal in orde.
De carburatoren zitten samen en op de motor, een setje nieuwe bougies, nieuwe olie filter, verse olie...
De uitlaten hangen er voorlopig onder, maar dat wil ik nog aanpassen.
De nieuwe batterij zit op zijn plaats en is aangesloten.
Tijd om eens te testen....
Een litertje benzine in de tank, darmpjes aansluiten.
Kraantje eventjes op pri, gelukkig geen lekken.
Kraantje op on, choke erop en starten.
Na een paar keer goed doorstarten slaat de motor aan en blijft mooi draaien
Eventjes aan de gas, motor slaat af. Dit gaat nog een paar keer zo tot de motor ook niet meer op choke wil starten.

Bekijk bijlage 1555061

Wat ging er mis?? Eventjes nadenken en dan valt mijn frank... half litertje olie in de tank tegen het roest, litertje benzine,...een mooi mengsel maar niet voor een viertakt.
Dus carbs er terug uit, alles eens goed doorblazen. Benzinetank leeg laten lopen, veel meer benzine in de tank en starten. Motortje loopt mooi en reageert goed op de gas.
De dichting van het oliefilterdeksel zat niet goed dus daar zat een klein lekje. Ook aan het kleppendeksel moet ik nog eens controleren want daar zit ook een lekje. Er zit al een nieuwe pakking tussen maar dat komt zeker goed.


Wat de uitlaat betreft. Het geluid valt goed mee. Ik ben niet zo een fan van hele luide uitlaten en dat is niet het geval. Dus ik zal deze monteren.
Op de eerste foto zie je hoe ze nu zitten en dat zou met een kleine moeite stevig te monteren zijn. Maar dat vind ik niet zo mooi. Op de 2de foto is hoe ik het zou willen. Maar dan moet er een extra stuk buis gemaakt/geplooid worden. Dan zitten ze op de plaats waar de originele dempers vast zitten. Dat zal ook wel lukken.


Bekijk bijlage 1555058Bekijk bijlage 1555059
zo ziet het er achteraan uit
Bekijk bijlage 1555083

Dus al bij al een goede dag
Waar heb ik nu nog problemen:
olielek kleppendeksel
de uitlaat moet fatsoenlijk vast gemaakt worden.
De massa kabel is te kort naar mijn zin. Die zit gespannen, ik zou liever hebben dat die niet strak staat.
zoals je op de foto's ziet zitten de stepjes rechts nog niet vast. Weet er iemand welke schroefdraad dat is? Het is geen M10 maar het scheelt niet veel.
is er een elegante manier op de onderste klem van het luchtfilterdeksel vast te maken? Dat lukt mij niet.
Hoe zou ik de versnellingsbak kunnen testen? Ik zou wat geruster zijn als ik weet dat die goed is.
"Daar valt mijn Frank", duurde even voordat mijn kwartje viel.
 
kleine update in verband met de uitlaat.
Dit zat op de motor
1603558144124.png


en kijk eens wat ik gevonden heb

1603558175499.png


Een setje originele dempers. De rechter demper is in goede staat. Enkel de boutjes voor het hitteschild zijn afgedraaid. De linker demper is behoorlijk roest maar dat geeft niet want de linker demper die bij de motor was is in goede staat.
Dus ik mankeer enkel de rechtse uitlaat bocht in het zwart. Maar ik kan uiteraard altijd de rechter chromé bocht gebruiken en met wat slijpen, lassen en schilderen heb ik een compleet zwarte originele uitlaatlijn. Wie had dat gedacht...
1603558302786.png


Als ik me niet vergis is de schroefdraad van de voetsteunen M10x1,25. Dat is een fijnere draad dan gewone M10 (x1,5).

U had het bij het rechte eind. De lokale ijzerwarenhandel had dit ook gewoon op voorraad.
 
De foto is wat wazig maar het gezicht van mijn zoon zegt genoeg.
Zijn eerste meters achterop een motor. (aan 10 km/h)
De koptelefoon was helemaal niet nodig want de uitlaten zijn helemaal niet luid.


1603637709103.png


Wat gaat er binnenkort gebeuren;

de uitlaat ophanging rechts achteraan moet gemaakt worden. Dit onderdeel behoort in de stuklijst bij de demper dus zal moeilijk los te vinden zijn.
Het linker stuk is in goede staat, het rechter stuk is het spiegelbeeld. Dit is dus na te maken. Dit moet in orde zijn alvorens ik de uitlaatbocht aan de demper zal lassen. Dit zit er nu maar los over geschoven en de demper hangt met wat ijzerdraad op zijn plaats. Als test was dit voldoende.
1603638083161.png


Nu het motortje loopt en de uitlaat min of meer dicht is kan het blokje warm draaien en kan ik de compressie eens meten. Als dat allemaal in orde is kunnen de carbs gesynchroniseerd worden. Daar had ik trouwens nog een vraagje over. Toen ik de carbs uiteen gehaald heb zat er nergens een veertje onder de regelschroef. Zou ik deze ergens los kunnen bestellen?

1603638774758.png


Er is nog steeds een lekje aan het kleppendeksel. De bout links vooraan kan niet aangespannen worden, de schroefdraad in het blok is kapot. Maar dit valt nog te herstellen.

De remklauwen vooraan blijven slepen dus die moeten ook eens open om terug los te maken.
Terwijl we dat doen komt er een setje nieuwe remleidingen en verse olie bij. Vooraan en achteraan uiteraard.

Nieuwe vorkolie.

Ik wil de motor pas volgend voorjaar op de baan brengen dus ik heb alle tijd om dit in orde te brengen. Waarschijnlijk kom ik ondertussen nog wel een paar verrassingen tegen.
 
Ik zie die veer niet los afgebeeld op CMSNL,als het goed is zit hij wel in een Keyster carb revisie set,maar ja dat is weer zo,n 25,- per setje,
al kan het geen kwaad alles eens te vernieuwen na zovele jaren,misschien dat iemand nog een oude carb set heeft waar ze nog in zitten.
 
Biggelaar in Boxtel even bellen, goeie kans dat die wel zulke veertjes heeft liggen. En voor alle andere tweedehands onderdelen kun je daar ook bijna altijd slagen (iig voor klassieke Suzuki’s).
 
Wij zitten hier niet stil.
Een vriend van mij heeft een bandenmachine. Hij heeft de wielen zijn voorzien van een nieuwe set Battlax BT46.
De remklauwen zijn opgekuist en terug functioneel in orde.
Vooraan was alles in goede staat. Dus de zuigers eruit, wassen, opkuisen en terug in elkaar.
Achteraan was wat meer werk aan. Daar zitten nieuwe dichtingen in en nieuwe stofkappen.
De oude remleidingen werden opgemeten. Er ligt een nieuwe set "Stahlflexleitung" klaar.
Een andere vriend die de juiste machines heeft zal de rechter ophangbeugel voor de uitlaat maken.

Wij kunnen in elk geval de remmerij terug monteren en ontluchten.

remklauwen voor helemaal open geweest en gecontroleerd.
1604738530355.png


remklauw achteraan

1604738782363.png


1604738585002.png

Deze asjes zaten helemaal vast in de klauw. Iemand heeft er in het verleden ook al eens mee gevochten. Er zitten duidelijk sporen op van een tang.
1604739395333.png
 

Bijlagen

  • 1604738639614.png
    1604738639614.png
    78,9 KB · Weergaven: 9
Wij zitten hier niet stil.
Een vriend van mij heeft een bandenmachine. Hij heeft de wielen zijn voorzien van een nieuwe set Battlax BT46.
De remklauwen zijn opgekuist en terug functioneel in orde.
Vooraan was alles in goede staat. Dus de zuigers eruit, wassen, opkuisen en terug in elkaar.
Achteraan was wat meer werk aan. Daar zitten nieuwe dichtingen in en nieuwe stofkappen.
De oude remleidingen werden opgemeten. Er ligt een nieuwe set "Stahlflexleitung" klaar.
Een andere vriend die de juiste machines heeft zal de rechter ophangbeugel voor de uitlaat maken.

Wij kunnen in elk geval de remmerij terug monteren en ontluchten.

remklauwen voor helemaal open geweest en gecontroleerd.
Bekijk bijlage 1561969

remklauw achteraan

Bekijk bijlage 1561972

Bekijk bijlage 1561970
Deze asjes zaten helemaal vast in de klauw. Iemand heeft er in het verleden ook al eens mee gevochten. Er zitten duidelijk sporen op van een tang.
Bekijk bijlage 1561978
Zou er ff een paar nieuwe in kunnen doen,en de klauwen ff weer netjes een kleurtje geven :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan