Suzuki GS850 problematiek

VerreijtRick

MF'er
8 feb 2019
33
0
Dag allen,

Allereerst zal ik mijzelf even kort voorstellen. Mijn naam is Rick Verreijt en ik ben trotse eigenaar van een KTM EXC450 en sinds kort (minder trots op dit moment!) ook van een Suzuki GS850 uit 1979.

Deze beauty heeft laadproblemen zoals vele andere GS-en op dit forum. Hé wat verrassend! Ik had dan ook mooi alle tips bij elkaar gesprokkeld over hoe ik dit moest oplossen. Na een avondje alles doormeten kwam ik tot de conclusie (geen voltage uit de kabels terwijl de motor liep) dat de dynamo kapot zou moeten zijn. Zojuist deze vervangen en netjes er terug opgezet. Echter wanneer ik de motor aanzet hoor ik een vreemd zoemend geluid. Dit geluid gaat bijna zo hard dat het haast over het mooie brul geluid heengaat. Kap eraf, kap er terug op en nog steeds het geluid! Iemand ervaring hiermee? Hoor ik het vliegwiel wellicht over mijn dynamo schaven o.i.d? Durf de motor ook niet goed te laten lopen om verdere beschadigingen te voorkomen. Van dit gekke geluid heb ik ook een geluidsfragment wat helaas nog niet krijg toegevoegd.

Komt iemand dit bekend voor? Help!

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Na wat filmpjes te hebben gekeken ben ik er (bijna) klaar voor om de carburateurs eraf te gaan halen voor de vlotter check. Ik vraag mij alleen nog af of dat je de carburateurs moet synchroniseren wanneer ze eraf zijn geweest? Dit is namelijk iets waar ik minder trek in heb wanneer ik daar filmpjes van zie..

Hoogstwaarschijnlijk voor jullie een simpele vraag..

Daarnaast nog tips voordat ik aan de slag ga?

Alvast bedankt weer!
 
Laatst bewerkt:
Vandaag was het zo ver!

- Ouwe benzine eruit en nieuwe erin
- Nieuwe bougies erop
- Carburateurs eraf gehaald, sproeiers doorgeblazen en vlotterbakjes gereinigd. Eén sproeier zat goed dicht!
- Alle vier de vlotters op dezelfde hoogte ingesteld. Er week er eentje goed af en veerde daarbij niet. Nu weer wel!
- Carbs teruggezet en motor laten lopen.

Motor even stationair laten lopen en vervolgens gelijk een testrit gaan maken. Trok 'm zo door naar de 130 met minimale hapering. Ikke dolgelukkig uiteraard!

15min later ging ik nog een stukje rijden en dat was helemaal ruk! Wederom één stotterende en haperende motor! Eigenlijk nog slechter als voorheen...

Zou dit weer vuil kunnen zijn of zou dit wellicht iets met valse lucht te maken kunnen hebben? Wanneer ik het filterhuis namelijk uit elkaar draai zit die nog net niet helemaal met kit aan elkaar geknoopt😒 Lekkere noodoplossing ooit geweest...

Iemand enig idee wat ik wederom kan doen als vervolgstap? Of wellicht moet ik even wat km's maken?
 
Zoals eerder al vermeld de tank inwendig controleren of er geen water en of roest in zit,een benzine filter
mag ook niet te klein zijn en moet voldoende doorlaten,ook houd een filter niet alles tegen,kleinere roestdeeltjes
kunnen dan alsnog in de carbs komen.Een roestige tank moet je ontroesten en eventueel met een tanksealer
behandelen,doe je dat niet blijf je problemen houden.
 
Weer een kleine update!

Besloten om inderdaad mijn tank te gaan reinigen. Dit ben ik van plan met citroensap.

How To - Lemon Juice (tank Schoonmaken)

Verschillende mogelijkheden hierover gelezen en mij leek deze oplossing goed en daarbij uiteraard goedkoop! Nu heb ik mijn tank gedemonteerd met daarbij de benzinekraan en het onderdeel erboven. Geen idee wat het is.. Echter weet ik niet goed hoe ik deze gaten zal dichtzetten?

Iemand hiervoor tips? Dacht zelf aan een plaatje zagen en daarin de bevestigings-gaten overnemen en deze erop vastzetten o.i.d.

Dat gat is inwendig 41mm rond.

Ik hoor het gerne!
 

Bijlagen

  • IMG_20190314_223904.jpg
    IMG_20190314_223904.jpg
    199 KB · Weergaven: 15
  • IMG_20190314_220500.jpg
    IMG_20190314_220500.jpg
    125 KB · Weergaven: 17
  • IMG_20190314_220538.jpg
    IMG_20190314_220538.jpg
    103,9 KB · Weergaven: 16
Dat ding wat je verwijderd hebt is een vlotter die je benzineniveau meet. Als het goed is heb je een benzinemeter op de tellersetje zitten, dat ding stuurt die aan.
Plaatje zagen en gaten overnemen is een goed plan. Als het maar goed afdicht!
 
We zijn verder!

Zojuist de gaten dichtgezet en morgen vullen met citroensap/water. Nu lees ik wel verschillende verhalen over het neutraliseren naderhand. Ik lees over spiritus, aceton en ook wasbenzine.. Iemand ervaring hiermee? Hebben alle drie thuis staan.
 

Bijlagen

  • IMG_20190318_215748.jpg
    IMG_20190318_215748.jpg
    102,3 KB · Weergaven: 11
Dag allen,

Na flink wat te hebben geprobeerd is mijn Suzuki GS nog steeds niet wat het moet zijn. Wat heb ik inmiddels gedaan/laten doen:
1. Dynamo vervangen
2. Bougies vervangen
3. Blokolie ververst + oliefilter
4. Carbs schoongemaakt + laten afstellen
5. Kapotte bobine vervangen
6. Tank gereinigd + benzinefilter vervangen.
7. Contactpuntjes plus condensatoren vervangen. (dit is nog steeds het euvel!!)

En nog steeds is het poep! De monteur zei destijds dat er twee contactpuntjes plus condensatoren kapot waren die twee cilinders niet deden aansturen. Hij had deze keurig vervangen, maar helaas was na twee dagen het euvel weer terug. Toen zei de beste man "tussen de contactpunten even opschuren en hij gaat weer als de brandweer" en idd dat ging die.. Echter moet ik bij elk ritje kap eraf en die contactpuntjes opschuren. Niet helemaal de bedoeling lijkt mij. Mijn vraag aan jullie; hoe dit op te lossen, voorgoed!!?

Een foto ter verduidelijking waar tussenin ik dan een schuurpapiertje haal. Hij rijdt dan overigens maar 15km goed en dan is het weer ruk. Zelfs tijdens het rijden. Stoppen er ineens 2 cilinders mee

Wie kan mij hierbij helpen..
 

Bijlagen

  • IMG-20190618-WA0008.jpg
    IMG-20190618-WA0008.jpg
    31,3 KB · Weergaven: 11
  • IMG-20190510-WA0007.jpg
    IMG-20190510-WA0007.jpg
    86,6 KB · Weergaven: 8
Of 1 van de 2 nieuwe condensators is kapot. Dat gebeurt wel eens of je hebt een veel te hoge laadspanning of er zitten bobines op voor een elektronische ontsteking met een te lage weerstandwaarde.
Of wat ook nog kan is dat de krukaskeerring wat lekt en dat er een olienevel op/tussen de puntjes komt.
 
Stop met het opschuren van de contactpunten dat werkte misschien in 1920 bij oude motoren met 6volt,
schuur je bij deze motoren de punten dan branden ze naar een paar km weer in,
bij deze motoren moet je nieuwe punten monteren en originele van meneer Suzuki,dat zijn de enigste die heel blijven.
Of dump de hele boel en monteer een elektronische ontsteking.

 
Laatst bewerkt:
Of 1 van de 2 nieuwe condensators is kapot. Dat gebeurt wel eens of je hebt een veel te hoge laadspanning of er zitten bobines op voor een elektronische ontsteking met een te lage weerstandwaarde.
Of wat ook nog kan is dat de krukaskeerring wat lekt en dat er een olienevel op/tussen de puntjes komt.
Thanks! Enig idee hoe ik kan zien dat de condensators kapot zijn? Laadspanning heb ik al eens gecheckt en die was in orde. Zal dit voor de zekerheid nogmaals doen.
 
Stop met het opschuren van de contactpunten dat werkte misschien in 1920 bij oude motoren met 6volt,
schuur je bij deze motoren de punten dan branden ze naar een paar km weer in,
bij deze motoren moet je nieuwe punten monteren en originele van meneer Suzuki,dat zijn de enigste die heel blijven.
Of dump de hele boel en monteer een elektronische ontsteking.

Precies wat je zegt! Naar een paar km branden ze inderdaad weer in.. Ik heb de originele die jij hebt toegevoegd in het winkelmandje staan! Ben alleen bang wanneer ik deze vervang hij nog steeds doorbrand. Dat moet toch ergens vandaan komen? Of kan dat wat jij zegt alleen een kwestie zijn van originele jongens erop zetten?
 
Terug
Bovenaan Onderaan