Suzuki GS850 problematiek

VerreijtRick

MF'er
8 feb 2019
33
0
Dag allen,

Allereerst zal ik mijzelf even kort voorstellen. Mijn naam is Rick Verreijt en ik ben trotse eigenaar van een KTM EXC450 en sinds kort (minder trots op dit moment!) ook van een Suzuki GS850 uit 1979.

Deze beauty heeft laadproblemen zoals vele andere GS-en op dit forum. Hé wat verrassend! Ik had dan ook mooi alle tips bij elkaar gesprokkeld over hoe ik dit moest oplossen. Na een avondje alles doormeten kwam ik tot de conclusie (geen voltage uit de kabels terwijl de motor liep) dat de dynamo kapot zou moeten zijn. Zojuist deze vervangen en netjes er terug opgezet. Echter wanneer ik de motor aanzet hoor ik een vreemd zoemend geluid. Dit geluid gaat bijna zo hard dat het haast over het mooie brul geluid heengaat. Kap eraf, kap er terug op en nog steeds het geluid! Iemand ervaring hiermee? Hoor ik het vliegwiel wellicht over mijn dynamo schaven o.i.d? Durf de motor ook niet goed te laten lopen om verdere beschadigingen te voorkomen. Van dit gekke geluid heb ik ook een geluidsfragment wat helaas nog niet krijg toegevoegd.

Komt iemand dit bekend voor? Help!

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Of 1 van de 2 nieuwe condensators is kapot. Dat gebeurt wel eens of je hebt een veel te hoge laadspanning of er zitten bobines op voor een elektronische ontsteking met een te lage weerstandwaarde.
Of wat ook nog kan is dat de krukaskeerring wat lekt en dat er een olienevel op/tussen de puntjes komt.

Das een heeele oude 850.. de 850 was de eerste met electronische ontsteking als ik het goed heb..


Vlotterhoogte afstellen doe je door een doorzichtig slangetje aan te sluiten op de vlotterkamer, carburateurs rechtop en er benzine in laten stromen.
Als je gaat meten tussen vlotter en rand carburateur heb je inderdaad de vlotterhoogte afgesteld, maar het benzine niveau is zeer waarschijnlijk aardig verschillend..
 
Precies wat je zegt! Naar een paar km branden ze inderdaad weer in.. Ik heb de originele die jij hebt toegevoegd in het winkelmandje staan! Ben alleen bang wanneer ik deze vervang hij nog steeds doorbrand. Dat moet toch ergens vandaan komen? Of kan dat wat jij zegt alleen een kwestie zijn van originele jongens erop zetten?
Ik ben nog uit die tijd en vroeger gaven imitatie punten altijd problemen,de originele zijn veel beter,zorg wel dat de contacten
goed ontvet zijn en dat de nokken gesmeerd zijn met special contactpuntenvet wat je op het viltje doet.
 
Zo ver ik weet heeft een 850 electronische ontsteking, of het moet een heeele oude zijn..


Vlotterhoogte afstellen doe je door een doorzichtig slangetje aan te sluiten op de vlotterkamer, carburateurs rechtop en er benzine in laten stromen.
Als je gaat meten tussen vlotter en rand carburateur heb je inderdaad de vlotterhoogte afgesteld, maar het benzine niveau is zeer waarschijnlijk aardig verschillend..
Deze heeft origineel contactpunten latere modellen kregen elektronische ontsteking.
 
Wat RG Gamma zegt.
Zet er electronische ontsteking van een iets latere versie GS op. Nooit meer problemen.
Nu ik dit ben gaan googlen is dat inderdaad niet een gek idee.

Wanneer ik hier how to filmpjes over kijk lijkt het wel te doen tot het moment dat je de ontsteking moet instellen o.i.d.

Iemand hier meer informatie over hoe dat te doen? Ze praten namelijk over drie standen etc. En is het inderdaad te doen voor een amateur-sleutelaar of vraagt het toch wat meer expertise?
 
Thanks! Enig idee hoe ik kan zien dat de condensators kapot zijn? Laadspanning heb ik al eens gecheckt en die was in orde. Zal dit voor de zekerheid nogmaals doen.


Laten lopen met het ontstekingsdekseltje er af. Als je dan veel vonken ziet tussen de contactpunten dan is de condensator niet goed.
Het mag wel iets vonken maar niet heel veel
 
Nu ik dit ben gaan googlen is dat inderdaad niet een gek idee.

Wanneer ik hier how to filmpjes over kijk lijkt het wel te doen tot het moment dat je de ontsteking moet instellen o.i.d.

Iemand hier meer informatie over hoe dat te doen? Ze praten namelijk over drie standen etc. En is het inderdaad te doen voor een amateur-sleutelaar of vraagt het toch wat meer expertise?
Geef eens een link naar dat verhaal.
 
Nu ik dit ben gaan googlen is dat inderdaad niet een gek idee.

Wanneer ik hier how to filmpjes over kijk lijkt het wel te doen tot het moment dat je de ontsteking moet instellen o.i.d.

Iemand hier meer informatie over hoe dat te doen? Ze praten namelijk over drie standen etc. En is het inderdaad te doen voor een amateur-sleutelaar of vraagt het toch wat meer expertise?

Hartstikke simpel, alles past 1 op 1, je moet alleen de ontstekings unit aan weten te sluiten.
Ik had de ontsteking van een 850 op mijn 1000, nu Dyna 2000.
 
Het afstellen stelt niks voor. Beetje schuiven tot hij loopt zoals jij fijn vindt.
Als ik het plaatje bekijke van de originele elektronsche ontsteking valt er niks te schuiven,montage is vaste positie.
Maar kom er maar eens aan,je zal toch een complete set moeten zien te vinden,al zijn er ook alternatieve ontstekingen.
Vond dit nog op de stoffige zolder van het MF :Y ,
Alternatief,
Nog 1,
 
Laatst bewerkt:
1571398660577.png


Destijds is denk ik drie jaar geleden. Een oud krel, maar wel MIJN oud krel ;) .
 
Als je vind dat ie lekker loopt staat ie niet goed afgesteld, zal toch echt met een stroob moeten.

Maar zo ver ik weet kun je het niet afstellen, een ontsteking van een 850 in ieder geval niet. Aftermarket ook meestal niet, zo ver ik weet.
Ik had deze filmpjes bekeken:
Dan praat die over de timing waar ik geen weet van heb.. Dit doet die vanaf 4:55

En dit filmpje
En deze man praat er ook over vanaf min 8:45. Eigl dat die ook maar weinig weet van de timing
Ja dat is geen originele ontsteking,deze kan je wel afstellen,gewoon het filmpje volgen het is allemaal vrij simpel,
hij stelt de timing af met een spanning zoeker die geeft het punt aan van ontsteken,vervolgens draait hij de vervroeger
helemaal tot zijn eind en stelt die af op het full advance (maximale vervroeging)merkteken op de grondplaat.
Maar er zullen wel montage instructies bij die ontsteking zitten.
 
Laatst bewerkt:
Ja dat is geen originele ontsteking,deze kan je wel afstellen,gewoon het filmpje volgen het is allemaal vrij simpel,
hij stelt de timing af met een spanning zoeker die geeft het punt aan van ontsteken,vervolgens draait hij de vervroeger
helemaal tot zijn eind en stelt die af op het full advance (maximale vervroeging)merkteken op de grondplaat.
Maar er zullen wel montage instructies bij die ontsteking zitten.
Hoe nauwkeurig zou dat zijn?
 
Terug
Bovenaan Onderaan