Suzuki GS850 zwarte bougies

Kleine update: motor rijdt nu ook op de “on” stand en niet meer alleen op de “PRI” stand. Ook heb ik de carburateurs iets royaler afgesteld.

Testrit gemaakt en hij ploft veel en smoort en stottert bij lage toeren tijdens het optrekken. Als ie eenmaal op toeren is trekt ie goed. Na de rit de bougies nagekeken: 1 is compleet zwart, 2 bruin, 3 en 4 zijn zwart met een witte kop. Aangezien hij ploft wil ik dit weekend de ontsteking nakijken. Of kan dit ploffen ook door een verkeerde afstelling van de carburateurs komen?
 
Bij zo'n oude motor: eerst nieuwe bougies, bougiekappen, contactpunten en condensators monteren. Daarna eventueel verder kijken.
 
Hahaha inderdaad.. foutje.... benzinekraan reviseren bedoel ik :')

Dat met die pri en on stand kan ook te maken hebben met het vacuüm in je tank. Mijn 1100 had er last van. Na voltanken een flinke rit gaan doen met goeie snelheden, ging hij ook inhouden en stotteren e.d.
Dan deed ik heel stom een rondje over een parkeerplaats tussen de truckers door en dan ging hij weer voluit voor een poosje. Bleek de ontluchting in de tankdop vol met prut te zitten... Als je die tankdop uit elkaar gaat pielen goed opletten, er zitten verbazingwekkend veel (kleine) onderdeeltjes in zo’n stom ding als een tankdop van een GS.
 
Ik weet niet of het zwarte bougies verklaart, maar als de motor 10 jaar heeft stilgestaan, lijkt het mij niet onwaarschijnlijk dat de carburateurs vervuild zijn. Primairsproeiers vergomd bijvoorbeeld. Ik zou gewoon de carburateurs eraf trekken en de binnenkant bekijken, voordat je allerlei dingen gaat kopen en vervangen.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de tips. Dit wordt een mooi weekendje sleutelen. Volgens de vorige eigenaar zijn de carburateurs gereinigd maar hier heb ik zelf mijn twijfels over..
 
Laatst bewerkt:
Carburateurs uitelkaar gehaald en ben van sproeier 102,5 (standaard) naar 105 gegaan. Motor loopt een stuk beter en ploft minder, maar na het uitdraaien van de bougies lijkt het er op dat hij toch nog iets te weinig benzine krijgt. Ik ga daarom de gasnaald nog ietwat verstellen.

Grootste probleem momenteel is dat de motor tijdens de testrit vanochtend na ongeveer 5 minuten rijden weer uitviel. Nadat ik de benzine kraan op de "PRI" zette deed ie het weer perfect. Ik heb de benzine dop al uitklaar gehaald, maar deze leek aardig schoon. Wel loopt er een slang vanonder uit mijn tank. Ik vermoed dat dit ontluchting is. Heeft iemand een idee hoe ik dit probleem kan oplossen?
 
Eerst eens proberen de tankdop even los te draaien ipv de kraan op pri te zetten als ie weer kuren heeft. En is het vacuum deel van de kraan in orde ? Kun je testen door aan het vacuumslangetje te zuigen, dan moet er benzine uit de andere slang gaan stromen.
 
Gisteravond nog even het sleutelen geweest. Sproeier 110 in de carburateurs geplaatst en vervolgens weer een testrit gemaakt. Opnieuw viel de motor uit op de "ON" stand. De bougies waren nog steeds redelijk wit. Ik had nog een setje sproeiers 120 liggen en deze heb ik vervolgens geplaatst. Nu blijft de motor ook lopen op de "on" stand en zijn de bougies mooi bruin van kleur.

Zoals het nu lijkt was het probleem dus dat de motor te "arm" stond afgesteld, maar ga morgen een langere rit maken.

Iedereen bedankt voor de hulp.
 
Terug
Bovenaan Onderaan