RoriSuzukiGS850G
Rookie
Ik heb een Suzuki GS850G uit 1982 overgenomen van mijn zuster (hoe gek het mag klinken).
Deze motorfiets was van haar man en heeft sinds zijn ziekte (daarna overleden) in 2003 stil gestaan. Motorfiets heeft net 40.000 km gereden en is alleen gebruikt in de zomerperioden vanaf medio 1988. Dit voor grotere vakanties en is daarom voorzien van een in kleur gespoten freebird aanhanger. Nee is geen aanhangermaar zit vast aan de motorfiets. Daardoor is het een driewieler geworden maar wel een hele lange
Ik ben in juni 2016 begonnen hem te reviven. Motorfiets is nog helemaal standaard en is door mij helemaal opgekuist (sorry ik ben nederlander maar werk al 12 jaar in Belgie).
Eigenlijk een GROTE beurt gegeven. Nieuwe olie en filters (alle olie). Carburateurs ultrasoon gereinigd, Nieuwe bougies, Nieuwe banden. Eigenlijk een motorfiets van een liefhebber welke er erg zuinig op was. Dus eigenlijk geen werk behalve op roest in de tank na. Dit is opgelost. Tank is weer prima. Zelfs niveau meting is perfect.
Rijdt super heeft een top van boven de 200 dus niets mis mee.
Bij Theo Louwes motors in Hoogezand is hij ook nog nagelopen en wel voor het volgende. De vrijstand is slecht te bereiken.
Het is net of de koppeling blijft kleven.
Van vrij naar 1 stevige klak. Schakelt tijdens het rijden perfect. Alleen van 2 naar 0 of daarna van 1 naar 0 is niet of nauwelijks te realiseren met een draaiende motor.
Eerste diagnose, koppelingplaten krom. Dus nieuwe platen erin. Resultaat: Probleem niet opgelost.
Blok weer open. Koppeling nagelopen maar is perfect gemonteerd.
Weer dicht en toen hefboom voor koppeling op het blok nog eens nagelopen. Maar ???
De handle aan het stuur moet een klein beetje vrije slag hebben. Als je dan de handle helemaal intrekt tot aan het handvat is de hefboom op het blok nog een stuk van 3 mm verder te bewegen.
Dus koppeling strakker afgesteld. resultaat slippende koppeling.
Daarna handle aangepast door deze iets bij te werken (aanslagvlakken wegvijlen) zodat hij verder van het handvat afkomt (heb grote handen).
Kan nu dus met een kleine vrije slag de hefboom op het blok maximaal doortrekken zodat het einde slag haalt. Echter het probleem van niet goed naar o blijft bestaan.
Is iemand bekend met dit probleem? Laatste idee is om de koppelingkabel te vervangen maar ik heb het gevoel dat dat NIET de oplossing is omdat ik al volledig gebruik maak van de verstelhoek van de hefboom op het blok.
Ook is om dit te verbeteren er tussen de taatslager van de drukstift in het blok al een extra washer van 0,5 mm geplaatst om meer ruimte te creeren.
Ik weet het niet meer en ook de oud chef monteur van Theo Louwes weet het niet. Man met 60 jaar ervaring met motoren. Is tegen de 80.
Wel een algemene oplossing. Mocht iemand ooit onderdelen zoals frames, wielen, motorblokken, carters, cilinderkop, etc (kan niet alles opnoemen wat er aan voorraad ligt)nodig hebben voor oudere motoren. Bel Theo Louwes motoren in Hoogezand eens op. Heeft een voorraad liggen waar Nimag, Honda Nederland, Kawasaki en Yamaha jaloers op zijn. Zijn motorzaak gaat terug tot ongeveer 1976.
Maar hopelijk kan iemand mij adviseren met mijn probleem en een oplossing aandragen.
Deze motorfiets was van haar man en heeft sinds zijn ziekte (daarna overleden) in 2003 stil gestaan. Motorfiets heeft net 40.000 km gereden en is alleen gebruikt in de zomerperioden vanaf medio 1988. Dit voor grotere vakanties en is daarom voorzien van een in kleur gespoten freebird aanhanger. Nee is geen aanhangermaar zit vast aan de motorfiets. Daardoor is het een driewieler geworden maar wel een hele lange
Ik ben in juni 2016 begonnen hem te reviven. Motorfiets is nog helemaal standaard en is door mij helemaal opgekuist (sorry ik ben nederlander maar werk al 12 jaar in Belgie).
Eigenlijk een GROTE beurt gegeven. Nieuwe olie en filters (alle olie). Carburateurs ultrasoon gereinigd, Nieuwe bougies, Nieuwe banden. Eigenlijk een motorfiets van een liefhebber welke er erg zuinig op was. Dus eigenlijk geen werk behalve op roest in de tank na. Dit is opgelost. Tank is weer prima. Zelfs niveau meting is perfect.
Rijdt super heeft een top van boven de 200 dus niets mis mee.
Bij Theo Louwes motors in Hoogezand is hij ook nog nagelopen en wel voor het volgende. De vrijstand is slecht te bereiken.
Het is net of de koppeling blijft kleven.
Van vrij naar 1 stevige klak. Schakelt tijdens het rijden perfect. Alleen van 2 naar 0 of daarna van 1 naar 0 is niet of nauwelijks te realiseren met een draaiende motor.
Eerste diagnose, koppelingplaten krom. Dus nieuwe platen erin. Resultaat: Probleem niet opgelost.
Blok weer open. Koppeling nagelopen maar is perfect gemonteerd.
Weer dicht en toen hefboom voor koppeling op het blok nog eens nagelopen. Maar ???
De handle aan het stuur moet een klein beetje vrije slag hebben. Als je dan de handle helemaal intrekt tot aan het handvat is de hefboom op het blok nog een stuk van 3 mm verder te bewegen.
Dus koppeling strakker afgesteld. resultaat slippende koppeling.
Daarna handle aangepast door deze iets bij te werken (aanslagvlakken wegvijlen) zodat hij verder van het handvat afkomt (heb grote handen).
Kan nu dus met een kleine vrije slag de hefboom op het blok maximaal doortrekken zodat het einde slag haalt. Echter het probleem van niet goed naar o blijft bestaan.
Is iemand bekend met dit probleem? Laatste idee is om de koppelingkabel te vervangen maar ik heb het gevoel dat dat NIET de oplossing is omdat ik al volledig gebruik maak van de verstelhoek van de hefboom op het blok.
Ook is om dit te verbeteren er tussen de taatslager van de drukstift in het blok al een extra washer van 0,5 mm geplaatst om meer ruimte te creeren.
Ik weet het niet meer en ook de oud chef monteur van Theo Louwes weet het niet. Man met 60 jaar ervaring met motoren. Is tegen de 80.
Wel een algemene oplossing. Mocht iemand ooit onderdelen zoals frames, wielen, motorblokken, carters, cilinderkop, etc (kan niet alles opnoemen wat er aan voorraad ligt)nodig hebben voor oudere motoren. Bel Theo Louwes motoren in Hoogezand eens op. Heeft een voorraad liggen waar Nimag, Honda Nederland, Kawasaki en Yamaha jaloers op zijn. Zijn motorzaak gaat terug tot ongeveer 1976.
Maar hopelijk kan iemand mij adviseren met mijn probleem en een oplossing aandragen.
Laatst bewerkt: