Suzuki GS850G uit 1982 met koppelingproblemen

28 okt 2016
27
0
Veldhoven en Gent
Ik heb een Suzuki GS850G uit 1982 overgenomen van mijn zuster (hoe gek het mag klinken).
Deze motorfiets was van haar man en heeft sinds zijn ziekte (daarna overleden) in 2003 stil gestaan. Motorfiets heeft net 40.000 km gereden en is alleen gebruikt in de zomerperioden vanaf medio 1988. Dit voor grotere vakanties en is daarom voorzien van een in kleur gespoten freebird aanhanger. Nee is geen aanhangermaar zit vast aan de motorfiets. Daardoor is het een driewieler geworden maar wel een hele lange

Ik ben in juni 2016 begonnen hem te reviven. Motorfiets is nog helemaal standaard en is door mij helemaal opgekuist (sorry ik ben nederlander maar werk al 12 jaar in Belgie).

Eigenlijk een GROTE beurt gegeven. Nieuwe olie en filters (alle olie). Carburateurs ultrasoon gereinigd, Nieuwe bougies, Nieuwe banden. Eigenlijk een motorfiets van een liefhebber welke er erg zuinig op was. Dus eigenlijk geen werk behalve op roest in de tank na. Dit is opgelost. Tank is weer prima. Zelfs niveau meting is perfect.
Rijdt super heeft een top van boven de 200 dus niets mis mee.

Bij Theo Louwes motors in Hoogezand is hij ook nog nagelopen en wel voor het volgende. De vrijstand is slecht te bereiken.
Het is net of de koppeling blijft kleven.
Van vrij naar 1 stevige klak. Schakelt tijdens het rijden perfect. Alleen van 2 naar 0 of daarna van 1 naar 0 is niet of nauwelijks te realiseren met een draaiende motor.
Eerste diagnose, koppelingplaten krom. Dus nieuwe platen erin. Resultaat: Probleem niet opgelost.
Blok weer open. Koppeling nagelopen maar is perfect gemonteerd.
Weer dicht en toen hefboom voor koppeling op het blok nog eens nagelopen. Maar ???

De handle aan het stuur moet een klein beetje vrije slag hebben. Als je dan de handle helemaal intrekt tot aan het handvat is de hefboom op het blok nog een stuk van 3 mm verder te bewegen.
Dus koppeling strakker afgesteld. resultaat slippende koppeling.

Daarna handle aangepast door deze iets bij te werken (aanslagvlakken wegvijlen) zodat hij verder van het handvat afkomt (heb grote handen).
Kan nu dus met een kleine vrije slag de hefboom op het blok maximaal doortrekken zodat het einde slag haalt. Echter het probleem van niet goed naar o blijft bestaan.

Is iemand bekend met dit probleem? Laatste idee is om de koppelingkabel te vervangen maar ik heb het gevoel dat dat NIET de oplossing is omdat ik al volledig gebruik maak van de verstelhoek van de hefboom op het blok.

Ook is om dit te verbeteren er tussen de taatslager van de drukstift in het blok al een extra washer van 0,5 mm geplaatst om meer ruimte te creeren.
Ik weet het niet meer en ook de oud chef monteur van Theo Louwes weet het niet. Man met 60 jaar ervaring met motoren. Is tegen de 80.


Wel een algemene oplossing. Mocht iemand ooit onderdelen zoals frames, wielen, motorblokken, carters, cilinderkop, etc (kan niet alles opnoemen wat er aan voorraad ligt)nodig hebben voor oudere motoren. Bel Theo Louwes motoren in Hoogezand eens op. Heeft een voorraad liggen waar Nimag, Honda Nederland, Kawasaki en Yamaha jaloers op zijn. Zijn motorzaak gaat terug tot ongeveer 1976.

Maar hopelijk kan iemand mij adviseren met mijn probleem en een oplossing aandragen.
 
Laatst bewerkt:
plaatje 1
full
 
Misschien heel stom, maar ik heb een vergelijkbaar probleem met mijn super tenere gehad. Na eindeloos zoeken bleek het gat in de koppelingshendel waar de bevestigingsbout doorheen steekt, uitgelubbert te zijn waardoor de slag van de kabel enorm werd bekort.
15 euro voor een nieuwe hendel en schakelen als nooit tevoren.
 
En nog een suggestie: controleer de speling van de centrale tandheugel op de koppeling, achter de deksel.
Als daar speling in zit krijg je deze symptomen.
De afstelling van de tandheugel handle boven op de deksel is ook erg belangrijk. Hier moet je eerst de speling uit hebben voordat je de koppelingskabel gaat afstellen.
 
Bedankt voor de reaktie.
A. Het gat in de koopelinghandel is ok GEEN speling zit nieuwe bus in. Was eerste waar ik zelf aan dacht. Mijn zwager had meerdere hendles liggen ze allemaal geprobeerd. Lost het niet op.

B. Het geheel is 4 keer open geweest door en bij Louwes motoren De oud-chefmonteur heeft zijn GS850 er naast gehad en alles vergeleken met de probleemfiets. Kunnen GEEN verschil ontdekken.
Wel had mijn zwager de hefboom arm langer gemaakt. Deze hebben we ook ingekort naar oude lengte om meer slag te kunnen halen.
HELP geldt dus nog steeds
 
ik verwacht niet dat het dit is, maar wou het toch meegeven.
Is het niet mogelijk dat je zwager er alles aan heeft gedaan om de koppeling zo licht mogelijk te laten fungeren:
Hefboom bij je platen vergroten (heb je zelf al geconstateerd en terug aan gepast) maar eventueel een andere hendel gemonteerd met een andere verhouding?.

Mogelijk kan je de afstand van de nippel van de kabel tot de bout waar de hendel om draait opmeten en dit vergelijken met de afstand van de hendel van de motor van de chef monteur, of eventueel vragen hier op het forum of iemand dit wil opmeten.

Verder is het niet ongebruikelijk dat vooral schakelen naar eerste versnelling met een klak gaat en terug naar vrij wat moeilijker gaat. Echter omdat je de oud chef monteur er naar hebt laten kijken ga ik er vanuit dat het bij jou meer is dan te verwachten is.
 
Na alles wat gedaan is zou ik toch maar de kabel vervangen. Kost de wereld niet en wie weet...
 
Ten eerste: Fantastisch mooie originele fiets *O*
Al eens ander merk olie geprobeerd? Of ipv semi-syn naar mineraal? Ik weet niet wat er in zit.

Van vrij naar 1 gaat bijna altijd met klap, tenminste bij mijn gsx wel.
 
Olie zou een hoop kunnen schelen.

Bij mijn africa twin heb ik als hij stationair te laag draait hij moeilijker te schakelen is. Geen idee hoe dit komt mischien draait de bak dan beter ? Maar als ik kijk wat er allemaal gebeurt is ga ik er vanuit dat dit goed staat
 
wauw wat een juweeltje, een prachtige motorfiets, een collega van me had ook een GS850 maar niet zo mooi als deze.
Hij heeft ook altijd wel wat gezeur gehad om hem in zijn neutraal te zetten, hij tikte hem altijd in zijn neutraal als de motor nog een beetje rolde.
Maar wat ik wel weet is dat olie idd heel veel verschil maakt, ik kwam dit topic tegen misschien heb je er nog wat aan Welke olie voor GS550e uit '81 ?
van de andere kant, als de motor bij Theo Louwes is geweest, dan is de olie denk ik het eerste war ze naar hebben gekeken.
 
Oh ten opzichte van de eerste serie van twee gemaakt in juni of juli is het scherm aangepast en verstevigd. De oude situatie klapperde. Met wat rvs verstevigingsstrip is dat nu helemaal weg.
 
@KWASUZ. Met twee schroeven is de aanhanger los. Het scherm hangt ook aan twee vaste beugels en twee inschuif. Twee schroeven en het scherm is eraf.

ALLEN:
Waar het om gaat is dat dit een jaren 70 - 80 tourmotor is. Destijds zag 80% er zo uit. Ik heb zelf meerdere BMW boxers gehad vanaf R60, R75, R90 RT of met originele BMW of met Gericke (oud type politie) kuip opgebouwd.
Op de R75 met Gericke zaten destijds standaard twee schijnwerpers of mistlampen. Bij geen kuip altijd op de valbeugels te monteren met daarbij een FIAM luchthoorn. Oh zadelverwarming, Handvatverwarming of van die kappen erop. Minimaal Krauser zijkoffers erop vaak nog een 30 tot 50 liter topkoffer erbij. (destijds zat er een zaak in de st Joseph wijk in Deurne waar ze dat spul verkochten (Kuipen, Schermen, Bagageracks, Racekuipen, koffersets etc.. Ben zo aan mijn eerste vrouw gekomen ;(

Oh destijds reed ik zomer en winter. Haalde met een BMW RT ongeveer 50.000 km per jaar. Heb het ooit een keer zo bont gemaakt dat collegas met de auto thuisbleven en ik naar het werk reed (gleed). Over 70 km enkel. Hem toen ooit een aanrijding gehad met een meeuw :) Hij raakte net mijn ruit en ketste daarop af op min helm. Resultaat vizier kapot. Omdat het donker was (ongeveer 7 uur in de morgen) doorgereden naar het werk.
Constatering zat onder de vogelp..p, veren en bloed van dat kreng :( :( :(
Hmmmm

Hier een liefhebberslijstje van mijn motoren.
1. Adler 250 cc twin bj 1953 dacht ik--> Later door Yamaha gekopieerd en de basis van hun succes. Wou dat ik deze nog had. Zou er bijna een moord voor doen. Is helaas gesloopt en als schroot gedumpt.
2. 350 cc Honda twin bj 1967
3. 350 cc Honda twin bj 1971
4. 450 cc Honda twin bj 1973
5. 500 cc Honda four bj 1974. Alleen maar goede herrineringen. 4 open dellorto carbs van 26 mm. 4 open megafoons a la MV. Mat yoshimura set vanuit DIXON in Engeland getuned naar ongeveer 65 PK. Was op 10 km te horen :) :)
6. 750 cc Honda four bj 1975
7. Yamaha RD125 twin wegracer bj 1969 (mee geraced bij de NMB)
8. 900 cc Kawasaki four 1976
10. R60/7 BMW twin (boxer) 1977 dacht ik
11. R75/7 BMW twin 1978 Een van de laatste gekocht omdat de R60 wat tekort kwam.
12. R100 RT 1978 Dit was er een MET kickstarter en volgens mijn dealer de eerste welke particulier op de weg is gezet. Ook de R75 viel tegen. Deze RT is overleden omdat er een ascona overstak met 315 km op de teller ergens in Januari.
13. R100 RT 1979 Gelukkig oude motor als wrak en de verzekeringspenningen veroorloofden het om deze motor helemaal uit te bouwen. Vrijwel meteen Schurgers ruit erop. nieuwe koferset, mistlampen EN halogeen schinwerpers, Twee FIAM luchthoorns.(De compressor is te gebruiken voor het opblazen van luchtbedden). Zwaardere veren in voorvork en andere achterschokbrekers met zwaardere veren en een kortere overbrenging in het cardan (meer trekkracht van onderen).
14. R100 RT 1982. Bijna copie van de eerste
15. K100 LT 1985. Hier ook van alles aan gedaan voor LANGE reizen en nog veel meer ongein.

Hierna vanwege opbouw gezin lang met de LT door blijven rijden tot 2000.
Daarna over gegaan op Italiaans.
15. Aprilia RSV Mille 1999
16. Ducati ST4 2004 (omdat de vrouw de Mille te krap vond)
Deze rijdt ik nog steeds maar slechts 4000 km per jaar maximaal. Eigenlijk te weinig
:W :W
 
@ bikemaster
Ik heb het artikel over de olien eens bekeken.
BEUNHAZEN daar..
Vanwege een NATTE koppeling gebruik je dus NOOIT een olie voor auto's in een motorfiets.
Daar zitten teveel GLIJ en dopes bestanddelen in welke een motorfiets niet lust.

In de Suzuki zit echte motorfiets olie en wel Castrol Power RS 10 W40.
De dikte wordt ook door Suzuki voorgeschreven.
 
Heeft de oud-chef , ondanks zijn leeftijd ook op jouw motor gereden om een vergelijking te maken ?
Het zou ook kunnen dat het niet mooier wordt als het nu is ,
 
Er is door een grand prix coureur op gereden. Man is of word heel binnenkort 78. Sinds 1956 in de racerij. Meerdere keren nederlands kampioen in de 350 en 500 cc klasse.
Geloof ik in 1983 zelfs nog als laatste. Heeft eind jaren 80 nog veel in Azie gereden. Volgens mij zelfs nog Thais en/of indonesisch kampioen geweest op de ex fabrieks Suzuki van Franco Uncini. Oh zijn monteur loopt ook al zo lang met hem mee.
Dus ik denk dat qua ervaring er niet veel mensen beter zijn.

Oh heeft de banden traditioneel gebalanceerd. Op een met precisie lagers lopende vork.
Heb het later op een balanceer machine na laten doen. GEEN afwijking.

Qua lopen en draaien loopt de motor als een trein. Kleppen, carburatie, ontsteking etc zijn gewoonweg perfect.

Daarbij wil ik opmerken dat ik zelf ook al vanaf mijn 12e met motoren bezig ben. Nu ook al 50 jaar. Heb onderhoud altijd zelf gedaan. Heb heel veel ervaring met BMW boxers. Kon ze op gehoor en gevoel beter afstellen dan de dealer met zijn apparatuur.
Heb zelf ook aan grasbaanracen gedaan op Kreidler en KTM. Ook mog een jaar NMB ervaring met een125 cc Yamaha wegracer.

Met de BMW heb ik volgens de dealer naar ghost problemen lopen zoeken. Konden ECHT niets vinden. Ik na een zaterdag zoeken wel (gaatje in carburateur membraan).
Heb het zelf in 1974 gepresteerd om op vrijdagmiddag een nieuwe Honda CB500 four op te halen. Deze thuis te gaan demonteren tot zo'n beetje de laatste schroef. Hem op zaterdagnacht om twee uur weer aan de loop te hebben. EH proefrit gemaakt zonder luchtfilter en uitlaten om twee uur snachts. Hmm Toen was motorrijden leuker.
Deze motor later opgebouwd met yoshimura parts (26 mm dellorto;s en 4 OPEN megafoons na voorbeeld van de MV 4 (vanaf fabrieks tekeningen) Had een 65 tot 67 PK op de krukas. Met kuip en plat liggend op de afsluitdijk een hogere top dan een Kawa 750 en 900.

Oh mijn beroep ligt in de lijn van een doorgegroeide machine bankwerker, fijnmechanicus, gereedschapsmaker, instrumentmaker etc. Nu doe ik wel iets anders maar je vak verleer je nooit.

Ben nu bezig om een Harris Suzuki endurance motor aan te schaffenin Frankrijk. Wil er mee gaan racen in de historic en demo races.
 
Laatst bewerkt:
Beste RoriSuzukiGS850G zou het niet mogelijk zijn dat de koppelings platen op elkaar in moeten lopen (slijten) ? Wat een prachtfiets trouwens :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@ ramp: Misschien maar het probleem komt voor op alle GSen en oudere 750 types. Het is ook rijdend geen probleem. De oude koppeling deed het ook. Daarom begonnen met vervangen.
 
@jaap
Er zit Castrol Power RS 10W40 in. 10W40 of 10W50 moet volgens Suzuki boekje de dikte zijn

Zou 5W50 kunnen proberen maar 5 of 10 is geen verschil bij temperaturen boven 0 graden.

10 geldt tot -18 graden en 5 tot -25 graden en zo koud is het niet. Koude dikte is ook niet het probleem.

Omdat het een luchtgekoelde motor is welke in de midden cilinders heter word dan een watergekoelde zou de 40 olie eerder moeten breken (110 graden) een 50 kan 125 graden aan. Dus theoretisch zou een 50 olie beter zijn omdat die langer dik blijft.

Echter:
Als het aan de olie zou liggen zou er ook verschil moeten zijn bij koude of hete motorblok.
Theoretisch zou het dan minder moeten worden terwijl het net andersom is.
Dus zeg het maar.
Misschien een 5W30???? Slecht idee vanwege luchtkoeling.

Ik heb er nu al een paar 100 km mee gereden. Ook de koppeling heet gedraaid maar dat helpt ook niet. Hij komt op de een of andere manier niet 100% vrij.
Rek in de kabel is het ook niet want zoals al eerder vermeld kan de hefboom ook niet verder draaien.

Op de middenstandaard en met ingetrokken koppeling en motor in de eerste versnelling draait het achterwiel ook NIET mee.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan