Suzuki GSR 600 Deel 16

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dag Allen,

Laat ik mij ook maar even voorstellen sinds ik de trotse eigenaar ben geworden van een GSR uit 2007. Mijn naam is Martin en ik heb mijn rijbewijs vorige maand mogen afhalen bij het gemeentehuis in Arnhem. Twee weken later stond er de mooiste zwart-grijze machine onder de carport te glanzen, nadat ik haar twee keer heb bekeken en proefgereden.

Sindsdien heb ik er ongeveer 400 kilometer mee gereden:] en heb ondertussen zo mijn bedenkingen over het (zogenaamde) gepleegde onderhoud en de staat waarin mijn GSR verkeerd. Dat neemt overigens niet weg dat ik nog steeds vol genot op de motor stap en lekker ga rijden, maar het blijft toch knagen in mijn achterhoofd. Het kan uiteraard dat ik beren op de weg zie, maar een ervaren blik zou fijn zijn.

De volgende zaken zijn mij ondertussen opgevallen
  1. Bij een koud blok is het stationair toerental rustig rond de 1300RPM. Bij een warm blok schommelt deze onrustig tussen de 1000 en 1400 RPM;
  2. Bij remmen en terugschakelen slaat de motor soms af. Eenvoudig te starten door de startknop, soms start hij ook weer vanzelf;
  3. De gashendel heeft te veel speling, zelfs na het afstellen via de stelmoeren, en je hoort de kleppen open en dicht slaan;
  4. Last van "Aan - uit" effect. Het verschil tussen wel of geen toevoer van benzine is merkbaar en leidt tot schokkerig rijgedrag;
  5. De koppeling pakt pas heel laat op bij het op laten komen en luistert verder heel nauw. Stapvoets rijden zit er bijna niet in;
  6. Een tikkend geluid lijkt vanuit het motorblok te komen.
De bovenstaande zaken zijn eigenlijk alleen vervelend op lage snelheden en bij stoplichten, woonwijken etc, maar dit zijn juist de omstandigheden dat je m.i. moet kunnen vertrouwen op je fiets. Hoge snelheden en het bochtenwerk gaat verder prima.

Ik ben voornemens om haar een grote beurt te laten geven, maar toch wel benieuwd wat deze klachten veroorzaakt. Op de fiets van mijn vriendin (MT-07) herken ik dit beeld totaal niet. Ook ten tijde van de proefritten op de GSR hiervan niks gemerkt.


Verder wil ik nog even kwijt dat de MF-sticker al besteld is*D. Mocht je dus iemand onhandig door files op de Pley zien manoeuvreren, moet je er maar voorbij en haak ik wel aan:9


Groeten Martin


Gefeliciteerd met je aankoop!


Punt 1+2: wanneer zijn de kleppen voor het laatst gesteld?
Punt 3: hoe is de afstelling van de kabel bij de kleppen?
Punt 4: inherent aan dit model
Punt 5: vrije speling koppelingshendel ok?
 
Dankje!

1 &2 Weet niet wanneer de kleppen voor het laatst zijn gesteld. Kon de verkoper ook geen antwoord op geven (ergo te lang geleden?)
3. Zal ik morgen bekijken en kom ik er op terug.
4. Fijn. Is dat een zorg minder en kan ik er aan wennen :)
5. Hij trekt fijn in, heb inderdaad een beetje speling voordat er echt wordt ontkoppeld. Exacte cm's heb ik nog niet.
 
Dankje!

1 &2 Weet niet wanneer de kleppen voor het laatst zijn gesteld. Kon de verkoper ook geen antwoord op geven (ergo te lang geleden?)
3. Zal ik morgen bekijken en kom ik er op terug.
4. Fijn. Is dat een zorg minder en kan ik er aan wennen :)
5. Hij trekt fijn in, heb inderdaad een beetje speling voordat er echt wordt ontkoppeld. Exacte cm's heb ik nog niet.

Kleppen stellen wordt eens per 24k km voorgeschreven, mijne was er echter al eerder aan toe. Kreeg namelijk last van dezelfde klachten als jij onder punt 1/2 bij ca. 22k km. 6 kleppen moesten gesteld worden, sindsdien rijdt ie weer perfect.
 
@Chilled

Zou als ik het zo hoor zeker even laten kijken....
Qua tikken; kleppen stellen, nieuwe nokkenaskettingspanner?
Hoeveel kilometer heeft ze gedraaid eigenlijk?
*O*:]

Er staat nu 45.000 op de teller. Koppelingskabel heb ik zojuist afgesteld en het probleem is veel minder. Kabel naar de kleppen heb ik (nog) niet kunnen vinden, zit achter de body?

Deze week maar eens contact opnemen met een garage; iemand nog suggesties?
 
Kleppen stellen is in het motorblok. Gaat niet via een kabel.

Bij een garage kost dat tijd en dus geld, als eigenaar vergeet je zoiets niet zo snel als je het heb laten doen.
 
Verklaard dat ik het niet heb kunnen vinden. Dan zullen de kleppen al een geruime tijd niet zijn gesteld:X.
 
Tja ik doe altijd de facturen bewaren en hou een onderhoudslijst bij waarop ook de dingen staan die ik zelf doe.

Zo gewend vanuit het werk, maar blijkbaar zijn er maar weinig mensen die dit bij de motor ook doen. Altijd handig om terug te zoeken wanneer er iets gedaan is, of niet.

In het boekje van de GSR staat de onderhouds interval. Mocht die niet bij ze motor zitten dan is die nog te koop bij Suzuki dacht ik. In de GSR 600 app (android) staat ook info over onderhoud dacht ik.
 
Beste GSR 600 liefhebbers.
Ik heb sinds kort mijn A in de zak en ben van plan rond de kerstvakantie een motor te gaan aanschaffen. hierbij zijn vooralsnog 2 merken en types welke mij zouden passen, de Suzuki GSR 600 en de Honda CB 600.
Het valt mij op dat er in dezelfde prijsrange nieuwere GSR's met minder kilometers te koop zijn. je gaat je dan als beginner afvragen: waarom is dit? zijn er bekende problemen rond bouwjaren/kilometerstanden? De krochten van het internet roepen bijvoorbeeld dat een Honda CB boven de 50.000 betrouwbaarder is als een Kawa Z750 met die kilometerstanden we kennen de verhalen allemaal.

Ik rijd vanuit mijn werk een Suzuki Vitara diesel uit 2018. Ik ben altijd Duitsers gewend geweest maar heb me laten verassen door deze auto. Ja het is geen Duitse degelijkheid en er zit wat meer plastic in en ja hij is wat minder comfortabel. Voorlopig heeft deze auto me nog nooit met iets laten staan, zelfs geen piepje of kraakje (waar ik met Duitsers wel altijd ongein had).
wat ik wel weet (en dit mag je wellicht niet vergelijken) is dat de service interval van een Suzuki auto best hoog is (elke 15k), is dit ook bij de motoren te verwachten?

Al met al: Waar moet ik op letten bij de aankoop van een Suzuki GSR? zijn er bekende dingen die ik vooraf moet weten.
Ik hoor dit graag van de echte kenners/liefhebbers!

Dank voor de genomen moeite voor diegene die de moeite wil nemen om e.e.a. toe te lichten.
 
@Mot1985
Toen ik voor een zware motor ging heb ik gekeken naar de FZ6N, Hornet en GSR. Wat mij toen ook al opviel dat de prijzen van een Hornet veel hoger liggen. De Hornet is populairder dan de gsr, wat dat betreft is de gsr ook een ondergewaardeerde motor, wat wellicht de prijzen verklaard.

Geheel onterecht, want het is een super fijne motor! Je kan er rustig mee toeren maar ook aardig hard mee sturen. Vermogen is prima te beheersen. Dashboard is moderner en heeft een Gear indicator, en oogt een stuk frisser wat mij betreft.

Zwakke punten zijn er niet echt, behalve het aan en uit effect van de injectie soms wat abrupt is(gasreactie bij dichte/open hendel) maar hier is prima mee te leven. Klep speling controle is ook belangrijk bij 22k km, zie hierboven.
@Roeleey kan je verder alles over vertellen over de GSR.

Ik zou zeggen maak op allebei de motoren een proefrit en maak dan een keuze :)
 
@Mot1985
Toen ik voor een zware motor ging heb ik gekeken naar de FZ6N, Hornet en GSR. Wat mij toen ook al opviel dat de prijzen van een Hornet veel hoger liggen. De Hornet is populairder dan de gsr, wat dat betreft is de gsr ook een ondergewaardeerde motor, wat wellicht de prijzen verklaard.

Geheel onterecht, want het is een super fijne motor! Je kan er rustig mee toeren maar ook aardig hard mee sturen. Vermogen is prima te beheersen. Dashboard is moderner en heeft een Gear indicator, en oogt een stuk frisser wat mij betreft.

Zwakke punten zijn er niet echt, behalve het aan en uit effect van de injectie soms wat abrupt is(gasreactie bij dichte/open hendel) maar hier is prima mee te leven. Klep speling controle is ook belangrijk bij 22k km, zie hierboven.
@Roeleey kan je verder alles over vertellen over de GSR.

Ik zou zeggen maak op allebei de motoren een proefrit en maak dan een keuze :)
Dank voor je reactie!
het populair-verhaal had ik om eerlijk te zijn ook in gedachte. Zelf had ik ook de conclusie getrokken dat de Suzuki moderner was qua dashboard, injectie en algemene looks. In de diverse reviews wordt inderdaad gesproken over de gasreactie. Bij mijn lesmotor (Honda cb 650F) vond ik dit ook maar was eigenlijk zo gewend.

De Honda heb ik al behoorlijk bereden, de Suzuki helaas nog niet.
 
:W @Mot1985, allereerst van harte gefeliciteerd met het behalen je A *O*
De voorgeschreven service interval is bij een GSR, 6000 km. Dit is voor hoge toeren motoren niet heel ongebruikelijk aangezien ze meer te lijden hebben....Zelf houdt ik 8000 km/elk jaar aan om vloeistoffen en filters te vervangen. Vind 15000 km voor je Vitara best meevallen trouwens, houdt in m'n oude trouwe Slopel 10000 km aan _O-
Motor rijden is geen goedkope hobby, maar het plezier is dan ook onbetaalbaar :+ Er zijn niet echt specifieke zaken waar je op moet letten bij een GSR, het aan/uit effect kan een dingetje zijn, maar een goede afstelling, schone bougies, filters, etc. maken daarin al een hoop verschil.
Qua motor keuze kan ik je alleen maar adviseren om veel te gaan proefrijden en uiteindelijk koop je dan toch een GSR :P
 
Aan de hand van dit topic en het vergelijken van allerlei zaken besloten om volgend weekend eens te gaan kijken naar een gsr. Wellicht kan ik mn 13e maand stukgooien op een lief beestje :$
 
Aan de hand van dit topic en het vergelijken van allerlei zaken besloten om volgend weekend eens te gaan kijken naar een gsr. Wellicht kan ik mn 13e maand stukgooien op een lief beestje :$
*O* Toch nog één tip, staar je niet blind op km standen. Het is geen garantie voor een betere motor. vaak zijn de exemplaren met weinig kilometers goed gepoetst maar de olie niet of nauwelijks ververst, terwijl de wat meer gebruikte machines wel een krasje hier en daar kunnen hebben maar schone filters, gestelde kleppen en gereviseerde remmen......
 
Tipje voor het lezen dat mij overhaalde om voor een GSR te gaan: Motorfreaks - Rockin' Naked 600 - Pagina 8 (er waren meer artikelen, maar dit was een belangrijke!)
Ook de moderne look en bouw waren dikke pluspunten - zeker de gear indicator. (zie ook hierboven)

Verder inderdaad het "grootste" nadeel is het 'aan/uit'' gevoel wat soms naar boven komt. Het schijnt dat een powercommander kan helpen, maar zelf niet geprobeerd totdat ik er eentje tegenkom voor een gunstige prijs. Geeft meteen aan hoe erg het is... 8)7
 
@Mot1985 Gefeliciteerd met het behalen van je A!*O**O*:]

Status updatetje van mijn kant. Vorige week de fiets, na reparatie, opgehaald bij Roadrunner in Velp. Vijf kleppen en alle bougies vervangen i.c.m. de reguliere grote beurt werkzaamheden. Verder heb ik er gelijk nieuwe barracuda hevels op laten plaatsen, gezien er el cheapo aliexpress hevels op zaten. Tussentijds werd ik nog opgebeld dat er een storing m.b.t. de elektronica was aangetroffen na de proefrit van de monteur. Nadat de storing was opgelost kon ik weer rijden! Wat een heerlijke fiets is het nu geworden:]:].

De Pleij (N325) op gereden richting huis waarna ik merkte dat mijn snelheids- en odometer het niet deden-O-. Gelijk gebeld en zodoende vandaag terug geweest na de garage, omdat we dachten dat er een contactje los zat. Bleek dat de sensor zelf stuk was, dus gelijk een nieuwe erop gezet en rijden maar. Alles deed het weer en aangezien het toch mooi weer was besloten om een dijkritje te maken richting Rhenen langs de Nederrijn. Nogmaals, wat rijdt ze nu heerlijk en beheerst. Volle sprint of leuk bochtenwerk alles lijkt ze met plezier te doen:9~. Bij Driel besloot ze alleen dat ze wel genoeg had gereden in de kou en gooide ze de stroom eraf. Weg dashboard en motormanagement;(. Helemaal niks meer. Morsdood.

Roadrunner weer gebeld en na wat kou te kleumen, het genieten van de mooie omgeving en het babbelen met een aardige oude(re) man en een behulpzame ex-motoragent kwam mijn vervoer. Nu staat ze weer binnen bij Roadrunner, waar het warm en droog is. Nukkige oude vrouw_O- .

To be continued..

Tja ik doe altijd de facturen bewaren en hou een onderhoudslijst bij waarop ook de dingen staan die ik zelf doe.

Zo gewend vanuit het werk, maar blijkbaar zijn er maar weinig mensen die dit bij de motor ook doen. Altijd handig om terug te zoeken wanneer er iets gedaan is, of niet.

In het boekje van de GSR staat de onderhouds interval. Mocht die niet bij ze motor zitten dan is die nog te koop bij Suzuki dacht ik. In de GSR 600 app (android) staat ook info over onderhoud dacht ik.

Ben op jou opmerking nu zelf een onderhoudslijstje begonnen in Excel. Ziet er als volgt uit. Wil hem nog uitbreiden met het onderhoudsinterval en dat die op basis van KM-stand aangeeft welk onderhoud er aan zit te komen.
1576165617742.png
 
Mooi lijstje zo.

De spanningregelaar stuk ? Al is dat meer een ding bij warm weer en dacht ooit eens een terugroep actie voor geweest bij een aantal jaargangen.
 
@Mot1985 Gefeliciteerd met het behalen van je A!*O**O*:]

Status updatetje van mijn kant. Vorige week de fiets, na reparatie, opgehaald bij Roadrunner in Velp. Vijf kleppen en alle bougies vervangen i.c.m. de reguliere grote beurt werkzaamheden. Verder heb ik er gelijk nieuwe barracuda hevels op laten plaatsen, gezien er el cheapo aliexpress hevels op zaten. Tussentijds werd ik nog opgebeld dat er een storing m.b.t. de elektronica was aangetroffen na de proefrit van de monteur. Nadat de storing was opgelost kon ik weer rijden! Wat een heerlijke fiets is het nu geworden:]:].

De Pleij (N325) op gereden richting huis waarna ik merkte dat mijn snelheids- en odometer het niet deden-O-. Gelijk gebeld en zodoende vandaag terug geweest na de garage, omdat we dachten dat er een contactje los zat. Bleek dat de sensor zelf stuk was, dus gelijk een nieuwe erop gezet en rijden maar. Alles deed het weer en aangezien het toch mooi weer was besloten om een dijkritje te maken richting Rhenen langs de Nederrijn. Nogmaals, wat rijdt ze nu heerlijk en beheerst. Volle sprint of leuk bochtenwerk alles lijkt ze met plezier te doen:9~. Bij Driel besloot ze alleen dat ze wel genoeg had gereden in de kou en gooide ze de stroom eraf. Weg dashboard en motormanagement;(. Helemaal niks meer. Morsdood.

Roadrunner weer gebeld en na wat kou te kleumen, het genieten van de mooie omgeving en het babbelen met een aardige oude(re) man en een behulpzame ex-motoragent kwam mijn vervoer. Nu staat ze weer binnen bij Roadrunner, waar het warm en droog is. Nukkige oude vrouw_O- .

To be continued..



Ben op jou opmerking nu zelf een onderhoudslijstje begonnen in Excel. Ziet er als volgt uit. Wil hem nog uitbreiden met het onderhoudsinterval en dat die op basis van KM-stand aangeeft welk onderhoud er aan zit te komen.
Bekijk bijlage 1449389

Keurig lijstje idd :Y Balen dat ze nu weer binnenstaat. Voor de terugroepactie kun je even in de OP kijken. Wellicht accupolen gewoon niet goed vastgezet na de werkzaamheden? Hoop dat het allemaal meevalt en dat je weer snel kunt genieten van je oude dame :]
 
excelletje kan - maar weet je ook dat spritmonitor.de meteen ook je benzineverbruik bijhoudt? Direct alle kosten bijeen - als je wil althans!
 
Keurig lijstje idd :Y Balen dat ze nu weer binnenstaat. Voor de terugroepactie kun je even in de OP kijken. Wellicht accupolen gewoon niet goed vastgezet na de werkzaamheden? Hoop dat het allemaal meevalt en dat je weer snel kunt genieten van je oude dame :]

Dankje! Bij interesse wil ik het gerust delen. Dat laatste hoop ik ook;).

excelletje kan - maar weet je ook dat spritmonitor.de meteen ook je benzineverbruik bijhoudt? Direct alle kosten bijeen - als je wil althans!

Kende ik nog niet, zal er eens naar kijken. Alle kosten die ik maak, waaronder die voor de motor, verzamel ik op basis van de maandelijkse bankexport in een ander Excel model, om inzicht te krijgen in mijn financiën.
 
*O* Toch nog één tip, staar je niet blind op km standen. Het is geen garantie voor een betere motor. vaak zijn de exemplaren met weinig kilometers goed gepoetst maar de olie niet of nauwelijks ververst, terwijl de wat meer gebruikte machines wel een krasje hier en daar kunnen hebben maar schone filters, gestelde kleppen en gereviseerde remmen......
Indien ik een proefrit ga maken bij een GSR met 26k op de teller waarvan niet bekend is of de kleppen zijn gedaan, waar let ik op? kun je het horen/voelen/zien ruiken?
 
Indien ik een proefrit ga maken bij een GSR met 26k op de teller waarvan niet bekend is of de kleppen zijn gedaan, waar let ik op? kun je het horen/voelen/zien ruiken?
Ik merkte het bij het intrekken van de koppeling. Er waren momenten dat de motor dan uitviel. Dit was voornamelijk bij het minderen van snelheid bij bijvoorbeeld een verkeerslicht
 
Ik merkte het bij het intrekken van de koppeling. Er waren momenten dat de motor dan uitviel. Dit was voornamelijk bij het minderen van snelheid bij bijvoorbeeld een verkeerslicht

Dit is inderdaad veel gehoord (ook meegemaakt door ondergetekende). Je kan in sommige gevallen ook getik horen. Ruiken? Wellicht wel, maar waar moet je snuffelen dan? :P
 
hallo gsr fans
Vandaag bij Hoegee geweest en een zwarte gsr600 met yoshimura uitlaat gekocht.
Vanaf 2e week januari dus een gsr-strijder erbij.
 

Bijlagen

  • 20191221_145035.jpg
    20191221_145035.jpg
    268,9 KB · Weergaven: 24
  • 00012841414141419671A.jpeg
    00012841414141419671A.jpeg
    96,2 KB · Weergaven: 21
  • 00012841414141419671B.jpeg
    00012841414141419671B.jpeg
    77,8 KB · Weergaven: 28
  • 00012841414141419671C.jpeg
    00012841414141419671C.jpeg
    111,5 KB · Weergaven: 22
  • 00012841414141419671D.jpeg
    00012841414141419671D.jpeg
    108,7 KB · Weergaven: 22
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan