Suzuki GSX 550 '83

wvh

Rookie
29 aug 2018
3
0
Amsterdam
Beste allen,

Sinds begin dit jaar ben ik eigenaar van een suzuki GSX 550 uit 1983 omgebouwd tot cafe racer. Ik heb deze 2e hands gekocht toen die al omgebouwd was. Voor de zekerheid heb ik deze vorige week laten checken bij een motorzaak met een flinke rekening als gevolg. Maarja, daarna reed de motor weer als een zonnetje. Ik heb de motor van de garage naar huis gereden (ongeveer 5 km). De dag erna ging ik weer rijden maar viel de motor halverwege ineens stil. Het was onmogelijk om de motor weer aan de praat te krijgen. Dit gebeurde na ongeveer 10 km. Dus in totaal had ik toen 15 km gereden.
Van alles geprobeerd maar niks hielp. De motor weigerde te starten.
Als ultieme poging heb ik toen een knop omgezet waarvan ik dacht dat het de benzine toevoer was. En de motor start weer en loopt als een zonnetje. Daarna heb ik nog een heel stuk gereden zonder enige problemen.
Mijn vraag aan jullie nu is, hoe kan dit? Het lijkt me toch niet dat er voor 15 km aan benzine in het motorblok zit? Wat doet deze knop precies en wat is de juiste stand? Zie foto's om te verduidelijken over welke knop het gaat.

Zie hier een foto van de knop die ik bedoel:
https://drive.google.com/file/d/0Bz24bSf6J58EQkxzX1U1VTA0UzlTMVRyRUp0UDRmd052Q2h3/view?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/0Bz24bSf6J58ERF9QWktySjQ3N0p5eHp2cEh5alAwN2FsMTNZ/view?usp=sharing

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Nb. Het moge duidelijk zijn dat ik (nog) niet veel technische kennis heb :)

gr Wouter
 
dat is een benzinekraantje. Heeft afhankelijk van de motorfiets een paar standen: 'on', 'off', 'res' en 'pri'. 'on'/'off' spreekt neem ik aan voor zich, 'res' is reserve en 'pri' is denk ik prime ofzo. Dat laatste vind je op fietsen waar de benzinekraan in de 'on' stand door vacuum open gehouden wordt. 'pri' is dan een altijd-open stand. Misschien was je gewone voorraad op en moest je op reserve overschakelen?
 
Laatst bewerkt:
Dank voor je snelle reactie. Er zat nog wel benzine in de tank. Echter niet heel veel meer. Wellicht dat ik op een stand reed die niet de reserve benzine kon aanspreken?!
Vraag blijft echter wel, welke stand van de knop, welke stand (on, off, res, pri) is. Is hier een standaard indeling voor?
 
Dank voor je snelle reactie. Er zat nog wel benzine in de tank. Echter niet heel veel meer. Wellicht dat ik op een stand reed die niet de reserve benzine kon aanspreken?!
Vraag blijft echter wel, welke stand van de knop, welke stand (on, off, res, pri) is. Is hier een standaard indeling voor?
Ja maar die stond waarschijnlijk op de plastic kappen die je nu niet (meer) hebt.
Haal de slangen los, op de stand PRI zal deze benzine gewoon doorlopen.
Bij RES en ON zal je aan het vacuüm slangetje moeten zuigen of met een injectie spuit een vacuüm creëren .

Haal je tank leeg en giet er langzaam benzine in, gaat het meteen lopen , staat ie op RES . Moet je er meer benzine ingooien dan staat ie op ON.
 
Of probeer een foto of tekening te vinden waar de zijpanelen er nog op zitten, kun je daar zien welke stand waarvoor dient.
 
Zoals de kraan nu staat op de 2e foto staat hij op de PRI stand,dat is niet goed.
Naar links is de reserve stand,naar beneden de ON stand.Rijdend mag de kraan alleen op
de ON of RES(reserve) stand staan.Waarschijnlijk stond je kraan op de ON stand en
was de benzine op en moest je naar de reserve stand,maar heb je hem op de PRI stand gezet,dus de kraan moet je een kwart slag naar rechts draaien dan staat hij op de
reserve stand.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de duidelijke uitleg. Ik denk dat dát dan inderdaad het probleem is geweest. Is het normaal dat je op de "on" stand niet je reserve gedeelte kan aanspreken ? Er zat klaarblijkelijk genoeg benzine in mn reserve om door te rijden... maar dit werd in de on stand niet aangesproken. Pas toen ik de knop naar de pri stand draaide deed de motor het weer.....
 
Dank voor de duidelijke uitleg. Ik denk dat dát dan inderdaad het probleem is geweest. Is het normaal dat je op de "on" stand niet je reserve gedeelte kan aanspreken ? Er zat klaarblijkelijk genoeg benzine in mn reserve om door te rijden... maar dit werd in de on stand niet aangesproken. Pas toen ik de knop naar de pri stand draaide deed de motor het weer.....
Dit klopt inderdaad.
Ik denk dat het wel handig is als je een handleiding van je motor weet te vinden..
Daar staan deze-en andere- dingen in.
 
Dank voor de duidelijke uitleg. Ik denk dat dát dan inderdaad het probleem is geweest. Is het normaal dat je op de "on" stand niet je reserve gedeelte kan aanspreken ? Er zat klaarblijkelijk genoeg benzine in mn reserve om door te rijden... maar dit werd in de on stand niet aangesproken. Pas toen ik de knop naar de pri stand draaide deed de motor het weer.....
Daarom heet het ook “reserve”, dat wordt pas aangesproken als je het kraantje naar reserve draait.
 
Terug
Bovenaan Onderaan