Suzuki GSX 550 ES 3e versnelling doet niets

raster

Rookie
28 okt 2004
2
0
helden
Totaal onaangekondigd bleek bij terugschakelen van 4 naar 3 er geen 3 meer te te zijn. Verder doen alle resterende versnellingen het wel bij zowel op als down schakelen. De schakelvork schakelt wel; alleen geen tandwiel in. Er zijn geen rammelgeluiden te horen. Wie heeft dit al meegemaakt en welke suggesties voordat ik aan totale reviesie begin?
 
Er komt geen enkel vreemd geluid uit het blok, das het gekke juist. Ding rijdt op zich nog perfect, behalve dat op de plek van de 3e versnelling een neutraal zit :) . Op het moment dat je de 4e inschakelt hoor je eenzelfde klik als dat je normaal hoort als je em stilstaand in de 1e zet. 1e, 2e, 4e, 5e, en 6e doen het overigens ook normaal. Blok gaat sowieso open van de winter... Ikzelf denk dat er eerder een seegerring ergens is losgesprongen/kapotgesprongen die het tandwiel van de derde op zijn plaats houdt. Zoals ik het op de tekeningen kan zien, kan het alleen op de uitgaande as zitten, omdat daar "ruimte" is voor het tandwiel vrij van de dogs te laten draaien. Het tandwiel van de 6e versnelling koppelt de 3e versnelling aan de ingaande as. Daar zit overigens de meeste ruimte tussen de tandwielen. Zit als volgt:
Primair: 1e | 5e | ruimte | 4e | 3e | ruimte | 6e | 2e
Secundair: 1e | 5e | ruimte | 4e | 3e | ruimte | 6e | 2e
Zodra ik meer weet horen jullie het wel, ideeen zijn evengoed welkom :D.

grz Thijs
 
Laatst bewerkt:
Blok gaat ook open van de winter... Ikzelf denk dat er eerder een seegerring ergens is losgesprongen/kapotgesprongen die het tandwiel van de derde op zijn plaats houdt. Zoals ik het op de tekeningen kan zien, kan het alleen op de uitgaande as zitten, omdat daar "ruimte" is voor het tandwiel vrij van de dogs te laten draaien. Zodra ik meer weet horen jullie het wel, ideeen zijn evengoed welkom :D.

grz Thijs

Hmmm, zou kunnen, zouden er dan niet meer bijgeluiden zijn?

Maar, goedpunt, opentrekken en je weet zoiezo meer :)
 
Als er een borgring los ligt, is er de mogelijkheid dat er een tandwiel vrij over de as kan schuiven, dit resulteert vaker in het inschakelen van 2 versnellingen tegelijkertijd, aan aangezien een as niet tegelijkertijd 2 snelheden kan draaien, slaat hij vast :+
En dan lig jij met een beetje pech op je muil '(
 
Heej mensen,

Schrok me kapot van die ouwe kop (forum grannie).... even een update'tje.
Was dus toch geen seegering... jammer genoeg. Tandwiel van de 3e versnelling is helaas overleden, ding ligt nu open, te wachten op de onderdelen.
DOGS_RIP.jpg

MOF_RIP.jpg

Voor degenen die toen ook gereageerd hadden :)

grz Thijs
 
Ik weet ook niet hoe die ouwe het voor elkaar heeft gekregen, hoewel ik wel een vermoeden heb. Volgens mij heeft de vorige eigenaar vaak met zijn voet op de pook gereden, aangezien 1 van de schakelvorken blauw was, en je goed kunt zien dat ie aangelopen heeft. De ring met die stukken uit, is ook blauw aan de zijkanten, dus ik denk dat ie gewoon te warm geworden is, waardoor de harding teniet gedaan is. Ach ja, paar weekjes wachten op de onderdelen, en dan loopt het beestje weer.

grz Thijs
 
Terug
Bovenaan Onderaan