Suzuki GSX 650/1250 F(A) Deel 4

Als je het wilt proberen Eric,

35 euro voor de complete set bij de Chinees. Alle materialen zitten er bij. Voor het geld hoef je het niet te laten.

1714132763828.png

Omdat ik einde van het jaar een (voor mij) lange tour ga maken heb ik afgelopen weekend alvast wat getest.
Alle bagage die ik denk nodig te hebben, ingepakt en opgeladen, en hup naar Luxemburg, naar een vriend van mij.

Naast de Handguards, waar ik nu toch echt tevreden over ben, heb ik ook een opzet ruitje aangeschaft.
Ik wil graag weten wat jullie ervaring daar mee is. Mijn ervaring is dat het niets toevoegd. Het zal van mn lengte afhangen maar incl. zo.n opzet ruitje is het gebulder op mn helm flink toegenomen. Onderweg diverse standen geprobeerd. Enige stand die voor mij werkte, waardoor het gebulder serieus afnam, is door het opzet ruitje horizontaal te plaatsen. Nadeel is dan wel dat de rijwind op je borstkas staat. Bij warm weer geen probleem maar ik ga in oktober, dan is het al wat frisser. Conclusie is dat het voor mij niets is.

1715685449294.png

Omdat ik einde van het jaar een (voor mij) lange tour ga maken heb ik afgelopen weekend alvast wat getest.
Alle bagage die ik denk nodig te hebben, ingepakt en opgeladen, en hup naar Luxemburg, naar een vriend van mij.

Naast de Handguards, waar ik nu toch echt tevreden over ben, heb ik ook een opzet ruitje aangeschaft.
Ik wil graag weten wat jullie ervaring daar mee is. Mijn ervaring is dat het niets toevoegd. Het zal van mn lengte afhangen maar incl. zo.n opzet ruitje is het gebulder op mn helm flink toegenomen. Onderweg diverse standen geprobeerd. Enige stand die voor mij werkte, waardoor het gebulder serieus afnam, is door het opzet ruitje horizontaal te plaatsen. Nadeel is dan wel dat de rijwind op je borstkas staat. Bij warm weer geen probleem maar ik ga in oktober, dan is het al wat frisser. Conclusie is dat het voor mij niets is.

Bekijk bijlage 2007005
Echt heel slap klem systeem wat wonderbaarlijk blijft zitten:)

Ja ik heb er 2 type van gehad.. volgens mij heb ik later een hele andere ruit toen op mijn motor gezet. Dat was toen op mijn FJ1200

Haha grappig.. good old memories, dat was mijn eerste motor:)

Hehe, snel even naar zolder.. heb het nog liggen.

Links is volgens mij van mijn GSX 1250 FA 2014, daar zit het windscherm geïntegreerd in het scherm, dus niet los later er op gemonteerd.

Lompe ding is van mijn FJ1200, daar zat dat losse ding op.
IMG_4969.jpeg
IMG_4968.jpeg

Mocht iemand dus nog een windscherm zoeken:) met zo een extra ding er op

Nou, mocht ie in de weg liggen... ik zou iets willen proberen.

Korte uitleg:
Ik heb eenzelfde windscherm, maar hoe ik het ding ook verstel, ik blijf last houden van veel herrie. Vervolgens heb ik een zo'n double buble Puig ruitje gekocht. Die staat gaaf, maar idem: veel herrie. Beide ruitjes geprobeerd met stuurverhogers, maar ook dat veranderd niks.
Weet je wanneer het echt stil is? Als ik op mijn voetsteunen gaan staan of het ruitje helemaal verwijder. Maar dat is natuurlijk geen gezicht. De bedoeling was om wellicht de topkuip volledig te verwijderen, maar daar kom ik niet aan toe (en ik vind zo'n half kuipje ook wel mooi staan). Maar ik heb behoorlijk last van tinitus, maar wel motorrijden (en concertbezoekjes) eigenlijk niet opgeven --> dus oordopjes in en een stillere helm gekocht met een windstopper kraag.

Wat wil ik nu proberen: een ruitje afzagen tot aan de rand van de topkuip.
Dan ziet er niet zo belachelijk uit zoals zonder ruitje in de topkuip en kan ik toch genieten van zoveel mogelijk stille ritjes.
Dus mocht dat ruitje in de weg liggen en anders in de kliko belanden...

Korte uitleg:
Ik heb eenzelfde windscherm, maar hoe ik het ding ook verstel, ik blijf last houden van veel herrie. Vervolgens heb ik een zo'n double buble Puig ruitje gekocht. Die staat gaaf, maar idem: veel herrie. Beide ruitjes geprobeerd met stuurverhogers, maar ook dat veranderd niks.
Weet je wanneer het echt stil is? Als ik op mijn voetsteunen gaan staan of het ruitje helemaal verwijder. Maar dat is natuurlijk geen gezicht. De bedoeling was om wellicht de topkuip volledig te verwijderen, maar daar kom ik niet aan toe (en ik vind zo'n half kuipje ook wel mooi staan). Maar ik heb behoorlijk last van tinitus, maar wel motorrijden (en concertbezoekjes) eigenlijk niet opgeven --> dus oordopjes in en een stillere helm gekocht met een windstopper kraag.

Dan ziet er niet zo belachelijk uit zoals zonder ruitje in de topkuip en kan ik toch genieten van zoveel mogelijk stille ritjes.
Dat is ook mijn conclusie,

Een helm is aerodynamisch en de wind glijd er mooi langs. Je hoofd recht in de wind dan is hij ook het meest stil. Zo is de helm ontworpen.

Wind op je borst dus ver onder je helm is ook prima, je jas zit vaak wat strak is ook gemaakt voor in de wind.

Ga je de wind een draai geven door een scherm krijg je een soort vacuüm achter het scherm wat een krul in de lucht veroorzaakt. Net als de zuigkracht achter een boot in het water. Dan zie je een draaikolk.

Dit principe veroorzaakt 80% van het lawaai op je helm.

2 keuzes. Of een scherm die ver boven je hoofd de luchtstroom geleid, of lucht op je borst ver onder je helm.

Korte uitleg:

Nee het is echt nog een mooi ruitje, er in zagen is dus ook niet waar ik hem voor weg geef.

Hij is eerder voor de verkoop. Reken op 40,-
Dat is ook betaalbaar, nieuw kost zo iets al snel 160,-

Mijn advies voor jou is lekker zagen 🪚 in een van je 2 schermen. Omdat je van beide geen plezier hebt. Voor de verkoop kun je dan altijd nog je andere scherm er weer opzetten.

Ipv zagen zou ik denk ik metaal warm maken en er door heen duwen in 1 beweging.

Ruit vast maken op een soort houten frame. metaal vast maken met een scharnier op het zelfde frame. Gas brander op het metaal.

En dan er door heen duwen, de draden van het smelten lichtjes weg schuren en voila;)

IMG_4981.jpeg

Bedankt. Misschien moet mijn kuipruit met zo'n opzetstuk er dan maar aangeloven. Zo heb ik er idd ook niks aan.
Zagen in het Puig ruitje vind ik zonde, want die staat wel mooi op de motor.
Dus binnenkort mijn schilderstape en figuurzaag maar eens opzoeken.

Bedankt. Misschien moet mijn kuipruit met zo'n opzetstuk er dan maar aangeloven. Zo heb ik er idd ook niks aan.
Zagen in het Puig ruitje vind ik zonde, want die staat wel mooi op de motor.
Dus binnenkort mijn schilderstape en figuurzaag maar eens opzoeken.
Precies,

Je hebt er nu behoefte aan. Doe de dingen waar je het meest van geniet.

Terug
Bovenaan Onderaan