Suzuki GSX 650/1250 F(A) Deel 4

Beste GSX F kenners,

Ik overweeg begin volgend jaar een woon-werk verkeer/hobby motor erbij te kopen naast mijn GSX-S1000A welke ik dit jaar nieuw heb aangeschaft.
Graag hoor ik jullie kennis en ervaringen aan, aankoopadvies is altijd welkom.

Wat zoek ik?
- Sport-tour motor
- Kuip i.p.v. Naked i.v.m. regen/vuil
- Uiteraard van Suzuki
- Bwj. +/-2010
- Km-stand max. 30.000
- Budget max. E5000,- (gezien het om een 2e motor gaat)


Ik kom tot op heden uit bij de GSX-F 650 & GSX-F 1250. Ik ben er al achter dat de keuze in de 650 klasse groter is als in de 1250 klasse gezien het budget/km-stand. Ik ben bekend met de grotere blokken, dat deze gerust veel km's kunnen draaien, mijn voorkeur gaat toch uit naar een lage km-stand i.v.m. de km's die ik erbij op rijd en de verkoopbaarheid daarna. Een motor met een hoge km-stand verkoopt toch minder makkelijk.

- Is er iemand actief op dit forum welke beide motoren heeft gehad/gereden?
- Hebben deze motoren/blokken kwalen en of punten om extra op te letten naast het reguliere onderhoud?
- Mochten jullie nog andere modellen Suzuki weten welke aansluiten bij mijn zoekopdracht, noem ze gerust.


Alvast bedankt.

Hoi,

Om te beginnen: mooie GSX-S1000A! Je bent vooral op zoek naar een woon-werk motor, neem ik aan, aangezien je met je huidige ongetwijfeld meer fun zult hebben. Met je budget heb je in ieder geval keuze genoeg! Zoals je zelf al zegt moet je naar de 1250 harder zoeken, het aanbod van de 650 is aanzienlijk groter.

Ik heb nu zelf ongeveer 150.000 met de 650FA gereden. Geheel zonder problemen en naar alle tevredenheid. Heel veel woon-werk, maar ook de nodige circuitdagen en funritjes. Er zijn hier vrijwel geen problemen bekend, zeker geen structurele problemen met het blok. De motor maakt zijn kilometers gewoon probleemloos.

Wat mij vooral stoort is het toerental op de snelweg als ik veel woon-werk kilometers maak. Ook op de snelweg zou hij af en toe wat meer vermogen mogen hebben. Acceleratie in zes bij honderd km/h houdt niet over. Vandaar dat ik af en toe wel met een schuin oog naar de 1250 kijk. Maar dat is uiteraard geheel afhankelijk van de eigen rijstijl.

Helaas is er momenteel weinig keuze in het sport-tour segment. Bij Suzuki kan ik dus geen serieus alternatief noemen.

Succes met je keuze en plaats vooral een keer een plaatje als je iets hebt gekocht.
 
Hoi,

Om te beginnen: mooie GSX-S1000A! Je bent vooral op zoek naar een woon-werk motor, neem ik aan, aangezien je met je huidige ongetwijfeld meer fun zult hebben. Met je budget heb je in ieder geval keuze genoeg! Zoals je zelf al zegt moet je naar de 1250 harder zoeken, het aanbod van de 650 is aanzienlijk groter.

Ik heb nu zelf ongeveer 150.000 met de 650FA gereden. Geheel zonder problemen en naar alle tevredenheid. Heel veel woon-werk, maar ook de nodige circuitdagen en funritjes. Er zijn hier vrijwel geen problemen bekend, zeker geen structurele problemen met het blok. De motor maakt zijn kilometers gewoon probleemloos.

Wat mij vooral stoort is het toerental op de snelweg als ik veel woon-werk kilometers maak. Ook op de snelweg zou hij af en toe wat meer vermogen mogen hebben. Acceleratie in zes bij honderd km/h houdt niet over. Vandaar dat ik af en toe wel met een schuin oog naar de 1250 kijk. Maar dat is uiteraard geheel afhankelijk van de eigen rijstijl.

Helaas is er momenteel weinig keuze in het sport-tour segment. Bij Suzuki kan ik dus geen serieus alternatief noemen.

Succes met je keuze en plaats vooral een keer een plaatje als je iets hebt gekocht.

Hallo Eric,

Bedankt voor je reactie. 👍🏻, de GSX-S deze zomer helemaal naar wens aangepast, deze gaat wel heel wat jaren blijven (1e en laatste nieuwe motor).

Dat klopt, in ieder geval een motor waarmee ik door weer en wind ga en zoek daarnaast weer wat om te sleutelen/customizen. Het project GSX-S is klaar en gebruik deze motor puur hobbymatig (4-5000km per jaar). Vind het zonde om met zo'n dure en nieuwe motor door weer en wind te gaan. Het is dus een beetje 1+1 = GSX-F erbij. Ik hoef maar 15min. naar het werk te rijden dus het blok word nooit echt goed warm, ook dit ga ik niet structureel met de GSX-S doen.

Dat is een beste km-stand! Goed om te horen dat je tot op heden geen problemen hebt ervaren met dit blok/deze fiets 👍🏻.

Wat betreft het hoge toerental/weinig vermogen op hogere snelheid, had ik eerlijk gezegd al verwacht. Heb al besloten beide motoren uit te proberen. Ik kan zowel binnendoor als via de snelweg naar het werk dus dat zou in principe niet de doorslag geven. Wel vermoed ik koppel te gaan missen op een 650. Heb jarenlang 600 & 1000cc racers gereden (GSX-R'en en BMW S1000RR), 4 jaar een Harley Road King 1600 en nu een GSX-S1000. Het koppel/vermogen zal dus aanzienlijk minder zijn met wat ik gewend ben.

Als ik in de buurt wat te koop zie staan, ga ik ze beide eens goed vergelijken wat betreft de rijeigenschappen.

Groeten
 
Vanmiddag beide motoren getest, 650/1250. De 650 stond hier om de hoek te koop, de 1250 op een uurtje rijden.
Heb ze achter elkaar proef gereden om ze goed te kunnen vergelijken.
Hierbij mijn mening;

650:
+ Prima blok
+ Wendbaarheid
+ Prima fiets voor stadsverkeer
+ Smaller in de kuip t.o.v. 1250 (garage)
+ Sportievere kleurencombinaties dan de 1250
- Moet je in de toeren rijden voor iets power
- Geen snelweg motor (120+ = hoogtoerig)
- Geen lange ritten motor

1250:
+ Prima blok
+ Voldoende koppel onderin
+ Krachtig over gehele vermogensafgifte
+ Fijn zadel
+ Allround toerfiets
- Minder wendbaar, breder, iets zwaarder
- Het vermogen i.c.m. een sport uitlaat doet je eerder denken aan een racer als toerfiets

Gezien hetgeen waarvoor ik dit model aanschaf kom ik prima uit met een 650. Als ik hier ook mee zou gaan toeren had ik zeker de 1250 verkozen.

Hieronder de motoren waarop ik heb proefgereden. Helaas was ik bij 2 'foute motorzaken'. Beide motoren waren technisch niet in orde, motorisch wel. De 650 had een lekke keerring in de voorvork en zwabberde in het stuur boven de 100, van de 1250 zat de achterrem/remklauw vast (open positie).

650:
20201024_132544.jpg


1250:
20201024_153229.jpg


Nu rustig op zoek naar een mooie 650 in de juiste kleurstelling/km-stand.
 
Laatst bewerkt:
Mooi dat je ze allebei hebt kunnen proberen! Qua zadel kun je trouwens probleemloos het 1250 zadel overzetten op de 650. Dat zorgt voor wat meer comfort. Ik heb overigens geen problemen met lange snelwegritten, dat is misschien een kwestie van wennen, of wordt wellicht veroorzaakt door de technische problemen van de motor waar je op hebt gereden? Hoe dan ook: succes met het zoeken naar een goed exemplaar!
 
Mooi dat je ze allebei hebt kunnen proberen! Qua zadel kun je trouwens probleemloos het 1250 zadel overzetten op de 650. Dat zorgt voor wat meer comfort. Ik heb overigens geen problemen met lange snelwegritten, dat is misschien een kwestie van wennen, of wordt wellicht veroorzaakt door de technische problemen van de motor waar je op hebt gereden? Hoe dan ook: succes met het zoeken naar een goed exemplaar!
Ik had het gelezen 👍🏻. Het zadel van de 650 zat ook prima, dat van de 1250 bied inderdaad alleen iets meer comfort. Voor allround zou dat mijn voorkeur hebben.

Wat betreft de snelwegritten oordeelde ik niet vanuit technisch aspect maar motorisch gezien (i.v.m. hoogtoerig en weinig vermogen bij 100+).
Je moet altijd terug schakelen voor meer vermogen.
Alles kan natuurlijk maar dit is hoe ik het ervaarde. Ik moet er dan ook bij zeggen dat ik altijd zware motoren heb gereden, zoals nu ook de GSX-S1000 (169pk).
Weet je niet beter als de 650 dan zal je er ook niks aan missen misschien.
Voor mij zal langere tijd in hoge toeren rijden snel gaan storen en vervelen.

Mocht ik wat aangeschaft hebben zal ik het posten, ik heb er geen haast mee dus rustig aan op zoek 👍🏻.

Groeten
 
Laatst bewerkt:
Hallo jongens ;)

Ik biedt mijn 1250 SA uit 2014 te koop aan.

Als je interesse hebt of gewoon nieuwsgierig bent (kan ook) kijk dan in het "Te Koop" topic, daar tref je ook meer foto.s aan.

20201123_124928.jpg
 
Mooi is ie zeker Eric. Jij hebt m van dichtbij gezien.
Het lullige wil dat ik een paar weken geleden met mn slaapdronken kop een paar traptreden heb gemist.
Ik was sneller beneden dan de bedoeling was.

Mn voet heeft nu al weken de gewone kleur terug maar ik kan er niet echt op lopen.
De podoloog heeft er n hard hoofd in. #$%^&* Heb ik weer.

Ik kan niet met mn rechtervoet op de grond steunen en dat is bij motorrijden soms wel handig, dus ja......bloedend hart.
hoop dat ie n goed baasje treft.
 
Jeetje, dat is balen, zeg! Komt het niet meer goed dan, met je voet? Het is dat die van mij net is ingereden ( 8-) ), ik zou er best een 1250 naast willen hebben....
 
Weet iemand " goedkope" frame sliders voor dde 1250? Passen de 650 ook op de 1250 misschien? Zie ze wel van R&G racingg maare ..250 euries??
 
Je kan overwegen om valbeugels te nemen. Heb je de tevens mogelijkheid om verstralers / mistlampen op de beugels te monteren.

Beugels zijn wel een ander gezicht dan framesliders. Beugels kosten de helft van het bedrag dat je hier noemt.
 
Ben die van mij ,met het mooie weer in opkomst, wat aandacht aan het geven.
Zo ondervond ik dat het neutraal lampje flikkert en brand in alle versnellingen met daar bij de versnellingsindicator die af en toe niets laat zien. Ik vermoed de gear sensor op de bak (al schoongemaakt van binnen maar helpt niet) maar dacht mogelijk kennen jullie dit probleem?
 
Ja, gear indicator switch kaduk. Vrijwel niet te maken tenzij je echt heel handig bent.

Vervanger zit zo rond de 80 euro. Succes.

PS ding zit achter je voortandwiel.,
 
Thanks. Is inmiddels besteld. 73 euro ins ausland. 👍. Ga denk ook maar een paar rox risers aankopen. Ff stuur iets naar me toe halen.
 
Gear switch vervangen maar zie nog steeds neutraal lampje beetje flikkeren in de versnellingen... Zal nog 's stekkertjes schoonmaken.
Edit: wat een beetje contact spray in de connector kan doen. Vraag me nu af of de vorige gear switch wel kapot was maar goed... Probleem fixed.
 
Laatst bewerkt:
I sold my GSX650F to get a lighter/smaller bike. If someone is interested in purchasing some of the extra parts feel free to contact me and make me an offer.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat ik toe ben aan een grote beurt voor de motor ( 43000 km). De motor 2 jaar geleden tweede hands overgenomen en vorig jaar alleen een beurt gehad zodat ik weer veilig de weg op kon.

Ik heb wat prijzen opgevraagd en heb nogal wat verschillende bedragen terug gekregen. Zo tussen de 500 en 800 euro. incl. het stellen van de kleppen. Wat is nou een beetje een gangbare prijs voor een grote beurt. Wat waren jullie kwijt?

Iemand toevallig ook ervaring met van veen uit wateringen?
 
Ik denk dat ik toe ben aan een grote beurt voor de motor ( 43000 km). De motor 2 jaar geleden tweede hands overgenomen en vorig jaar alleen een beurt gehad zodat ik weer veilig de weg op kon.

Ik heb wat prijzen opgevraagd en heb nogal wat verschillende bedragen terug gekregen. Zo tussen de 500 en 800 euro. incl. het stellen van de kleppen. Wat is nou een beetje een gangbare prijs voor een grote beurt. Wat waren jullie kwijt?

Iemand toevallig ook ervaring met van veen uit wateringen?
Ik denk dat je hier wel een beetje de gangbare bandbreedte te pakken hebt. De prijs is vooral afhankelijk van de vraag of de kleppen daadwerkelijk gesteld moeten worden, of alleen gecontroleerd. 800 lijkt wat aan de hoge kant, maar 500 lijkt mij weer praktisch niet mogelijk. Ik doe tegenwoordig alles zelf, maar was volgens mij bij de dealer tussen 600 en 700 kwijt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan