Suzuki GSX 650/1250 F(A) Deel 4

Inmiddels ben ik iets wijzer geworden.
De link arm van de GSX650FA is 174mm lang.
De link arm van de GSX1250FA is 180mm lang.
Hoe langer het link armpje hoe lager de motorfiets.
De verkochte verlagingssetjes hebben allemaal een lengte van 180mm wat gelijk staat aan 3cm verlaging.
 
Twee weken terug geslaagd voor mijn A rijbewijs en op zoek naar een eerste motor. GSX 650F lijkt mij een mooie motor, alleen een nat gewicht van 250kg ongeveer is wel een dingetje of valt dat reuze mee?

Ik heb er een gevonden, maar helaas zonder abs. Zou je als je opnieuw een gsx f zou kopen er een met abs nemen?
Gaat trouwens om de volgende motor: ≥ Suzuki GSX 650 GSX-F 650 GSX650 F — Motoren | Suzuki — Marktplaats
Ik zelf heb geen problemen met het gewicht van de motor.
Ik merk dat mijn vriendin, het is haar eerste motor, daar wel wat moeite mee heeft. (vandaar ook bovenstaande verlaging actie)
Met name het op de middenbok "hijsen" lukt haar niet / nauwelijks (laat staan met volle koffer set).
Manoeuvreren zitten op de motor of lopend naast de motor is ook wel een dingetje. Alhoewel je daar natuurlijk ook wat handigheid in moet krijgen. Als de motor "gaat" dan houd je er weinig aan, maar dat is met andere fietsen niet anders.

Wat betreft ABS. Ik mis het niet. Kun je er een kopen mét ABS dan zou ik daar voor gaan als het je eerste motor is. (mits je budget het toestaat)
Omzetten naar <35kw is wel te doen. Daar lees je meerdere dingen over. Of een andere ECU, of een draadlus in de kabelboom en "herkeuren"
Bijvoorbeeld hier: CDI ECU unit Suzuki GSX F 650 2008-2009
 
Laatst bewerkt:
Omzetten is gelukkig niet nodig heb een volwaardige A rijbewijs. Ik weet eigenlijk ook niet wat voor motor ik wil. Honda Cb650f waar ik mee heb gelest hebt vond ik vrij saai(niet te langzaam maar gewoon zonder karakter ofzo, kan ook aan de standaard uitlaat hebben gelegen). GSX heeft wel een mooie look vind ik.

Wat ik er mee wil doen is rustig rijden en genieten van de omgeving, af en toe gassen. Stedentrips, naar steden toe maar ook binnen de bebouwde kom rijden. Af en toe naar kantoor 75km enkel, misschien een trip naar Duitsland.

Een redelijk makkelijke alleskunner, is dat een gsx 650f?
 
Lees dat veel mensen de gsx f als woon werk motor inzetten. Ik wil de motor gebruiken voor de hobby. Donderdag avond even naar scheveningen, zondag morgen een tripje. Op een warme zomerdag een ijsje. Misschien ook wat langere trips richting Belgie bijvoorbeeld..

Ben bang dat de motor te zwaar is in gewicht, rond de 240kg rijklaar dacht ik. Volgende week heb ik een afspraak, maar misschien is een proefrit niet voldoende, vandaar de vraag. Wat denken jullie?
 
Te zwaar valt wel mee hoor. Zo'n grote BMW GS weegt ook net zoveel en wordt vollop verkocht.
Gewicht is alleen lastig bij stapvoets rijden en/of duwen in garage. Als je eenmaal rijdt merk je daar niets van.

Ohja, als je de motor laat vallen is het gewicht ook lastig, maar dat geld voor alle motoren. 200+ kg tilt niemand zomaar even op.
 
Lees dat veel mensen de gsx f als woon werk motor inzetten. Ik wil de motor gebruiken voor de hobby. Donderdag avond even naar scheveningen, zondag morgen een tripje. Op een warme zomerdag een ijsje. Misschien ook wat langere trips richting Belgie bijvoorbeeld..

Ben bang dat de motor te zwaar is in gewicht, rond de 240kg rijklaar dacht ik. Volgende week heb ik een afspraak, maar misschien is een proefrit niet voldoende, vandaar de vraag. Wat denken jullie?
Ik gebruik hem voor woonwerk en plezier, maar pak ook ieder jaar een circuit dagje mee. Dat is juist het kenmerk van de 650f. Hij is heel breed inzetbaar, maar blinkt tegelijk ook nergens echt in uit. Het gewicht stoort mij niet en, zo weet ik helaas uit ervaring, met de juiste techniek krijg je hem ook weer overeind 8-)
 
  • Eens
Waarderingen: Tcat
Lees dat veel mensen de gsx f als woon werk motor inzetten. Ik wil de motor gebruiken voor de hobby. Donderdag avond even naar scheveningen, zondag morgen een tripje. Op een warme zomerdag een ijsje. Misschien ook wat langere trips richting Belgie bijvoorbeeld..

Ben bang dat de motor te zwaar is in gewicht, rond de 240kg rijklaar dacht ik. Volgende week heb ik een afspraak, maar misschien is een proefrit niet voldoende, vandaar de vraag. Wat denken jullie?
Voor mij is het gewicht uiteindelijk een argument om over te stappen op een andere motor (ik rijd nu een Yamaha Tracer 700).
Het gewicht vond ik vooral een dingetje bij het duwen en bij het manouvreren. Maar daarbij is het goed om te weten dat ik 1) een vrouw ben, en al niet de jongste meer en onze schuur een behoorlijke drempel heeft en 2) manouvreren sowieso een drama is omdat ik niet met platte voeten bij de grond kom.
Als dat voor jou allemaal niet geldt, zal het vast meevallen. Boven de 20 km/u merk je niets van het gewicht.
 
"maar pak ook ieder jaar een circuit dagje mee"

Die bandit is idd een alleskunner. WW verkeer / Dagtripje / Vakantie / Circuit / Gewoon even een uurtje tuffen

Diverse malen naar Vogezen / Dolomieten / Vercors / Duitsland geweest. Nooit een probleem geweest.

Dit jaar een circuitdag (16 mei) op Zandvoort geboekt. Eens kijken hoe die kombocht gaat.

Geen moment spijt gehad van mn Soes.
 
Ben ik de enige gek die hier komt kijken?
Nee hoor, maar er gebeurt inderdaad bijzonder weinig momenteel. Ik ben zelf van plan om de F de komende tijd een grondige opknapbeurt te geven, te starten met het vervangen van de rempomp voor. Op de een of andere manier blijf ik mijn remdruk kwijtraken. Twee jaar geleden de klauwen aangepakt en stalen leidingen gemonteerd, dus dat kan het niet zijn. Hierna zij de kleppen weer eens aan de beurt.
 
oh gelukkig, jullie zijn er nog 8-)

Tja, onderhoud blijft een aandachtspunt wil je (veilig) kunnen blijven rijden. De kleppen alweer? Hoeveel km heb je er ondertussen opzitten dan Eric. In mijn beleving was dat toch niet zo heel lang geleden?

Maandag ga ik met racecracks op Zandvoort sjeesen. Los van Assen , wat ik een heerlijk circuit vind, wil ik de kombocht en het op/neer van de duinen wel eens ondervinden. Ben benieuwd. Daarna moet ie ook weer een beurt.
Laatst de voorband lek gereden. Ik heb in die jaren dat ik op de motor zit dit nog niet eerder mee gemaakt. Dan moet je ineens een prop er in zetten, ook nooit gedaan maar ging wonderwel prima. Maandje later de band toch maar vervangen. N prop blijft een noodoplossing nauurlijlk.
 
Hier ook weinig te nieuws. De Fiets van vrouwlief staat inmiddels een stukje lager. De Link armpjes van een 1250 zijn 180mm en daardoor komt de motor een kleine 3cm lager te staan. Deze zijn eenvoudig te vervangen en bij iedere willekeurige sloop te vinden. (en dus goedkoper dan een officiële verlaging set (die ook 180mm is)) ;)
 
oh gelukkig, jullie zijn er nog 8-)

Tja, onderhoud blijft een aandachtspunt wil je (veilig) kunnen blijven rijden. De kleppen alweer? Hoeveel km heb je er ondertussen opzitten dan Eric. In mijn beleving was dat toch niet zo heel lang geleden?

Maandag ga ik met racecracks op Zandvoort sjeesen. Los van Assen , wat ik een heerlijk circuit vind, wil ik de kombocht en het op/neer van de duinen wel eens ondervinden. Ben benieuwd. Daarna moet ie ook weer een beurt.
Laatst de voorband lek gereden. Ik heb in die jaren dat ik op de motor zit dit nog niet eerder mee gemaakt. Dan moet je ineens een prop er in zetten, ook nooit gedaan maar ging wonderwel prima. Maandje later de band toch maar vervangen. N prop blijft een noodoplossing nauurlijlk.
De kleppen zijn toch alweer bijna 24.000 geleden. Het lijkt inderdaad kort geleden, maar de tijd vliegt voorbij! Hoe was het op Assen?
 
"Had je een bandenreparatieset bij je tijdens het rijden?"

Yup, bij langere ritten zit die altijd bij mijn bagage. Bleek nu dus handig te zijn.


"Hoe was het op Assen?"

Ben dit keer eens naar Zandvoort geweest Eric. Het Zandvoort circuit is zoveel technischer dan Assen.
En ik wilde de kombocht wel eens zelf meemaken. Zandvoort kent, doordat het in de duinen ligt, bochten omlaag (flink remmen)
blinde bochten als je omhoog gaat. Die heb je op Assen niet. En rijden op een , voor mij, nieuw circuit is altijd wel een ervaring.
Kortom, ook dit is, net als Assen, leuk om te doen.

"De Link armpjes van een 1250 zijn 180mm"
En dat heeft denk ik toch ook invloed op je in/uitgaande veerweg achter?
 
Laatst bewerkt:
Ik ga binnenkort naar een GSX650F kijken. Het is een erg mooi model! Hebben jullie nog tips/aankoopadviezen/kwaaltjes waar ik op moet letten? Zijn de blokken beetje betrouwbaar? Had al op internet gekeken en daar kwam vooral naar voren dat het een betrouwbaar blok is en een hele goede motor voor zijn prijs. Thanks alvast! Ben trouwens nog bezig met rijbewijs te halen. AVB ben ik gister voor geslaagd dus nog een paar lessen en dan AVD en hopelijk dat ook in 1x geslaagd. Ben met A2 code 80 bezig dus hij zal begrensd moeten worden. Via Suzuki zijn er 25KW kitjes beschikbaar en die laat ik me er dan in zetten en ook meteen op kenteken. Hebben jullie ervaring met die 25KW kitjes? Gaat de motor hier slechter van lopen en hoe is gasrespons en het optrekken?
 
Nee hoor, maar er gebeurt inderdaad bijzonder weinig momenteel. Ik ben zelf van plan om de F de komende tijd een grondige opknapbeurt te geven, te starten met het vervangen van de rempomp voor. Op de een of andere manier blijf ik mijn remdruk kwijtraken. Twee jaar geleden de klauwen aangepakt en stalen leidingen gemonteerd, dus dat kan het niet zijn. Hierna zij de kleppen weer eens aan de beurt.
Gelukkig, dacht al dat het aan mij lag.
Dit heb ik dus ook, dat je denkt 'moet ik straks mijn ankers uit gaan gooien, of ga je nog een keer stoppen'?
 
Gelukkig, dacht al dat het aan mij lag.
Dit heb ik dus ook, dat je denkt 'moet ik straks mijn ankers uit gaan gooien, of ga je nog een keer stoppen'?
Ja, de remmen waren al niet heel bijzonder, maar het is nu wel tijd om er iets aan te doen!
 
En wat kan je daar tegen doen?!?
Het zal nooit geen stopperij worden zoals de R series..

Ik noem het meer vertragen🤫
 
Ik noem het meer vertragen

Haja, dat is wat de remmerij ook moet doen in wezen.

Ik weet niet hoe het op de 650 gesteld is maar de 1250 remt wat je er van mag verwachten.
Denk dat ik in de 8 jaar dat ik m nu heb 2x in de abs heb gehad.
Al die andere keren nooit een probleem met de Ho houders gehad waarbij ik toch wel een paar x echt stevig moest remmen.
OK, er zijn situaties waarbij remmen niet meer helpt :] Maar of dat aan de remmen ligt.....
 
Haja, dat is wat de remmerij ook moet doen in wezen.

Ik weet niet hoe het op de 650 gesteld is maar de 1250 remt wat je er van mag verwachten.
Denk dat ik in de 8 jaar dat ik m nu heb 2x in de abs heb gehad.
Al die andere keren nooit een probleem met de Ho houders gehad waarbij ik toch wel een paar x echt stevig moest remmen.
OK, er zijn situaties waarbij remmen niet meer helpt :] Maar of dat aan de remmen ligt.....
De remmen van de 650 zijn vermoedelijk wel een klasse anders dan van de 1250. Van het begin of aan hebben ze niet echt overtuigd.

Gesinterde blokken hielpen al iets en de stalen remleidingen die ik heb gemonteerd maken het ook wat beter, maar goede stoppers zijn het nooit geworden. Op Assen worden ze dusdanig sponzig dat ik er geen vertrouwen meer in heb, maar dat zijn natuurlijk geen dagelijkse omstandigheden.

Waar ik nu tegenaan loopt is vermoedelijk een lek membraan, vandaar dat ik even op zoek ga naar een nieuwe rempomp.
 
Terug
Bovenaan Onderaan