suzuki gsx 750 ae of yamaha xjr 1300 als 1e motor?

gjgjgj

Rookie
15 sep 2012
22
0
Amsterdam
hallo!

Net voor de vakantie heb ik mijn rijbewijs gehaald, en ben nu op zoek naar een motor.
Aangezien ik er niet veel verstand van heb ben ik in het wilde weg gaan zoeken, en kwam er al snel achter dat ik naked bikes over het algemeen mooier vind!
Het doel is om voornamelijk in het weekend wat te rijden, doordeweeks misschien een enkele keer naar werk (in de stad!). Overigens heb ik geen plek om de motor binnen te zetten, dus als ie een beetje tegen regen kan dan zou dat wel fijn zijn! Verder heb ik (vooralsnog...) niet echt de behoefte om kneitherhard met zo'n ding over de snelweg te scheuren, maar zou wel goed zijn als ie niet alleen met wind mee de heuvel af 120 haalt.

Vooralsnog heb ik er twee serieus op het oog; een suzuki gsx 750 ae (evt. de 1200) en een yamaha xjr 1300.
Eerstgenoemde zie je niet zo vaak, dus dat is misschien minder handig met onderdelen / onderhoud? Over de yamaha xjr heb ik inmiddels een hoop goede dingen gelezen, maar is het wel handig als eerste motor?
Een andere die ik wel mooi vind is een ducati monster, maar die is misschien wat gevoeliger voor vocht (volgens een vriend dan die een ducati heeft)?
In de categorie oude bakken vond ik de honda cb750 wel mooi. Alleen zei iemand me dat een oldtimer leuk is voor in de garage, en minder om op te rijden.
Kortom; ik weet het nog niet!

Ik hoopte 3000 euro uit te geven, en heb ze ook wel in die prijsklasse gezien. Als jullie nog tips hebben; graag!
Overigens was de goedkoopste yamaha xjr die ik vond eentje bij een motorzaak met weinig km's? Het klonk iets té goed!

Gr. GJ
 
Lekker de 750. Prima blok, mooie looks (persoonlijk) en vermogen zat als je net het rijbewijs hebt...

Bovendien, wat je vraag over onderdelen en onderhoud betreft: de gsx750 deelt veel onderdelen met andere Suzuki 4cilinders uit de jaren 90. Het blok is een rechtstreekse afgeleide van de gsx750f, voorvork komt van de bandit af. Uitlaat ook.
 
Laatst bewerkt:
bedankt voor de informatie!
het enige 'probleem' van proefrijden is dat het niet echt om de hoek is, en ik vooralsnog gebonden ben aan het openbaar vervoer. Dus vandaar dat ik eerst even wat hier wilde vragen voordat ik ga proefrijden!
 
De xjr is zwaar, en veel vermogen... Als je klein bent niet een handige keus... De andere fietsen geen idee van..
 
ik heb ook pas sinds 3 maand mijn A'tje en ben ook gelijk met een xjr 1300 begonnen.
Ik kan niet beoordelen hoe mn leercurve op een andere motor was geweest maar ik vind de xjr geen verkeerde keus als eerste motor. Ik heb er in elk geval geen moment spijt van.
Zwaar is alleen een punt op het moment dat je stil staat of de motor door het grind wil duwen, zo gauw je rijdt merk je er niet veel meer van. Veel vermogen valt wel mee, ik denk zelf dat je rustiger rijdt doordat de xjr ook bij lage toeren al aardig trekt. Je wordt in elk geval niet zo uitgedaagd als bij een ducati monster (mn broertje heeft een S4). die van mij staat ook grotendeels buiten, sinds kort wel onder een hoes.
 
De 750 zal waarschijnlijk makkelijker rijden, maar je wilt de 1300. Ik vind ze beide mooi, ze gaan allebei hard genoeg. Kies gewoon wat je echt wilt.
 
Die xjr heeft inderdaad genoeg vermogen, maar voor de mensen die het in het hoekje van een supersport 1000 gaan plaatsen, :N

Is meer een koppelblok...
 
Die xjr heeft inderdaad genoeg vermogen, maar voor de mensen die het in het hoekje van een supersport 1000 gaan plaatsen, :N

Is meer een koppelblok...

Is ongeveer hetzelfde als die van de FJR1300 toch? In dat geval kan ik je zeggen dat zolang je niet bang bent dat hij je omkiept als je stilstaat (zal wel meevallen met 1.90m 90kg), je er best mee kunt beginnen. Gewoon rustig aan opbouwen en er gebeurt je niks.
 
Een XJR heeft lekker veel koppel, zonder toeren te jakkeren kan je bijna iedereen bijhouden als je een beetje kan rijden (en als het niet meer gaat dan ben je allang met je rijbewijs aan het spelen) maar eenmaal gewend aan koppel zal je niet snel meer terug willen.
Terug stappen op een motor met 50% meer pk's en 25% minder koppel wordt lastig na een tijd koppel gewend te zijn..

Als je net begint, zou ik je toch minder Nm (evt. meer pk's adviseren). Je leert er toch anders van rijden m.i., meer gas in de juiste versnelling.
 
Ik ben helemaal niet bevooroordeeld.
Ik zou voor de gsx 750 gaan.
Onderdelen probleem? waarom, verwacht je dan vaak te crashen?
Mooi blok, PK's teruggeschroefd, daarom wel een breed koppelspectrum --> je zit (bijna) altijd in de juiste versnelling.
Hij biedt genoeg voor lekkere tour kilometers, maar je kan ook wel lekker optrekken.
Top: net geen 200, maar da's genoeg.
 
niet dat ik veel verwacht te crashen, maar toen ik een auto had ging stug ieder jaar de kachelkraan kapot. Dan is het op zich wel fijn als je niet stad en land hoeft af te rijden voor een nieuwe.
200 is hard zat hoor, ik vond met lessen 120 al wat spannend :-)
 
niet dat ik veel verwacht te crashen, maar toen ik een auto had ging stug ieder jaar de kachelkraan kapot. Dan is het op zich wel fijn als je niet stad en land hoeft af te rijden voor een nieuwe.
200 is hard zat hoor, ik vond met lessen 120 al wat spannend :-)

Dat komt wel. Er is een tijd geweest dat ik 60 ook spannend vond op de motor.
 
zo'n 3000 euro voor een gsx uit 2003 met dik 12.000 op de teller, is dat eigenlijk een beetje schappelijke prijs? Er staan er niet zoveel te koop, dus het is wat moeilijk te vergelijken.
 
niet dat ik veel verwacht te crashen, maar toen ik een auto had ging stug ieder jaar de kachelkraan kapot. Dan is het op zich wel fijn als je niet stad en land hoeft af te rijden voor een nieuwe.
200 is hard zat hoor, ik vond met lessen 120 al wat spannend :-)


120 went zo snel met een motor... op een dag ben je een dijkje aan t rijden en dan kijk je op je teller als je weer op een recht stuk komt.. en dan zie je doodleuk 150 staan als je net een lange doordraaier uit komt... O-) :X

dank dat vooral die XJR daar goed in is... ook al is het een naked.. *O*
 
Laatst bewerkt:
zo'n 3000 euro voor een gsx uit 2003 met dik 12.000 op de teller, is dat eigenlijk een beetje schappelijke prijs? Er staan er niet zoveel te koop, dus het is wat moeilijk te vergelijken.
Dat lijkt mij een mooie prijs.

niet dat ik veel verwacht te crashen, maar toen ik een auto had ging stug ieder jaar de kachelkraan kapot. Dan is het op zich wel fijn als je niet stad en land hoeft af te rijden voor een nieuwe.
200 is hard zat hoor, ik vond met lessen 120 al wat spannend :-)
De onderdelen van de gsx750 zitten ook op veel Andere suzuki's (het is net Lego) dus voor de meeste onderdelen zal je niet ver hoeven, en hoewel het model niet veel voorkomt, komt het motorblok dat wél en i onderhoud aan dit motorblok (dus) niet lastig of kostbaar
 
misschien toch wel een te goede prijs; hij heeft 'm te koop gezet bij een motorzaak, en die vinden dat ie (met garantie) 800 meer moet kosten...
 
die bij de motorzaak te koop werd gezet niet, maar ergens anders wel eenzelfde Suzuki gekocht! Zaterdag gekocht en over de snelweg naar huis gereden; rijdt lekker! Het blijkt dat het op deze motor minder spannend is om wat harder te gaan dan op mijn lesmotor! Wel die wind vol in mijn mik, maar dan heb je tenminste het gevoel dat je rijdt!
 
die bij de motorzaak te koop werd gezet niet, maar ergens anders wel eenzelfde Suzuki gekocht! Zaterdag gekocht en over de snelweg naar huis gereden; rijdt lekker! Het blijkt dat het op deze motor minder spannend is om wat harder te gaan dan op mijn lesmotor! Wel die wind vol in mijn mik, maar dan heb je tenminste het gevoel dat je rijdt!
Gefeliciteerd!
 
Terug
Bovenaan Onderaan