suzuki GSX 750 ESd kopen?

30 jun 2010
138
0
antwerpen
morgen ga ik kijken naar een winter/woonwerk/pekel/sleutel/... fiets.
het is een SUZUKI 750 ESd uit 1983.

er is al veel aan gebeurd,

hieronder een deel van de mail die ik heb ontvangen:
Deze motor ben ik beginnen opmaken zodat ik ermee op reis kon. Maar daar moest nog wat aan gebeuren.
Dit heb ik ongeveer laten uitvoeren:

- Oliewissel + oliefilter
- Nieuwe kettingset DID via mojomoto.be
- Stalen remleidingen vooraan en achteraan
- Orriginele rempomp aangekocht (recent geinstalleerd want de vorige was niet orrigineel en deed zijn werk niet)
- De oude remklauwen heb ik nog liggen, maar de nieuwe zijn 2ehandse die gereviseerd zijn bij Euromotors Borsbeek.
- Valbaren om het blok te beschermen
- Andere kilometerteller gestoken (deze is op reis ook stuk gegaan). Het zal aan de teller zelf liggen want er zit ook een nieuwe kilometertellerkabel op. (Ik gebruik nu de gps als indicatie)
- Carburatoren 2x laten synchroniseren en ultrasoon gereinigd
- Afstelling van de moto op de testbank door Tovami in Hulst. (Kenners op vlak van oude motoren. DIe man deed wonderen, want hij heeft het verbruik gehalveerd. Ik kwam met een 'andere' motor naar huis)
- Onlangs nieuwe koppelingskabel gestoken omdat de oude het begeven had. Ik heb ook nog een gaskabel die je zeker meekrijgt.
- Een set AVON banden gestoken. Eerst had ik er geen vertrouwen in want ik kende het merk niet, maar wees gerust, ze plakken. De valbaren hebben vaak de grond geraakt in de Alpen.
- Ik heb de hele uitlaatlijn uitgekuist. De vliegenroest heb ik verwijderd en hieronder zag ik nog de originele lak. Deze heb ik licht opgeschuurd en de uitlaatlijn herspoten met hittebestendige lak.
- Nieuwe Philips lamp gestoken met oranje schijn. Zo zien ze mij beter komen
- Alle zekeringen zijn vervangen en je krijgt reserve ook mee.
- Het blok spuuwde langs de linkerkant olie uit het blok door een kapotte pakking. Deze is door Euromotors hersteld en sindsdien heb ik geen olieverlies meer.
- De eerste 10.000 km die ik ermee heb gereden heb ik een benzinefilter geinstalleerd. Deze was behoorlijk vuil. Nu is de tank proper en loopt er geen vuil meer naar de carbs.
- Voor ik op reis ging wou ik ook nog nieuwe lagers steken in beide wielen (door Mojomoto.be)
- Nieuwe remblokken (net ingereden want ze sleepte eerst aan)

Ik ben al op zoek naar een teller en ik zal die u dan ook bezorgen indien u interesse heeft.
Ik kocht deze motor met 41.000 km op de klok. Sindsdien heb ik ruim 13.000 km gereden (België, Nederland, Italië, Frankrijk, Oostenrijk, Zwitserland, Slovenië, Polen, Duitsland) en zonder problemen.
Je start de motor bij koud weer met de choke, maar na 3 minuten draait hij al 1200 toeren en kan je rustig vertrekken.

Eigenlijk wil ik de motor niet wegdoen, maar ik ben genoodzaakt. Ik ben nog student en ik heb een supersport waar al wat geld in moet (voorband + accu). Daarnaast heb ik een auto aangekocht dat ik ook nog moet betalen en met de job bij Pizza Hut kan ik niet alles bekostigen. Het geld gaat mij gewoon meer ademruimte op fin vlak.

Motoren zijn een passie en ik heb deze motor dan ook met mijn hart opgebouwd. Je ziet ze niet meer rijden en ik vond het altijd leuk om in de Alpen andere motoren achter te laten in de bochten. Echt een leuke smijt en gooi fiets, desondanks zijn gewicht.


plan is dat ik met deze (goedkopere) motor ga werken op mijn nieuw werk, waar al meermaals motoren zijn gestolen dus ik zou het al wat minder erg vinden daar...
en ook wil ik leren sleutelen aan een motor.
zodat ik binnenkort het onderhoud zelf kan doen...

dus bij deze 2 (eigenlijk 4) vraagjes:

- waar moet ik bij aankoop op letten? wat zijn de vaste ziektes aan deze motor?
- is deze motor te doen om zelf aan te leren sleutelen? (iemand een werkplaatshandboek op overschot liggen?)

alvast bedankt
lander
 
Het is een heel verhaal. En vaak is elke letter geld waard voor zulke mensen dus vraag 1 is natuurlijk wat moet dat ouwe ding kosten? (het blijft een brik uit '83)
 
als dit type motor in orde is, dan zijn ze behoorlijk betrouwbaar.
alleen de dynamo van bijna alle oude suzuki's willen nog wel eens doorbranden.
dus even de laadspanning meten.

zelf aan sleutelen kan, het is geen ingewikkelde motor.
 
Oude Suzuki's zijn zeker betrouwbaar, en die dynamo heb ik zelf ervaring mee (kostte me 100 euri vorige maand). Maar dan nog is de vraag: Wa moe da koste?
 
inderdaad, achteraf zelf gezien,
heel zn verhaal vannacht maar uitgelezen en lijkt me wel kerel die genoeg te vertrouwen is om er een motor bij te kopen.
bleek vanmiddag ook nog maar eens.
daarom, motor gekocht.
voor zover ik er mee heb gereden nu rijdt hij goed en vlotjes.
goed genoeg voor 25km/dag woon werk verkeer.
en lijkt me wel iets om hierop mn eerst stapjes in het motorsleutel wereldje te zetten...
 
Hej Lander,

Je hebt de motor van mij gekocht. Dank voor het vertrouwen. Als je in de buurt bent, spring dan eens binnen voor wat olie. Ik heb nog wat liggen en voor de kawa kan ik het niet gebruiken. Ik ben je ook de gaskabel vergeten mee te geven.
Heb je heel mijn reisvoorbereiding gelezen?

Er is hier een topic voor dit type motor. Daar weten ze veel ;)
 
Laatst bewerkt:
heel de voorbereiding is veel gezegd, maar zal er niet veel naast zitten.
ik had op het werk vrij veel tijd...

denk jij nog eens aan het werkplaatshandboek?

morgen eens op zoek naar verzekering en motor inschrijven dan.
(was op vakantie...)
 
ah ja, ik ben ongeveer altijd in de buurt, woon in vogelvlucht op nog geen 2km.
dus dan moete we maar eens afspreken.
coor mij is het overdag makkelijker dan 's avonds...
 
Terug
Bovenaan Onderaan