Suzuki Gsx 750 F 1998 Kilometerteller vervangen

The.Edge

Rookie
6 feb 2021
14
9
Hoi,

Ik heb een vraag over mijn Suzuki Gsx 750 F uit 1998.
Ik heb motor met een teller zonder digitale tijdklok zoals op de eerste foto. Daar zit in mijn digitale km teller een scheur in zodat ik niet meer kan zien hoeveel km er totaal is gereden. Kan ik hier een teller inzetten met digitale klok? zoals op foto 2

Of past dat niet ivm andere print aansluiting? Of is dat hetzelfde?
 

Bijlagen

  • kilometerteller oud.jpg
    kilometerteller oud.jpg
    16,7 KB · Weergaven: 10
  • kilometerteller nieuw.jpg
    kilometerteller nieuw.jpg
    39,7 KB · Weergaven: 9
Laatst bewerkt:
Ben bang dat je dat wel kan vergeten,heel het instrumenten gedeelte is een geheel en hoort dus specifiek bij een bepaald model.
 
De kabelbomen zijn van een 1998/99 model anders dan van een 2000/01 model. En die zijn weer anders dan 02, die vervolgens ook weer anders is dan de nog latere modellen..... ben bang dat het niet gaat lukken omdat waarschijnlijk ook de aansluitingen van de dashboardstekkers anders zijn. Je zal een constante voeding moeten hebben voor het klokje, die noodzaak is er bij de eerdere modellen niet.
 
@The.Edge , om te beginnen,
Welkom op MF!

Er is hier ook een topic voor GSX F ;)

Maar ik zal er hier ook even op inspringen.
Grappig dat @daddyphilipsen mij een GSX F specialist noemt ... terwijl ik rijdend op mijn 6de GSX 750 F, en met nog maar 273.000 km's te hebben gereden op mijn GSX F'en, nog maar een groentje ben :+
En nr.7 staat thuis klaar om op te volgen (al is dat opvolgen uitgesteld, maar dat is niks voor hier ;) ).

De teller unit is één blok, gemakkelijk in en uit te bouwen, en is aangesloten met slechts één stekker. Volledig elektronisch, dus geen mechanische snelheids kabel.
Van de 1998 tot en met 2006 zijn de tellerblokken gewoon uitwisselbaar, want allen zelfde pasvorm, en die ene grote en dezelfde stekker. Zelfs de tellers van de 600 passen in de 750, en omgekeerd.

MÁÁR! En @Rody-rc30 heeft het al mooi uitgelegd :t
Mogelijkt ontbreekt er een constante + in de stekker van de "oudere" kabelbomen. Een jongere teller past dus wel, maar de kans bestaat dat het klokje niet werkt. En misschien nog wel meer niet.

Ben je van plan een tweedehandse te kopen?
(Nieuw kan ook hoor, kost maar 800€ |().
En neem je er ene mét klokje, verzeker je dan dat je zoiets als "30 dagen terugstuur blabla ..." krijgt, voor als er iets niet blijkt te werken.

En BELANGRIJK! Let erop dat je er ene van een 750 neemt!
Zoals ik al zei, die van een 600 past ook, en als alles dan zelfs werkt, is de kans groot dat de snelheids- en afstandsmeting niet klopt.
Het gebeurt meer dan eens dat ze een tweedehands aanbieden als een "750", terwijl die van een "600" komt.
Ze zijn echter duidelijk herkenbaar:
De snelheidsmeter van de 750 gaat tot 260, de rpm gaat in het rood op 12.000rpm.
De snelheidsmeter van de 600 gaat maar tot 240, de rpm gaat al in het rood op 11.000rpm.

Ik heb er al van verschillende jaren gehad:
1998, 2001, 1998, 1999, 2001, 2004, 2004.
Maar nooit de gelegenheid gehad de tellers als bij wijze van test te switchen. Bij mijn huidige twee houdt het geen steek om het te proberen, want beide zijn van 2004.

Maar volgende week moet ik nog langs een Suzuki dealer om wat onderdelen op te halen. Ik zal dit dan ook eens navragen.

@The.Edge , nog een paar vraagjes:
Hoe komt het dat het schermpje kapot gegaan is?
En hoeveel km's heeft jou GSX F intussen?
De stand an je kapotte teller kan wel uitgelezen worden, zodat je je volgende teller juist kan laten zetten, maar dat kunnen ze NIET bij Suzuki zelf.

Ben je er trouwens van op de hoogte dat deze tellers NIET klokje rond gaan? Ze blokkeren op 99.999km. Kunnen gereset worden, maar NIET bij Suzuki.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ook lekker handig van meneer Suzuki,ga niet over de 99999 want dan ploft je blok. 8)7
Het blok kan wel 3x of meer klokje rond, geen enkel probleem.

Maar als je zoals ik, woonwerk door weer en wind rijdt, dan heb je aan standje 99.999+1km wel heel wat ander werk :X
Ik ben momenteel bezig met de 100.000km beurt aan nr.6
Het was de bedoeling dat nu nr.7 het overnam, maar om bepaalde redenen wilde ik toch nog wat door met nr.6

De 3 zwakste punten bij deze GSX F'en zijn:
- de uitlaat, zowel collector als eindbuis.
- de balhoofdlagers (rond de 65.000km beginnen die een dood punt te krijgen).
- de remklauwen, alle 3 hebben die bij weer en wind gebruik veel aandacht nodig.

Ook de SRAD GSX R's zouden dit probleem hebben dat ze blokkeren op 99.999km, alsook (een aantal van) de SV modellen.

Kawasaki kent dat probleem ook bij bepaalde modellen, zo weet ik van @HighKing dat een versys X ook blokkeert als de teller aan zijn eind is, alleen heeft die 6 digits. Dus ja, als je dan aan 999.999km zit kan je die voor veel geld aan Kawasaki terug verkopen om in hun museum te zetten :+
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi,

Ik heb een vraag over mijn Suzuki Gsx 750 F uit 1998.
Ik heb motor met een teller zonder digitale tijdklok zoals op de eerste foto. Daar zit in mijn digitale km teller een scheur in zodat ik niet meer kan zien hoeveel km er totaal is gereden. Kan ik hier een teller inzetten met digitale klok? zoals op foto 2

Of past dat niet ivm andere print aansluiting? Of is dat hetzelfde?
is gewoon los leverbaar hoor
art nummer is 34720-08F50-000
 
De kabelbomen zijn van een 1998/99 model anders dan van een 2000/01 model. En die zijn weer anders dan 02, die vervolgens ook weer anders is dan de nog latere modellen..... ben bang dat het niet gaat lukken omdat waarschijnlijk ook de aansluitingen van de dashboardstekkers anders zijn. Je zal een constante voeding moeten hebben voor het klokje, die noodzaak is er bij de eerdere modellen niet.
Dus eigenlijk moet ik een klok hebben van hetzelfde jaar die er het zelfde uitziet. Daar komt het op neer.
 
@The.Edge , om te beginnen,
Welkom op MF!

Er is hier ook een topic voor GSX F ;)

Maar ik zal er hier ook even op inspringen.
Grappig dat @daddyphilipsen mij een GSX F specialist noemt ... terwijl ik rijdend op mijn 6de GSX 750 F, en met nog maar 273.000 km's te hebben gereden op mijn GSX F'en, nog maar een groentje ben :+
En nr.7 staat thuis klaar om op te volgen (al is dat opvolgen uitgesteld, maar dat is niks voor hier ;) ).

De teller unit is één blok, gemakkelijk in en uit te bouwen, en is aangesloten met slechts één stekker. Volledig elektronisch, dus geen mechanische snelheids kabel.
Van de 1998 tot en met 2006 zijn de tellerblokken gewoon uitwisselbaar, want allen zelfde pasvorm, en die ene grote en dezelfde stekker. Zelfs de tellers van de 600 passen in de 750, en omgekeerd.

MÁÁR! En @Rody-rc30 heeft het al mooi uitgelegd :t
Mogelijkt ontbreekt er een constante + in de stekker van de "oudere" kabelbomen. Een jongere teller past dus wel, maar de kans bestaat dat het klokje niet werkt. En misschien nog wel meer niet.

Ben je van plan een tweedehandse te kopen?
(Nieuw kan ook hoor, kost maar 800€ |().
En neem je er ene mét klokje, verzeker je dan dat je zoiets als "30 dagen terugstuur blabla ..." krijgt, voor als er iets niet blijkt te werken.

En BELANGRIJK! Let erop dat je er ene van een 750 neemt!
Zoals ik al zei, die van een 600 past ook, en als alles dan zelfs werkt, is de kans groot dat de snelheids- en afstandsmeting niet klopt.
Het gebeurt meer dan eens dat ze een tweedehands aanbieden als een "750", terwijl die van een "600" komt.
Ze zijn echter duidelijk herkenbaar:
De snelheidsmeter van de 750 gaat tot 260, de rpm gaat in het rood op 12.000rpm.
De snelheidsmeter van de 600 gaat maar tot 240, de rpm gaat al in het rood op 11.000rpm.

Ik heb er al van verschillende jaren gehad:
1998, 2001, 1998, 1999, 2001, 2004, 2004.
Maar nooit de gelegenheid gehad de tellers als bij wijze van test te switchen. Bij mijn huidige twee houdt het geen steek om het te proberen, want beide zijn van 2004.

Maar volgende week moet ik nog langs een Suzuki dealer om wat onderdelen op te halen. Ik zal dit dan ook eens navragen.

@The.Edge , nog een paar vraagjes:
Hoe komt het dat het schermpje kapot gegaan is?
En hoeveel km's heeft jou GSX F intussen?
De stand an je kapotte teller kan wel uitgelezen worden, zodat je je volgende teller juist kan laten zetten, maar dat kunnen ze NIET bij Suzuki zelf.

Ben je er trouwens van op de hoogte dat deze tellers NIET klokje rond gaan? Ze blokkeren op 99.999km. Kunnen gereset worden, maar NIET bij Suzuki.
Ik heb 2 weken geleden deze motor gekocht en hij rijdt wel zo lekker moet ik zeggen nadat ik een break heb gehad van 6 jaar zonder motor,
Dus het scherm was al kapot toen ik hem kocht en ik dacht dat knap ik nog wel een keer op. De Km stand zit op 65000.
Ik ben gewoon aan het rondkijken voor een andere teller. Nieuw vind ik te duur. Dus zal het een 2e hands worden. Maar ik was dus benieuwd waar ik op moet letten omdat er dus wel wat verschil inzit
 

Bijlagen

  • MIjn Teller.jpg
    MIjn Teller.jpg
    197,6 KB · Weergaven: 10
Ik heb 2 weken geleden deze motor gekocht en hij rijdt wel zo lekker moet ik zeggen nadat ik een break heb gehad van 6 jaar zonder motor,
Dus het scherm was al kapot toen ik hem kocht en ik dacht dat knap ik nog wel een keer op. De Km stand zit op 65000.
Ik ben gewoon aan het rondkijken voor een andere teller. Nieuw vind ik te duur. Dus zal het een 2e hands worden. Maar ik was dus benieuwd waar ik op moet letten omdat er dus wel wat verschil inzit
Best een teller nemen zónder klok erin, dus enkel met de benzinemeter. Dan ben je 99% zeker dat alles werkt.

Maar als je met "30 dagen terugstuur blabla ..." kan bestellen, zou je het erop kunnen wagen mét klokje. Stel dat alles werkt, heb je er wel dat klokje maar mooi bij. Ik zou 't niet meer kunnen missen :P

Maar let er vooral op dat het wel degelijk een teller van een 750 is.

Heb je meer vragen, opmerkingen, en zo voort ivm met je GSX F, meld je maar in het GSX F topic dat ik linkte ;)


Edit: ik zie nu pas in je foto dat ondanks het kapotte schermpje jij nog wel cijfertjes hebt. Alleen de 5de digit is weg. Bij mijn 7de GSX F is het schermpje ook kapot, maar door mijn eigen stomiteit :$ , en die geeft nu helemaal niks meer aan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Best een teller nemen zónder klok erin, dus enkel met de benzinemeter. Dan ben je 99% zeker dat alles werkt.

Maar als je met "30 dagen terugstuur blabla ..." kan bestellen, zou je het erop kunnen wagen mét klokje. Stel dat alles werkt, heb je er wel dat klokje maar mooi bij. Ik zou 't niet meer kunnen missen :P

Maar let er vooral op dat het wel degelijk een teller van een 750 is.

Heb je meer vragen, opmerkingen, en zo voort ivm met je GSX F, meld je maar in het GSX F topic dat ik linkte ;)
Hardstikke bedankt. Ik heb er via marktplaats een gevonden voor 50 euro met klokje en het is bij een motorgarage.
Hij zei dat het gewoon moet werken. Dus laat ik het hun gewoon ombouwen/omsteken. Als het niet werkt, is het hun probleem. 3 bouten en 1 stekker loshalen meen ik gezien te hebben.
Het is ook een teller van een 750.
 
Laatst bewerkt:
Hardstikke bedankt. Ik heb er via marktplaats een gevonden voor 50 euro met klokje
Goed!!! Heb jij meer geluk dan ik! Ik heb er ene van 100€. Goedkoper vond ik ze enkel met teveel schade.
en het is bij een motorgarage.
Hij zei dat het gewoon moet werken.
Ik acht de kans groot, maar ik ben wel benieuwd nu!
Als het niet werkt, is het hun probleem. 3 bouten en 1 stekker loshalen meen ik gezien te hebben.
Klopt, maar je moet er de motor zowat helemaal voor ontkuipen. Eens je de volgorde weet om alle kuipen eraf te halen doe je dat in 10-15 minuutjes.
Het is ook een stekker van een 750.
De stekkers zijn (dacht ik) bij de 600 en 750 dezelfde. Maar de meting verschilt. De 600 heet een andere veranding dan de 750.


Komt goed :t
 
Goed!!! Heb jij meer geluk dan ik! Ik heb er ene van 100€. Goedkoper vond ik ze enkel met teveel schade.

Ik acht de kans groot, maar ik ben wel benieuwd nu!

Klopt, maar je moet er de motor zowat helemaal voor ontkuipen. Eens je de volgorde weet om alle kuipen eraf te halen doe je dat in 10-15 minuutjes.

De stekkers zijn (dacht ik) bij de 600 en 750 dezelfde. Maar de meting verschilt. De 600 heet een andere veranding dan de 750.


Komt goed :t

Hij had een foto van de motor op marktplaats staan en dat was een 750 en zoals je al zei dat die dan 260km/u aan moet geven. Zit daar nog een volgorde in. Het ontkuipen?
 
Hij had een foto van de motor op marktplaats staan en dat was een 750 en zoals je al zei dat die dan 260km/u aan moet geven. Zit daar nog een volgorde in. Het ontkuipen?
Zit idd een bepaalde volgorde in. Kom er later op terug, ben nu op het werk, en heb een lange shift ;)
Maar als je het snel wil weten, stel die vraag desnoods in het GSX F topic, misschien heeft iemand anders meer tijd dan ik :P
 
Hardstikke bedankt. Ik heb er via marktplaats een gevonden voor 50 euro met klokje en het is bij een motorgarage.
Hij zei dat het gewoon moet werken. Dus laat ik het hun gewoon ombouwen/omsteken. Als het niet werkt, is het hun probleem. 3 bouten en 1 stekker loshalen meen ik gezien te hebben.
Het is ook een teller van een 750.
Ik weet haast wel zeker dat het wel werkt, maar je gaat even spaak met de gedachte dat als de klok niet werkt en het zit in de kabelboom van jouw motor dat het hun probleem dan is.
 
Ik weet haast wel zeker dat het wel werkt, maar je gaat even spaak met de gedachte dat als de klok niet werkt en het zit in de kabelboom van jouw motor dat het hun probleem dan is.
Dat klopt ook wel, maar hij vertelde dat het gewoon gaat en ik dacht ik laat mij hier even informeren. Je weet nooit zeker dat het kan, natuurlijk. Maar misschien dat hier mensen zijn die dit ooit hebben gedaan of geprobeerd. Dus mensen met ervaring over dit soort dingen. Ik ben blij met jullie reacties en ik ga het zeker posten als het daarna ook nog allemaal werkt. (ook als het niet werkt)
 
Ontkuipen is niet heel moeilijk.

Begin met het 'stadslichtje' (een of twee inbusjes), en de onderkuip (4 of 5 inbusjes aan elke kant dacht ik) en de spiegels.
1613598357103.png


Daarna de linker en rechter kuip, deze zitten met een paar (redelijk zichtbare) inbusjes vast en een paar van die rubber 'klikkers'.
Als je eenmaal bezig bent wijst het zichzelf wel uit. :t
 
Hardstikke bedankt
Er komen nogal een redelijk aantal kleine schroefjes en clipsen bij die je moet losmaken alvorens je de grote kuipen eraf kan halen. Allemaal in en rond de kop van de motor. Wel belangrijk, anders trek je hier en daar wat kapot.

Ik zal mijn best doen om voor een beschrijving te zorgen, maar nu effe weinig tijd :$
Nu gaan slapen, morgen op om 03:00u :X
 
Terug
Bovenaan Onderaan