Suzuki Gsx 750 F 1998 Kilometerteller vervangen

The.Edge

Rookie
6 feb 2021
14
9
Hoi,

Ik heb een vraag over mijn Suzuki Gsx 750 F uit 1998.
Ik heb motor met een teller zonder digitale tijdklok zoals op de eerste foto. Daar zit in mijn digitale km teller een scheur in zodat ik niet meer kan zien hoeveel km er totaal is gereden. Kan ik hier een teller inzetten met digitale klok? zoals op foto 2

Of past dat niet ivm andere print aansluiting? Of is dat hetzelfde?
 

Bijlagen

  • kilometerteller oud.jpg
    kilometerteller oud.jpg
    16,7 KB · Weergaven: 10
  • kilometerteller nieuw.jpg
    kilometerteller nieuw.jpg
    39,7 KB · Weergaven: 9
Laatst bewerkt:
Ik weet niet of het nog nodig is, maar hier even hoe ik de GSX F ontkuip:

Ik begin met beide spiegels eraf te halen.

Dan de onderkuip, 5 boutjes per kant, dat zijn er 4 bovenaan de onderkuip, en eentje lager in de kuip en dieper.

Zadel eraf.

Topkuipje met parkeerlicht eraf.

Dat kuipje ónder de koplamp moet er niet af, maar heeft onder-vooraan 2 inbusboutjes, en achter-onderin 2 plastic clipsen. Die moeten er alle 4 uit. Want die houden de grote kuipen mee vast.

Aan de bínnen zijde boven het dashboard zitten twee kruisschroeven, die moeten eruit.
De twee buitenste inbusboutjes van het windscherm ook. Die hebben rubber "klemmen", die haal je achteraf uit je windscherm.
Bij terug monteren draai je het boutje een halve slag in dat busje dat erin zit, duwt die verdikte rubberen ring die erop zit door het gaatje van de kuip én door het gaatje van de kuipruit, maar de bovenste rand van het rubbertje moet buiten de kuip liggen (eerst de kruisschroejes terug inschroeven trouwens), en nu door het aandraaien trek je die rubber aan zoals een plug, en klemt het windscherm tegen de kuip.

Als ik nu niks vergeten ben, kan je de grote kuipen afnemen. Die hebben drie inbusbouten.
1 onder je stuur, 1 achter de voorste flank van je zadel (daarom dus dat je zadel eraf moet). En 1 beneden in de kuip, die achter de onderkuip verstopt zat.

Bij het afnemen van de grote kuip moet je de pinker ontkoppelen, en dan leg je die kuip veilig aan de kant. Die kost een bom geld ;)

Kuipruit kan blijven staan, maar die staat heel onstabiel, dus ik neem ze liever af. Er zit nog enkel zo een plastiek clips in.

Nu houdt je over, die grote zwarte plastic plaat, waarin de teller unit zit.
Die zit vast met 4 plastic clipsen en 2 kruisschroeven. De plastic clipsen vind je gemakkelijk, haal die eruit. De 2 schroeven zitten door die grote plastieken koplamphouder, en zitten schuin in de tellerplaat. Die moeten er ook uit.
Tip, gebruik voor die laatste een magnetische schroevendraaier ;)

Je kan die plaat nu omhooglichten, waardoor je heel makkelijk aan de drie moertjes van de teller kun. Die eraf draaien, dan kan je de teller er uit duwen.

Je kan de aansluitstekker daar vóór al los maken, maar het gaat gemakkelijker wanneer je de teller unit er uit duwt.

Voor het plaatsen van de nieuwe, ga je uiteraard gewoon omgekeerd te werk,
Máár, wanneer je nieuwe teller aangesloten is, zet eens het contact aan, kijk of alles werkt (op de middenbok en eventjes "rijden"), en kijk ook of alle verlichting werkt.
Niets zo enerverend om de motor weer helemaal dichtgewerkt te hebben, en daarna constateren dat er een van de lampjes kapot is ... en ik weet waarover ik spreek :+

Indien nodig kan ik later ook nog foto's toevoegen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik weet niet of het nog nodig is, maar hier even hoe ik de GSX F ontkuip:

Ik begin met beide spiegels eraf te halen.

Dan de onderkuip, 5 boutjes per kant, dat zijn er 4 bovenaan de onderkuip, en eentje lager in de kuip en dieper.

Zadel eraf.

Topkuipje met parkeerlicht eraf.

Dat kuipje ónder de koplamp moet er niet af, maar heeft onder-vooraan 2 inbusboutjes, en achter-onderin 2 plastic clipsen. Die moeten er alle 4 uit. Want die houden de grote kuipen mee vast.

Aan de bínnen zijde boven het dashboard zitten twee kruisschroeven, die moeten eruit.
De twee buitenste inbusboutjes van het windscherm ook. Die hebben rubber "klemmen", die haal je achteraf uit je windscherm.
Bij terug monteren draai je het boutje een halve slag in dat busje dat erin zit, duwt die verdikte rubberen ring die erop zit door het gaatje van de kuip én door het gaatje van de kuipruit, maar de bovenste rand van het rubbertje moet buiten de kuip liggen (eerst de kruisschroejes terug inschroeven trouwens), en nu door het aandraaien trek je die rubber aan zoals een plug, en klemt het windscherm tegen de kuip.

Als ik nu niks vergeten ben, kan je de grote kuipen afnemen. Die hebben drie inbusbouten.
1 onder je stuur, 1 achter de voorste flank van je zadel (daarom dus dat je zadel eraf moet). En 1 beneden in de kuip, die achter de onderkuip verstopt zat.

Bij het afnemen van de grote kuip moet je de pinker ontkoppelen, en dan leg je die kuip veilig aan de kant. Die kost een bom geld ;)

Kuipruit kan blijven staan, maar die staat heel onstabiel, dus ik neem ze liever af. Er zit nog enkel zo een plastiek clips in.

Nu houdt je over, die grote zwarte plastic plaat, waarin de teller unit zit.
Die zit vast met 4 plastic clipsen en 2 kruisschroeven. De plastic clipsen vind je gemakkelijk, haal die eruit. De 2 schroeven zitten door die grote plastieken koplamphouder, en zitten schuin in de tellerplaat. Die moeten er ook uit.
Tip, gebruik voor die laatste een magnetische schroevendraaier ;)

Je kan die plaat nu omhooglichten, waardoor je heel makkelijk aan de drie moertjes van de teller kun. Die eraf draaien, dan kan je de teller er uit duwen.

Je kan de aansluitstekker daar vóór al los maken, maar het gaat gemakkelijker wanneer je de teller unit er uit duwt.

Voor het plaatsen van de nieuwe, ga je uiteraard gewoon omgekeerd te werk,
Máár, wanneer je nieuwe teller aangesloten is, zet eens het contact aan, kijk of alles werkt (op de middenbok en eventjes "rijden"), en kijk ook of alle verlichting werkt.
Niets zo enerverend om de motor weer helemaal dichtgewerkt te hebben, en daarna constateren dat er een van de lampjes kapot is ... en ik weet waarover ik spreek :+

Indien nodig kan ik later ook nog foto's toevoegen.
Thanx voor de info.
 
Hoi, ik heb de teller al omgezet. Het is alleen niet de teller geworden waarom ik hier dit topic ben begonnen. Maar de originele teller zonder klok. Die had hij ook nog liggen voor een minder prijs. Vandaar mijn keuze. Maar ik was wel blij met de uitleg van het ontkuipen. Dus nu weten we het nog niet of het zeker zou kunnen.......
 
Ga je de teller ook laten corrigeten naar de juiste stand? Of lig jij daar niet van wakker?

Ik wel ... ik zal wel een beetje autistische trekjes hebben vrees ik :+
 
Hij gaat van 70.000 naar 32.000. Dus kan nu weer jaren vooruit.
Als jij daar vrede mij hebt is dat prima natuurlijk :t

Ik kan het niet verdragen, bij mij moet er de exacte stand op staan, net zoals ik mijn onderhoudsbeurten uitvoer op exacte standen, en geen km meer of minder :X
En dat ik mijn koplamp omgebouwd heb naar 2x H4 8)7

Ik zei het daarom ook al, ik denk dat ik wat autistische trekjes heb :+
 
Als jij daar vrede mij hebt is dat prima natuurlijk :t

Ik kan het niet verdragen, bij mij moet er de exacte stand op staan, net zoals ik mijn onderhoudsbeurten uitvoer op exacte standen, en geen km meer of minder :X
En dat ik mijn koplamp omgebouwd heb naar 2x H4 8)7

Ik zei het daarom ook al, ik denk dat ik wat autistische trekjes heb :+
Ik heb op de oude teller de km stand gezet. Voor als ik hem nog ooit verkoop. Dan krijgt de koper deze mee.
Maar als de teller maar tot 100.000 gaat, heb daar maar een paar jaartjes voor nodig als ik de oude stand zou gebruiken en dat zou ik jammer vinden. Ik gebruik de motor voor woon werk verkeer en natuurlijk voor de mooie ritten die ik daarnaast nog wil rijden.
Vandaar mijn keuze om het niet te veranderen.
 
Ik heb op de oude teller de km stand gezet. Voor als ik hem nog ooit verkoop. Dan krijgt de koper deze mee.
Dat is het belangrijkste, dat je daar eerlijk in bent :t
Maar als de teller maar tot 100.000 gaat, heb daar maar een paar jaartjes voor nodig als ik de oude stand zou gebruiken en dat zou ik jammer vinden. Ik gebruik de motor voor woon werk verkeer
Om die reden had ik minder dan drie jaar nodig om de mijne van iets in de 18.000 km naar de 100.000 km te trekken. En dan heb ik de eerste 5 a 6 maand na mijn ongeval, waardoor ik deze gekocht heb, amper gereden. Ik zit normaal aan pakweg 35.000km per jaar.
en natuurlijk voor de mooie ritten die ik daarnaast nog wil rijden.
En in die 35.000 km's zitten uiteraard ook plezier km's. Maar de woon werk km's nemen daarvan toch ruim 25.000 km voor hun rekening.
Vandaar mijn keuze om het niet te veranderen.
Om die reden dus mijn teller laten resetten. Maar ja, de reset, óf een andere tweedehands teller met een lage km stand komt op hetzelfde neer.
 
@The.Edge , om te beginnen,
Welkom op MF!

Er is hier ook een topic voor GSX F ;)

Maar ik zal er hier ook even op inspringen.
Grappig dat @daddyphilipsen mij een GSX F specialist noemt ... terwijl ik rijdend op mijn 6de GSX 750 F, en met nog maar 273.000 km's te hebben gereden op mijn GSX F'en, nog maar een groentje ben :+
En nr.7 staat thuis klaar om op te volgen (al is dat opvolgen uitgesteld, maar dat is niks voor hier ;) ).

De teller unit is één blok, gemakkelijk in en uit te bouwen, en is aangesloten met slechts één stekker. Volledig elektronisch, dus geen mechanische snelheids kabel.
Van de 1998 tot en met 2006 zijn de tellerblokken gewoon uitwisselbaar, want allen zelfde pasvorm, en die ene grote en dezelfde stekker. Zelfs de tellers van de 600 passen in de 750, en omgekeerd.

MÁÁR! En @Rody-rc30 heeft het al mooi uitgelegd :t
Mogelijkt ontbreekt er een constante + in de stekker van de "oudere" kabelbomen. Een jongere teller past dus wel, maar de kans bestaat dat het klokje niet werkt. En misschien nog wel meer niet.

Ben je van plan een tweedehandse te kopen?
(Nieuw kan ook hoor, kost maar 800€ |().
En neem je er ene mét klokje, verzeker je dan dat je zoiets als "30 dagen terugstuur blabla ..." krijgt, voor als er iets niet blijkt te werken.

En BELANGRIJK! Let erop dat je er ene van een 750 neemt!
Zoals ik al zei, die van een 600 past ook, en als alles dan zelfs werkt, is de kans groot dat de snelheids- en afstandsmeting niet klopt.
Het gebeurt meer dan eens dat ze een tweedehands aanbieden als een "750", terwijl die van een "600" komt.
Ze zijn echter duidelijk herkenbaar:
De snelheidsmeter van de 750 gaat tot 260, de rpm gaat in het rood op 12.000rpm.
De snelheidsmeter van de 600 gaat maar tot 240, de rpm gaat al in het rood op 11.000rpm.

Ik heb er al van verschillende jaren gehad:
1998, 2001, 1998, 1999, 2001, 2004, 2004.
Maar nooit de gelegenheid gehad de tellers als bij wijze van test te switchen. Bij mijn huidige twee houdt het geen steek om het te proberen, want beide zijn van 2004.

Maar volgende week moet ik nog langs een Suzuki dealer om wat onderdelen op te halen. Ik zal dit dan ook eens navragen.

@The.Edge , nog een paar vraagjes:
Hoe komt het dat het schermpje kapot gegaan is?
En hoeveel km's heeft jou GSX F intussen?
De stand an je kapotte teller kan wel uitgelezen worden, zodat je je volgende teller juist kan laten zetten, maar dat kunnen ze NIET bij Suzuki zelf.

Ben je er trouwens van op de hoogte dat deze tellers NIET klokje rond gaan? Ze blokkeren op 99.999km. Kunnen gereset worden, maar NIET bij Suzuki.
 
@The.Edge , om te beginnen,
Welkom op MF!

Er is hier ook een topic voor GSX F ;)

Maar ik zal er hier ook even op inspringen.
Grappig dat @daddyphilipsen mij een GSX F specialist noemt ... terwijl ik rijdend op mijn 6de GSX 750 F, en met nog maar 273.000 km's te hebben gereden op mijn GSX F'en, nog maar een groentje ben :+
En nr.7 staat thuis klaar om op te volgen (al is dat opvolgen uitgesteld, maar dat is niks voor hier ;) ).

De teller unit is één blok, gemakkelijk in en uit te bouwen, en is aangesloten met slechts één stekker. Volledig elektronisch, dus geen mechanische snelheids kabel.
Van de 1998 tot en met 2006 zijn de tellerblokken gewoon uitwisselbaar, want allen zelfde pasvorm, en die ene grote en dezelfde stekker. Zelfs de tellers van de 600 passen in de 750, en omgekeerd.

MÁÁR! En @Rody-rc30 heeft het al mooi uitgelegd :t
Mogelijkt ontbreekt er een constante + in de stekker van de "oudere" kabelbomen. Een jongere teller past dus wel, maar de kans bestaat dat het klokje niet werkt. En misschien nog wel meer niet.

Ben je van plan een tweedehandse te kopen?
(Nieuw kan ook hoor, kost maar 800€ |().
En neem je er ene mét klokje, verzeker je dan dat je zoiets als "30 dagen terugstuur blabla ..." krijgt, voor als er iets niet blijkt te werken.

En BELANGRIJK! Let erop dat je er ene van een 750 neemt!
Zoals ik al zei, die van een 600 past ook, en als alles dan zelfs werkt, is de kans groot dat de snelheids- en afstandsmeting niet klopt.
Het gebeurt meer dan eens dat ze een tweedehands aanbieden als een "750", terwijl die van een "600" komt.
Ze zijn echter duidelijk herkenbaar:
De snelheidsmeter van de 750 gaat tot 260, de rpm gaat in het rood op 12.000rpm.
De snelheidsmeter van de 600 gaat maar tot 240, de rpm gaat al in het rood op 11.000rpm.

Ik heb er al van verschillende jaren gehad:
1998, 2001, 1998, 1999, 2001, 2004, 2004.
Maar nooit de gelegenheid gehad de tellers als bij wijze van test te switchen. Bij mijn huidige twee houdt het geen steek om het te proberen, want beide zijn van 2004.

Maar volgende week moet ik nog langs een Suzuki dealer om wat onderdelen op te halen. Ik zal dit dan ook eens navragen.

@The.Edge , nog een paar vraagjes:
Hoe komt het dat het schermpje kapot gegaan is?
En hoeveel km's heeft jou GSX F intussen?
De stand an je kapotte teller kan wel uitgelezen worden, zodat je je volgende teller juist kan laten zetten, maar dat kunnen ze NIET bij Suzuki zelf.

Ben je er trouwens van op de hoogte dat deze tellers NIET klokje rond gaan? Ze blokkeren op 99.999km. Kunnen gereset worden, maar NIET bij
 
Hallo, ik ben nieuw hier, zag dit ietwat antieke topic wat past bij mijn interesse. Want ik ben geïnteresseerd in het aanschaffen van een suzuki gsx f 750f 2000. Ziet er leuk uit, lage aanschaf prijs maar wel een defecte snelheidsmeter zoals gemeld door eigenaar. Wat zou dat kunnen zijn want ik begrijp dat er geen kabel gebruikt word maar iets van een sensor? Dank alvast
 
Terug
Bovenaan Onderaan