Suzuki GSX 750 Inazuma startprobleem

Chris_ZLHC

Rookie
1 mei 2019
12
0
Hallo allemaal, ik ben nieuw hier: lees wel regelmatig mee, maar nu ik zelf een vraag heb, nu ook actief... Heb sinds oktober mijn motorrijbewijs en ben nog een leek op technisch gebied, maar ben flink in de leer...
Ik heb van iemand een Suzuki GSX 750 Inazuma uit 1999 overgenomen. Hij start alleen niet naar behoren. We hebben er een nieuwe accu ingezet, want eerst deed hij helemaal niks. Met nieuwe accu wel gestart, maar lekte benzine. De oorzaak was waarschijnlijk bij het choken, overtollige benzine die er uitgegooid werd o.i.d. De motor flink warm laten draaien, maar zodra je het gas losliet stopte hij er weer mee. Nog een paar keer geprobeerd, het lekken stopte wel, maar uiteindelijk startte hij niet meer. Startmotor draaide wel, maar start niet door. We hebben geen idee wat het is. Verzopen, ergens een verstopping, ... Accu aan de lader gehangen en vandaag weer eens proberen. Iemand een idee of suggestie? Ik las wat over een poetslap voor het luchtfilter zodat de motor geen lucht aanzuigt maar benzine. Of ether in de inlaat of iets met remreiniger... Als het vandaag niet lukt ga ik even langs een monteur. Alvast bedankt voor het meedenken!
 
Lekkage kwam uit lucht toe- of uitvoer (linker pijpje naast luchtfilter). Overtollige benzine door choken? Heb hem net aan de praat gekregen na een nachtje aan de lader. Klein stukje in eerste versnelling gereden, maar motor stopt er na een tijdje weer mee. Choke erop gelaten.
 
Ik zou de carburateurs eens goed reinigen of laten reinigen, en eventueel laten reviseren. Luchtfilter controleren of die vuil is etc. Schone brandstof is ook wel aan te raden.
 
We zetten hem nog even op een startmotor en daarna ga ik proberen zelf de carburateurs schoon te maken. Nog nooit aan een motor gesleuteld, maar heb de werkplaatshandleidinf online gevonden waarin het stap voor stap staat. Goede leerschool zo :-) bedankt voor de reacties.
 
Met de startmotor gelukt. Eindje gereden, maar stopte toch na ongeveer een kilometer. Benzinetank eraf gehaald en geleegd. Zat misschien ook te weinig in om te blijven lopen, net een liter. Nu de tank eraf is gaan we die eerst schoonmaken en daarna er weer opzetten. Misschien starten met tinner om carburateurs schoon te spoelen i.p.v. ze eruit te halen
 
Met de startmotor gelukt. Eindje gereden, maar stopte toch na ongeveer een kilometer. Benzinetank eraf gehaald en geleegd. Zat misschien ook te weinig in om te blijven lopen, net een liter. Nu de tank eraf is gaan we die eerst schoonmaken en daarna er weer opzetten. Misschien starten met tinner om carburateurs schoon te spoelen i.p.v. ze eruit te halen

Nee geen thinner gebruiken aub. Dit is zeer corrosief voor de rubbers in de carburateurs. Eventueel een flesje carburateur reiniger kan, maar dat haalt vaak niks uit.
 
Het verhaal was nog niet ten einde. Wat ik tot nu toe gedaan heb, ontzettend veel geleerd deze week 😄:
- ketting gespannen
- stuur recht gezet/stond te ver naar voor
gekanteld
- tank schoongemaakt/ontroest met Fedox
- bougies schoongemaakt
- luchtfilter schoongemaakt
- toen gestart: weer lekkage uit luchtinlaat. Vlotters
los getikt met achterkant schroevendraaier,
lekkage verholpen! Toerental stationair te laag

MAAR: start niet lekker (heel lang doorstarten met gas vol open) en toerental niet af te stellen. De stationairschroef doet niks. Je kunt links en rechtsom blijven draaien. Dus ik denk dat er iets los zit of dat er iets lam gedraaid is. Ik kan alleen niet vinden wat ik nu moet doen. Iemand suggesties? Ik doe even een tekening erbij. Vrees dat ik de carburateurs er toch uit moet halen. Dat heb ik nog nooit gedaan, dus ik denk wel dat ik het kan. Misschien is de tank eraf halen wel genoeg om erbij te kunnen. Maandag verder knutselen! Het gaat dus om nr 17 op de tekening.
1391380
 
Laatst bewerkt:
Nee er gebeurt niks als je er aan draait. Lekte ook weer flink bij starten vandaag. Ik ga de carburateurs eruit halen en die schoonmaken en meteen die regelaar proberen te maken
 
Carburateurs ultrasoon laten reinigen, nieuwe pakkingen en vlotters erin, stationairschroef zit er ook weer mooi op, alles bij elkaar maar 161 euro! Startte vervolgens niet: bougies vervangen, startte toen wel maar cilinder 3 en 4 deden weinig: bobine besteld bij mlm-parts maar zag achteraf slechte recensie dus bij Boonstra de goeie besteld. Daar wacht ik nu op. Deze topic kan gesloten worden! 🙋🏻‍♂️
 
Carburateurs ultrasoon laten reinigen, nieuwe pakkingen en vlotters erin, stationairschroef zit er ook weer mooi op, alles bij elkaar maar 161 euro! Startte vervolgens niet: bougies vervangen, startte toen wel maar cilinder 3 en 4 deden weinig: bobine besteld bij mlm-parts maar zag achteraf slechte recensie dus bij Boonstra de goeie besteld. Daar wacht ik nu op. Deze topic kan gesloten worden! 🙋🏻‍♂️

En als de bobine toch niet het probleem is dan is je topic dicht :+
 
Als cilinder 3 en 4 weinig doen zijn alle 2 de bobines stuk.
Of je hebt de bougiekabel volgorde verkeerd.
De kabels van bobine 1 links moeten op de bougies van cilinder 1 en 4 en van bobine 2 rechts op bougie 2 en 3.

Als dat wel goed zit dan zijn of toch nog de carbs niet goed schoon of die cilinders hebben weinig tot geen compressie
 
Als cilinder 3 en 4 weinig doen zijn alle 2 de bobines stuk.
Of je hebt de bougiekabel volgorde verkeerd.
De kabels van bobine 1 links moeten op de bougies van cilinder 1 en 4 en van bobine 2 rechts op bougie 2 en 3.

Als dat wel goed zit dan zijn of toch nog de carbs niet goed schoon of die cilinders hebben weinig tot geen compressie
Bedankt. Inmiddels heb ik inderdaad geleerd dat de bobines 1 en 4 en 2 en 3 zijn, dus niet de ene helft.. te overhaast een besteld. Die blijkt voor 1 en 4. Ik weet ook helemaal niet of het met de bobine te maken heeft, ik doe maar wat. Zou het te maken kunnen hebben met de afstelling van de gaskabel? Er zijn bij de gashendel twee schroefjes die ik kan verstellen waarmee het handvat stroever en losser gaat. Ik weet alleen niet wat welk kabeltje doet en hoe los ze moeten. Bij de motorzaak zeiden ze “ zo weinig mogelijk speling”. Morgen nog een keer geduldig proberen. Nog tips? De volgorde van de bougiekabels is goed. Die zijn genummerd.
 
Bedankt. Inmiddels heb ik inderdaad geleerd dat de bobines 1 en 4 en 2 en 3 zijn, dus niet de ene helft.. te overhaast een besteld. Die blijkt voor 1 en 4. Ik weet ook helemaal niet of het met de bobine te maken heeft, ik doe maar wat. Zou het te maken kunnen hebben met de afstelling van de gaskabel? Er zijn bij de gashendel twee schroefjes die ik kan verstellen waarmee het handvat stroever en losser gaat. Ik weet alleen niet wat welk kabeltje doet en hoe los ze moeten. Bij de motorzaak zeiden ze “ zo weinig mogelijk speling”. Morgen nog een keer geduldig proberen. Nog tips? De volgorde van de bougiekabels is goed. Die zijn genummerd.

Een kabel trekt het gas open, andere kabel trekt het gas dicht in geval dat de gasklep uit zichzelf niet meer sluit. In het WPH staat precies de speling beschreven. Maar dit heeft weinig invloed op het slechte lopen hoor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan