Suzuki gsx 750 uit 1980

MotoWerff

MF'er
27 aug 2019
151
23
hallo,

ik ben bezig met het opknappen van een gsx uit 1980. nu heb ik het volgende probleem: ik kan de motor laten starten met de choke maar hij valt uit zodra de choke dicht gaat. er zit 1 brandstof slang op de carburateurs en 2 vacuum slangen.. nu kan ik geen goed handboek vinden van de gsx 750 dus heb ik er een van de katana er bij liggen. hierin staat 1 vacuum slang afgebeeld, hoeveel slangen ben ik nou nodig?

heb er overigens op het moment geen luchtfilter opzitten. stukje tape over de carbs heen lijkt wel iets te helpen maar hij zou toch ook wel zonder moeten kunnen lopen?

heb ook het probleem dat die maar op 3 cilinders loopt maar eerst maar eens normaal lopen zonder choke.
 
Eerst carburateur demonteren en schoonmaken en alle sproeiers en lucht kanaaltjes doorspoelen en doorblazen en controleren op doorgang.
rubbers controleren op uitdrogingen ,of nog beter vernieuwen .
vacuüm benzinekraan demonteren en schoonmaken en controleren op werking .aansluit benzine slangen contoleren op uitdroging en doorgang .
controleren of allen bougies vonken .
luchtfilter maakt deel uit van juiste lucht benzine mengsel en tegen aanzuig druk ,dus deze bij het testen altijd erop zetten .
nieuwe benzine ,
controle compressie per cilinder .
olie vernieuwen .
accutesten meten V deze liefst nabij de 12,4V .
nu pas starten .
 
Je hebt een benzineslang, een dunnere vacuumslang en twee ontluchtingsslangen die nergens op aangesloten worden.
Zonder luchtfilterhuis loopt een GSX voor geen meter.
Als hij een tijd heeft stil gestaan zal carburateurs schoonmaken wel nodig zijn.
 
heb hierboven genoemde stappen allemaal al gedaan. heb er dus alleen geen luchtfilter op zitten. maakt het uit of er een filter in zit of kan die ook leeg zijn? heb niks liggen helaas.
 
Ja die moet er ook in zitten, of beperk de inlaat van het luchtfilterhuis dat kan ook redelijk werken.
En als de tank er niet op zit om te testen prop dan een m6 boutje in de vacuümslang zodat hij geen mega valse lucht aanzuigt.
 
Dan is het slangetje aan de kraan blijven hangen misschien, er zit een nippel op carb 2 of 3 die direct inlaatvacuum heeft, als de motor loopt en je houdt je vinger er op voel je die zuigen, die moet op de kleine nippel van de kraan of dichtgemaakt zijn als de tank er af is.

heb 1 benzine slang(ook geen twijfel over) dan heb ik bij carb 1 en 2 een slang wat hoger zitten dan de benzine slang en bij tussen carb 3 en 4 een slang zitten die ook wat hoger zit. denk dat dit dan allebij vacuum slangen zijn aangezien het niet uitmaakt welke van de twee ik op de vacuum aansluiting zet van de benzine kraan.

tip van de m6 bout is een goeie
 
Je hebt laag tussen de carbs een benzinegallerij zeg maar met verbindingsstukjes en een t-stukje voor de benzineleiding. Hoger op de carbs heb je de ontluchting zitten met twee slangen die nergens op aangesloten zitten en ook niet als vacuumslang dienst doen 😇

je hebt echt maar één vacuumaansluiting en die is niet uitwisselbaar met andere slangen.
 
Je hebt laag tussen de carbs een benzinegallerij zeg maar met verbindingsstukjes en een t-stukje voor de benzineleiding. Hoger op de carbs heb je de ontluchting zitten met twee slangen die nergens op aangesloten zitten en ook niet als vacuumslang dienst doen 😇

je hebt echt maar één vacuumaansluiting en die is niet uitwisselbaar met andere slangen.

ja verrek.. hij loopt ook een sec zonder die slangen er aan.. maar waar zit het vacuum aansluiting dan? :) wph heb je ook niks aan om dit te vinden helaas
 
ja verrek.. hij loopt ook een sec zonder die slangen er aan.. maar waar zit het vacuum aansluiting dan? :) wph heb je ook niks aan om dit te vinden helaas



Op carb nummer 2.

750ET carbs.jpg
 
Heb de motor lopend maar valt na een paar seconde uit en loopt onregelmatig of op 1 dan wel 2/3 cilinders. Kan helaas niet meer alles open krijgen van de carb dus alle sproeiers met de handschoen maken wil niet. Iemand nog tips om ze toch schoon te krijgen?
 
Heb de motor lopend maar valt na een paar seconde uit en loopt onregelmatig of op 1 dan wel 2/3 cilinders. Kan helaas niet meer alles open krijgen van de carb dus alle sproeiers met de handschoen maken wil niet. Iemand nog tips om ze toch schoon te krijgen?
Hoezo, ze willen niet meer los? Zijn de kruiskopschroefjes van de vlotterbakken dol?

Waarschijnlijk gebruik je de verkeerde schroevendraaier, het is een Jap.
Wat helpt is met een drijver een tik op de schroef geven, dan lost deze.
 
Hoezo, ze willen niet meer los? Zijn de kruiskopschroefjes van de vlotterbakken dol?

Waarschijnlijk gebruik je de verkeerde schroevendraaier, het is een Jap.
Wat helpt is met een drijver een tik op de schroef geven, dan lost deze.

Ja meerdere schrijven zijn door gedraaid. Evenals sommige spoeiers..
 
Heb helaas geen kids of een drijver. Misschien de investering wel waard?
Die sterschroefjes kun je eventueel ook vervangen door imbusboutjes, want die zijn toch kapoeto.

Je moet gewoon met beleid werken, omdat carburateurs nogal fragiel/breekbaar zijn.
Wat je wilt aanschaffen moet jezelf weten. Meestal komt het later nog wel weer van pas.

In plaats van een drijver kun je ook een stukje as gebruiken of een M10 bout, ofzo.
Een kleine beitel kan ook.
Improviseren kan dus ook, maar wel met beleid.
 
Die sterschroefjes kun je eventueel ook vervangen door imbusboutjes, want die zijn toch kapoeto.

Je moet gewoon met beleid werken, omdat carburateurs nogal fragiel/breekbaar zijn.
Wat je wilt aanschaffen moet jezelf weten. Meestal komt het later nog wel weer van pas.

In plaats van een drijver kun je ook een stukje as gebruiken of een M10 bout, ofzo.
Een kleine beitel kan ook.
Improviseren kan dus ook, maar wel met beleid.
Heb al geprobeerd om er een kleine groef in te maken voor een platte schroevendraaier. Helaas ook zonder succes.

Maar er zijn geen manieren om dat ding van binnen schoon te maken zonder de carb open te maken?
 
Lijkt mij eigenlijk ook verstandig, zo te horen.
Voordat je het weet heb je onherstelbare schade aan de carburateurs. (Er breekt wat af ofzo. Van het huis, of inwendig)

En hij is van 1980 dus andere carbs tweedehands zal ook moeilijk worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan