Suzuki GSX F 750 Katana (1994) - start niet

TobyHazenberg

Rookie
3 jun 2020
7
3
Een vriend en ik hebben de bovenstaande motor, voor noppes, mogen ophalen bij een vriend en staat inmiddels in mijn garage.
Echte kennis van motoren hebben we niet, wel van auto's. Maar we leren snel bij en hebben nu daar ook de tijd voor ivm corona.
De motor heeft ongeveer 10 jaar stilgestaan en startte uiteraard niet.

Inmiddels hebben we het volgende al vervangen of gereinigd:
Accu.
Bobine kabels en bougies.
Oliefilter, oude olie afgevoerd, nieuwe gevuld.
Benzinetank en vlotter.
Oude benzine afgevoerd, nieuwe gevuld.
Carburateurs ultrasoon laten reinigen

Verder is de motor op dit moment gestript, geen kappen, geen luchtfilter, geen uitlaten, echt kaal.

Maar de motor wil niet starten, we horen de startmotor, standje PRI hebben we 2 minuten opengezet en daarna starten niks, geen pruttel.
De motor starten met de benzinetank open ivm vacuüm, geen succes.

Heeft er iemand tips wat de volgende stap kan zijn, om hem wel draaiend te krijgen?
WhatsApp Image 2020-06-03 at 08.28.24.jpeg
 
Begin eens met het luchtfilter terug zetten (origineel, niet van die KN kelkjes). CV carburateurs hebben vacuum nodig om fatsoenlijk te werken.

Ook een uitlaat kan van invloed zijn op de loop van zo'n motor.
 
anders even remmenreiniger of startpilot erin..... Dan kan je uitsluiten of het een benzineprobleem of iets als ontsteking is
Ik zou dat pas doen als hij niet start met luchtfilter. Zonder luchtfilterbox een precies goede hoeveelheid startpilot erin gooien is lastig. Ik vermoed dat als de luchtfilterbox terug zit de motor gewoon start en fatsoenlijk loopt. Niet ideaal, daar heb je je uitlaat voor nodig.
 
wanneer stopt het, dat gezeik over losse filters en "CV carbu's hebben vacuum nodig".
dat "vacuum" wordt in iedere carbu gecreeerd door de stromingssnelheid van de lucht door de venturi, niet door een bepaald soort van luchtfilter(kast).
als de motor met die filters is weg gezet, zal hij waarschijnlijk prima gestart en gedraaid hebben met die filters.

wel probern met startpilot/.... die "hoeveelheid" is niet van belang, "teveel" verdampt toch snel.
 
wanneer stopt het, dat gezeik over losse filters en "CV carbu's hebben vacuum nodig".
dat "vacuum" wordt in iedere carbu gecreeerd door de stromingssnelheid van de lucht door de venturi, niet door een bepaald soort van luchtfilter(kast).
als de motor met die filters is weg gezet, zal hij waarschijnlijk prima gestart en gedraaid hebben met die filters.

wel probern met startpilot/.... die "hoeveelheid" is niet van belang, "teveel" verdampt toch snel.
Ik denk niet echt dat dat gaat stoppen. CV carburateurs hebben ook daadwerkelijk vacuum nodig, en daar is het luchtfilter een belangrijk onderdeel bij bij veel motoren. Heb ik zelf ook een keer pijnlijk ondervonden toen de luchtinlaat niet compleet bleek te zijn bij een motor die niet lekker liep.
 
CV carburateurs hebben ook daadwerkelijk vacuum nodig, en daar is het luchtfilter een belangrijk onderdeel bij bij veel motoren.

je kan dat wel beweren, maar kan je het ook uitleggen ?
en ja, soms moet je dan een andere veer steken of het gaatje onderin de zuiger groter maken. maar advies als "zet de originele luchtfilterkast terug" is in dit geval waardeloos. misschien heeft deze motor wel een dynojet-kit waarbij die aanpassingen gedaan zijn, en dan gaat een originele luchtfilterkast echt niet helpen.
 
je kan dat wel beweren, maar kan je het ook uitleggen ?
Ja. Ik wil er best een keer een whiteboardsessie aan wijden. Je bent van harte welkom. Als je het op tijd laat weten kan ik misschien nog zelfs regelen dat ik dan een CV carburateur erbij heb zodat we het een en ander fysiek kunnen aanwijzen. Je bent altijd welkom voor een bak koffie/pot bier.
en ja, soms moet je dan een andere veer steken of het gaatje onderin de zuiger groter maken. maar advies als "zet de originele luchtfilterkast terug" is in dit geval waardeloos. misschien heeft deze motor wel een dynojet-kit waarbij die aanpassingen gedaan zijn, en dan gaat een originele luchtfilterkast echt niet helpen.
Het klopt dat je met een andere veer, ander gaatje of dynojet kits een heel eind komen. Ik pak hier alleen een stuk context mee. TS weet niet veel over motoren, wel veel over auto's (aanname: waarschijnlijk injectie). Het doel van TS is om de motor na een paar jaar weer lopend te krijgen en alles is al schoongemaakt.

De aanname die ik dan maak is dat het spul volledig standaard is. Geen andere veren, geen grotere gaatjes of dynojet kit dus.
Ik zie op de foto ook duidelijk dat de hele luchtfilterbak ontbreekt.

Eerste stap zou dus zijn, zorgen dat de instellingen ook echt helemaal standaard zijn. Luchtfilterbak is onderdeel van de instellingen van je carburateurs. Vandaar de suggestie: zet de luchtfilterbak eens terug, kijken of hij dan wel werkt.


Voor de duidelijkheid: ik zeg niet dat het zonder luchtfilterbak nooit gaat lopen, ik zeg alleen dat dat een hele goede eerste stap is voor TS om te doen.
 
Een CV carburateur is misschien gevoelig voor het soort luchtfilter(huis) m.b.t. het afstellen en het perfect lopen van de motor, maar hij hoort echt wel te starten zonder airbox hoor... Helemaal met een "choke" waarvan het kanaal voor de gasklep zit (die dicht is). Op z'n minst zou je een teken van leven moeten horen.

Ik zou eerst maar eens de basis checken.. Krijg je een vonk? Zit er benzine in de vlotterbakken?
Zo ja, dan ben je al 95% opweg.
Ik ga hier vanuit dat de carburateur naar reinigen weer goed in elkaar zit, dus choke werkt, pilot screws staan niet helemaal ingedraaid etc.
 
- originele motor, alleen in onderhoud geweest geen verbeteringen aangebracht
- carburateurs zijn door motorzaak ultrasoon gereinigd en in elkaar gezet zoals deze uit elkaar zijn gehaald
- originele filter teruggezet, resultaat is dat de motor nog steeds niet start
- er is een vonk, dat heeft mijn maatje bij bougie 1 gevoeld de overige 3 bougies was goed te zien dat ze vonk afgeven
- of er benzine in de vlotterkamers komt is het volgende dat we gaan controleren...

Iedereen alvast bedankt voor alle tips en trucs. We worden steeds wijzer, nu nog een draaiende motor.
 
- carburateurs zijn helemaal uit elkaar gehaald, daarna ultrasoon gereinigd.
- alle onderdelen teruggezet zoals deze in ook voor demontage in elkaar zat, ook aantal slagen etc.
- er was benzine aanwezig in de vlotterkamer carburateurs, hierdoor wel een scheurtje ontdekt in het pannetje van carburateur nr 4. Plek waar aftapschroef zit.

Iemand een adres voor ONDERDELEN van de carburateur? :(
 
We zijn een aantal weken verder, maar hij loopt!
Inmiddels zijn een opvang-pannetje van carburateur, haarscheurtje en de bobines vervangen.
Gisteren voordat we rondje op mtb gingen doen, de andere bobines aangesloten en de motor startte voor het eerst in 10 jaar. Met remreiniger in de carburateurs is dit uiteindelijk gelukt, starten zonder lukt nog niet.

Verder vinden we hem onrustig klinken en lijkt hij ook snel in zijn toeren op te lopen, maar wat weten wij er van, we zijn immers leken op gebied van motoren.
Wat vinden jullie van het geluid dat de motor maakt, let wel op dat deze GEEN uitlaat heeft.

 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: JuH
We zijn een aantal weken verder, maar hij loopt!
Inmiddels zijn een opvang-pannetje van carburateur, haarscheurtje en de bobines vervangen.
Gisteren voordat we rondje op mtb gingen doen, de andere bobines aangesloten en de motor startte voor het eerst in 10 jaar. Met remreiniger in de carburateurs is dit uiteindelijk gelukt, starten zonder lukt nog niet.

Verder vinden we hem onrustig klinken en lijkt hij ook snel in zijn toeren op te lopen, maar wat weten wij er van, we zijn immers leken op gebied van motoren.
Wat vinden jullie van het geluid dat de motor maakt, let wel op dat deze GEEN uitlaat heeft.

Ik zou beginnen met stoppen aan het gas te leuren tijdens het starten. Een carburateurmotor start het beste als je geen gas geeft.

Daarna zou ik als de sodemieter een uitlaat erop zetten. En dan nog een keer kijken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan