Suzuki GSX F 750 Katana (1994) - start niet

TobyHazenberg

Rookie
3 jun 2020
7
3
Een vriend en ik hebben de bovenstaande motor, voor noppes, mogen ophalen bij een vriend en staat inmiddels in mijn garage.
Echte kennis van motoren hebben we niet, wel van auto's. Maar we leren snel bij en hebben nu daar ook de tijd voor ivm corona.
De motor heeft ongeveer 10 jaar stilgestaan en startte uiteraard niet.

Inmiddels hebben we het volgende al vervangen of gereinigd:
Accu.
Bobine kabels en bougies.
Oliefilter, oude olie afgevoerd, nieuwe gevuld.
Benzinetank en vlotter.
Oude benzine afgevoerd, nieuwe gevuld.
Carburateurs ultrasoon laten reinigen

Verder is de motor op dit moment gestript, geen kappen, geen luchtfilter, geen uitlaten, echt kaal.

Maar de motor wil niet starten, we horen de startmotor, standje PRI hebben we 2 minuten opengezet en daarna starten niks, geen pruttel.
De motor starten met de benzinetank open ivm vacuüm, geen succes.

Heeft er iemand tips wat de volgende stap kan zijn, om hem wel draaiend te krijgen?
WhatsApp Image 2020-06-03 at 08.28.24.jpeg
 
Ik zou beginnen met stoppen aan het gas te leuren tijdens het starten. Een carburateurmotor start het beste als je geen gas geeft.

Daarna zou ik als de sodemieter een uitlaat erop zetten. En dan nog een keer kijken.

Kijk, daar hebben we iets aan. Uitlaat terugzetten en starten zonder gas vol open te trekken. Bedankt.
 
Kijk, daar hebben we iets aan. Uitlaat terugzetten en starten zonder gas vol open te trekken. Bedankt.
En zet je luchtinlaat terug. Je hebt constant vacuum carburateurs. Die doen het niet zonder vacuum.

En dan nog een extra gratis tip: ga niet staan roken als je met carburatuers bezig bent. Die krengen hebben een open verbinding naar buiten waar benzinedampen doorheen kunnen komen.
 
En zet je luchtinlaat terug. Je hebt constant vacuum carburateurs. Die doen het niet zonder vacuum.

En dan nog een extra gratis tip: ga niet staan roken als je met carburatuers bezig bent. Die krengen hebben een open verbinding naar buiten waar benzinedampen doorheen kunnen komen.
Het blok loopt.
Kennelijk werkt een cv carb ook zonder airbox, en dat is je al eens verteld hier.


@TS, als je airbox hebt, plaatsen. En een uitlaat. Dan heb je een fijner beginpunt om verder te gaan.

Wissel van toeren kan goed valse lucht zijn.
 
Het blok loopt.
Kennelijk werkt een cv carb ook zonder airbox, en dat is je al eens verteld hier.


@TS, als je airbox hebt, plaatsen. En een uitlaat. Dan heb je een fijner beginpunt om verder te gaan.

Wissel van toeren kan goed valse lucht zijn.
Eens, een cv carb zal echt deels wel werken zonder airbox. Dat weet ik uit eigen ervaring ook. Ik roep het alleen omdat je nu nog niet kan gaan zeggen of het hele spul lekker loopt. Ik hoef jou volgens mij niet te vertellen (jij was monteur volgens mij?) dat een luchtfilterbox wel degelijk veel effect heeft op de loop van je motor, en dan voornamelijk bij niet-stationair. Dus de volgende stap voor TS is om er een luchtfilter en een uitlaat op te gooien, zoals jij volgens mij ook al oppert, en dan verder te kijken.
 
Eens, een cv carb zal echt deels wel werken zonder airbox. Dat weet ik uit eigen ervaring ook. Ik roep het alleen omdat je nu nog niet kan gaan zeggen of het hele spul lekker loopt. Ik hoef jou volgens mij niet te vertellen (jij was monteur volgens mij?) dat een luchtfilterbox wel degelijk veel effect heeft op de loop van je motor, en dan voornamelijk bij niet-stationair. Dus de volgende stap voor TS is om er een luchtfilter en een uitlaat op te gooien, zoals jij volgens mij ook al oppert, en dan verder te kijken.
Een cv kan ook prima zonder werken. Kwestie van afstelling.

Er is al aangegeven dat we niet weten hoe of wat. Dus stellig zijn in de noodzakelijkheid is een misser. Snap je dat verschil? 😀

Nu gaat t om praktische manier van werken. Toerental schommelt.

Heeft een airbox daar invloed op?
 
En zet je luchtinlaat terug. Je hebt constant vacuum carburateurs. Die doen het niet zonder vacuum.

En dan nog een extra gratis tip: ga niet staan roken als je met carburatuers bezig bent. Die krengen hebben een open verbinding naar buiten waar benzinedampen doorheen kunnen komen.

Waarom noemt iedereen die dingen zo als het eigenlijk voor Constant Velocity staat? 8)7

Maar om on-topic bezig te zijn, monteer de uitlaat, monteer het luchtfilterhuis,zorg dat alles goed luchtdicht is, er zit bijvoorbeeld een aansluiting voor de vacuüm-benzinekraan (ja dat werkt echt op vacuüm) waar hij flink valse lucht aanzuigt als die niet aangesloten is.
 
Een cv kan ook prima zonder werken. Kwestie van afstelling.

Er is al aangegeven dat we niet weten hoe of wat. Dus stellig zijn in de noodzakelijkheid is een misser. Snap je dat verschil? 😀

Ik snap dat verschil. Zal ik het rectificeren naar:

Je hebt constant vacuum carburateurs. De luchtinlaat heeft daar een grote invloed op.

Nu gaat t om praktische manier van werken. Toerental schommelt.

Heeft een airbox daar invloed op?
Om te zeggen, daar heeft de airbox altijd invloed op nee, maar ik heb het zelf wel ervaren dat het een oorzaak KAN zijn.

Heb ik het dan wel goed omschreven?


Waarom noemt iedereen die dingen zo als het eigenlijk voor Constant Velocity staat? 8)7
Die is mij nieuw. Constant vacuum had ik eerder aangeleerd gekregen en die naam leek me ook logisch. Als ik ga googelen zie ik dat het allemaal door elkaar gebruikt wordt voor hetzelfde ding.
 
en toch is het enig correcte "velocity"

Sowieso correct!!

Ik rommel ook wel eens wat met gereviseerde carburateurs en motorblokken die al jaren stilstaan.
Ik begin daarmee ook wel eens zonder luchtfilterkast, maar alleen om makkelijk remmenreiniger rechtstreeks in de carburateur te kunnen spuiten. Als de carbs in orde zijn zal ie op de choke alleen ook wel wat doen zonder luchtfilterkast maar de mengselverhouding is zonder luchtfilter gewoon veel armer, omdat ie veel makkelijker meer lucht aan kan zuigen. Daarmee maak je dus de eerste koude start op de choke alleen maar moeilijker.

Het enige voordeel dat je haalt als je zonder luchtfilterkast start is dat als de carbs er toch weer af moeten je niet eerst de luchtfilterkast aan de kant moet halen. Als je een leek bent zoals je zelf al zei, ligt het alleen maar voor de hand om verkeerde conclusies te gaan trekken als je de luchtfilterkast weg laat.

maw, maak het je zelf gemakkelijk en doe het zo :
plaats alleen de carburateurs, (laat ook de benzine tank weg), draai het gas op en druk op de startknop. Spuit tegelijktijd remmenreiniger in de carb aanzuig opening. Hier moet ie direct op reageren. Je kunt dit zelfs per cilinder doen!!! als ie hierop reageert mag je concluderen dat je ontsteking niet slecht is. Verder niets!!!
Plaats hierna de luchtfilter kast met een schoon element (haal de muizenesten er uit!!), zorg voor een benzine voorziening naar je carburateurs en start m nog eens, zonder gas te geven met de choke helemaal open. Ik werk zelf nooit met de originele benzinetank maar altijd met een tijdelijk testtankje, zodat ik overal nog goed bij kan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan