Suzuki GSX-R 600&750 deel 5: To BBQ or not to BBQ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Yep, herkenningspunten ben ik eigenlijk ook altijd mee bezig vanaf het begin. Ik vind dat alleen adhv video's moeilijk te doen. Als de kans er is, ga ik bijna altijd een paar sessies met een instructeur op pad. Zo is er geen circuit waar ik nog nooit "onder begeleiding" heb gereden. Op Zandvoort en Zolder allebei een dag een cursus. Stelde niet veel voor, maar het gaf me in ieder geval wat richting. Op Assen heb ik 2 dagen Race Academy gedaan. In Portimao over 4 dagen in totaal 3 sessies 1 op 1 samen gereden met een ex BSB kerel, afwisselend achter hem aan of hij achter mij en dat hij me dan na de sessie feedback gaf op basis van wat hij me had gezien. Ik vind het niet alleen nuttig, maar ook gewoon leuk om zo samen met iemand te rijden en vervolgens vrijwel direct te voelen dat het beter gaat. Valt me op dat veel mede-rijders daar niet echt trek in hadden, die klooiden liever zelf wat aan.

Vering ben ik nog niet echt mee bezig. Ik heb afgelopen zomer mijn motor naar HK gebracht, daar alles laten reviseren en stuggere vering zowel voor als achter laten plaatsen. Vervolgens af laten stellen op mijn gewicht. Daarbij aangegeven dat ik graag een "neutrale" afstelling wil, aangezien ik op verschillende circuits rijd en (nog) niet het verstand ervan heb om tussen sessies door aanpassingen te doen. Ik wil graag eerst begrijpen waar ik mee bezig ben voordat ik het probeer, dus vandaar dat ik het maar even laat voor wat het is. Ik realiseer me dat ik daardoor nooit echt met de optimale setup rijd, maar ik ben nog niet in een situatie geweest waarin het duidelijk fout voelde, en dat is voor mij op dit moment goed genoeg. Mn stuurdemper pas ik wel zo nu en dan wat aan.

Wat betreft banden ben ik nogal beperkt, aangezien ik er ook nog mee op straat rijd en het voor mij financieel (nog) niet haalbaar is om voor een dagje circuit er een ander setje op te leggen, oa omdat ik dan ook meteen warmers nodig heb. Dat is denk ik wel de eerstvolgende upgrade die ik doe. Ik rij nu vrijwel structureel in de snelle groepen mee en ik ben zo'n beetje de enige die, met name met de buitenlandse trackdays, nog op straatbanden rijdt. En dat merk ik op sommigen stukken gewoon heel duidelijk. Maar goed, ik ben in die gevallen ook de enige die met een kenteken en knipperlichten rond rijdt.

EDIT: Niet helemaal waar dat dat de volgende upgrade wordt... heb vorige week van je maat een rempomp van een K6 gekocht en die gaat er binnenkort op, wil dat iig voor Almeria/Andalucia gedaan hebben :)

Ok, ik dacht eigenlijk dat je al wel iets verder was. Hou het dan idd maar bij de herkenningspunten en maak het je verder niet te moeilijk, dan word het vaak te veel info die je moet verwerken en ook omzetten moet in actie op de baan. Als je dat allemaal op orde hebt, deze basis dingetjes is een stukje rij techniek ook niet verkeerd om aan te werken voor je echt harder wil gaan/dieper op de materie zoals vering, compound keuze, bandenspanning, geometrie, etc. in gaat. Eerst maar eens rijden. Ik ben ook begonnen op een compleet standaard, uit de winkel vandaan GSXR600 K7 destijds. Denk dat je aanpak van begeleid rijden op een nieuw circuit daarom best wel een goede keuze is. Zeker zo'n ex BSB coureur ziet een hoop kleine dingen, van een goede instructeur leer je meer dan meteen vrij rijden en op goed geluk maar wat doen.
 
Ok, ik dacht eigenlijk dat je al wel iets verder was. Hou het dan idd maar bij de herkenningspunten en maak het je verder niet te moeilijk, dan word het vaak te veel info die je moet verwerken en ook omzetten moet in actie op de baan. Als je dat allemaal op orde hebt, deze basis dingetjes is een stukje rij techniek ook niet verkeerd om aan te werken voor je echt harder wil gaan/dieper op de materie zoals vering, compound keuze, bandenspanning, geometrie, etc. in gaat. Eerst maar eens rijden. Ik ben ook begonnen op een compleet standaard, uit de winkel vandaan GSXR600 K7 destijds. Denk dat je aanpak van begeleid rijden op een nieuw circuit daarom best wel een goede keuze is. Zeker zo'n ex BSB coureur ziet een hoop kleine dingen, van een goede instructeur leer je meer dan meteen vrij rijden en op goed geluk maar wat doen.
In totaal pas 11 dagen ervaring, waarvan 8 met mn GSXR (heb m pas sinds Mei dit jaar), dus ben nog een rookie :)

Eind Mei de eerste meters ermee gereden op Assen, snelste tijd was toen 2.04. Hoop komend jaar weer een dagje Assen te doen en dan onder de 2 mins te komen. Moet wel lukken denk ik, inmiddels een stuk meer ervaring en andere vering, stuurdemper, rempomp/leidingen/blokken.
 
Yep, herkenningspunten ben ik eigenlijk ook altijd mee bezig vanaf het begin. Ik vind dat alleen adhv video's moeilijk te doen. Als de kans er is, ga ik bijna altijd een paar sessies met een instructeur op pad. Zo is er geen circuit waar ik nog nooit "onder begeleiding" heb gereden. Op Zandvoort en Zolder allebei een dag een cursus. Stelde niet veel voor, maar het gaf me in ieder geval wat richting. Op Assen heb ik 2 dagen Race Academy gedaan. In Portimao over 4 dagen in totaal 3 sessies 1 op 1 samen gereden met een ex BSB kerel, afwisselend achter hem aan of hij achter mij en dat hij me dan na de sessie feedback gaf op basis van wat hij me had gezien. Ik vind het niet alleen nuttig, maar ook gewoon leuk om zo samen met iemand te rijden en vervolgens vrijwel direct te voelen dat het beter gaat. Valt me op dat veel mede-rijders daar niet echt trek in hadden, die klooiden liever zelf wat aan.
Uiteraard heeft instructie zijn plus. Ikzelf heb er eigenlijk zelden iets aan. Ik zal ook quasi altijd een circuit op mijn eentje verkennen vanaf de eerste sessie. Een trackwalk daarentegen zal ik altijd met iemand anders doen, om zo uit te zoeken wat de belangrijke herkenningspunten, uitwijkmogelijkheden, oneffenheden van de baan, alternatieve lijnen,... zijn.

Het is zeker geen aanklooien. Ik heb gewoon zelden iets aan de opmerkingen van instructoren. Ze zeggen het soms zelf dat ze eigenlijk geen echte opmerkingen hebben. Dan kan ik het beter zelf gaan uitzoeken. :] Rempunten moet je toch zelf vinden, net zoals het moment om op de gas te gaan.

Wat me soms wel helpt, zijn de tips van toppers die soms een helemaal andere lijn rijden in bepaalde bochtencombinaties. Dat kan echt veel opbrengen!

En voor ik het vergeet: Happy 2017!!! *O* *O* *O*
 
Rustig hier nu Willem niet meer aanwezig is :/
Lees hier nog altijd mee omdat ik wel naar een gsxr aan het kijken was, om het
weer voorzichtig te gaan proberen na twee seizoenen geen motor meer te hebben gehad.
(na een zware polsblessure/operatie aan de pols :( )
Het is alleen geen 600/750 geworden maar een compensatie fiets :+ _O- :]
full
 
Voordat deze discussie de verkeerde kant op gaat,heb nog een stel Bridgeblub banden die ik kwijt wil zaten om mijn l2 gsx-r,ook nog twee sets gebruikte tand wielsets met ketting Afam 520 breed,dit alles geheel af te halen,als er een lekker koekje voor bij de koffie af kan is dat ook best.
 
ik heb vandaag m'n eerste dag voor dit jaar geboekt. 9 juni Assen via motorsportschool Holland.
Heb de Suzuki al helemaal fris en fruitig voor het nieuwe toerseizoen.

De R6 ligt nog helemaal los. Leuke winter werkzaamheden.
 
ik heb vandaag m'n eerste dag voor dit jaar geboekt. 9 juni Assen via motorsportschool Holland.
Heb de Suzuki al helemaal fris en fruitig voor het nieuwe toerseizoen.

De R6 ligt nog helemaal los. Leuke winter werkzaamheden.
Lekker is dat he beetje knutselen in de winter. Mijn GSX-R is een Fred Flintstone mobiel op het moment. :P Zit niks meer in op wat elektronica, een voorvork en achtershock na.

Ik heb helaas geen voorjaarstraining. Winter trainen doe ik voornamelijk op de kartbaan met wat kart race clinics en een paar endurance races. 14 april SGT bij CRT Holland worden mijn eerste meters op de motor voor de eerste Supercup race losbarst op 15 april.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan