Suzuki GSX-R 600&750 deel 8: Een nieuwe topic impuls!

Bijlagen

  • 5F667DC2-37D6-499C-BC84-4A570E169A87.png
    5F667DC2-37D6-499C-BC84-4A570E169A87.png
    61,2 KB · Weergaven: 8
Ik ben aan het rondkijken om een GSX-R600/750 toe te voegen aan de garage. Bouwjaren waar ik naar kijk zijn 2006 t/m 2008.
Zijn er specifieke zaken waar ik op moet letten bij dit type GSX-R?
 
Ik ben aan het rondkijken om een GSX-R600/750 toe te voegen aan de garage. Bouwjaren waar ik naar kijk zijn 2006 t/m 2008.
Zijn er specifieke zaken waar ik op moet letten bij dit type GSX-R?
Spanningsregelaar en dynamo. Zie je niet aan de buitenkant:Y Kleppen stellen bij 24.000. Sommige motoren trillen wat (hoge/fijne trilling) bij 6.000 toeren. Bij proefrijden even aanvoelen of je hier mee kunt leven:)
 
Is er een manier om te ontdekken of de kleppen gesteld zijn/gesteld moeten worden bij die 24k? Mijn machine heeft er een kleine 26k op zitten en de verkopende partij wist mij helaas niet te vertellen of dit gebeurd was ja of nee. Zijn antwoord was "ik hoor niks raars/tikken" maar dat is nogal algemeen natuurlijk :+
 
Is er een manier om te ontdekken of de kleppen gesteld zijn/gesteld moeten worden bij die 24k? Mijn machine heeft er een kleine 26k op zitten en de verkopende partij wist mij helaas niet te vertellen of dit gebeurd was ja of nee. Zijn antwoord was "ik hoor niks raars/tikken" maar dat is nogal algemeen natuurlijk :+
Ga er dan maar vanuit dat het niet gedaan is.
Geen onderhoud op papier? Dan moet alles gedaan worden.
 
Is er een manier om te ontdekken of de kleppen gesteld zijn/gesteld moeten worden bij die 24k? Mijn machine heeft er een kleine 26k op zitten en de verkopende partij wist mij helaas niet te vertellen of dit gebeurd was ja of nee. Zijn antwoord was "ik hoor niks raars/tikken" maar dat is nogal algemeen natuurlijk :+
Wanneer dit is gebeurt bij een garage dan zit er een factuur bij van uren en shimplaatjes (zie groot onderhoud factuur). Wanneer iemand het zelf heeft gedaan hoort degene je de factuur te geven van de shims die hij heeft gebruikt. Als beide niet aanwezig is kun je ervan uitgaan dat het niet is gebeurd.
 
Dat zit er helaas niet bij. Verder geen andere mogelijkheden om dat te ontdekken? Geen bijgeluiden/tikken/ratels etc die je verklappen dat het moet gebeuren?
 
Dat zit er helaas niet bij. Verder geen andere mogelijkheden om dat te ontdekken? Geen bijgeluiden/tikken/ratels etc die je verklappen dat het moet gebeuren?
Nee, de kleppen gaan bijna in alle gevallen strakker staan. Dat betekend dat ze niet gaan tikken. Op een bepaald moment lopen je nokkenassen schade op. Vaak begint het blok dan moeilijk te draaien/starten of een vermogensdip.

Edit:
Je zult moeten sleutelen om er achter te komen of ze nog goed staan.
 
Spanningsregelaar en dynamo. Zie je niet aan de buitenkant:Y Kleppen stellen bij 24.000. Sommige motoren trillen wat (hoge/fijne trilling) bij 6.000 toeren. Bij proefrijden even aanvoelen of je hier mee kunt leven:)
Wat zijn de problemen met de spanningsregelaar en dynamo?
 
Wat zijn de problemen met de spanningsregelaar en dynamo?
De spanningsregelaar wil wel stuk gaan, dit doordat hij te warm word. Veel motoren hebben hier in het algemeen last van, alleen heeft suzuki de spanningsregelaar achter de radiateur geplaatst (warm plekje) hierdoor word hij nog sneller te warm. Er zijn mensen (waaronder ik) die hem verplaatsen op een plek met meer koeling:

1616076664468.png

(voorbeeld foto van verplaatste spanningsregelaar)

Ook dynamo's gaan bij alle motoren op een gegeven moment kapot. Maar door een slechte spanningsregelaar kunnen de spoelen vroegtijdig door branden.
 
Nee, de kleppen gaan bijna in alle gevallen strakker staan. Dat betekend dat ze niet gaan tikken. Op een bepaald moment lopen je nokkenassen schade op. Vaak begint het blok dan moeilijk te draaien/starten of een vermogensdip.

Edit:
Je zult moeten sleutelen om er achter te komen of ze nog goed staan.
Met de nokkenassen gebeurt niet zoveel. Eerder dat de kleppen te strak komen te staan waardoor je verbrande kleppen krijgt. Kleppen te ruim is vermogensverlies of slecht starten.

Andere vraag, een Gsxr600 2004 25kw waar zit de begrenzing bij zon type? CDI, gashandel, of ergens anders?

Meestal CDI die je moet wisselen. Gashendel komt ook nog wel eens voor of plaatjes in de inlaat.
 
Andere vraag, een Gsxr600 2004 25kw waar zit de begrenzing bij zon type? CDI, gashandel, of ergens anders?
Hangt ook af uit welk land de motoren komen.
Duitsers dien dat via Alpha Technik drosseln ,die zetten de slagbegrenzing op het injectiehuis . Dan wordt de motor herkeurd.
1616083590791.png


Bij de carburatie motoren neemt men vaak een van beide
1616083870714.png


In Frankrijk doen ze het vaak via de CDI.
 
De spanningsregelaar wil wel stuk gaan, dit doordat hij te warm word. Veel motoren hebben hier in het algemeen last van, alleen heeft suzuki de spanningsregelaar achter de radiateur geplaatst (warm plekje) hierdoor word hij nog sneller te warm. Er zijn mensen (waaronder ik) die hem verplaatsen op een plek met meer koeling:

Bekijk bijlage 1608866
(voorbeeld foto van verplaatste spanningsregelaar)

Ook dynamo's gaan bij alle motoren op een gegeven moment kapot. Maar door een slechte spanningsregelaar kunnen de spoelen vroegtijdig door branden.
Dank voor de inzichten. Wil de GSX voornamelijk gaan gebruiken voor trackdays dus verplaatsen van de spanningsregelaar lijkt dan geen overbodige luxe. Heb je zelf een nieuwe bevestiging gemaakt of is dit kant en klaar te koop?
 
Ga er dan maar vanuit dat het niet gedaan is.
Geen onderhoud op papier? Dan moet alles gedaan worden.
Wanneer dit is gebeurt bij een garage dan zit er een factuur bij van uren en shimplaatjes (zie groot onderhoud factuur). Wanneer iemand het zelf heeft gedaan hoort degene je de factuur te geven van de shims die hij heeft gebruikt. Als beide niet aanwezig is kun je ervan uitgaan dat het niet is gebeurd.

Bij 24000 zat de mijne goed binnen toleranties, en (durf het niet 100% zeker meer te zeggen) geloof dat pas bij 72000 daadwerkelijk gesteld moest worden

Ook dynamo's gaan bij alle motoren op een gegeven moment kapot. Maar door een slechte spanningsregelaar kunnen de spoelen vroegtijdig door branden.

2x gesmolten dynamo gehad, 1x spanningsstabilisator
...en dan ook alleen maar omdat de dynamo en accu zo'n respectievelijk 50000 en 40000km nieuwer waren
Dus een Dynamo die lekker kon pompen en een accu die z'n lading weer prima wist te houden, kon de oude stabilisator niet meer verwerken
 
Terug
Bovenaan Onderaan