Suzuki GSX-R 600&750 deel 8: Een nieuwe topic impuls!

Heerlijk zeg zo'n hobby garage
15373763984304329672157709200491.jpg
 
Hallo allemaal, hier het verslag van het (afgelopen) tour weekend. Pak een drankje en een hapje en ga er maar eens lekker voor zitten.....

De motortour werd georganiseerd vanuit de rijschool voor oudleerlingen. Een lang weekend alleen maar rijden en naar Duitsland nota bene! Ja dat zijn de juiste ingrediรซnten..... de stuiterbal was weer geactiveerd.... *O*

De dag van vertrek
Vrijdagochtend was het dan zo ver... oh wat had ik hier naar uitgekeken!
Allemaal verzamelen bij de rijschool. Wat een hoop motoren! Ik heb niet eerder met een groep groter dan zes gereden en dit waren er een stuk of tien. De rest zou later in de avond komen en nog een paar de volgende dag. Er was nog รฉรฉn racer, vraag me niet hoe of wat maar het was in ieder geval een KTM waar er maar 1500 wereldwijd van gemaakt zijn, verder waren het Tour- of Sport Tour motoren.
Even mezelf voorstellen, praatje pot, daarna soort van briefing en ja hoor daar gingen we.....
rsz_file-1.gif

Ik had nog voor vertrek globaal de route gevraagd zodat ik voor mezelf wist waar ik 'm effe open kon trekken (ik had de snelste motor 8-))
Eerst stukje snelweg.... weg was ik..... zie ik dat er eentje met me meekomt, hij reed een Triumph, leuk! Effe samen spelen, kris kras door het verkeer en bij een tankstation even gewacht op de rest.
Vanaf daar binnendoor naar de Lekdijk.... die dijk ken ik niet zo goed ik heb die รฉรฉn keer eerder gereden toen ik net net m'n motor had (jaaa dat is al wel weer drie hele maanden geleden)
Ja hoor daar ging ik, voorop, en blazen met die gixxer. De bochtentraining in Lelystad heeft z'n vruchten afgeworpen want ik ging een stuk soepeler dan de vorige keer dat ik daar reed..... dacht ik! Op gegegeven moment een bocht waar ik niet zo lekker uitkwam als gepland. Geen idee of het nou kwam dat ik niet goed gestuurd had of te hard was gegaan maar goed ik zag de rand met het gras echt effe te dichtbij komen dat het zweet me over de rug liep ๐Ÿ˜…
Einde van de dijk gestopt om te wachten op de rest. Daar werd iemand van ons gebeld dat er eentje van de dijk af was gereden! Wij terug, die KTM had dus een uitstapje gemaakt, gelukkig met de rijder niets aan de hand maar de KTM had behalve krasjes een afgebroken koppelingshendel. Gelukkig stond 'ie nog in z'n 2 en is hij met een ander zo terug naar huis gereden. De mazzelpik had thuis nog een Honda (Harley idee) staan dus die zouden later weer terugkomen.
file-8.jpeg

Pffff dat was me het ritje Lekdijk wel! Gelukkig vanaf daar weer de snelweg op. Bij Zaltbommel even tanken en lunchen en vanaf daar volgende stop Nederweert.
Onderweg naar Nederweert reed ik ergens ver voorop met die Triumph, dacht ik, tot ik werd in gehaald door een groepje racers waarvan twee gixxers... heyyy leuk.... ook mee! Ik zie dat die Triumph ook achteraan was gesloten dus wat doe ik, ik zag een mooi gaatje in de groep en ik sluit aan. Wij rijden en rijden tot ik me toch begin af te vragen of het wel die Triumph is die ik achter me dacht te zien ๐Ÿค” hmmm iets zegt mij dat die gozer met die Triumph helemaal hier niet bij rijdt. Ik goed kijken en inderdaad dit was dus een totaal vreemde groep waar ik heel sjiek mijn gixxer tussenin had gewurmd en gewoon vrolijk was meegereden! Ik ben uitgevoegd en heb de heren met een handgebaar laten passeren ๐Ÿ™ˆ

Vanaf Nederweert zijn we binnendoor naar Gulpen gereden waar we het hele weekend hebben overnacht op een hoeve. Super mooie locatie in een prachtige omgeving!
file-9.jpeg

file-15.jpeg


's Avonds na het eten kregen we een presentatie over het rijden in bergen en bocht technieken.
Hey dat laatste komt me bekend voor en ondanks dat ik de meest verse rijder ben van de hele club kon ik toch mooi "levelen" omdat ik dan weer als enige eens een circuit heb gezien.
Het was een lange dag met veel kilometers. Morgen weer een dag...




Dagje Duitsland

De volgende dag alweer op tijd aan het ontbijt om 9 uur te kunnen vertrekken. Vandaag gaan we dan naar Duitsland!! HET walhalla voor motorrijders!
Het is erg fris 's ochtends en ik ben blij dat ik m'n colletje en een paar thermoshirts had meegenomen voor onder m'n leren pak. Via een mooie route binnedoor zijn we Duitsland in gereden. Even een koffie-stop en dan naar de Eiffel.
rsz_1studio_20180920_155643.png


Man wat een geweldig rijden is dit! Helaas heb ik geen GoPro voor degene die hier ook niet eerder hebben gereden maar werkelijk waar het is prachtig!
We hebben door bergen en dalen gereden, afdalen door dorpjes bestraat met kinderkopjes, haarspeldbochten (3x niks voor mij en sowieso niet met een racer) en we hebben "geklommen" door de bergen. Ik heb bordjes met 14% voorbij zien komen... pfff wat hard werken was dat. En die (sport) tour motoren maar smijten en gooien.

We zijn nog even bij de Nรผburgring gaan kijken waar een auto race bezig was. Helaas was er net eentje uit de bocht gevlogen waardoor ze rustig reden.
file-13.jpeg


Deze tweede dag op rij zoveel rijden is mij onbekend en helaas protesteerde mijn rug dan ook hevig. Na de lunch ben ik samen met een paar anderen terug gegaan richting de hoeve.
Althans dat was de bedoeling....
Degene met TomTom reed voorop en wij met z'n drieรซn erachter. Wel via de snelweg terug gegaan omdat dat de kortste route was van toch nogwel anderhalf uur rijden.
Op de snelweg ging ik er dan ook weer een paar keer vandoor. Ik vind dat gewoon leuk beetje spelen. Maar het zijn maar korte speurtjes, alleen even voor de kick dat het gewoon kan, daarna blijf ik dan hangen tot de rest bijkomt.... je raad het al... de rest kwam maar niet. Ok die hebben dus een afslag genomen maar waar en waar naartoe???
Ik ben nog even doorgereden om zeker te zijn dat ik ze echt kwijt was, toen ben ik eraf gegaan en een plekje gezocht om te stoppen.
Navigatie heb ik niet en het adres van de verblijfplaats ook niet. Wel had ik die avond ervoor tijdens de presentatie gezocht naar WiFi en zodoende had ik wel een naam van de hoeve. Google gaf me een adres en ik de route ingetikt. Nu heb ik een fotografisch geheugen dus de route zat in m'n hoofd en ja hoor daar ging ze in d'r uppie door Duitsland terug naar de hoeve. Knallen, knallen, echt als een malle! Haha dit was natuurlijk kaasie ๐Ÿ˜Ž
Alleen maar 180/190 en nog liepen auto's weg... ja uhu dat gaat deze lady devil niet gebeuren dus hup gas erop en ja hoor 253 is een nieuw persoonlijk record. Gas gas gas, alles en iedereen ging ook gewoon aan de kant, lekker doorrijden dus. Totdat ik blauwe zwaailichten in de verte zag.... kak! Ok rustig aan even voorbij en lief lachen ๐Ÿ˜‡ weg was ik weer!
Ik stopte even vlakbij de hoeve om de route binnedoor nog even na te slaan, hoor ik ineens getoeter... komen die anderen net aanrijden. Ik was dus gewoon eerder ๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚
Eind goed al goed. Even bijkomen na deze dag:
file-14.jpeg


'S Avonds lekker bbq en daarna hebben we nog met z'n allen gezellig rondom het vuur buiten gezeten
file-10.jpeg


Dagje Belgiรซ

De volgende dag stond Belgiรซ op het programma. Hmmm niet heel enthousiast vanwege de wegen daaro maar goed er zal vast wel weer een mooie route zijn uitgezocht.
En inderdaad het was super rijden. Bergen met mooie bochten die ook voor mij goed te doen waren.
Helaas moest ik eerder terug omdat de spullen al die middag terug naar huis zouden gaan.
's Ochtends had ik te weinig tijd had om te pakken en uit te zoeken wat ik nog nodig zou hebben voor die avond en de volgende dag (jaaa daar heb ik nou eenmaal mijn tijd voor nodig. Je wilt ook niet weten wat ik allemaal mee had genomen).
Dus wederom ben ik die middag alleen terug gereden naar de hoeve. Dat is echt wel gaaf hoor. Ik had nog een paar mooie bochten en dat rijd beter alleen dan met een groep. Op de snelweg weer even opentrekken en binnen mum van tijd was ik weer in NL.
Dit was dan de laatste avond en die is altijd het gezelligst hรจ ๐Ÿ˜‰ we hebben tot laat in de kleine uurtjes gechilld bij het vuur onder het genot van een hapje en een drankje. Echt relaxed.

De terugreis

De volgende dag zijn we rustig opgestart en nadat alles weer toonbaar was achtergelaten zijn we gaan rijden. Eerst nog even binnendoor een stukje Belgiรซ meegepakt.
Ik reed als een-na-laatste toen we de bebouwde kom gingen verlaten. Ik keek hoe de weg zou lopen en zag de chicane waarin de achterband van degene voor mij ineens wegglipte.... kak! Grind! Ik was er al toen ik dat besefte en ik heb op een haar na de stoeprand gemist (volgens de laatste achter mij, die zag het al helemaal gebeuren) pfffff nou het werd effe warm in de helm zeg maar ๐Ÿ˜…
file-16.jpeg


Na de koffie zijn we opgesplitst: een groep die rustig terug wilde rijden en een groep die wilde doorrijden (waar ik er uiteraard รฉรฉn van was).
We hebben dan ook alleen maar snelweg gepakt.
Nog even een spannend momentje toen ik ging uitvoegen.... de vrachtwagen op de rechterbaan rechtdoor verloor twee houtblokken die op de weg voor mij terecht kwamen precies toen ik er langs kwam scheuren..... sodeju! ๐Ÿ™ˆ Dat was de derde keer dit weekend. M'n hart ging tekeer als een malle! Pffff echt geluk gehad!

Het was me het weekend wel! Super leuk gehad en lekker gereden in een prachtige omgeving. Helemaal top en voor herhaling vatbaar ๐Ÿ˜€
 

Bijlagen

  • rsz_1studio_20180920_155643.png
    rsz_1studio_20180920_155643.png
    1,3 MB · Weergaven: 7
Laatst bewerkt:
Is er een truc om de luchtfilter box weer op het gasklephuis te krijgen?

Het lukt mij niet echt. Inmiddels ben ik ook aardig mijn geduld verloren, aangezien ik al 3 weken bezig met de kleppen te stellen.
Nu zal dit mee kunnen spelen want ik ben nogal haastig de boel in elkaar aan het gooien de laatste dagen.

Inmiddels ben ik het wel zat en zit ik er aan te denken om de motor maar gewoon naar Motoport te brengen. Mogen zij het afmaken.
Dit is meteen de eerste en laatste keer geweest dat ik zelf de klepspeling ben gaan controleren. Wat een vreselijk gekut aan een motor. Alles krap op elkaar met irritante klemmetjes B|
Ik ben ook totaal niet on de indruk van de GSXR als het om sleutelgemak gaat.

Ik denk dat ik mijn circuitmotor ook naar Motoport zal brengen. Heb inmiddels genoeg gesleuteld voor de komende 5 jaar ofzo.

Mocht ik iets missen mbt het terugplaatsen van de luchtfilter box wil ik er nog wel 1 poging aan wagen. Betreft een K8.
 
Is er een truc om de luchtfilter box weer op het gasklephuis te krijgen?

Het lukt mij niet echt. Inmiddels ben ik ook aardig mijn geduld verloren, aangezien ik al 3 weken bezig met de kleppen te stellen.
Nu zal dit mee kunnen spelen want ik ben nogal haastig de boel in elkaar aan het gooien de laatste dagen.

Inmiddels ben ik het wel zat en zit ik er aan te denken om de motor maar gewoon naar Motoport te brengen. Mogen zij het afmaken.
Dit is meteen de eerste en laatste keer geweest dat ik zelf de klepspeling ben gaan controleren. Wat een vreselijk gekut aan een motor. Alles krap op elkaar met irritante klemmetjes B|
Ik ben ook totaal niet on de indruk van de GSXR als het om sleutelgemak gaat.

Ik denk dat ik mijn circuitmotor ook naar Motoport zal brengen. Heb inmiddels genoeg gesleuteld voor de komende 5 jaar ofzo.

Mocht ik iets missen mbt het terugplaatsen van de luchtfilter box wil ik er nog wel 1 poging aan wagen. Betreft een K8.

Komt door gebrek aan sleutelervaring denk ik :+

spritz eens een beetje remmenreiniger op de rubbers. glijden ze wat makkelijker op hun plek. droogt vanzelf wel op daarna.
 
Ongetwijfeld.

Dat zal niet helpen want de airbox krijg ik niet goed op z'n plek. Ik zie speling tussen de airbox en het gasklephuis. De 4 punten raken mekaar niet.

Zal wel een kabel ofzo tussen zitten of misschien heb ik het gasklephuis niet goed op z'n plek gelegd.

Denk dat ik morgen maar gewoon Motoport bel. Waarschijnljk zijn ze binnen een uur klaar.
 
Hallo allemaal, hier het verslag van het (afgelopen) tour weekend. Pak een drankje en een hapje en ga er maar eens lekker voor zitten.....

De motortour werd georganiseerd vanuit de rijschool voor oudleerlingen. Een lang weekend alleen maar rijden en naar Duitsland nota bene! Ja dat zijn de juiste ingrediรซnten..... de stuiterbal was weer geactiveerd.... *O*

De dag van vertrek
Vrijdagochtend was het dan zo ver... oh wat had ik hier naar uitgekeken!
Allemaal verzamelen bij de rijschool. Wat een hoop motoren! Ik heb niet eerder met een groep groter dan zes gereden en dit waren er een stuk of tien. De rest zou later in de avond komen en nog een paar de volgende dag. Er was nog รฉรฉn racer, vraag me niet hoe of wat maar het was in ieder geval een KTM waar er maar 1500 wereldwijd van gemaakt zijn, verder waren het Tour- of Sport Tour motoren.
Even mezelf voorstellen, praatje pot, daarna soort van briefing en ja hoor daar gingen we.....
Bekijk bijlage 1329407
Ik had nog voor vertrek globaal de route gevraagd zodat ik voor mezelf wist waar ik 'm effe open kon trekken (ik had de snelste motor 8-))
Eerst stukje snelweg.... weg was ik..... zie ik dat er eentje met me meekomt, hij reed een Triumph, leuk! Effe samen spelen, kris kras door het verkeer en bij een tankstation even gewacht op de rest.
Vanaf daar binnendoor naar de Lekdijk.... die dijk ken ik niet zo goed ik heb die รฉรฉn keer eerder gereden toen ik net net m'n motor had (jaaa dat is al wel weer drie hele maanden geleden)
Ja hoor daar ging ik, voorop, en blazen met die gixxer. De bochtentraining in Lelystad heeft z'n vruchten afgeworpen want ik ging een stuk soepeler dan de vorige keer dat ik daar reed..... dacht ik! Op gegegeven moment een bocht waar ik niet zo lekker uitkwam als gepland. Geen idee of het nou kwam dat ik niet goed gestuurd had of te hard was gegaan maar goed ik zag de rand met het gras echt effe te dichtbij komen dat het zweet me over de rug liep ๐Ÿ˜…
Einde van de dijk gestopt om te wachten op de rest. Daar werd iemand van ons gebeld dat er eentje van de dijk af was gereden! Wij terug, die KTM had dus een uitstapje gemaakt, gelukkig met de rijder niets aan de hand maar de KTM had behalve krasjes een afgebroken koppelingshendel. Gelukkig stond 'ie nog in z'n 2 en is hij met een ander zo terug naar huis gereden. De mazzelpik had thuis nog een Honda (Harley idee) staan dus die zouden later weer terugkomen.
Bekijk bijlage 1329408
Pffff dat was me het ritje Lekdijk wel! Gelukkig vanaf daar weer de snelweg op. Bij Zaltbommel even tanken en lunchen en vanaf daar volgende stop Nederweert.
Onderweg naar Nederweert reed ik ergens ver voorop met die Triumph, dacht ik, tot ik werd in gehaald door een groepje racers waarvan twee gixxers... heyyy leuk.... ook mee! Ik zie dat die Triumph ook achteraan was gesloten dus wat doe ik, ik zag een mooi gaatje in de groep en ik sluit aan. Wij rijden en rijden tot ik me toch begin af te vragen of het wel die Triumph is die ik achter me dacht te zien ๐Ÿค” hmmm iets zegt mij dat die gozer met die Triumph helemaal hier niet bij rijdt. Ik goed kijken en inderdaad dit was dus een totaal vreemde groep waar ik heel sjiek mijn gixxer tussenin had gewurmd en gewoon vrolijk was meegereden! Ik ben uitgevoegd en heb de heren met een handgebaar laten passeren ๐Ÿ™ˆ

Vanaf Nederweert zijn we binnendoor naar Gulpen gereden waar we het hele weekend hebben overnacht op een hoeve. Super mooie locatie in een prachtige omgeving!
Bekijk bijlage 1329410
Bekijk bijlage 1329411

's Avonds na het eten kregen we een presentatie over het rijden in bergen en bocht technieken.
Hey dat laatste komt me bekend voor en ondanks dat ik de meest verse rijder ben van de hele club kon ik toch mooi "levelen" omdat ik dan weer als enige eens een circuit heb gezien.
Het was een lange dag met veel kilometers. Morgen weer een dag...




Dagje Duitsland

De volgende dag alweer op tijd aan het ontbijt om 9 uur te kunnen vertrekken. Vandaag gaan we dan naar Duitsland!! HET walhalla voor motorrijders!
Het is erg fris 's ochtends en ik ben blij dat ik m'n colletje en een paar thermoshirts had meegenomen voor onder m'n leren pak. Via een mooie route binnedoor zijn we Duitsland in gereden. Even een koffie-stop en dan naar de Eiffel.
Bekijk bijlage 1329418

Man wat een geweldig rijden is dit! Helaas heb ik geen GoPro voor degene die hier ook niet eerder hebben gereden maar werkelijk waar het is prachtig!
We hebben door bergen en dalen gereden, afdalen door dorpjes bestraat met kinderkopjes, haarspeldbochten (3x niks voor mij en sowieso niet met een racer) en we hebben "geklommen" door de bergen. Ik heb bordjes met 14% voorbij zien komen... pfff wat hard werken was dat. En die (sport) tour motoren maar smijten en gooien.

We zijn nog even bij de Nรผburgring gaan kijken waar een auto race bezig was. Helaas was er net eentje uit de bocht gevlogen waardoor ze rustig reden.
Bekijk bijlage 1329443

Deze tweede dag op rij zoveel rijden is mij onbekend en helaas protesteerde mijn rug dan ook hevig. Na de lunch ben ik samen met een paar anderen terug gegaan richting de hoeve.
Althans dat was de bedoeling....
Degene met TomTom reed voorop en wij met z'n drieรซn erachter. Wel via de snelweg terug gegaan omdat dat de kortste route was van toch nogwel anderhalf uur rijden.
Op de snelweg ging ik er dan ook weer een paar keer vandoor. Ik vind dat gewoon leuk beetje spelen. Maar het zijn maar korte speurtjes, alleen even voor de kick dat het gewoon kan, daarna blijf ik dan hangen tot de rest bijkomt.... je raad het al... de rest kwam maar niet. Ok die hebben dus een afslag genomen maar waar en waar naartoe???
Ik ben nog even doorgereden om zeker te zijn dat ik ze echt kwijt was, toen ben ik eraf gegaan en een plekje gezocht om te stoppen.
Navigatie heb ik niet en het adres van de verblijfplaats ook niet. Wel had ik die avond ervoor tijdens de presentatie gezocht naar WiFi en zodoende had ik wel een naam van de hoeve. Google gaf me een adres en ik de route ingetikt. Nu heb ik een fotografisch geheugen dus de route zat in m'n hoofd en ja hoor daar ging ze in d'r uppie door Duitsland terug naar de hoeve. Knallen, knallen, echt als een malle! Haha dit was natuurlijk kaasie ๐Ÿ˜Ž
Alleen maar 180/190 en nog liepen auto's weg... ja uhu dat gaat deze lady devil niet gebeuren dus hup gas erop en ja hoor 253 is een nieuw persoonlijk record. Gas gas gas, alles en iedereen ging ook gewoon aan de kant, lekker doorrijden dus. Totdat ik blauwe zwaailichten in de verte zag.... kak! Ok rustig aan even voorbij en lief lachen ๐Ÿ˜‡ weg was ik weer!
Ik stopte even vlakbij de hoeve om de route binnedoor nog even na te slaan, hoor ik ineens getoeter... komen die anderen net aanrijden. Ik was dus gewoon eerder ๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚
Eind goed al goed. Even bijkomen na deze dag:
Bekijk bijlage 1329450

'S Avonds lekker bbq en daarna hebben we nog met z'n allen gezellig rondom het vuur buiten gezeten
Bekijk bijlage 1329451

Dagje Belgiรซ

De volgende dag stond Belgiรซ op het programma. Hmmm niet heel enthousiast vanwege de wegen daaro maar goed er zal vast wel weer een mooie route zijn uitgezocht.
En inderdaad het was super rijden. Bergen met mooie bochten die ook voor mij goed te doen waren.
Helaas moest ik eerder terug omdat de spullen al die middag terug naar huis zouden gaan.
's Ochtends had ik te weinig tijd had om te pakken en uit te zoeken wat ik nog nodig zou hebben voor die avond en de volgende dag (jaaa daar heb ik nou eenmaal mijn tijd voor nodig. Je wilt ook niet weten wat ik allemaal mee had genomen).
Dus wederom ben ik die middag alleen terug gereden naar de hoeve. Dat is echt wel gaaf hoor. Ik had nog een paar mooie bochten en dat rijd beter alleen dan met een groep. Op de snelweg weer even opentrekken en binnen mum van tijd was ik weer in NL.
Dit was dan de laatste avond en die is altijd het gezelligst hรจ ๐Ÿ˜‰ we hebben tot laat in de kleine uurtjes gechilld bij het vuur onder het genot van een hapje en een drankje. Echt relaxed.

De terugreis

De volgende dag zijn we rustig opgestart en nadat alles weer toonbaar was achtergelaten zijn we gaan rijden. Eerst nog even binnendoor een stukje Belgiรซ meegepakt.
Ik reed als een-na-laatste toen we de bebouwde kom gingen verlaten. Ik keek hoe de weg zou lopen en zag de chicane waarin de achterband van degene voor mij ineens wegglipte.... kak! Grind! Ik was er al toen ik dat besefte en ik heb op een haar na de stoeprand gemist (volgens de laatste achter mij, die zag het al helemaal gebeuren) pfffff nou het werd effe warm in de helm zeg maar ๐Ÿ˜…
Bekijk bijlage 1329457

Na de koffie zijn we opgesplitst: een groep die rustig terug wilde rijden en een groep die wilde doorrijden (waar ik er uiteraard รฉรฉn van was).
We hebben dan ook alleen maar snelweg gepakt.
Nog even een spannend momentje toen ik ging uitvoegen.... de vrachtwagen op de rechterbaan rechtdoor verloor twee houtblokken die op de weg voor mij terecht kwamen precies toen ik er langs kwam scheuren..... sodeju! ๐Ÿ™ˆ Dat was de derde keer dit weekend. M'n hart ging tekeer als een malle! Pffff echt geluk gehad!

Het was me het weekend wel! Super leuk gehad en lekker gereden in een prachtige omgeving. Helemaal top en voor herhaling vatbaar ๐Ÿ˜€

Hahaha, leuk verhaal en het enthousiasme druipt er vanaf! :D
Volgende keer beter opletten en bij de groep blijven ;) :P Bij de BBQ met ritje bij mij zullen we je wel even opleiden ;)
 
Ongetwijfeld.

Dat zal niet helpen want de airbox krijg ik niet goed op z'n plek. Ik zie speling tussen de airbox en het gasklephuis. De 4 punten raken mekaar niet.

Zal wel een kabel ofzo tussen zitten of misschien heb ik het gasklephuis niet goed op z'n plek gelegd.

Denk dat ik morgen maar gewoon Motoport bel. Waarschijnljk zijn ze binnen een uur klaar.

Weet niet wat je verkeerd doet maar in principe druk je hem er zo op. Recht erop en duwen maar.
 
Hallo allemaal, hier het verslag van het (afgelopen) tour weekend. Pak een drankje en een hapje en ga er maar eens lekker voor zitten.....

De motortour werd georganiseerd vanuit de rijschool voor oudleerlingen. Een lang weekend alleen maar rijden en naar Duitsland nota bene! Ja dat zijn de juiste ingrediรซnten..... de stuiterbal was weer geactiveerd.... *O*

De dag van vertrek
Vrijdagochtend was het dan zo ver... oh wat had ik hier naar uitgekeken!
Allemaal verzamelen bij de rijschool. Wat een hoop motoren! Ik heb niet eerder met een groep groter dan zes gereden en dit waren er een stuk of tien. De rest zou later in de avond komen en nog een paar de volgende dag. Er was nog รฉรฉn racer, vraag me niet hoe of wat maar het was in ieder geval een KTM waar er maar 1500 wereldwijd van gemaakt zijn, verder waren het Tour- of Sport Tour motoren.
Even mezelf voorstellen, praatje pot, daarna soort van briefing en ja hoor daar gingen we.....
Bekijk bijlage 1329407
Ik had nog voor vertrek globaal de route gevraagd zodat ik voor mezelf wist waar ik 'm effe open kon trekken (ik had de snelste motor 8-))
Eerst stukje snelweg.... weg was ik..... zie ik dat er eentje met me meekomt, hij reed een Triumph, leuk! Effe samen spelen, kris kras door het verkeer en bij een tankstation even gewacht op de rest.
Vanaf daar binnendoor naar de Lekdijk.... die dijk ken ik niet zo goed ik heb die รฉรฉn keer eerder gereden toen ik net net m'n motor had (jaaa dat is al wel weer drie hele maanden geleden)
Ja hoor daar ging ik, voorop, en blazen met die gixxer. De bochtentraining in Lelystad heeft z'n vruchten afgeworpen want ik ging een stuk soepeler dan de vorige keer dat ik daar reed..... dacht ik! Op gegegeven moment een bocht waar ik niet zo lekker uitkwam als gepland. Geen idee of het nou kwam dat ik niet goed gestuurd had of te hard was gegaan maar goed ik zag de rand met het gras echt effe te dichtbij komen dat het zweet me over de rug liep ๐Ÿ˜…
Einde van de dijk gestopt om te wachten op de rest. Daar werd iemand van ons gebeld dat er eentje van de dijk af was gereden! Wij terug, die KTM had dus een uitstapje gemaakt, gelukkig met de rijder niets aan de hand maar de KTM had behalve krasjes een afgebroken koppelingshendel. Gelukkig stond 'ie nog in z'n 2 en is hij met een ander zo terug naar huis gereden. De mazzelpik had thuis nog een Honda (Harley idee) staan dus die zouden later weer terugkomen.
Bekijk bijlage 1329408
Pffff dat was me het ritje Lekdijk wel! Gelukkig vanaf daar weer de snelweg op. Bij Zaltbommel even tanken en lunchen en vanaf daar volgende stop Nederweert.
Onderweg naar Nederweert reed ik ergens ver voorop met die Triumph, dacht ik, tot ik werd in gehaald door een groepje racers waarvan twee gixxers... heyyy leuk.... ook mee! Ik zie dat die Triumph ook achteraan was gesloten dus wat doe ik, ik zag een mooi gaatje in de groep en ik sluit aan. Wij rijden en rijden tot ik me toch begin af te vragen of het wel die Triumph is die ik achter me dacht te zien ๐Ÿค” hmmm iets zegt mij dat die gozer met die Triumph helemaal hier niet bij rijdt. Ik goed kijken en inderdaad dit was dus een totaal vreemde groep waar ik heel sjiek mijn gixxer tussenin had gewurmd en gewoon vrolijk was meegereden! Ik ben uitgevoegd en heb de heren met een handgebaar laten passeren ๐Ÿ™ˆ

Vanaf Nederweert zijn we binnendoor naar Gulpen gereden waar we het hele weekend hebben overnacht op een hoeve. Super mooie locatie in een prachtige omgeving!
Bekijk bijlage 1329410
Bekijk bijlage 1329411

's Avonds na het eten kregen we een presentatie over het rijden in bergen en bocht technieken.
Hey dat laatste komt me bekend voor en ondanks dat ik de meest verse rijder ben van de hele club kon ik toch mooi "levelen" omdat ik dan weer als enige eens een circuit heb gezien.
Het was een lange dag met veel kilometers. Morgen weer een dag...




Dagje Duitsland

De volgende dag alweer op tijd aan het ontbijt om 9 uur te kunnen vertrekken. Vandaag gaan we dan naar Duitsland!! HET walhalla voor motorrijders!
Het is erg fris 's ochtends en ik ben blij dat ik m'n colletje en een paar thermoshirts had meegenomen voor onder m'n leren pak. Via een mooie route binnedoor zijn we Duitsland in gereden. Even een koffie-stop en dan naar de Eiffel.
Bekijk bijlage 1329418

Man wat een geweldig rijden is dit! Helaas heb ik geen GoPro voor degene die hier ook niet eerder hebben gereden maar werkelijk waar het is prachtig!
We hebben door bergen en dalen gereden, afdalen door dorpjes bestraat met kinderkopjes, haarspeldbochten (3x niks voor mij en sowieso niet met een racer) en we hebben "geklommen" door de bergen. Ik heb bordjes met 14% voorbij zien komen... pfff wat hard werken was dat. En die (sport) tour motoren maar smijten en gooien.

We zijn nog even bij de Nรผburgring gaan kijken waar een auto race bezig was. Helaas was er net eentje uit de bocht gevlogen waardoor ze rustig reden.
Bekijk bijlage 1329443

Deze tweede dag op rij zoveel rijden is mij onbekend en helaas protesteerde mijn rug dan ook hevig. Na de lunch ben ik samen met een paar anderen terug gegaan richting de hoeve.
Althans dat was de bedoeling....
Degene met TomTom reed voorop en wij met z'n drieรซn erachter. Wel via de snelweg terug gegaan omdat dat de kortste route was van toch nogwel anderhalf uur rijden.
Op de snelweg ging ik er dan ook weer een paar keer vandoor. Ik vind dat gewoon leuk beetje spelen. Maar het zijn maar korte speurtjes, alleen even voor de kick dat het gewoon kan, daarna blijf ik dan hangen tot de rest bijkomt.... je raad het al... de rest kwam maar niet. Ok die hebben dus een afslag genomen maar waar en waar naartoe???
Ik ben nog even doorgereden om zeker te zijn dat ik ze echt kwijt was, toen ben ik eraf gegaan en een plekje gezocht om te stoppen.
Navigatie heb ik niet en het adres van de verblijfplaats ook niet. Wel had ik die avond ervoor tijdens de presentatie gezocht naar WiFi en zodoende had ik wel een naam van de hoeve. Google gaf me een adres en ik de route ingetikt. Nu heb ik een fotografisch geheugen dus de route zat in m'n hoofd en ja hoor daar ging ze in d'r uppie door Duitsland terug naar de hoeve. Knallen, knallen, echt als een malle! Haha dit was natuurlijk kaasie ๐Ÿ˜Ž
Alleen maar 180/190 en nog liepen auto's weg... ja uhu dat gaat deze lady devil niet gebeuren dus hup gas erop en ja hoor 253 is een nieuw persoonlijk record. Gas gas gas, alles en iedereen ging ook gewoon aan de kant, lekker doorrijden dus. Totdat ik blauwe zwaailichten in de verte zag.... kak! Ok rustig aan even voorbij en lief lachen ๐Ÿ˜‡ weg was ik weer!
Ik stopte even vlakbij de hoeve om de route binnedoor nog even na te slaan, hoor ik ineens getoeter... komen die anderen net aanrijden. Ik was dus gewoon eerder ๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚
Eind goed al goed. Even bijkomen na deze dag:
Bekijk bijlage 1329450

'S Avonds lekker bbq en daarna hebben we nog met z'n allen gezellig rondom het vuur buiten gezeten
Bekijk bijlage 1329451

Dagje Belgiรซ

De volgende dag stond Belgiรซ op het programma. Hmmm niet heel enthousiast vanwege de wegen daaro maar goed er zal vast wel weer een mooie route zijn uitgezocht.
En inderdaad het was super rijden. Bergen met mooie bochten die ook voor mij goed te doen waren.
Helaas moest ik eerder terug omdat de spullen al die middag terug naar huis zouden gaan.
's Ochtends had ik te weinig tijd had om te pakken en uit te zoeken wat ik nog nodig zou hebben voor die avond en de volgende dag (jaaa daar heb ik nou eenmaal mijn tijd voor nodig. Je wilt ook niet weten wat ik allemaal mee had genomen).
Dus wederom ben ik die middag alleen terug gereden naar de hoeve. Dat is echt wel gaaf hoor. Ik had nog een paar mooie bochten en dat rijd beter alleen dan met een groep. Op de snelweg weer even opentrekken en binnen mum van tijd was ik weer in NL.
Dit was dan de laatste avond en die is altijd het gezelligst hรจ ๐Ÿ˜‰ we hebben tot laat in de kleine uurtjes gechilld bij het vuur onder het genot van een hapje en een drankje. Echt relaxed.

De terugreis

De volgende dag zijn we rustig opgestart en nadat alles weer toonbaar was achtergelaten zijn we gaan rijden. Eerst nog even binnendoor een stukje Belgiรซ meegepakt.
Ik reed als een-na-laatste toen we de bebouwde kom gingen verlaten. Ik keek hoe de weg zou lopen en zag de chicane waarin de achterband van degene voor mij ineens wegglipte.... kak! Grind! Ik was er al toen ik dat besefte en ik heb op een haar na de stoeprand gemist (volgens de laatste achter mij, die zag het al helemaal gebeuren) pfffff nou het werd effe warm in de helm zeg maar ๐Ÿ˜…
Bekijk bijlage 1329457

Na de koffie zijn we opgesplitst: een groep die rustig terug wilde rijden en een groep die wilde doorrijden (waar ik er uiteraard รฉรฉn van was).
We hebben dan ook alleen maar snelweg gepakt.
Nog even een spannend momentje toen ik ging uitvoegen.... de vrachtwagen op de rechterbaan rechtdoor verloor twee houtblokken die op de weg voor mij terecht kwamen precies toen ik er langs kwam scheuren..... sodeju! ๐Ÿ™ˆ Dat was de derde keer dit weekend. M'n hart ging tekeer als een malle! Pffff echt geluk gehad!

Het was me het weekend wel! Super leuk gehad en lekker gereden in een prachtige omgeving. Helemaal top en voor herhaling vatbaar ๐Ÿ˜€
Zo Johan heeft er een concurrent bij voor de reisverslagen :t
 
Hahaha, leuk verhaal en het enthousiasme druipt er vanaf! :D
Volgende keer beter opletten en bij de groep blijven ;):P Bij de BBQ met ritje bij mij zullen we je wel even opleiden ;)
Me female rebel })
@La Diabla, klinkt als een top weekend!
jaaa was echt super!!
Zo Johan heeft er een concurrent bij voor de reisverslagen :t
haha ik heb mโ€™n best gedaan. Vanmiddag ga ik weer naar Lelystad voor een bochtentraining. Het Midland circuit dit keer. Dat wordt het volgende verslag ;)
 
Daaaaaar is ze weer..... *O*

"Een gewaarschuwd mens telt voor twee" luidt het spreekwoord. Moet je net mij hebben: dat nodigt alleen maar meer uit :P
Pas op, eenmaal op het circuit rijden is verslavend. Sjah, eenmaal geproefd wil ik eten toch!? Already addicted!

De training en de prijs vorige keer door Motor Circuit Training was me zo goed bevallen dat ik me nu weer bij die organisatie had ingeschreven.
Het Midland circuit dit keer. Een technische baan waar je goed kunt werken aan het korte bochtenwerk en de zithouding. En je kunt (kosteloos) meedoen met de kneedown training.
Kijk dat is spekkie naar het bekkie. Ik wil toch zo graag die KD eens geklaard hebben. Zo van: gezien op tv en nu (soort van) binnen handbereik *D
Vorige keer op het PVI ging het aardig lekker met de houding, nu maar eens kijken hoever ik kan zakken (doordat ik wat minder centimeters heb moet ik dan voor m'n gevoel zowat in de spagaat eer ik met m'n knie de grond kan raken).

Ik had er weer zo'n zin in dat ik thuis al liep rond te stuiteren *O* het zonnetje was inmiddels ook doorgekomen en de weersvooruitzichten gedurende de training waren gunstig volgens buienradar. Pas in de avond zou het slecht worden. Ik was al vroeg klaar om te gaan (unicum). Het is wel een stukje rijden en zo kon ik op m'n gemak naar Lelystad รฉn onderweg nog even een stop maken. Toen ik aankwam was ik alsnog รฉรฉn van de eerste.
file-17.jpeg
Het gaf mij mooi de gelegenheid om eens even rustig de inschrijving en keuring te regelen en zelfs nog wat te eten voordat we zouden beginnen.

Er kwam nog een dame bij en dat was dan ook meteen heel groep 2B.
De binkies... neee ik bedoel...de snelle groep 3 ๐Ÿ˜œ ging weer als eerste de baan op voor de kneedown training. Hun terug en ja hoor daar gingen wij dan eindelijk! Oohhh heerlijk weer! ๐Ÿ˜๐Ÿ˜๐Ÿ˜
Wel even opletten want dit was vrij rijden.
Bochten linksom vind ik lekkerder rijden dan rechtsom maar helaas alsnog niet met de knie aan de grond. Ik heb wel lekker gereden en weer volop genoten.
rsz_leukopdefoto_1147450.jpg

De tweede sessie zat erop en vanaf nu gingen we dan met de voorrijder de baan op.
Helaas heb ik toen de eerste twee rondes niet echt lekker gereden. De snelheid tussen mijn mederijdster en mij lag niet gelijk en rijlijnen hadden bij haar ook wat meer aandacht nodig. Ze had zeg maar zichzelf een offroad training cadeau gedaan _O-
rsz_leukopdefoto_1147403.jpg

Het weer betrok in een rap tempo en de eerste druppels veranderden al gauw in een plensbui. Echt fijn ook dat een leren pak waterdicht is en een donker vizier maakt het avontuur af... :N
Ik ben niet zo'n fan van rijden in de regen (al zou ik droog blijven) dus dit was juist een extra goeie training om door die comfortzone heen te gaan.
Bij aanvang van de derde sessie lagen de plassen op de baan en lag het tempo weliswaar wat rustiger maar wel voor mij grensverleggend. Prima oefening dus!
Ook in deze sessie reed de mederijdster een eigen parcour wat resulteerde in oponthoud voor mij waarna ik, in overleg, de laatste sessie met een andere groep mee ging rijden.
rsz_leukopdefoto_1147517.jpg

In de pauze was het weer inmiddels omgeslagen naar standje regendouche met als gevolg dat er veel rijders waren afgehaakt. Inclusief fotograaf wat ik dan wel jammer vond omdat het tafereel wat volgde echt gave foto's zou hebben opgeleverd O-)
Nu ken ik geen van jullie hier natuurlijk maar het is niet heel vreemd als je zou denken: "Je gaat toch niet voor je lol doorrijden met dat hondenweer!" Ehh jawel... en het werd nog erger.
Heel even werd het droog toen wij weer de baan op gingen voor de vierde en laatste ronde maar dat geluk was helaas van korte duur. Het ging van kwaad tot erger, van stortbui naar storm, alles pikdonker met bliksemschichten die de lucht versierden om er nog extra jeu aan te geven. Het leek wel een wildwaterbaan! Met donker vizier reed ik min of meer op de tast met het enige licht en het geluk van de koplampen die hier niet afgeplakt hoefden te worden. Het tempo werd meteen drastisch naar beneden gehaald en de instructeur overwoog om af te breken zo vertelde hij later. Ride or die is het motto ;)})8-)
Het was gewoon een test. Zodra we klaar waren werd de lucht weer wat lichter en regende het alleen nog maar als in een normale bui. Mazzel voor de groep na ons!
rsz_leukopdefoto_1147570.jpg


De terugreis was a highway to hell!! Brrrr... helemaal doorweekt begon de trip. Onderweg weer wat nieuws ontdekt: op een recht stuk (snel)weg kun je dus ook schuin rijden. Hoe dan?? Nou als de wind je zo hard van de zijkant pakt dat je motor kantelt ๐Ÿ™ˆ en als je alles gehad denkt te hebben zorgt hagel ervoor dat je niets overslaat!!! |(
Ik zat nog te wachten tot het zou gaan sneeuwen maar nee dat bleef uit... dat dan weer wel... wat een mazzel :t

Koud, verzopen maar zeker voldaan en een hoop avonturen rijker kwam ik thuis aan. Ik heb een hoop geleerd en een leuk contact overgehouden met die mederijdster.
Over twee weken zijn de laatste trainingen. Nog รฉรฉn op het Midland en รฉรฉn in Meppen, Duitsland. Ik ben nog in dubio welke ik zal gaan doen. Misschien ga ik samen met haar naar Meppen waar we dan de avond ervoor ergens in de buurt overnachten. Enne... het hangt ook van het weer af ๐Ÿ˜‚ gisteren werd ik overvallen maar als de voorspellingen op voorhand zo zijn dan bedank ik vriendelijk!

Vind iemand het hier ook leuk om mee te gaan??
 
Laatst bewerkt:
Daaaaaar is ze weer..... *O*

"Een gewaarschuwd mens telt voor twee" luidt het spreekwoord. Moet je net mij hebben: dat nodigt alleen maar meer uit :P
Pas op, eenmaal op het circuit rijden is verslavend. Sjah, eenmaal geproefd wil ik eten toch!? Already addicted!

De training en de prijs vorige keer door Motor Circuit Training was me zo goed bevallen dat ik me nu weer bij die organisatie had ingeschreven.
Het Midland circuit dit keer. Een technische baan waar je goed kunt werken aan het korte bochtenwerk en de zithouding. En je kunt (kosteloos) meedoen met de kneedown training.
Kijk dat is spekkie naar het bekkie. Ik wil toch zo graag die KD eens geklaard hebben. Zo van: gezien op tv en nu (soort van) binnen handbereik *D
Vorige keer op het PVI ging het aardig lekker met de houding, nu maar eens kijken hoever ik kan zakken (doordat ik wat minder centimeters heb moet ik dan voor m'n gevoel zowat in de spagaat eer ik met m'n knie de grond kan raken).

Ik had er weer zo'n zin in dat ik thuis al liep rond te stuiteren *O* het zonnetje was inmiddels ook doorgekomen en de weersvooruitzichten gedurende de training waren gunstig volgens buienradar. Pas in de avond zou het slecht worden. Ik was al vroeg klaar om te gaan (unicum). Het is wel een stukje rijden en zo kon ik op m'n gemak naar Lelystad รฉn onderweg nog even een stop maken. Toen ik aankwam was ik alsnog รฉรฉn van de eerste. Bekijk bijlage 1329717Het gaf mij mooi de gelegenheid om eens even rustig de inschrijving en keuring te regelen en zelfs nog wat te eten voordat we zouden beginnen.

Er kwam nog een dame bij en dat was dan ook meteen heel groep 2B.
De binkies... neee ik bedoel...de snelle groep 3 ๐Ÿ˜œ ging weer als eerste de baan op voor de kneedown training. Hun terug en ja hoor daar gingen wij dan eindelijk! Oohhh heerlijk weer! ๐Ÿ˜๐Ÿ˜๐Ÿ˜
Wel even opletten want dit was vrij rijden.
Bochten linksom vind ik lekkerder rijden dan rechtsom maar helaas alsnog niet met de knie aan de grond. Ik heb wel lekker gereden en weer volop genoten.
Bekijk bijlage 1329776
De tweede sessie zat erop en vanaf nu gingen we dan met de voorrijder de baan op.
Helaas heb ik toen de eerste twee rondes niet echt lekker gereden. De snelheid tussen mijn mederijdster en mij lag niet gelijk en rijlijnen hadden bij haar ook wat meer aandacht nodig. Ze had zeg maar zichzelf een offroad training cadeau gedaan _O-
Bekijk bijlage 1329775
Het weer betrok in een rap tempo en de eerste druppels veranderden al gauw in een plensbui. Echt fijn ook dat een leren pak waterdicht is en een donker vizier maakt het avontuur af... :N
Ik ben niet zo'n fan van rijden in de regen (al zou ik droog blijven) dus dit was juist een extra goeie training om door die comfortzone heen te gaan.
Bij aanvang van de derde sessie lagen de plassen op de baan en lag het tempo weliswaar wat rustiger maar wel voor mij grensverleggend. Prima oefening dus!
Ook in deze sessie reed de mederijdster een eigen parcour wat resulteerde in oponthoud voor mij waarna ik, in overleg, de laatste sessie met een andere groep mee ging rijden.
Bekijk bijlage 1329779
In de pauze was het weer inmiddels omgeslagen naar standje regendouche met als gevolg dat er veel rijders waren afgehaakt. Inclusief fotograaf wat ik dan wel jammer vond omdat het tafereel wat volgde echt gave foto's zou hebben opgeleverd O-)
Nu ken ik geen van jullie hier natuurlijk maar het is niet heel vreemd als je zou denken: "Je gaat toch niet voor je lol doorrijden met dat hondenweer!" Ehh jawel... en het werd nog erger.
Heel even werd het droog toen wij weer de baan op gingen voor de vierde en laatste ronde maar dat geluk was helaas van korte duur. Het ging van kwaad tot erger, van stortbui naar storm, alles pikdonker met bliksemschichten die de lucht versierden om er nog extra jeu aan te geven. Het leek wel een wildwaterbaan! Met donker vizier reed ik min of meer op de tast met het enige licht en het geluk van de koplampen die hier niet afgeplakt hoefden te worden. Het tempo werd meteen drastisch naar beneden gehaald en de instructeur overwoog om af te breken zo vertelde hij later. Ride or die is het motto ;)})8-)
Het was gewoon een test. Zodra we klaar waren werd de lucht weer wat lichter en regende het alleen nog maar als in een normale bui. Mazzel voor de groep na ons!
Bekijk bijlage 1329780

De terugreis was a highway to hell!! Brrrr... helemaal doorweekt begon de trip. Onderweg weer wat nieuws ontdekt: op een recht stuk (snel)weg kun je dus ook schuin rijden. Hoe dan?? Nou als de wind je zo hard van de zijkant pakt dat je motor kantelt ๐Ÿ™ˆ en als je alles gehad denkt te hebben zorgt hagel ervoor dat je niets overslaat!!! |(
Ik zat nog te wachten tot het zou gaan sneeuwen maar nee dat bleef uit... dat dan weer wel... wat een mazzel :t

Koud, verzopen maar zeker voldaan en een hoop avonturen rijker kwam ik thuis aan. Ik heb een hoop geleerd en een leuk contact overgehouden met die mederijdster.
Over twee weken zijn de laatste trainingen. Nog รฉรฉn op het Midland en รฉรฉn in Meppen, Duitsland. Ik ben nog in dubio welke ik zal gaan doen. Misschien ga ik samen met haar naar Meppen waar we dan de avond ervoor ergens in de buurt overnachten. Enne... het hangt ook van het weer af ๐Ÿ˜‚ gisteren werd ik overvallen maar als de voorspellingen op voorhand zo zijn dan bedank ik vriendelijk!

Vind iemand het hier ook leuk om mee te gaan??

je hebt weer genoten zo te lezen. top!!
 
Middelpunt vliegende kracht oid.
Hoe kom je weer rechtovereind vanuit je huidige hellingshoek? Nou met meer hellingshoek op dezelfde manier.
Aha! Juist ja. Ik snap het.
Ik dacht omdat ik nu nog niet heel plat lig dat makkelijker is dan dat ik over een bepaald punt heen zou zijn. Moet ik dan ook echt platter dan zo'n lange kerel als jij of is dat iets wat ik mezelf aangepraat heb?! :? ๐Ÿค”
 
Aha! Juist ja. Ik snap het.
Ik dacht omdat ik nu nog niet heel plat lig dat makkelijker is dan dat ik over een bepaald punt heen zou zijn. Moet ik dan ook echt platter dan zo'n lange kerel als jij of is dat iets wat ik mezelf aangepraat heb?! :? ๐Ÿค”

Lang? Willem is lang, ik ben maar 1m80 ;)

Platter nee, minder snel ja. Ik weet de hellingshoeken zo niet, maar stel dat ik vanaf 40 graden mijn knie al aan de grond kan leggen zal dat met kortere benen bij 45 graden zijn. Echter ook met kortere benen hoeft dat geen probleem te zijn.
Als je ellebogen zelfs aan de grond kan krijgen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan