Suzuki GSX-R 600&750 deel 8: Een nieuwe topic impuls!

Vreemd, 10e digit zou bouwjaar moeten zijn. Bij mij klopt het wel.
E-19 typegoedkeuringsnummer hoort bij Roemenië volgens de RDW.
Wordt wel verwarrend zo :+ maar als die duitse site K7 zegt zal dat wel kloppen.
Dat goedkeuringsnummer zegt verder niks over de registratie van het voertuig. Eigenlijk zegt dit alleen maar in welk land een specifiek onderdeel goedgekeurd is voor gebruik in de EU in/aan een bepaald voertuig. Zo'n nummer op een frame zegt dus niks over het land waar het voertuig voor her eerst op kenteken is gezet.
 
Dat goedkeuringsnummer zegt verder niks over de registratie van het voertuig. Eigenlijk zegt dit alleen maar in welk land een specifiek onderdeel goedgekeurd is voor gebruik in de EU in/aan een bepaald voertuig. Zo'n nummer op een frame zegt dus niks over het land waar het voertuig voor her eerst op kenteken is gezet.
Je hebt gelijk wat betreft onderdelen maar ook een motor heeft ook een typegoedkeuring. Voor NL staat daarom E4 op het kentekenbewijs.
Of bij een import fiets het E nummer van land van herkomst wordt gebruikt op het kentekenbewijs weet ik niet.
Blijf het wel vreemd vinden dat na het invoeren van het VIN nummer de site aangeeft dat het een K7 is met typegoedkeuring E19.

En kuipruitjes maken echt verschil, op mijn blade zat een dubbel bubbel ruitje. Ik merkte gelijk meer herrie. Originele ruitje geprobeerd en was een stuk stiller met windgeruis.
 
Mijn geimporteerde motor heeft op het kentekenbewijs uberhaubt geen type-goedkeuringsnummer staan. Maar dat kentekenbewijs is sowiezo slecht ingevuld. (Mijn motor is volgens de RDW een 'BMW 259' (259 is de typecode van het 1100cc boxerblok) met een cylinderinhoud van 1005 cc en een gewicht 20kg boven het werkelijke gewicht)

Mijn niet-geimporteerde auto heeft daarentegen een code die begint met E1 (Duitsland).

Volgens mij accepteren alle Europese landen elkaars keuringen, en is het puur het land van fabricage. E19 is Roemenië . Heeft Suzuki een fabriek in Roemenië toevallig?
 
Mijn geimporteerde motor heeft op het kentekenbewijs uberhaubt geen type-goedkeuringsnummer staan. Maar dat kentekenbewijs is sowiezo slecht ingevuld. (Mijn motor is volgens de RDW een 'BMW 259' (259 is de typecode van het 1100cc boxerblok) met een cylinderinhoud van 1005 cc en een gewicht 20kg boven het werkelijke gewicht)

Mijn niet-geimporteerde auto heeft daarentegen een code die begint met E1 (Duitsland).

Volgens mij accepteren alle Europese landen elkaars keuringen, en is het puur het land van fabricage. E19 is Roemenië . Heeft Suzuki een fabriek in Roemenië toevallig?

Alle R-en komen uit Japan
 
Dan heeft Roemenië misschien een goedkoop keuringscentrum :-)
 
Dan heeft Roemenië misschien een goedkoop keuringscentrum :-)
Ik weet dat de Ducati V4S op Cyprus gekeurd is, omdat ze daar minder streng op geluid enz zijn.

Schijnbaar worden bepaalde producten gekeurd in gunstigere landen zodat ze toegelaten worden in de gehele EU.

Uit mijn hoofd was dat een E46 of E49 keurnummer.
 
Mijn Blade kwam uit de UK, ff op het kenteken gekeken en daar staat ook geen typegoedkeuring ingevuld.
Bij opmerkingen staat; het betreft een zware motorfiets _O-
 
Volgens mij wordt het tijd om m'n blok open te gooien 😔 Sinds dit jaar (ik heb nog niet echt veel km's met de SRAD gereden eigenlijk) heb ik al twee keer dat kleine olie opvangreservoirtje aan het luchtfilterhuis moeten legen en vanochtend zag ik dat er weer een oliespoor langs m'n frame begint te vormen aan de linkerkant... Wat ik me zo zou kunnen bedenken is een uitgeblazen koppaking of veel blow-by. Olie en kvs zien er beide nog goed uit. Wat denken jullie? Sowieso compressie en/of lektest doen?
 
Volgens mij wordt het tijd om m'n blok open te gooien 😔 Sinds dit jaar (ik heb nog niet echt veel km's met de SRAD gereden eigenlijk) heb ik al twee keer dat kleine olie opvangreservoirtje aan het luchtfilterhuis moeten legen en vanochtend zag ik dat er weer een oliespoor langs m'n frame begint te vormen aan de linkerkant... Wat ik me zo zou kunnen bedenken is een uitgeblazen koppaking of veel blow-by. Olie en kvs zien er beide nog goed uit. Wat denken jullie? Sowieso compressie en/of lektest doen?

...of je gooit er teveel olie in?
 
Hoeveel km staat erop?
Maar zoals altijd: Meten is weten.
Als ik de vorige eigenaar op z'n woord mag geloven, zou het huidige blok ongeveer 45k gelopen hebben. Teller staat bijna op 78k, maar het originele blok had dus al eens de geest gegeven. Geen idee hoe die gast ermee om is gegaan en hoe consequent hij met onderhoud geweest is.
 
Als ik de vorige eigenaar op z'n woord mag geloven, zou het huidige blok ongeveer 45k gelopen hebben. Teller staat bijna op 78k, maar het originele blok had dus al eens de geest gegeven. Geen idee hoe die gast ermee om is gegaan en hoe consequent hij met onderhoud geweest is.
Ja en wie zegt dat de verkoper van het blok eerlijk was over de stand…
Gewoon meten en dan verder kijken.
 
Het kwam van een of andere zaak uit Bunschoten. De km stand van destijds is ook nog op de zijkant van het cilinderblok te zien, daar was het opgeschreven. Zal eens kijken wanneer ik ergens kan testen
 
Vorige week is mijn einddemper gejat. (Motor staat voor de deur op de stoep) Was een Yoshimura R-55. Ik hoop dat de dief z'n klauwen verbrandt.
Het resterende middendeel van de Yoshimura eraf gehaald en een originele gekocht (occasion) en gemonteerd. Deze maakt echter nog meer herrie dan de Yoshi?! De verkoper zei dat de uitlaat niet aangepast is. (kan je de origine demper wel aanpassen?)

Ik zag dat de klep (aan het eind van de bochten - net vóór de demper) niet meer werkt, want alle kabels die het hoort te bedienen zijn weggehaald. Ik vermoed dat hij nu 100% open staat (niet gekeken bij monteren). Is vast gedaan om de Yoshi goed te laten werken in hoge toeren.

Mijn vraag: als die klep open staat, maakt dat zo veel verschil in geluidsdemping?
Hoe krijg ik de motor wel stil?
 
Vorige week is mijn einddemper gejat. (Motor staat voor de deur op de stoep) Was een Yoshimura R-55. Ik hoop dat de dief z'n klauwen verbrandt.
Het resterende middendeel van de Yoshimura eraf gehaald en een originele gekocht (occasion) en gemonteerd. Deze maakt echter nog meer herrie dan de Yoshi?! De verkoper zei dat de uitlaat niet aangepast is. (kan je de origine demper wel aanpassen?)

Ik zag dat de klep (aan het eind van de bochten - net vóór de demper) niet meer werkt, want alle kabels die het hoort te bedienen zijn weggehaald. Ik vermoed dat hij nu 100% open staat (niet gekeken bij monteren). Is vast gedaan om de Yoshi goed te laten werken in hoge toeren.

Mijn vraag: als die klep open staat, maakt dat zo veel verschil in geluidsdemping?
Hoe krijg ik de motor wel stil?
Nou ja, niet starten dan is ie muisstil 🤔😅

Welk bouwjaar is jouw motor?

Iemand kan prima de katalysator open slijpen, het binnenwerk eruit slopen en dan weer dicht lassen. Ik vermoed dat dat dan zichtbaar is aan de buitenkant (de lassen dus).

Als de kabels voor de 'SET valve' weg zijn dan staat de klep 100% open. Je kan de motor starten en dan handmatig de klep sluiten. Dan kan je in ieder geval horen of dat verschil maakt (ik denk van wel).
Volgens mij staat de klep bij stationair toerental ongeveer half open, zeker weten doe ik dat niet.
En ik dacht dat ie richting 5000 toeren dicht(er) gaat waarna die volledig open gaat.

De elektronica van de SET valve is tweedehands goed te vinden, kost iets van €40 uit mijn hoofd.
 
Vorige week is mijn einddemper gejat. (Motor staat voor de deur op de stoep) Was een Yoshimura R-55. Ik hoop dat de dief z'n klauwen verbrandt.
Het resterende middendeel van de Yoshimura eraf gehaald en een originele gekocht (occasion) en gemonteerd. Deze maakt echter nog meer herrie dan de Yoshi?! De verkoper zei dat de uitlaat niet aangepast is. (kan je de origine demper wel aanpassen?)

Ik zag dat de klep (aan het eind van de bochten - net vóór de demper) niet meer werkt, want alle kabels die het hoort te bedienen zijn weggehaald. Ik vermoed dat hij nu 100% open staat (niet gekeken bij monteren). Is vast gedaan om de Yoshi goed te laten werken in hoge toeren.

Mijn vraag: als die klep open staat, maakt dat zo veel verschil in geluidsdemping?
Hoe krijg ik de motor wel stil?
Originele demper krijg je echt wel veel luider. Zijn gasten die met een gatenzaag met verlengstuk erdoorheen rossen.

Klep doet alleen met lage toeren wat voor de demping ; boven 6000 staat die zowieso open.
 
Nou ja, niet starten dan is ie muisstil 🤔😅

Welk bouwjaar is jouw motor?

Iemand kan prima de katalysator open slijpen, het binnenwerk eruit slopen en dan weer dicht lassen. Ik vermoed dat dat dan zichtbaar is aan de buitenkant (de lassen dus).

Als de kabels voor de 'SET valve' weg zijn dan staat de klep 100% open. Je kan de motor starten en dan handmatig de klep sluiten. Dan kan je in ieder geval horen of dat verschil maakt (ik denk van wel).
Volgens mij staat de klep bij stationair toerental ongeveer half open, zeker weten doe ik dat niet.
En ik dacht dat ie richting 5000 toeren dicht(er) gaat waarna die volledig open gaat.

De elektronica van de SET valve is tweedehands goed te vinden, kost iets van €40 uit mijn hoofd.
Bedankt. Het is een K6/K7.
De ontvangen uitlaat (foto) glimt meer dan ik op internet nu zie. De zichtbare lasnaad vooraan lijkt ook dikker dan andere op het web. Dus ik denk dat er wel gerommeld is en later overgespoten.

Resteert de vraag: zou de klep half dicht zetten echt een geluidsverschil geven? Dat betwijfel ik echt. Misschien heeft iemand ervaring?

Overigens: met de Yoshi met db-killer was hij stiller. Zonder db-killer denk ik gelijk aan nu.
Ik denk dat een originele demper meer dempt dan een Yoshi.

DSC01980.JPG
 
Op de overgang naar de eindpijp zie je ook duidelijk kleurverschil ja, van glimmend naar dof. Over het algemeen is een aftermarket demper mét dB killer ongeveer net zo luid als een OEM demper (met enige uitzonderingen natuurlijk). Door de klep permanent half te sluiten, ga je de motor op hogere toerentallen onwijs knijpen. Je kan natuurlijk even checken of het verschil maakt.
 
Maakt eens een foto van de andere kant. In het gat waarmee je de demper over het spruitstuk schuift.

Als ik zo naar deze foto en lassen kijk, is die niet open geweest.
 
Overigens: met de Yoshi met db-killer was hij stiller. Zonder db-killer denk ik gelijk aan nu.
Ik denk dat een originele demper meer dempt dan een Yoshi.

Een R55 is een langere demper als de OEM demper van Suzuki, dat maakt wel wat uit in geluidsproductie (Langer is meer demping, de OEM zit ook dichter bij je oor tijdens het rijden)
De K6/7 OEM demper was na 2 modeljaren al niet meer toereikend voor de geluidsnormen
(iets zegt me dat ze dat nooit zijn geweest en door een foutje -of misbruik van de SET klep, door typegoedkeuring gekomen, de eerste keer dat ik een k6 600tje hoorde, leek deze net zo hard als m'n 750 SRAD met volledig Arrow systeem), daarom zit op de K8/9 een langere

Daarbij is de R55 een (dubbele) absorptie demper en de OEM een reflectie demper, reflectiedempers zijn ondanks hun doelfunctie ook een beetje een klankkast (zeker de doos onder de K6/7)


Ik zeg: Niet wakker van leggen, De OEM uitlaat is E-Keur en wat meer herrie geeft iets minder kans om fietsers, kinderen of beesten in je spaken te krijgen (Automobilisten zijn een verloren zaak)
SET klep lekker uitgeschakeld laten, geeft ook minder kans op storingen
 
Kan zijn dat ze de katalysator eruit geslagen hebben, dat kun je zien als je in dat gat kijkt waarmee die om het spruitstuk gaat, vandaar mijn vraag om die foto. Maar zoals gezegd een k6 met de klep open maakt sowieso best wel geluid.
 
Terug
Bovenaan Onderaan