Suzuki GSX-R 600&750 deel 8: Een nieuwe topic impuls!

Beste allemaal.
Ik ben nu bezig met het stellen van de kleppen van een gsxr 750 1999
nu is de inlaat klep 0.12 ( moet zijn tussen 0.1 tot 0.2)
ga ik deze nu naar 0.17 brengen of naar 0.22 de shim plaatjes zijn met 0.05mm oplopend.
Het zelfde geld voor de uitlaat klep die zit op 0.22 ( moet zijn 0.2 tot 0.3)

En heb ik er baad bij om dure iridium bougies te kopen €15 P/s
of doen de standaard "nickel" bougies het goed genoeg.

Gr martijn

PS plaatje is voor de show.
Waarom stellen? Zitten toch mooi binnen bereik?

Beide vonken, standaard werkt, iridium zal iets beter zijn en dacht dat ze ook wat langer mee gingen?
 
Waarom stellen? Zitten toch mooi binnen bereik?

Beide vonken, standaard werkt, iridium zal iets beter zijn en dacht dat ze ook wat langer mee gingen?
Omdat het boekje zegt dat ze om de 24000 Km gesteld moeten worden.
En ze nog net binnen het bereik zitten. Als ik 5000 km verder ben zitten ze niet meer in het bereik.
Plus nu heb ik er toch al alles af liggen dat het zonde van het werk is om hem maar weer in elkaar te zetten.
 
Om de 24K moeten ze gecontroleerd worden. Als ze dan binnen bereik zijn hoef je niet te stellen. Je zou de inlaat naar 0.17 maar niet naar 0.22 want dan zit je buiten het bereik.
 
Ik had denk ik 0.17 gedaan en gewoon weer checken over 24k.

0.17 is mooi in het midden van de marge.

0.22 is niet heel schokkend ofzo. Als ik nog 1 shim over zou hebben en ik kwam op 0.22 uit dan had ik het waarschijnlijk gewoon gedaan maar als 0.17 een optie is was ik daarvoor gegaan.
 
Ik begrijp de opmerking / vragen mbt waarom hij zou gaan stellen niet.

Je stelt toch niet pas wanneer een klep buiten de marge zit??
Dat is wat je wilt voorkomen lijkt mij?
 
Ik licht toe waarom ik dat mogelijk zou doen.
Ik zeg nergens dat het goed is. De juiste optie heb ik ook toegelicht.
 
Jij zou een klep stellen zodat hij buiten de marge zit, waarom is dat niet raar dan?
Dat was juist de vraag? maar als het zo zegt is dat idd raar! en ga ik hem dus naar 0.17 stellen.
En het is preventief onderhoud dus is het toch niet gek om hem te stellen. ik heb deze motor gekocht van iemand die dit nooit heeft laten doen. en de onderhoud geschiedenis heel goed heeft bijgehouden.
 
Ik zou lekker niks stellen, die klep verloopt zomaar niet en de fabrikant stelt netjes dat als ie in de marge zit dat stellen niet nodig is. Over 24K weer eens kijken ;) Zo snel gaat dat niet en je bespaart jezelf een hoop werk door de nokkenassen te moeten loshalen. Heb je verder ook een momentsleutel om de nokkenassen vast te zetten? Die platen bovenop moet je dus met zo weinig mogelijk spanning monteren en willen nog wel eens breken. Hoop werk voor iets wat eigenlijk niet nodig is.
 
Kleppenstellen 0,12 inlaat en uitlaat 0,22 is prima hoor.Als het bij mij om 1 a 2 kleppen gaat laat ik ze mooi zo zitten bij de circuitracers.
Voor de circuit afstelling ,wil je de uitlaat kleppen het liefste zover mogelijk open hebben staan voor de koeling . Dat de uitlaatgassen snel eruit kunnen.De Inlaat klep zo krap mogelijk voor meer power , de benzine koelt deze kleppen toch.Nadeel hierbij is wel dat je ze vaker moet checken.

Voor het openbare weg gebruik kan je alles het beste in het middengebied zetten ,als dat ook lukt met de shimms 0,05? Je wilt immers niet elke 8000km de kleppen controleren. Maar wat al eerder geschreven is goed is goed.
 
Ik zou lekker niks stellen, die klep verloopt zomaar niet en de fabrikant stelt netjes dat als ie in de marge zit dat stellen niet nodig is. Over 24K weer eens kijken ;) Zo snel gaat dat niet en je bespaart jezelf een hoop werk door de nokkenassen te moeten loshalen. Heb je verder ook een momentsleutel om de nokkenassen vast te zetten? Die platen bovenop moet je dus met zo weinig mogelijk spanning monteren en willen nog wel eens breken. Hoop werk voor iets wat eigenlijk niet nodig is.

De vuistregel is beetje bij beetje losdraaien / loshalen van buitenzijde naar binnen toe en beetje bij beetje vastzetten van het middenuit naar buiten toe.Dan als laatste op NM moment zetten volgens hetzelfde principe. Van binnen naar buiten en van buiten naar binnen.

Tyraps op de nokkenassen en de schakels tellen hopelijk weet de poster dit alles ook ?? EN het locken van de NAKS ;)
 
Beste allemaal.
Ik ben nu bezig met het stellen van de kleppen van een gsxr 750 1999
nu is de inlaat klep 0.12 ( moet zijn tussen 0.1 tot 0.2)
ga ik deze nu naar 0.17 brengen of naar 0.22 de shim plaatjes zijn met 0.05mm oplopend.
Het zelfde geld voor de uitlaat klep die zit op 0.22 ( moet zijn 0.2 tot 0.3)

En heb ik er baad bij om dure iridium bougies te kopen €15 P/s
of doen de standaard "nickel" bougies het goed genoeg.

Gr martijn

PS plaatje is voor de show.

Prima.
Dus na alle tips zo lekker laten zitten :t
De productie Jappen destijds in de fabriek ,gingen ook niet alles nominaal zetten !
 
De vuistregel is beetje bij beetje losdraaien / loshalen van buitenzijde naar binnen toe en beetje bij beetje vastzetten van het middenuit naar buiten toe.Dan als laatste op NM moment zetten volgens hetzelfde principe. Van binnen naar buiten en van buiten naar binnen.

Tyraps op de nokkenassen en de schakels tellen hopelijk weet de poster dit alles ook ?? EN het locken van de NAKS ;)
Het kleppen stellen is iets wat ik al vaker heb gedaan, en heb het bijbehorende gereedschap. En ook een duidelijk werkplaats handboek.
alleen waren de motoren waar ik dit bij gedaan het al wat ouder en stonden de kleppen buiten de specificaties.
Nu is he bij deze nog nooit gebeurd en dacht ik dat dit iets is wat door het gebruik verloopt.

Lees: de jappaners zetten het op het maximale en door de jaren heen slijt de klep in en wordt de speling dus kleiner.
Daarom zet ik deze nu weer naar het maximale en kan ik er weer voor 24000 km tegen aan.
Alleen is nu de conclusie dat dit minder snel verloopt als ik denk. en kan ik met 0.12 op de inlaat en 0.22 op de uitlaat nog makkelijk 24000 km rijden.
 
Is misschien een domme vraag, want ik laat het altijd doen

Maar als ik er een plaatje bij zet word de speling toch MINDER?
Dus 0.12 speling, plaatje van 0.05 erbij vul je dus de ruimte op = 0.07

???
 
Beste allemaal.
Ik ben nu bezig met het stellen van de kleppen van een gsxr 750 1999
nu is de inlaat klep 0.12 ( moet zijn tussen 0.1 tot 0.2)
ga ik deze nu naar 0.17 brengen of naar 0.22 de shim plaatjes zijn met 0.05mm oplopend.
Het zelfde geld voor de uitlaat klep die zit op 0.22 ( moet zijn 0.2 tot 0.3)

En heb ik er baad bij om dure iridium bougies te kopen €15 P/s
of doen de standaard "nickel" bougies het goed genoeg.

Gr martijn

PS plaatje is voor de show.
Enigste voordeel van iridium is dat ze langer meegaan. Sommigen beweren dat de motor beter loopt. Zal wel tussen de oortjes zitten :+

Schermafbeelding 2021-01-15 222620.png
 
Goedemorgen mannen!

Tijdens het remmen op het circuit merkte ik nogal wat vibratie. Heb de schijven nu gedemonteerd en even in de draaibank gehangen met de meet klok erop. En daar zit een slagje in.

Dus ik ben een beetje aan het rond kijken naar andere schijven. Maar er zijn nogal veel verschillende type en merken. Voorkeur gaat uit naar een leuk vormpje maar de prestaties moeten gewoon goed zijn.

Brembo: Die zijn natuurlijk gewoon goed, maar aardig aan de prijs.

EBC: Met de auto goede ervaringen mee, met de motor geen. Qua prijs richting brembo.

Arashi: Lees er veel goede verhalen over (ook van jongens die ze flink op hun klote geven op het circuit), zijn goed te betalen voor een set. Maar Chinees, weet niet of ik dat wat vind...

Ik ben erg geïnteresseerd naar jullie ervaringen en mening!
 
Goedemorgen mannen!

Tijdens het remmen op het circuit merkte ik nogal wat vibratie. Heb de schijven nu gedemonteerd en even in de draaibank gehangen met de meet klok erop. En daar zit een slagje in.

Dus ik ben een beetje aan het rond kijken naar andere schijven. Maar er zijn nogal veel verschillende type en merken. Voorkeur gaat uit naar een leuk vormpje maar de prestaties moeten gewoon goed zijn.

Brembo: Die zijn natuurlijk gewoon goed, maar aardig aan de prijs.

EBC: Met de auto goede ervaringen mee, met de motor geen. Qua prijs richting brembo.

Arashi: Lees er veel goede verhalen over (ook van jongens die ze flink op hun klote geven op het circuit), zijn goed te betalen voor een set. Maar Chinees, weet niet of ik dat wat vind...

Ik ben erg geïnteresseerd naar jullie ervaringen en mening!
Zelf niet mee gereden, maar bij Braking is de prijs/kwaliteit verhouding wel goed volgens mij. Heb ze nu op de regenwielen, maar nog niet geprobeerd.
 
Rotors zijn toch gewoon te richten? Weet niet hoe dik de schijven nog zijn, anders is dat ook nog een optie. Ik meende dat het iets van 75 euro kostte, bij een gespecialiseerd bedrijf. Zit er een in Waddinxveen.
 
Als het in het aluminium deel zit is dat goed zelf te doen. Bij de vorige brommer ook een lichte trilling nadat ik het schijfrem slot vergeten was :X

Voorkant opgebokt, schijf in sectoren genummerd met een watervaste fijnschrijver en opgeschreven welk nummer een afwijking had naar binnen of buiten. Met een hamer en hardhouten blokje het alu deel wat klappen waar nodig en weer meten enz enz. tot het weer recht is.

Als het in de schijf zelf zit wordt het een ander verhaal natuurlijk. Geen idee of dat te richten is
 
Goedemorgen mannen!

Tijdens het remmen op het circuit merkte ik nogal wat vibratie. Heb de schijven nu gedemonteerd en even in de draaibank gehangen met de meet klok erop. En daar zit een slagje in.

Dus ik ben een beetje aan het rond kijken naar andere schijven. Maar er zijn nogal veel verschillende type en merken. Voorkeur gaat uit naar een leuk vormpje maar de prestaties moeten gewoon goed zijn.

Brembo: Die zijn natuurlijk gewoon goed, maar aardig aan de prijs.

EBC: Met de auto goede ervaringen mee, met de motor geen. Qua prijs richting brembo.

Arashi: Lees er veel goede verhalen over (ook van jongens die ze flink op hun klote geven op het circuit), zijn goed te betalen voor een set. Maar Chinees, weet niet of ik dat wat vind...

Ik ben erg geïnteresseerd naar jullie ervaringen en mening!

Als je 250 EURO voor bagger Chinees kunt betalen dan moet 375-400EURO ook wel lukken voor een goed merk ?Remschijf zoals b.v MotoMaster made in Nederland Brabant Moto-Master Brake Systems | High Performance Brake Discs & Products . Worden of misschien werden gebruikt in het IDM.Heb ze zelf ook zou niks anders meer willen.Deze remschijven van hen kunnen elke remblok aan.

Remschijven richten niet laten doen daar in Waddinxveen.

Maar wel hier a 20 euro Prijslijst - Van Wylick Richt- en lastechniek
 
Ik laat ze gewoon richten in Waddinxveen, al vaker gedaan, kan prima. GSXR1000RACER heeft er een slechte ervaring, maar er zijn meer firma's die dit doen.

Qua merken, tsja, Chinees kan prima zijn echter ben ik toch voorzichtig en zou ik liever iets meer uit geven voor een echt bevestigd merk. Uiteindelijk zijn ook die ooit begonnen maar goed dat is net hoeveel vertrouwen je er zelf in hebt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan