Suzuki GSX-R 600&750 deel 8: Een nieuwe topic impuls!

Ach stik makkelijk joh bij een gs750......o wacht, een gsxr750(of 600)..........
Nee, das kut. Eer dat je zover bent om de klepspeling te meten, is het vervangen van shims echt kut nieuws. B|
Maar gelukkig geldt dat voor de meeste tupperware racers, dus ben je dan niet de enige, schrale troost eigenlijk.
Succes met meten, en volg het manual nou maar, dan komt het hopelijk wel goed.

Ps, voelermaatje moet je er met een beetje frictie er tussenuit kunnen trekken. Lukt dat niet, en krijg je hem er niet tussen, is de speling te nauw. Voel je geen weerstand is hij te groot. Wel juiste (voeler)maat ertussen.
 
Bedankt voor alle reacties! Is er ook nog speciaal gereedschap nodig? Ook bijvoorbeeld om de ketting en naks te vervangen. Verder heb ik thuis ook zeker wel momentsleutels, doppen en toevallig had ik laatst toen ik bij HBM was ook een micrometer meegenomen. Voelermaatjes heb ik ook, een setje van de gamma. Zou dat volstaan?
Ik heb trouwens ook de service manual van de SRAD op m'n PC staan, nu ik erover nadenk. Zou het icm wat voorbeeld filmpjes een beetje te doen zijn? Vooral rustig aan de tijd ervoor nemen en goed noteren waar de shims vandaan komen, hoeveel speling erop zat e.d. heb ik al menig keer hier op het forum voorbij zien komen als tips iig.
Het enige ding waarvan ik aan mezelf twijfel is de klepspeling op te nemen met die voelermaatjes. Nooit hoeven doen, dus ik heb ook niet echt een gevoel bij hoe je daar juist mee werkt. Of merk je dat gauw genoeg?
Dat meten met de voelermaatjes is prima te doen. Je merkt vanzelf wanneer een voelermaatje niet past, dan gaat ie ook echt niet tussen de nok en de shimkap. En de voelermaatjes van de gamma kun je prima gebruiken. Bedoel je met service manual het werkplaats handboek? Soms wordt die wel verward met de gebruikershandleiding en daar heb je niks aan, het w.p.h.b. moet je hebben. Samen met youtjoep moet je een heel end kunnen komen om het in elk geval te kunnen meten. Stellen is wel een ander verhaal, zoals hierboven al beschreven. Hou er rekening mee dat je lees- en leertijd kwijt bent naast het sleutelen zelf en dat je vast een blunder zoals Mit gaat maken. Dolgedraaid boutje, schroefje laten vallen, nokkenas in de verkeerde stand, you name it. Het beste is zoals je zelf al van plan was het doen met iemand die het vaker heeft gedaan. Ik zou je er graag bij helpen, maar heb aankomende weken niet genoeg tijd ervoor.
 
Fantastisch werk kleppen stellen, als je er bij kunt en met een één cilinder te maken hebt _O- helaas bij de gsxr heb je minimale ruimte.
Zit er ook vaak aan te twijfelen, laten stellen is een klap geld. Maar die nokkenas eruit vissen en daarna de timing behouden houd me tegen.
 
Fantastisch werk kleppen stellen, als je er bij kunt en met een één cilinder te maken hebt _O- helaas bij de gsxr heb je minimale ruimte.
Zit er ook vaak aan te twijfelen, laten stellen is een klap geld. Maar die nokkenas eruit vissen en daarna de timing behouden houd me tegen.
Gewoon doen wat er in het wphb staat, dan komt de timing ook prima in orde. ;)
 
Fantastisch werk kleppen stellen, als je er bij kunt en met een één cilinder te maken hebt _O- helaas bij de gsxr heb je minimale ruimte.
Zit er ook vaak aan te twijfelen, laten stellen is een klap geld. Maar die nokkenas eruit vissen en daarna de timing behouden houd me tegen.
Volgens vallen die kosten zelfs nog wel mee als je al voorbereidend werk doet. Dus tank/kuipwerk/airbox ed los.
 
Ik vind rechte voelermaatjes wel prettig ipv met een hoek.

Verder een micrometer voor het opmeten van de shims en een goede momentsleutel voor de kleine aanhaalmomenten van de bouten van de nokkenassenhouders als je wel moet stellen en de nokkenassen er vanaf moeten.
De bouten van de houders van mijn motor gaan vast met iets van 15-20 nm en mij is geleerd dat je die zeker niet te vast mag draaien. Ze zijn ook genummerd dus opletten met het loshalen en ook vastdraaien dat je de juiste volgorde van deze bouten aanhoudt. Van buiten naar binnen losdraaien en van binnen naar buiten vast (als ik het goed heb!!).

Verder ook opletten met het loshalen van de nokkenassenhouders dat de kleine pinnetjes aan de onderkant er niet uitvallen bij het optillen (staat als goed is in het werkplaatshandboek allemaal). En ook alle pakkingen vernieuwen natuurlijk.

Ik zou eens beginnen met op youtube kijken. Dan kan je zelf wel beoordelen of je aandurft. Van zelf doen leer je uiteindelijke het meeste is mijn ervaring, maar je moet er wel zin in hebben en niet denken ff te gaan doen. Zeker niet als je niet weet wat je precies gaat doen.
Heb het nu twee keer zelf gedaan en twee keer ging er wat mis (als in: blunder), maar veel van geleerd en is ook beide keren goed gekomen. Staat meer dan 60k op het ding dus rijden doet die nog. :+

Als je mazzel hebt hoeft je niets te stellen en dat scheelt al veel, want dan hoeven de nokkenassen er niet af en dan hoef je ook geen shims te kopen (en te meten en te rekenen).

Ook belangrijk is dat je de nokkenassen op tijd zet als deze er wel af moeten. Klinkt misschien ingewikkeld, maar is gewoon zorgen dat je streepjes op de juiste plek staan (staat in het werkplaatshandboek). Wel een belangrijk dingetje!

Je zou het in twee delen kunnen doen. Deel 1 is meten en als er gesteld moet worden deel 2 en dat is met de nokkenassen en de shims aan de gang. Misschien vervalt deel twee wel als alles binnen de marges is.

Een magneet is handig voor het loshalen van de hoedjes en shims op de kleppen. En voor wanneer je toch iets in je blok laat vallen :+
 
Mijn notitieblokje voor mijn K8 (gebruiken op eigen risico! :+ )


Demonteren:
Kuipen
Radiateur (naar voren)
Claxon / fan (wat nodig is)
Airbox
Gasklephuis (Loshalen bij GSXR)
Pair valve
Kleppendeksel (let op interne pair valves!) (pakkingresten weghalen)
Krukas bout cover
Timing controleren
Klepspeling controleren
Op tijd zetten
Nokkenasspanner
Nokkenasklemmen (let op de volgorde!) (let op de kleine pins!!)
Nokkenassen (ketting vastzetten)
Shims controleren
Shims wisselen

Monteren:
Nokkenassen (let op de timing!!!)
Nokkenassenklemmen (let op de volgorde!!) (Let op de pins!!)
Nokkenasspanner (nieuwe pakking)
Klepspeling controleren
Krukas bout cover
Kleppendeksel (let op dat valves goed om zitten!)
Pair valve
Gaskabels!!!
Gasklephuis
Airbox (Let op alle slangetjes!)
Claxon / fan
Radiateur
Kuipen

De laatste keer nodig:

Nodig GSXR750 K8:
O ringen nokkenasklemmen (4x) 09280-11001 E6
Pakkingen pair valve (intern) (2x) 11178-01H00 E13
Pakking kleppendeksel + vloeibare pakking 11173-01H00 E33
O ringen kleppendeksel bouten (6x) 11191-27E00 E20
Naks pakking 12837-02H00 E5
Boutjes naks
Shims E6 p/s
12892-05C00-150 (1x)
12892-05C00-135 (3x)
12892-05C00-130 (3x)
+\- 100 euro

Veel plezier!!!! :+*O*
 
@bikerfreak Hahaha! Gelukkig heb ik een fijne dosis geduld, dus de ratels vliegen je hier niet zomaar om de oren. Anders staat er over een tijdje een SRAD in onderdelen te koop 😝

@Pilz inlezen, sleutelen, checken, dubbelchecken, nog eens lezen, verder sleutelen... Zo heb ik mezelf al aardig wat aangeleerd. Ik heb inderdaad het wphb. Deze staat van de SRAD gewoon online en ik heb er ook al een tabel in zien staan voor het wisselen van shims.
Iemand die over m'n schouders meekijkt zou wel heel chill zijn ja. Wellicht kan ik nog iemand anders strikken in mijn kennissenkring.

@GSXR1000RACER Blok eronder uit zou misschien ook wel makkelijker zijn ja. Tzt maar eens zien, om het misschien mee naar iemand te kunnen nemen en gelijk aan de eigenlijke klus te kunnen werken.

@Mit46 Daar heb ik wel wat aan! Nokkenassen terug op timing zetten ben ik ook niet zo bang voor. Timing belts van Ducati heb ik meermaals vervangen en ook altijd goed gedaan. Even secuur doen, lekker de tijd ervoor nemen.
PAIR systeem (of dat wat er op lijkt) is volgens mij al weg bij m'n SRAD.

Klopt het ook niet, dat je met je shims ook vaak terecht kan bij de dealer? Voor een kleine vergoeding omruilen. Zit er hier iig eentje vlakbij
 
Tank je E10?

Mijn SRADJE was toendertijd ook kieskeurig van welke pomp deze te drinken kreeg
Goedkope benzine was altijd een wat aarzelende koude start
Er gaat in mijn 2 wielers trouwens ook niks anders dan 98 sinds de komst van E10. Liefst bij een van de pompen waar helemaal geen ethanol aan toegevoegd wordt. Onderling ook geen verschil te merken eigenlijk.
 
Bedankt voor alle reacties! Is er ook nog speciaal gereedschap nodig? Ook bijvoorbeeld om de ketting en naks te vervangen. Verder heb ik thuis ook zeker wel momentsleutels, doppen en toevallig had ik laatst toen ik bij HBM was ook een micrometer meegenomen. Voelermaatjes heb ik ook, een setje van de gamma. Zou dat volstaan?
Ik heb trouwens ook de service manual van de SRAD op m'n PC staan, nu ik erover nadenk. Zou het icm wat voorbeeld filmpjes een beetje te doen zijn? Vooral rustig aan de tijd ervoor nemen en goed noteren waar de shims vandaan komen, hoeveel speling erop zat e.d. heb ik al menig keer hier op het forum voorbij zien komen als tips iig.
Het enige ding waarvan ik aan mezelf twijfel is de klepspeling op te nemen met die voelermaatjes. Nooit hoeven doen, dus ik heb ook niet echt een gevoel bij hoe je daar juist mee werkt. Of merk je dat gauw genoeg?

Opmerking losstaand van jouw verzoek over je werkplaatshandboek: heeft deze ook betrekking op de 750 injectieblokken of enkel de modellen met carburateurs? Ik ben al een tijdje aan het zoeken maar tot dusver zonder resultaat. Thanks!
 
Mocht dat niet lukken, een Haynes is drie tientjes, en die is elke cent waard, in mijn ervaring.

Bruikbaar voor alle SRADs, injectie en carb, 600 & 750...
 
Opmerking losstaand van jouw verzoek over je werkplaatshandboek: heeft deze ook betrekking op de 750 injectieblokken of enkel de modellen met carburateurs? Ik ben al een tijdje aan het zoeken maar tot dusver zonder resultaat. Thanks!
Jazeker! Ik heb ook een injectiefiets ('99). Ik ga ff zoeken... Anders krijg je 'm morgen. Dan zit ik weer achter m'n laptop.

Edit: zie hier. Tevens een hoop manuals te vinden van andere motoren, auto's, elektronica, instrumenten... Noem het maar op.
 
Laatst bewerkt:
Kreeg vanmiddag de vraag of ik wil zoeken naar een wphb voor een Z750. Meteen gevonden op die site. En bedankt! Hoef ik niet te Googlen. :t:)

En shims kan je soms inderdaad wisselen bij de dealer en anders sowieso bij de lokale dealer bestellen. Gaat denk ik sneller als online.
Ik bestel deze (eigenlijk alle OEM onderdelen) bij de lokale Motoport bij mij. Daar werkt een prettige kerel bij het magazijn en mijn ervaring is dat het of goedkoper is of net zo duur als een online dealer zoals Partzilla en ze leveren aanzienlijk sneller. Soms de volgende dag al en anders altijd max een paar dagen. Ik krijg altijd een SMS als het er is wat ook prettig is.
 
Kreeg vanmiddag de vraag of ik wil zoeken naar een wphb voor een Z750. Meteen gevonden op die site. En bedankt! Hoef ik niet te Googlen. :t:)

En shims kan je soms inderdaad wisselen bij de dealer en anders sowieso bij de lokale dealer bestellen. Gaat denk ik sneller als online.
Ik bestel deze (eigenlijk alle OEM onderdelen) bij de lokale Motoport bij mij. Daar werkt een prettige kerel bij het magazijn en mijn ervaring is dat het of goedkoper is of net zo duur als een online dealer zoals Partzilla en ze leveren aanzienlijk sneller. Soms de volgende dag al en anders altijd max een paar dagen. Ik krijg altijd een SMS als het er is wat ook prettig is.
✌️👍
 
Voor de kenners; onlangs een gsxr 750 L1 aangeschaft waarbij de katalysator is verwijderd.

Nu vroeg ik mij af of je zelf kan achterhalen of deze reeds is afgesteld? Verkopende partij wist het zelf niet.

Hij rijdt overigens prima, zonder te bokken oid en is niet nerveus/zenuwachtig.
 
Voor de kenners; onlangs een gsxr 750 L1 aangeschaft waarbij de katalysator is verwijderd.

Nu vroeg ik mij af of je zelf kan achterhalen of deze reeds is afgesteld? Verkopende partij wist het zelf niet.

Hij rijdt overigens prima, zonder te bokken oid en is niet nerveus/zenuwachtig.
Testbank, meten is weten.
 
Plaatje bij het praatje:
IMG_20210420_185746(1)(1)(1).jpg
 
Ik voel tijdens het remmen met mijn SRAD een flinke trilling. En zie dit ook aan de spiegels die vibreren flink.
Nu heb ik op het werk een klok tegen de remschijf aan gezet en het wiel laten draaien.
1 schijf heeft 0.3 mm slag en de andere 0.2.
0.3 is het maximalen wat zou mogen volgens het boekje.
Mijn vraag is of iemand dit ook ooit gemeten heeft en hoeveel slag die meet met een motor die niet trilt ?
En als ik nieuwe schijven koop, Lopen deze dan precies 0?
graag hoor ik jullie ervaring

gr martijn
 
Nadeel is dat de slag, en dus het trillen alleen maar groter wordt. Als je het voelt kunt je het nog een tijdje ontkennen, maar ontkom je niet aan nieuwe schijven.

Dat gezegd hebbende, kun je ook kijken of de slag komt omdat iemand, een keer vergeten is om zijn slot eerst te verwijderen alvorens de motor te verplaatsen;). Dan kun je soms de alu kern soms weer in fatsoen slaan (richten)........ik ga wachten op kritiek :+
 
Waar ze ook door krom zijn, richten kan altijd. Ik rij met gerichte schijven op circuit 👌🏻

Wat ook niet goed is om met warme schijven stil te staan en de voorrem vast te houden.
 
Zitten we hier naar een tattoo op je reet te kijken? :P


Ja, mijn zus vond 40 ook niet leuk. Ik zie het puur als reden voor een goed feestje :P
Maar ik geloof ook echt dat kinderen je oud maken. Dat is niet per se slecht hoor, maar dat merk ik in mijn lokale vriendengroep wel.


Haha wat een slap gelul!!! "Kinderen maken je oud"🤣🤣🤣 Ik ben 44 met 3 kids, die lui lullen zichzelf allerlei issues aan. Ik doe nog steeds van alles en zeker zolang ik fit blijf zal ik dat ook blijven doen #raceyourlife
 
Terug
Bovenaan Onderaan