Suzuki GSX-R 600&750 deel 8: Een nieuwe topic impuls!

De gixxer is reeds bij de monteur voor onderhoud en de vraag ook bij hem neergelegd, maar toch ook even aan de kenners hier vragen dacht ik zo.

Wanneer ik gas geef en +- boven de 6000 toeren kom, begint er wat te ratelen. Het lijkt vanuit de voorkant te komen, maar hoe of wat is mij een raadsel. Aan het rijgedrag zelf merk ik overigens niets bijzonders. Enig idee wat het zou kunnen zijn?

Lees zelf her en der dat het mogelijk de NAKS zou kunnen zijn of kleppen die niet meer goed staan.. Heb gezocht naar soundclips om te kijken of ik daar wijzer van wordt, maar geen soundclip kunnen vinden..

Betreft overigens een GSX-R 750 uit 2008 met nu ~22.000 op de teller.

De NAKS hoor je meestal gelijk bij koude start, maar het zou kunnen
...20.000 is dan nog aardig vlug

Ik denk persoonlijk dat 1 van je airducts of dergelijke los zit
(Alleen al dat gaas bij de opening kan bij bepaalde toeren al vervelend rammelen als die los zit)
 
@Nightbat® hopelijk is het idd zo iets.
@Roy "R"acing een filmpje opnemen lijkt mij best lastig 😅 Weet niet of door t wind het geratel hoorbaar zal zijn.

Stationair hoor ik hem overigens niet/is er geen geratel. Lage toeren, ook niet hoorbaar.

Mja afwachten wat/of de monteur iets tegen gaat komen!
 
Ben benieuwd wat die monteur allemaal gaat vinden, vast van alles behalve waar het gerammel vandaan komt _O-
Klinkt idd alsof er iets begint te rammelen bij dat toerental, misschien in combinatie met de rijwind.

Maar ben nu wel heel erg benieuwd wat het nou werkelijk is :Y

De NAKS staat bij mij ook nog op het to do lijstje. Heb inmiddels een manuele besteld. Een nieuwe klepdekselpakking moet nog, en dan bestel ik ook gelijk die stofkap die onder de kroonplaat zit want die ziet er ook niet meer uit. De automatische naks werkt nog goed, maar als het spul tzt toch eens open gaat dan pak ik hem gelijk mee 👍

Wat een weertje he 😎*O*
Ik hoop dat we dit nog een tijdje kunnen houden 🤞
 
Hij is tot nu toe niets opmerkelijks tegengekomen;
- luchtfilter schoongemaakt + ingevet (K&N)
- remblokken voor vervangen
- remleidingen voor + achter vervangen (stalen)
- remvloeistof vervangen
- bougies gecontroleerd
- koelvloeistof gecontroleerd

Morgen gaat hij nog de olie + filter vervangen en een proefrit maken..
 
Hij is tot nu toe niets opmerkelijks tegengekomen;
- luchtfilter schoongemaakt + ingevet (K&N)
- remblokken voor vervangen
- remleidingen voor + achter vervangen (stalen)
- remvloeistof vervangen
- bougies gecontroleerd
- koelvloeistof gecontroleerd

Morgen gaat hij nog de olie + filter vervangen en een proefrit maken..
Ik hoop niet dat er een half lager aan de olieplug hangt maar ik denk eerder dat er gewoon iets resoneert.
 
Had het bij m'n K6 ook vanaf ergens 40.000km, bij een bepaalt toerental rammelde er ergens iets
Stilstaand kon je het niet terughoren en om nou met 60km/u+ beetje over m'n motor te gaan hangen en dingen aandrukken vond ik nou geen goed idee
Het feit dat dat ding er nog 50.000km mee heeft gereden zonder in de soep te lopen, mag wel laten blijken dat het niets mechanisch was
 
@Nightbat® hopelijk is het idd zo iets.
@Roy "R"acing een filmpje opnemen lijkt mij best lastig 😅 Weet niet of door t wind het geratel hoorbaar zal zijn.

Stationair hoor ik hem overigens niet/is er geen geratel. Lage toeren, ook niet hoorbaar.

Mja afwachten wat/of de monteur iets tegen gaat komen!
Misschien een uitlaat bocht die niet goed vast zit in de cilinder kop. Dat kan resoneren.
 
Volgens monteur komt resonantie door kappen:


Olie wat erin zat, zag er ook nog OK uit.. Maar wat ziet ie er nu toch sexy uit met de nieuwe stalen remleidingen :9~
WhatsApp Image 2022-03-09 at 09.32.02.jpegWhatsApp Image 2022-03-09 at 09.32.25.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Misschien dan even rubbertjes eronder zetten? Of heeft hij het al gefixt?
Die leidingen zien er mooi uit, past goed bij de motor :Y
 
Misschien dan even rubbertjes eronder zetten? Of heeft hij het al gefixt?
Die leidingen zien er mooi uit, past goed bij de motor :Y

Thnx, vind m wel echt geslaagd zo!

Zit nog te denken om een undertail van Ermax te plaatsen, ben alleen nog niet uit welke kleur het dan zou moeten zijn, blauw of wit ?

Wat betreft de resonantie was het volgens hem lastig op te lossen. Ikzelf ga even kijken of ik er wat mee kan.. :)
 
Thnx, vind m wel echt geslaagd zo!

Zit nog te denken om een undertail van Ermax te plaatsen, ben alleen nog niet uit welke kleur het dan zou moeten zijn, blauw of wit ?

Wat betreft de resonantie was het volgens hem lastig op te lossen. Ikzelf ga even kijken of ik er wat mee kan.. :)


Goed, reken er dik 150 euro bij eer dat je hem hebt, maar wel mooi spul

(Had toen voor mijn SRAD de oude versie, alleen nooit er op gezet)
 
M’n SRAD heeft al een tijd moeite met starten. Alsie koud is, vaak geen probleem maar zodra ik even heb gereden en bijvoorbeeld ga tanken, start die niet meer (alles blijft wel branden, licht en dashboard) maar hij gooit de startmotor nog maar 1-1,5 keer rond.

Vandaag de accu aan de druppellader gelegd (acculader heeft een weergave van totaal 8 streepjes, 8 is vol) en toen ik ‘m eraan legde zag ik maar twee streepjes. Dit terwijl ik afgelopen week ruim 300km heb gereden. Lader geeft aan dat accu in goede conditie is, is ook pas een jaar oud.

Hele dag geladen tot vol, en even gaan meten met de multimeter. Op stationair zit die rond 13.3V, als hij toeren gaat maken zakt die terug richting 12.3V ongeveer. Dit zou toch juist hoger moeten worden?

Iemand een idee wat ik het beste kan doen als volgende stap? Naar mijn idee zou de volgende stap zijn de kabels doormeten die uit de stator komen, maar wil voordat ik dat doe zeker weten dat het niet de spanningsregelaar is aangezien aan de statorkabels geen stekker zit maar een verbinding met krimpkous.

Zie filmpje voor referentiemateriaal:
 

Bijlagen

  • IMG_8666.MOV
    32,2 MB
Laatst bewerkt:
Toen ik de stator bij mijne vervangen had, was de connector daarvan naar de kabelboom toe ook helemaal aan elkaar gesmolten. Check die anders ook voor de zekerheid. Anders kun je gelijk de stator doormeten als je toch al de kont eraf hebt.
 
Hmjah, die gesmolten stekkers schijnen ook wel zo'n SRAD dingetje te zijn.
Heb laatst mn spanningsregelaar vervangen voor een moderne en ook gelijk alle stekkers maar gecontroleerd, die waren gelukkig nog goed 😬

Heb verder eigenlijk even geen idee wat je probleem met starten kan zijn...
 
Gesmolten stekkers zijn een gevolg van slecht contact, waardoor warmte wordt opgewekt (door de weerstand dus). Dat heeft meer met onderhoud en leeftijd te maken dan met type motor.
Ik denk dat het probleem meer bij de spanningsregelaar, dan wel de stator ligt.
 
Zo te zien heb je de katalysator er tussen uit. Heb je toevallig een filmpje van het geluid met deze demper? Ik heb hem namelijk ook sinds kort maar heb de katalysator er nog tussen zitten.

Heb wel wat filmpjes, zal morgen even kijken welke beetje "goed" is.

Aangezien je geeft dezelfde te hebben; klopt het dat deze demper e-keur heeft zonder db-killer? Alsook geen mogelijkheid om überhaupt een db-killer te plaatsen?

Hij ploft bij mij overigens behoorlijk, i like it.. maar zit te denken om omgekeerde weg te bewandelen = katalysator terug plaatsen voor de e-keur.. Hoe klinkt ie bij jou met katalysator cq plofjes aanwezig? 😇
 
Heb wel wat filmpjes, zal morgen even kijken welke beetje "goed" is.

Aangezien je geeft dezelfde te hebben; klopt het dat deze demper e-keur heeft zonder db-killer? Alsook geen mogelijkheid om überhaupt een db-killer te plaatsen?

Hij ploft bij mij overigens behoorlijk, i like it.. maar zit te denken om omgekeerde weg te bewandelen = katalysator terug plaatsen voor de e-keur.. Hoe klinkt ie bij jou met katalysator cq plofjes aanwezig? 😇

Trouwens,... valt me nou pas op in die foto's: wat is er met je undertail aan de hand?
Horen die gaten daar
 
Trouwens,... valt me nou pas op in die foto's: wat is er met je undertail aan de hand?
Horen die gaten daar

Welke gaten bedoel je? Overigens is dit naar mijn weten af-fabriek zo "kaal" cq zit er geen kap/cover. Met zo een ermax undertail kan je dit stuk "aankleden".
 
Terug
Bovenaan Onderaan