Suzuki GSX-R 600&750 deel 8: Een nieuwe topic impuls!

Er is een topic op GSXR.com waar dat allemaal in staat.
1663790133082.png


Volgens dat topic zouden SRAD wielen moeten passen als je alles er bij hebt.

Link naar het topic:
https://www.gixxer.com/threads/interchangeable-parts.265370/
Ben wel benieuwd wat voor wielen het dan zijn :9
 
Klinkt goed, maar voor past niet helemaal, want de srad is tussen de lagers 6mm breder.
dat betekend ook dat je voorwiel 3mm te veel naar rechts gaat staan.

ik had k4 wielen in m`n srad en had daarvoor 2x een 3mm spacer die ik moest plaatsen, tussen de lagers en de as.

achter is inderdaad met de spacers plug and play.

Maar er staan nu een setje k1 wielen te koop op marktplaats.
https://www.marktplaats.nl/v/motore...gan-braking-schijven-gsxr600-750-gsxr-600-750
 
Klinkt goed, maar voor past niet helemaal, want de srad is tussen de lagers 6mm breder.
dat betekend ook dat je voorwiel 3mm te veel naar rechts gaat staan.

ik had k4 wielen in m`n srad en had daarvoor 2x een 3mm spacer die ik moest plaatsen, tussen de lagers en de as.

achter is inderdaad met de spacers plug and play.

Maar er staan nu een setje k1 wielen te koop op marktplaats.
https://www.marktplaats.nl/v/motore...gan-braking-schijven-gsxr600-750-gsxr-600-750
Het zijn inderdaad deze velgen. Dus met 2 spacers zou het voorwiel ook moeten passen met de remschijven?
 
Interessant genoeg zijn de voorwielen tussen de 600 en 750 SRAD volgens mij wel uitwisselbaar, terwijl de 750 een USD vork heeft, en de 600 een standaard vork.
 
Maakt eens een foto van de andere kant. In het gat waarmee je de demper over het spruitstuk schuift.

Als ik zo naar deze foto en lassen kijk, is die niet open geweest.
Nu ik wat meer google denk ik ook dat de katalysator eruit is. Men schrijft dat de katalysator het feitelijke dempwerk doet.
Probleem is dat ik niet weet hoe/waar die zit. Zo te lezen IN de grote zwarte demperpot. Ik heb geen foto gekregen van het binnenwerk van de demperpot. Dit weekend maar weer een demonteren en een kijkje nemen: naar de SET klep in de bochtensectie en in de demperpot.
Ik kan online geen foto vinden van de katalysator om te vergelijken.
 
Nu ik wat meer google denk ik ook dat de katalysator eruit is. Men schrijft dat de katalysator het feitelijke dempwerk doet.
Probleem is dat ik niet weet hoe/waar die zit. Zo te lezen IN de grote zwarte demperpot. Ik heb geen foto gekregen van het binnenwerk van de demperpot. Dit weekend maar weer een demonteren en een kijkje nemen: naar de SET klep in de bochtensectie en in de demperpot.
Ik kan online geen foto vinden van de katalysator om te vergelijken.
Als je voor in de demper kijkt, dan zul je iets in deze trend moeten zien zitten. Een katalysator dempt indd behoorlijk.
 

Bijlagen

  • 68F0DBB7-0987-4329-89D0-FBC5E6EA02B0.jpeg
    68F0DBB7-0987-4329-89D0-FBC5E6EA02B0.jpeg
    73,4 KB · Weergaven: 4
Kleine update over m'n olie probleem. Van de week weer even de airbox gedemonteerd en schoongemaakt. Bougies gecheckt en deze waren allemaal kurkdroog en ze hadden allemaal een mooie kleur. Ik was ervan uitgegaan, dat de vorige eigenaar het luchtfilter (K&N) ook wel tijdig schoongemaakt zou hebben en deze zelf altijd links laten liggen. Bij nader inzien, was dit een stomme aanname. Er zat echt een berg troep in en op veel plekken kwam er ook totaal geen licht meer door het filter, wanneer ik deze tegen het licht inhield en in het filter keek. Deze dus maar een goeie schoonmaakbeurt gegeven. De sticker op het filterhuis van K&N zegt, dat deze maar eens in de 50 tot 100k schoongemaakt hoeft te worden?! Vandaar mijn aanname... De motor lijk het wel fijn te vinden iig.
Zou een te hoog vacuum in de airbox wellicht dit probleem ook kunnen veroorzaken?
 
Zou een te hoog vacuum in de airbox wellicht dit probleem ook kunnen veroorzaken?
Zeker. Vaccuum in het luchtfilterhuis helpt bij de carterontluchting. Als die te veel helpt...

Dan moet het wel een héél hoog vacuum zijn (of veel wheelies)
zodra je intake het blok vacuum trekt houd het namelijk daar op en gaat lucht de weg van de minste weerstand zoeken
om dan de olie uit je blok te gaan zuigen moet je luchtfilter wel zo dicht zitten dat je motor zo ongeveer niet vooruit komt

Nou werk ik bij een bedrijf wat wijnpompjes produceert (om wijn langer houdbaaar te houden)
Je zet een ventiel op de fles, pakt onze vacuümpomp en begint lucht te onttrekken
onder geen geval krijg je het voor elkaar om de wijn uit de fles te zuigen. hoe hard je ook probeert vacuum te trekken (Tenzij je de fles zo gaat kantelen dat de wijn gelijk is aan de flesopening, maar dan stroomt het de pomp in, it.t. zuigen)

Ga ook maar kijken hoe moeilijk het is voor een stofzuiger om kruimels op te zuigen als je deze ook maar íets boven de grond houd
 
Dan moet het wel een héél hoog vacuum zijn (of veel wheelies)
zodra je intake het blok vacuum trekt houd het namelijk daar op en gaat lucht de weg van de minste weerstand zoeken
om dan de olie uit je blok te gaan zuigen moet je luchtfilter wel zo dicht zitten dat je motor zo ongeveer niet vooruit komt

Nou werk ik bij een bedrijf wat wijnpompjes produceert (om wijn langer houdbaaar te houden)
Je zet een ventiel op de fles, pakt onze vacuümpomp en begint lucht te onttrekken
onder geen geval krijg je het voor elkaar om de wijn uit de fles te zuigen. hoe hard je ook probeert vacuum te trekken (Tenzij je de fles zo gaat kantelen dat de wijn gelijk is aan de flesopening, maar dan stroomt het de pomp in, it.t. zuigen)

Ga ook maar kijken hoe moeilijk het is voor een stofzuiger om kruimels op te zuigen als je deze ook maar íets boven de grond houd
Maar bij een draaiend blok kan je wel olienevel/spetters krijgen die vervolgens aangezogen worden.
Start je motor eens zonder olie vuldop 😇😉
En dan voor langere duur, hogere toerentallen, kàn…
 
Is het niet elke 50.000 invetten? Schoonmaken wel vaker?
Dat is uitspuiten met perslucht. Bij schoonmaken spoel je alles uit het filter met het schoonmaakmiddel wat je bij zo'n 're-charge' setje krijgt.

@Nightbat® ja is ook wel zo, maar het is voornamelijk oliedamp wat het filterhuis ingezogen wordt. Daar heb je niet zoveel voor nodig en als het veel is, kan ik me voorstellen dat het eerder neerslaat in het filterhuis.
Roy is me net voor...


Ik heb ook door de carterventilatieslang gekeken en deze zag er niet schrikbarend nat uit. Hopen dat het dan mijn nalatigheid geweest is 🤞🏻🤞🏻🤞🏻
 
Dat is uitspuiten met perslucht. Bij schoonmaken spoel je alles uit het filter met het schoonmaakmiddel wat je bij zo'n 're-charge' setje krijgt.

@Nightbat® ja is ook wel zo, maar het is voornamelijk oliedamp wat het filterhuis ingezogen wordt. Daar heb je niet zoveel voor nodig en als het veel is, kan ik me voorstellen dat het eerder neerslaat in het filterhuis.
Roy is me net voor...


Ik heb ook door de carterventilatieslang gekeken en deze zag er niet schrikbarend nat uit. Hopen dat het dan mijn nalatigheid geweest is 🤞🏻🤞🏻🤞🏻
Ja dat bedoel ik.
Elke 50.000 opnieuw vetten en alles, maar ff reinigen moet vaker.
 
Maar bij een draaiend blok kan je wel olienevel/spetters krijgen die vervolgens aangezogen worden.
Start je motor eens zonder olie vuldop 😇😉
En dan voor langere duur, hogere toerentallen, kàn…
@Nightbat® ja is ook wel zo, maar het is voornamelijk oliedamp wat het filterhuis ingezogen wordt. Daar heb je niet zoveel voor nodig en als het veel is, kan ik me voorstellen dat het eerder neerslaat in het filterhuis.
Roy is me net voor...

De ontluchting is niet gemaakt om olie te 'accepteren', het is geen onderdeel van het druksysteem
Je pomp en retourolie zal best wel 'spetteren' maar dat is in je carter
De ontluchting is een hoge koepel afgezonderd van de carter/krukasruimte met daaronder een aantal schotten, juist om de 'spettervorming' tegen te gaan
je moet toch heel wat 'oliedamp' creëren wil het je luchtfilterhuis UIT sijpelen


1663945060700.png
1663945096628.png
 
Zeker niet alleen in je carter. Draai de vuldop er eens af en start je motor. Moet je zien hoe dat bovenin je blok spettert.
Normaal gebeurt het niet, maar met een luchtfilter die “dicht” zit en dan niet alleen stationair maar ook met hogere toeren vind ik het niet compleet onwaarschijnlijk.
 
Als je voor in de demper kijkt, dan zul je iets in deze trend moeten zien zitten. Een katalysator dempt indd behoorlijk.
Nou, lekker dan: in de pot zit dus wél een katalysator. De SET-klep staat geheel open. En is met geen mogelijkheid te draaien.
Conclusie: de SET-klep zorgt voor demping bij lage toeren.
Je ziet ook de corrosie op het draaimechanisme. Mechanisme kopen en hier op aansluiten zal weinig zin hebben. Dit is lang geleden al verwijderd, daar komt geen beweging meer in...
Enige optie is andere bochten met werkende SET-klep, of een stille vervangingsdemper.
Of kan in deze pijp nog iets gedaan worden om te dempen? Extra stukje katalysator? Zo lang de motor er geen schade aan krijgt vind ik (iets) minder vermogen geen probleem. Ik kom niet zo vaak >10.000 rpm.


Katalysator.jpgSET valve.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan