Suzuki GSX-R 600 k4 loopt slecht

Vroeem

MF'er
14 sep 2010
194
1
Goes
Goedemiddag,

Vandaag was ik onderweg voor een kleine toertocht die ik helaas vroegtijdig moest afbreken. Ik kwam uit Duitsland waarbij ik tevens mijn motor goed doorgetrokken heb. Toen ik niet veel later voor een stoplicht stond begon mijn motor slecht te lopen. Het klonk alsof mijn motor op drie cylinders liep. Rustig ben ik naar huis gereden. Tijdens het rijden bokte mijn motor maar zodra ik weer wat hoger in de toeren liep kreeg ik de indruk dat de motor best aardig liep op alle vier de cilinders. Thuis aangekomen het luchtfilter gecheckt, bougies gecontroleerd en de bobines eruit gehad. Motor weer gestart en loopt weer op vier cilinders. Binnen no-time waren alle uitlaatbochten goed heet. Echter loopt de motor nog vreselijk beroerd. Hij loopt namelijk niet stationair.

Laatste jaren is er niks veranderd aan de motor en ik krijg geen FI melding. Tijdens het langzaam naar huis rijden rook ik wel een brandstof lucht die ik noraal niet zo goed ruik.

Wat is wijsheid om eerst te doen?

Vervangen van bougies,z e zijn nu circa 10.000 km oud? (uitwisselen lijkt nu geen nut omdat alle cilinders meedraaien?)
Injectie reiniger er doorheen gooien?

Waar zou ik eens naar kunnen kijken? Hopelijk kunnen jullie mij helpen

Ps. Het betreft:

Suzuki GSX-R 600 k4
34.000km op de teller (inmiddels 8 jaar in bezit)
Orgineel en schoon luchtfilter
Laser uitlaat die in ieder geval al 8 jaar op de motor zit
Kleppen zijn circa 4000 km geleden nog gecontroleerd en zaten binnen spec.
Olie dit jaar nog vervangen.
 
Bedankt voor je reactie.

Ik weet welk topic je bedoeld. Maar bij zo’n dergelijk defect hoor je toch een C28 foutmelding te krijgen? Of is dat te kort door de bocht?

Kleine aanvulling,
Ik heb vanavond mijn bougies schoongemaakt met remmenreiniger en schuurpapier. Dit had helaas geen effect. Het viel me wel op dat de motor slechter gaat lopen als hij verder warm draait.
 
Laatst bewerkt:
Het brandstoffilter is nog nooit vervangen bij mijn weten. De service manual schrijft dit periodiek dan ook niet voor. Wel een goed punt om na te kijken. Ga eerst de bougies vervangen (zijn onderweg...)

Tevens wil ik een bus injector reiniger door de tank gooien.

Het rare vind ik wel dat het pas plaatst vond na een uur rijden net na de Duitse autobahn (kortstondig doorgetrokken tot de circa 230). Terwijl daarvoor reed die als een zonnetje.

Mijn gevoel zegt dat er door de hoge last iets kapot is gegaan. Maar zoals ik zeg “gevoel”

Wordt vervolgt
 
Laatst bewerkt:
Het brandstoffilter is nog nooit vervangen bij mijn weten. De service manual schrijft dit periodiek dan ook niet voor. Wel een goed punt om na te kijken. Ga eerst de bougies vervangen (zijn onderweg...)

Tevens wil ik een bus injector reiniger door de tank gooien.

Het rare vind ik wel dat het pas plaatst vond na een uur rijden net na de Duitse autobahn (kortstondig doorgetrokken tot de circa 230). Terwijl daarvoor reed die als een zonnetje.

Mijn gevoel zegt dat er door de hoge last iets kapot is gegaan. Maar zoals ik zeg “gevoel”

Wordt vervolgt

Is ook niet zo gek want er zit een zeef voor de brandstofpomp en geen filter wat
je kan vervangen.Kijk ook eens of er geen water onder in de tank zit.
 
Laatst bewerkt:
Als rijden wel gaat maar stationair lopen niet is het in mijn ogen in ieder geval niet het (interne) brandstoffilter. Als hij onder (deel)last wel genoeg brandstof krijgt dan moet stationair ook wel lukken.

Wat je altijd kan doen is het debiet controleren, maar 99% zeker dat dit niet het probleem is.

Het kan gewoon vette pech zijn en niets te maken hebben met goed open trekken. En dat gasding zal waarschijnlijk de tp sensor mee bedoeld worden. Ook wel tps - throttle position sensor. Indien niet juist afgesteld of verlopen of defect dan krikg je ook dergelijke symptomen. Er hoeft echter niet altijd direct een foutmelding naar voren te komen en zo wel dan betekend dit niet altijd dat je lukraak dat onderdeel moet vervangen.

Helaas ontkom je niet aan zaken uitsluiten.

Begin eerst eens met vaststellen of hij idd op alle 4 de cilinders loopt. Daarna alles binnen specs afstellen: tps (2 stuks ook voor secundaire gaskleppen?), gaskleppen synchroniseren, weet niet of de gsx ook een fast idle heeft maar dan ook deze afstellen, secundaire kleppen? synchroniseren en volgens mij heb je dan alles gehad.

Als je de boel toch open hebt liggen begin met een doosje nieuwe vonkjes: bougies controleren, doormeten of deze nog binnen specs valt (en ook met de föhn op de bobine gericht even meten).

Nieuw bougies kan je proberen, 10k is niet bijzonder maar nieuwe kunnen ook geen kwaad. Even naar de interval en huidige staat kijken en zelf een inschatting maken.
 
Begin eerst eens met vaststellen of hij idd op alle 4 de cilinders loopt. Daarna alles binnen specs afstellen: tps (2 stuks ook voor secundaire gaskleppen?), gaskleppen synchroniseren, weet niet of de gsx ook een fast idle heeft maar dan ook deze afstellen, secundaire kleppen? synchroniseren en volgens mij heb je dan alles gehad.

Als je de boel toch open hebt liggen begin met een doosje nieuwe vonkjes: bougies controleren, doormeten of deze nog binnen specs valt (en ook met de föhn op de bobine gericht even meten).

Nieuw bougies kan je proberen, 10k is niet bijzonder maar nieuwe kunnen ook geen kwaad. Even naar de interval en huidige staat kijken en zelf een inschatting maken.

Avondje sleutelen ipv voetbal O-)

4 cilinders - check
TPS - check
STVA - geen idee
Gaskleppen synchroniseren - heb ik helaas niet de juiste tools voor. Daarnaast schrijft Suzuki dit ook niet voor als onderhoud (alleen bij Amerikaanse modellen). Wellicht moet dit nog een vervolg krijgen dus..
Fast idle - check

Add.
Kleppen - check (intake ruim binnen marges, ex op de uiterste waarden..)


Verder liep die vandaag wel goed.. Temperatuur?

Betreft de k6, ik hoor graag wat hier de oorzaak van is/was :9
 
Hoe heb je je TPS gecheckt als ik vragen mag? Heb ooit op YouTube eens een filmpje gezien van irmand die een testopstelling had gemaakt maar ik vond dat er niet waarheidsgetrouw uit zien.

Heb met mijn fiets soort van gelijke problemen gehad en bij mij was het wel de TPS.
 
Avondje sleutelen ipv voetbal O-)

4 cilinders - check
TPS - check
STVA - geen idee
Gaskleppen synchroniseren - heb ik helaas niet de juiste tools voor. Daarnaast schrijft Suzuki dit ook niet voor als onderhoud (alleen bij Amerikaanse modellen). Wellicht moet dit nog een vervolg krijgen dus..
Fast idle - check

Add.
Kleppen - check (intake ruim binnen marges, ex op de uiterste waarden..)


Verder liep die vandaag wel goed.. Temperatuur?

Betreft de k6, ik hoor graag wat hier de oorzaak van is/was :9

24 juli is de afspraak bij de garage. In mijn geval gaan ze hem eerst terugbouwen baar origineel om te kijken of dan het probleem weg is.

Word vervolgd
 
Hoe heb je je TPS gecheckt als ik vragen mag? Heb ooit op YouTube eens een filmpje gezien van irmand die een testopstelling had gemaakt maar ik vond dat er niet waarheidsgetrouw uit zien.

Heb met mijn fiets soort van gelijke problemen gehad en bij mij was het wel de TPS.


Correcte opmerking, in principe is alleen de huidige positie van de tps vastgesteld en die was juist.

In feite is de TPS sensor niet meer dan een potentiometer/variabele weerstand in mijn beleving. Om te controleren of deze naar behoren functioneert is nog niet zo makkelijk vast te stellen over de gehele weerstand.

Ideeën om deze goed en makkelijk te controleren op zijn altijd welkom:)
(wel een handleiding gevonden op youtube maar dit vereist wel een paar uurtjes werk met een hulpstuk die ik niet tot mijn beschikking heb)

Morgen hoop ik een nieuwe update te kunnen geven
 
Correcte opmerking, in principe is alleen de huidige positie van de tps vastgesteld en die was juist.

In feite is de TPS sensor niet meer dan een potentiometer/variabele weerstand in mijn beleving. Om te controleren of deze naar behoren functioneert is nog niet zo makkelijk vast te stellen over de gehele weerstand.

Ideeën om deze goed en makkelijk te controleren op zijn altijd welkom:)
(wel een handleiding gevonden op youtube maar dit vereist wel een paar uurtjes werk met een hulpstuk die ik niet tot mijn beschikking heb)

Morgen hoop ik een nieuwe update te kunnen geven

Signaal meten met een multimeter (een scope is natuurlijk ideaal, maar een stuk hoogdrempeliger), absolute waarde is niet zo interessant. Wat wel interessant is is of ie gelijkmatig oploopt en de waarde niet ineens bij een bepaalde gasklephoek (meestal de meestgebruikte stand) ineens piekt/inzakt en bij grotere gasklephoek weer normaal is.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag nieuwe bougies gestoken, alle stekkers nagelopen en tot slot de stationair toerental iets verhoogd.

De motor rijdt weer als de brandweer :]

Iedereen bedankt voor de hulp :} hopelijk was dit alles.
 
Vandaag nieuwe bougies gestoken, alle stekkers nagelopen en tot slot de stationair toerental iets verhoogd.

De motor rijdt weer als de brandweer :]

Iedereen bedankt voor de hulp :} hopelijk was dit alles.

Waren de bougie"s toevallig zwart?
Als het mengsel te rijk staat kan het zijn dat de bougie"s binnekort vol met roet troep zitten en, weer slecht gaat rijden.
Of waren de elektrode versleten?
 
Ze zijn inderdaad wel donker van kleur. Ik weet bij mijn vorige bougie wissel dat dit ook al het geval was.
Lijkt mij een te rijke afstelling. Nooit gedacht dat afstellen noodzakelijk zou zijn.

Kan dit alleen op een bank? Wat zijn hiervan de geschatte kosten?
 
Terug
Bovenaan Onderaan