Suzuki GSX-R 600 of 750

Inyo

Rookie
8 okt 2006
5
0
Hengelo
Hallo..

Ik heb een paar maand geleden m'n rijbewijs gehaald en ben nu van plan een motor aan te schaffen. Ik zit alleen nog te twijfelen tussen een GSX-R 600 of een GSX-R 750, beide uit de jaren '96/'97.
Kan iemand mij hierbij advies geven? Welke fijner rijd? Wat de kwaaltjes zijn? Vanaf welke kilometerstand de onderhoudskosten hoog worden? Enzovoorts..

Bedankt!
 
Of je nu op een 750 of 600 stapt, het gaat allebei loeihard. Als je ze niet direct vergelijkt, dan denk ik niet eens dat je echt verschil zou merken. Als je ze gelijk na elkaar rijdt, dan zal de 750 misschien iets sterker overkomen. Een 750 heeft gewoon wat meer koppel, rijdt wat makkelijker onderin. Ze halen beide mooie, illegale snelheden, en bochtengedrag zal niet enorm voor elkaar onderdoen. Beide zijn goede fietsen.

Probeer ze allebei als je de mogelijkheid hebt. Waarschijnlijk volstaat een 600 prima! Als je een 750 hebt gereden zal dat waarschijnlijk wat prettiger rijden vanwege z'n hogere koppel. Ik denk zelfs dat je, als je heel gemakkelijk denkt, je bijna degene kunt kopen die je mooi vindt en dat de rest niet eens zo gek interessant is. Geldt echter alleen als je er niet op hebt gereden :P .
 
Dat ze allebei heel hard gaan lijkt me vrij duidelijk. Ik ben van een 600 naar een 750 overgestapt. Wel te weten van een 2004 600 naar een 2005 750. Op het blok na zijn de fietsen identiek waardoor ik ze mooi kan vergelijken. De 750 heeft echt een stuk meer vermogen. Hij trekt een stuk harder, rijdt makkelijker, is minder nerveus aan de gashandel en is in het dagelijkse gebruik ook prettiger. Maar vond de 600 toch meer dan genoeg om op te beginnen. De 600 geeft je genoeg marge waarin je nog een foutje zou kunnen maken en das ook best prettig.

Qua oderhoud is het allemaal vrij simpel. Om de 6000 kilometer olie en oliefilter vervangen. Om de 12000 kilometer een grote beurt. Bij de 24000 kilometer moeten de kleppen worden gesteld. Rond die tijd zul je ook je ketting en tandwielenset moeten gaan wisselen.

Ik zou bijna altijd kiezen voor de motor met de minste kilometers gelopen. Natuurlijk moet ie goed rijden en er goed uitzien. Maar wat in het blok gebeurd is kun je niet zien dus dat is lastig bij een 2e-hands. Maar het ligt allemaal aan het gevoel wat jij krijgt bij een motor, dus die hoeft niet per sé de minste kilometers hebben gelopen.

Dus de eeuwige tip is en blijft: proefrijden!

Succes met je keuze enne...gefeliciteerd met je rijbewijs! :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan