Suzuki gsx-r: Olie verversen

sub4sec

MF veteraan
22 jan 2004
3.547
0
Jaja er zijn inderdaad veel topics over olie verversen. Maar ik heb even een vraag over het oliefilter van m`n gixxer. In m`n boekje staat geloof ik dat je het filter met een speciale tang moet losmaken. Die tang heb ik natuurlijk weer niet. Hoe krijg ik het filter zonder iets te beschadigen los? en daarna weer vast natuurlijk :) ?

thx,

s4s
 
Ehmm heb je het ooit gedaan :?

Volgens jou zit het veels te vast :?

klinkt een beetje als ik gok maar wat B|

@topicstarter haal de olie eraf probeer het ff met je handen lukt het niet haal dan ff zo'n spanband tang.... laat je niet onnodig op de kosten jagen is al duur zat.

Ps let op met het aftappen B| @#$%^ kinders hier hebben mijn bak olie omgeflikkerd met Belletje trekken :(
 
Aaargh das zuur. Ja ik zal het gewoon proberen.......hoop dat het lukt. Moet ook meteen bougies vervangen...standaard bougietjes of meteen 'betere'?

s4s
 
Ik heb ook wel eens vernomen dat er figuren zijn die er een schroevendraaier doorheen raggen en 'm dan losdraaien... :P

Tenminste als het net zo'n model oliefilter is als bij 'n auto. 8-)
inderdaad, en als je de nieuwe monteert gooi je die eerst vol met eulie en ook wat aan de schroefdraad, daarna zet je hem goed handvast en gaan met die banaan........
 
Gweoon mat je handen ;)

Zitten niet vast als je de olie eraf hebt gehaald *D

Heb zelf een 86 Gix en het pas gedaan 8-)

Voor het losdraaien heb je een tang nodig, voor het vastdraaien NIET. Raadpleeg je manual hoe vast je je nieuwe filter moet aandraaien. Om je 'n idee te geven: bij mijn Gixxer moet vanaf het moment dat de (idd ingeoliede) rubber pakking de zitting raakt, het filter nog twee volle slagen worden aangedraaid. Niet méér en niet minder.

Daarnaast vinden ze doorgaans geen sleutels uit voor spul dat gewoon met de hand los te draaien zou zijn, lijkt me. Als je dus je filter gewoon met de hand kunt losdraaien, dan zat ie zeer waarschijnlijk niet vast genoeg gemonteerd ;) .

Persoonlijk ben ik er geen voorstander van B| om 'n schroevendraaier o.i.d. door je filter heen te jassen, omdat daarmee de kans bestaat dat door de aangebrachte beschadiging een deel van het inwendige van je filter (veertje / kogeltje / klepje / lipje of andere ongein) in je blok terecht kan komen.
 
Als een filter goed is gemonteerd dus met de hand vast en de pakking met olie is ingesmeerd kun je hem vaak met de hand los halen. Maar soms zit ie te vast en moet je zo'n oliefilter klem gebruiken.

Ik werk in een auto werkplaats en ik krijg ze vaak los met de hand alleen bij oude slecht onderhoude auto's niet. Ik gebruik vaak een grote waterpomptang om ze anders los te halen. Vind ik veel sneller werken dan zo'n band en die heb je vast wel een. Suc 6 ermee
 
Als een filter goed is gemonteerd dus met de hand vast en de pakking met olie is ingesmeerd kun je hem vaak met de hand los halen. Maar soms zit ie te vast en moet je zo'n oliefilter klem gebruiken.

Ik werk in een auto werkplaats en ik krijg ze vaak los met de hand alleen bij oude slecht onderhoude auto's niet. Ik gebruik vaak een grote waterpomptang om ze anders los te halen. Vind ik veel sneller werken dan zo'n band en die heb je vast wel een. Suc 6 ermee

Niet correct als ik volgens mijn suzuki wph mijn GSX1100f oliefilter monteer ..krijg jij die echt niet met de hand eraf..(dus ook ingesmeerd)

Gewoon zon oliefilter dop met moer erop kopen, werkt prettig...
 
Ik weet niet hoe groot die filter is ,en ik neem even aan dat het een buitenhangende filter is.
Kan je er niet van de zijkant een schroevendraaier doorheen duwen en deze gebruiken als hefboom. Of als je het subtieler wil doen er rustig doorheen boren en dan met een schroevendraaier...
Heb ik al vaker gedaan bij auto's works like a charm.. O-)

Let op, hij moet wel helemaal erdoorheen anders trek je gewoon het blikmateriaal stuk en ben je nog verder van huis.
 
Ik weet niet hoe groot die filter is ,en ik neem even aan dat het een buitenhangende filter is.
Kan je er niet van de zijkant een schroevendraaier doorheen duwen en deze gebruiken als hefboom. Of als je het subtieler wil doen er rustig doorheen boren en dan met een schroevendraaier...
Heb ik al vaker gedaan bij auto's works like a charm.. O-)

Let op, hij moet wel helemaal erdoorheen anders trek je gewoon het blikmateriaal stuk en ben je nog verder van huis.

AAaarggghhh |( |( |(
 
Probeer het maar eens bij een ZZR600...als je niet het hele uitlaatsysteem eraf wil schroeven en hij vaster zit dan handvast is de enige andere optie de schroevendraaier erdoor heen jassen en draaien maar!
 
Wat heftig allemaal!!
Gewoon iemand die wat onderhoud wil doen en dan zo'n commotie.
Er zijn diverse gereedschappen om oliefilters lost te krijgen.
Doppen, klemmen driepoten en kettingen ect.
Allemaal aardig spul voor onder een tientje.
De ketting vindt ik makkelijk omdat het filter vaak vooraan op het blok wordt geschroefd en dat je ivm de uitlaatbochten niet veel ruimte hebt.
Zeker niet als je het kuipwerk niet demonteert.

MacGyver draait er een slangklem omheen zodat deze meer grip heeft en alsnog met de hand(schoenen) los komt.

Succes met sleutelen
 

AAaarggghhh ??

AAaarggghhh , in de zin van dat gaat nooit bij een GIXXER ! Ik had al gezegd dat ik situatie niet ken.

of

AAaarggghhh ?? in de zin van, tsjonge tsjonge , dat ga je toch niet met een schroevendraaier doen!! It does the job, niet meer of minder dan een of ander fancy tangetje. Je molt alleen de filter, wou je die nog aan de muur hangen of wat ? Of op marktplaats zetten :+ . Soms kunnen dingen niet anders, of je hebt gewoon geen zin om naar de automaterialen zaak te gaan.
 
Wow ik ging idd alleen maar wat sleutelen, wist niet dat zo`n dop/band whatever zo goedkoop is, haal ik gewoon op nadat ik het ff probeer met de hand.

s4s
 
Persoonlijk ben ik er geen voorstander van B| om 'n schroevendraaier o.i.d. door je filter heen te jassen, omdat daarmee de kans bestaat dat door de aangebrachte beschadiging een deel van het inwendige van je filter (veertje / kogeltje / klepje / lipje of andere ongein) in je blok terecht kan komen.

Dit stukje had ik nog niet gelezen :z , mijn excuses :} niets gezegd :X
 
Terug
Bovenaan Onderaan