Suzuki GSX-R750/1100W circuitmotor

BenjaminDG

MF veteraan
3 okt 2009
2.896
0
Beveren
Ik ben al een tijdje bezig met de ombouw naar circuitmotor maar aangezien in mijn topics altijd wat discussie/verwarring ontstaat over wat nu juist de bedoeling is plaats ik het hier ook.

Suzuki GSX-R750/1100W, 750 frame en achterbrug met 1100Wblok.

Huidige staat:

dsc01302o.jpg
-O-

Zoals hij de laaste keer op Circuit verscheen:

scaled.php


Zaken die momenteel verschillen van een standaard 750 of 1100W.

vering/remmen:

GSX-R1000K6 vorkpoten met WP pro veren
Remklauwen zijn monoblok van een yamaha R6 met gesinterde blokken
GSX-R 750K7 achterschokbreker
CBR1000RR rempomp en koppelingspomp
HEL stalen omvlochten remleidingen

motorisch:
1100blok (logisch :9 )
dynatek bobijnen en bougiekabels
mikuni tmr41d11 vlakschuifcarburateurs met kelken
Voorlopig 750W nokkenassen (komen andere in)
TL1000S oliekoeler + langere olieleidingen aangezien oliekoeler in de topkuip zit
aangepast luchtfilterkast voor ram-air (nog in testfase)
gsx-r1000 yoshimura trs duplex uitlaat
alternator verwijderd
rf900 benzinepomp
cillinderkop opgevoerd

frame/kuipen:
aangepast gsx-r srad kont
gsx-r750W 94 achterbrug met bobbins
topkuip aangepast voor luchtinlaten,oliekoeler en daglicht
smoked double bouble ruitje
gsx-r1000K7 voorspatbord

dscf3234l.jpg


allerhande:
koso gp teller 0-260km/u
stage 6 choke hendel
olietemperatuur en druk meter
gear indicator, merkloos (china)
dodemansknop met koord
verschillende stalen onderdelen vervangen door eigen gelaste aluminium onderdelen
ventilator verwijderd van radiateur

Wat de plannen zijn voor het volgend seizoen:

Topkuip aanpassen (grotere ram-air inlaten), mee bezig
SRAD kont herstellen, afwerken en beter vastmaken, aanpassen voor aan benzine tank te bevestigen, mee bezig
Dikkere olie nemen, 10w50 V
(grotere oliekoeler monteren want motor wordt te warm)
Inlaatbuizen aanpassen voor betere luchtstroming (groter, hoek) en beter vastmaken
Andere afstandsbus/tussen bussen draaien voorwiel uit aluminium
Betere plaats zoeken voor het koelwaterreservoir
(Carburateurs afstellen voor yoshimura mjn kit)
Cillinderkop demonteren voor inspectie en aanpassen:
Andere nokkenassen (yoshimura gsx-r 750w of 1100w)
Compressie verhogen
Yoshimura klepverenset monteren
Opvoeren
Algemeen: kabels/leidingen beter verleggen vastmaken (betere connecties maken/makkelijker onderhouden)
Motorfiets lichter maken met bezig
Gaskabel vervangen door 2 exemplaren
Breedbandlambda plaatsen
Programeerbare onsteking plaatsen
TPS plaatsen
Barometer aansluiten voor testen ram-air.



Bewegende onderdelen in motorblok lichter maken
(Frame aanpassen voor beter luchtinlaten)
Extra motorsteun voorzien cillinderkop
Motorfiets netjes maken en in kleur spuiten
Caterpan aanpassen zodat de zeeffilter kan verwijderd worden zonder uitlaat en carterpan te verwijderen
Versnellingsbak van een 750W(sp) monteren
(Snelwisselsysteem voorwiel en achterwiel zonder gewicht te verhogen)
Straatlegaal maken
(extra radiateur monteren aan bestaande radiateur)
(Achterremsysteem aanpassen zoals de kawasaki superbike op mototuneusa)
Carterontluchting verbeteren (versnellingsbak ontluchten) en opvangtank maken met retour naar carterpan.
(Inlaatspruitstukken beter verbinden)
Luchtstroming rond radiateur,oliekoeler en kuipen verbeteren
Lichtere wielen plaatsen
Klopsensor inbouwen
Veiligheid inbouwen dat het motorblok automatisch stilvalt bij te weinig oliedruk (signaal oem oliedrukschakelaar gebruiken) + overbruging voor tijdens het starten of proefronddraaien.
Keramische coating op zuigers,cillinderkop,kleppen,uitlaat,… plaatsen voor betere warmte isolatie.
Zelf quickshifter maken.
(Carburateurs aanpassen met powerjet voor ram-air)
(Betere verneveling geven in de carburateur)

dscf3306p.jpg


lambda sonde:

G3_display_inclu_4b0ec981aac8d.jpg


Groeten,
Benjamin
 
Laatst bewerkt:
Zo.... die lijst is nog langer dan ik dacht...

Ik zou m'n geld in benzine en banden steken. De rest is bijzaak.
 
Ben wel benieuwd wat je logica is achter het gebruiken van dikkere olie.
 
terugkomend op megasquirt: misschien zou je ook je klopsensor daarmee laten kunnen communiceren, zodat je je ontsteking automatisch tijdens het rijden zou kunnen laten vervroegen tot aan het punt waar hij gaat pingelen, en dan weer later laat zetten (net zoals de meeste moderne auto's / motoren dit hebben)

quickshifter is overigens wel een goed idee, weet niet of je deze misschien over je (eventuele) megasquirt zou laten kunnen lopen, dan kun je ook de quickshifter hiermee afstellen, en niet alleen de ontsteking maar ook de injectie onderbreken

op de site van megasquirt kun je ongetwijfeld vinden of dit wel/ niet mogelijk is
 
Ja, geef die arme jongen nog een project. Met zo'n Megasquirt kun je je ook weer een flinke tijd bezig houden en oneindig in verdiepen. En gratis is het ook niet.
Straks krijgen we topics met "welke soldeerbout moet ik kopen?" en "is loodhoudend soldeertin echt beter dan loodvrij?". Wat is er mis met (niet uitgeboorde) carbs?

Bovendien mag die dynamo er dan weer op...
 
Ja, geef die arme jongen nog een project. Met zo'n Megasquirt kun je je ook weer een flinke tijd bezig houden en oneindig in verdiepen. En gratis is het ook niet.
Straks krijgen we topics met "welke soldeerbout moet ik kopen?" en "is loodhoudend soldeertin echt beter dan loodvrij?". Wat is er mis met (niet uitgeboorde) carbs?

Bovendien mag die dynamo er dan weer op...
ik denk dat het ondertussen wel duidelijk mag zijn dat benjamin graag dingen aan zijn motor doet die niet iedereen heeft, gewoon omdat het kan en omdat hij het leuk vind om dingen aan te passen / veranderen

en dan zeggen jullie iets over benjamin dat hij niet begrijpend zou kunnen lezen? :P nu doe je precies hetzelfde als waar benjamin constant van beschuldigd wordt (no offence)

laat hem toch lekker hobbyen, het is toch zijn motor / geld / project

hij vraagt om advies en wordt van alle kanten de grond in gestampt :z
 
Laatst bewerkt:
De puntjes die tussen haken staan zijn eventueel of voor volgende winter.

Eerst de hoofdzaken aanpakken.

Quickshifter ga ik zelf maken denk ik, op mijn werk gebruiken wij ook contactjes voor bv een signaal naar de robot of uitwerper te sturen.

Ik dacht om gewoon zo'n contact bij mijn versnellingspook te zetten zodat deze even de ontsteking onderbreekt.

Waarom zie je eigenlijk alleen quickshift voor opschakelen en niet omlaagschakelen, kwestie om de versnellingsbak bij hevige motorrem te sparen of?

Overigens heeft mijn cbr1000rr koppelingshendel wel een contact zitten (waarschijnlijk bij honda een start beveiliging) zodat ik altijd nog gewoon kan schakelen zonder quickshift.

Beginnen wel al aardig wat relais op te komen (minstens 4 buiten degene die standaard er al opzitten) :9

peerke: toen ik nog 10w40 had liep de oliedruk (gemeten voor de oliefilter) wat aan de lage kant.

Daarom heb ik nu 10W50 waardoor de olie nog voldoende druk heeft bij hogere temperaturen en dus nog goed kan smeren.

Het was toen wel 30-35°°C dus speel liever op veilig dan te gaan rijden met te lage oliedruk.

En na een heel jaar te rijden met deze olie leek het mij ook goed om deze eens te vervangen, dan maar voor 10w50 gegaan.
 
Laatst bewerkt:
ik denk dat het ondertussen wel duidelijk mag zijn dat benjamin graag dingen aan zijn motor doet die niet iedereen heeft, gewoon omdat het kan en omdat hij het leuk vind om dingen aan te passen / veranderen

en dan zeggen jullie iets over benjamin dat hij niet begrijpend zou kunnen lezen? :P nu doe je precies hetzelfde als waar benjamin constant van beschuldigd wordt (no offence)

laat hem toch lekker hobbyen, het is toch zijn motor / geld / project

hij vraagt om advies en wordt van alle kanten de grond in gestampt :z
Dat begrijp ik wel, en ik vind het ook wel tof dat hij al die dingen uitprobeert. Ok, sommige dingen gaan wat ver en zijn hier en daar wat minder verstandig. Maar als je altijd maar verstandig bent kom je ook nergens. De brutalen hebben de halve wereld zeg maar (wie hebben dan de andere helft vraag ik me altijd af... ;) )

Maar injectie erop bouwen... das toch geen advies? Als ik het goed gevolgd heb was dat niet zijn eigen idee. Ik denk dat hij komend seizoen ook graag wil rijden, en zo'n DIY injectie ben je wel even mee aan het tweaken. Meer tweaken dan rijden zeg maar. Ik vind het al complex genoeg om het fatsoenlijk in een auto te bouwen, maar daar heb je tenminste nog ruimte. En dan ook nog op een blok wat altijd al injectie heeft gehad (de auto zelf had dat niet).
Als je je verdiept in het Megasquirt gebeuren kom je er ook achter dat het voor "educational purposes" is. Of met andere woorden; je moet het wiel zelf opnieuw uitvinden. Geeft niks, hartstikke interessant maar of dat nou een project is wat B ook nog eens op z'n vork moet nemen?
 
Injectie ben ik voorlopig niet niet van plan nee maar klinkt ook wel intressant om te proberen.

Zal niet voor direct zijn want mijn lijstje is al lang genoeg _O-

Heb trouwens nog iets intressant gelezen in het opvoer boek van graham bell.

Daar hadden ze de horizontale inlaten (of licht schuin zoals bv mijn gsx-r) aangepast zodat deze schuin zijn zoals bv elke moderne sportmotor.

Gemeten met een stroommeetbank (flowbank) gaf dit tot 20-25% minder weerstand, ook vrij logisch als de inlaat in feite bijna haaks staat op het verlengde van de klep.

Dat is ook het hele idee van mijn inlaatpoorten opvullen (wat ook vermeld wordt in dat boek trouwens), dat die bocht aan de onderkant richting de klep zo flauw mogelijk wordt.

Wat ik wel niet heb gedaan is de bovenkant van de poort bewerkt zodat dit effect nog meer wordt.

Ook zegt hij om de poort breder te maken voor minder weerstand.

Wel spijtig dat je weer andere carburateurs moet hebben bij schuine inlaten :/
 
Laatst bewerkt:
peerke: toen ik nog 10w40 had liep de oliedruk (gemeten voor de oliefilter) wat aan de lage kant.

Daarom heb ik nu 10W50 waardoor de olie nog voldoende druk heeft bij hogere temperaturen en dus nog goed kan smeren.

Het was toen wel 30-35°°C dus speel liever op veilig dan te gaan rijden met te lage oliedruk.

En na een heel jaar te rijden met deze olie leek het mij ook goed om deze eens te vervangen, dan maar voor 10w50 gegaan.

Is dat geen symptoombestrijding.lijkt mij dat je oliedruk niet voor niets laag is. Als 10w40 voorgeschreven wordt moet de motor daarmee voldoende druk leveren. Is je zeef toch niet geblokkeerd of je oliepomp versleten?
 
Motorfiets werdt die dag ook redelijk warm, dat zal ook een factor hebben gespeeld.

En als ik de testprecudure volg in het handboek zit mijn motorfiets nog binnen specificaties maar ik had toch nieuwe olie nodig.

Zeef moet ik nog controleren.

Deze olie is van castrol 10w50, is ook voor te kijken of deze beter presteerd op circuit.

kwa schakelgedrag,...

Als we de uitleg van de fles mogen geloven zou er verschil moeten zijn maar ja hoeveel is ook de vraag _O-
 
Laatst bewerkt:
Als jij of een andere persoon correcte antwoorden/vragen geeft of nog goede tips stelt voor mijn project is er geen enkel probleem.

Maar toestanden zoals in dat ander topic wil ik hier NIET meemaken ;)
 
Laatst bewerkt:
Wie ik waar ik dun rvs buis op maat kan bestellen?

Dikte 1 of 1.5mm?

Want ik heb via formules van graham een uitlaat berekend en aangezien dat mijn aangepast yoshimura uitlaat toch niet zo mooi loopt ga ik complete secties maken.
 
Bedankt voor de website.

In Nederland kun je precies alles op maat krijgen _O-
 
Laatst bewerkt:
Wie ik waar ik dun rvs buis op maat kan bestellen?

Dikte 1 of 1.5mm?

Want ik heb via formules van graham een uitlaat berekend en aangezien dat mijn aangepast yoshimura uitlaat toch niet zo mooi loopt ga ik complete secties maken.
www.staalmarkt.nl

daar haal ik altijd rvs voor uitlaten

of decromvoirtse.nl
 
lijkt me wel zeer overdreven dit maar bij deze motor hebben ze ook 2 extra carterontluchtingen bijgebouwd.

IMG_1252.jpg
 
Ik vraag me ook af waarom.

Extra ontluchting die ik in gedachten had was zodicht mogelijk bij de krukas/krukasholte zoals bv modernere blokken.

attachment.php
 
Terug
Bovenaan Onderaan