Suzuki GSX1100-F loopt op 2 poten.

C_U_later

Rookie
19 apr 2006
5
0
Dordrecht
Mijn GSX1100-F van '90 heb ik na een heerlijke rit :] in zijn stalletje gezet.
4 dagen later wil ik weer een ritje maken.. Maar al rot starten en nog rotter lopen. (2 cylinders). '(
Er zijn 150KM geleden nieuwe bougies ingezet om een soortgelijk probleem op te lossen, en dat werkte. Maar elke 150KM nieuwe bougies??
Bougiekabels+kappen en bobine's na controle nog goed, en motor staat droog dus ook geen vochtprobleem..
Na controle bleek dat de linker 2 cylinders(vanaf schakelkant) niet meedoen.. :(
Gewoon ff gevoeld aan de uitlaatbochten.
Rechts zorgt voor blaren en links niet ..

Is er iemand die weet waar ik verder naar moet kijken??
En misschien iemand die een (digitaal)werkplaatsboek heeft?
 
Ik vond iets op Net aan specificaties, dat maakt misschien mee-denken makkelijker.

www.suzukicycles.org/GSX-series/GSX1100F_numbers.shtml

Een machine met 4 carburateurs, dus.

Raar dat 2 cilinders er mee stoppen.

Dat lijkt er toch op te duiden dat òf 1 ontstekings-deel niet werkt òf dat er 2 carbs op een "gedeeld" stukje de fout in gaan.

Eenvoudige dingen die ik zelf zou checken voordat ik de machine in vakmanshanden gaf:

1. Zijn de koudblijvende bougies nat of droog, wit of zwart .... ?
2. Zijn er wel vonken in de koudblijvende helft?

3. Indien vonken in orde, zekerstellen dat de carburateur-ventilatie ("overloop") echt door-ademt van het/de open einde(n) tot in iedere vlotterkamer.
Ik stel mij voor dat de 4 vlotterkamers 2 aan 2 met elkaar doorverbonden staan en dat 1 van die pijp- of slangbrugjes bekneld/verstopt/gekniekt kan zitten waardoor 2 carbs verzuipneiging produceren want een opgesloten damp/luchtbel maakt dat de 2 vlotters daarachter niet hoog genoeg terugkomen. In dat geval verwacht ik NATTE bougies in de corresponderende cilinders.

Tothiertoe reikt ongeveer mijn bromfietsverstandje; misschien net de kleinigheid die helpt, zou fijn zijn.
==============

GSX1100F Specifications 1989—1997Engine Type: 4-Stroke, 4-Cylinder, Air Cooled with SACS, DOHC, TSCCPiston Displacement: 1127 ccBore/Stroke: 78.0 mm x 59.0 mmCompression Ratio: 10:1Carburetor: Mikuni BST36SS, fourStarter System: ElectricTransmission: 5-Speed Constant MeshOverall Length: 2205 mm (86.8 in)Overall Width: 765 mm (30.1 in.)Overall Height: adjustable screenScreen up: 1290 mm (50.8 in.)Screen down: 1200 mm (47.2 in.)Wheelbase: 1535 mm (60.4 in.)Ground Clearance: 130 mm (5.1 in)Seat Height: 795 mm (31.3 in.)Dry Mass: UK 251 kg (553 lbs.)Suspension:Front Telescopic, oil damped, spring preload fully adjustableRear New-link suspension, gas/oil damped, spring preload fully adjustable, damping force extension 4-way compression 20-way adjustableBrakes:Front Disc, twinRear DiscTires:Front 120/80 VB16 V250Rear 150/80 VB16 V250Ignition Type: Electronic ignitionFuel Tank (including reserve): 20 ltr (5.3/4.4 US/Imp gal)


GSX1100F performance figures
Model      Year      Max Speed (Prone) MPH      Max Speed (Upright) MPH      Standing Start 1/4 MileSEC@MPH      PowerBHP@RPM      Average MPG(guide)
GSX1100FJ      1988      152      144.2      11.38@122.3      108.0@9,000      45
GSX1100FJ      1988      156      N/A      10.90@125.6      N/A      42
GSX1100FM      1991      161      158.5      11.04@N/A      118.0@9,500      43.6


GSX1100F service iInformation

Engine
Spark Plugs      
Standard (1988 and 1989)      NGK JR9B or J9B
Standard (1990 on)      NGK JR9B
Cold type (UK models)      JP10B
Gap      0,6 — 0,7 mm (0.024 — 0.028 inch)
Engine idle speed      1100 +/-100 rpm
Valve clearance (cold engine)      
Intake      0,10 — 0,15 mm (0.004 — 0.006 inch)
Exhaust      0,18 — 0,23 mm (0.007— 0.009 inch)
Cylinder Compression Pressure      
Standard      10,75— 14,67 bars (156— 213 psi)
Minimum      8,81 bars (128 psi)
Maximum variation      1,93 bars (28 psi)
Cylinder numbering (left to right)      1-2-3-4


Recommended lubricants and fluids
Engine/transmission oil      
Type      API grade SE or SF (minimum)
Viscosity      SAE 10W-40
Capacity      
With filter change      4,5 liters (4.8 US qt, 7.9 Imp pt)
Oil change only      4,3 liters (4.5 US qt, 7.6 Imp pt)
Engine overhaul      5,5 liters (5.8 US qt, 9.7 Imp pt)
Brake fluid      DOT 4
Fork oil      
Type      SAE 10 - fork oil
Amount 1988       478 cc (16.2 US fl oz, 16.8 Imp fl oz)
Amount 1989 on      406 cc (13.7 US fl oz, 14.3 Imp fl oz)
Oil level 1988      126 mm (4.92 inches)
Oil level 1989 on      145,8 mm (5.74 inches)
Drive chain      20W-50 engine oil (not chain lube)
Cables and lever pivots      Chain/cable lubricant or 10W-30 motor oil
Sidestand/centerstand pivots      Medium-weight lithium-based multigrease
Brake pedal/shift lever pivots      Chain/cable lubricant or 10W-30 motor oil
Throttle grip      Multi-purpose grease or dry film lubricant


Miscellaneous
Brake pad minimum thickness      To limit line
Brake pedal height      50 mm (23.0 inch) below top of footpeg
Freeplay adjustments      
Throttle cable      0,5—1.0 mm (0.020—0.040 inch)
Drive chain      
Slack      20—25 mm (0.8—1.0 inch)
21-pin length      319,4 mm (12.6 inch)
Battery electrolyte specific gravity      1,28 at 20°C (68°F)
Minimum tire tread depth (2)      
Front      1,6 mm (0.060 inch)
Rear      2,0 mm (0.080 inch)
Tire pressure (cold)      
Front      2.48 bars (36 psi)
Rear      
Single rider      2.48 bars (36 psi)
Rider and passenger      2.89 bars (42 psi)


Torque specifications
Oil drain plug      20—25 Nm (18—25 ft-lbs)
Spark plugs      
New plugs      1/2 turn after gasket touches engine
Used plugs      1/4 turn after gasket touches engine


Model identification
Year and model code      Starting frame number
1989 GSX1100FK       GV72C-100001
1990 GSX1100FL        GV72C-105765
1991 GSX1100FM      GV72C-113118
1992 GSX1100FN      GV72C-119920
1993 GSX1100FP      GV72C-125061
1994 GSX1100FR      GV72C-131112
1995 GSX1100FS      GV72C-134162
 
*O* *O* Ik ben er uit... *O* *O*
Na 150KM touren zijn er 2 bougies overleden... :+
De oorzaak hiervan is mij een raadsel, en dat zal het altijd wel blijven ook vrees ik..
De warmtegraad van de vonkstaafjes was goed, en verder gaat mijn kennis niet..
:} :} Maar toch allemaal bedankt voor de leerzame inbreng :} :}
 
Als de nieuwe weer zo kort meegaan dan is er toch echt iets anders mis.

Waren de oude / defecte wit of zwart, droog of nat?

Ik zou dat altijd EERST willen weten want niet alleen je bougies lopen risico bij brandstof-fouten.
 
De bougies waren zwart geworden.
Bij het proefdraaien hebben ze niet verbrand, en dat was te zien bij het starten toen er nieuwe in zaten!!
De halve straat zag blauw van de rook. O-)
Maar hij rijdt weer als vanouds, en zonder roken.
:] Ik ben er 't hele weekend mee weggeweest, en nog geen problemen gehad. :]
Ik hoop dan ook dat ze wegblijven, maar als ze terugkomen dan zie je meteen weer een repost of een aanvulling op dit onderwerp..
Of zijn er nog dingen waarvan je denkt dat ik er nodig toch nog even naar moet kijken??
 
Hai,

Ik heb zelf naast een gsx1100r nog een gsx1100f en genoeg gezeik mee gehad.

Je moet bij die gsx1100f even die stekker die rechts boven je motorblok over je kleppendeksel (tank eraf halen) loopt even nalopen die willen nog wel eens corroderen. Check ook ff je cdi unit links onder je buddy die zal ook wel groen zijn.

En als 1 bougie het begeeft bij die gsx1100f gaat die andere er ook vaak aan op een of andere duistere manier.

Of heb je de bougies eruitgehaald en de vonken gechecked zonder dat je de bougies met een tang tegen het motorblok had? Want dan gaan die bougies wel naar de klote.

En ik zou toch even de premaire en secundaire windingen van je bobines toch eens goed checken als ik jou was.

En ja ik weet dat die weer loopt.

En mieter ff een forte motorreiniger in je tank want het zal wel lekker zwart zijn op die zuigers.

Ik heb trouwens die officiele wph ook in mn bezit dus niet die haynes ellende. En nee ik ga hem niet helemaal kopieren.
 
Laatst bewerkt:
MrHawkeye,

Ik ben begonnen met alle stekkers die met de ontsteking te maken hebben los te maken, en waar nodig schoon te maken. Bij de CDI glom alles nog.. *D
Dit alles gaf helaas geen resultaat.
En ik weet eerlijk gezegd niet hoe ik de primaire / secundaire windingen zou moeten controleren.. :+
En dan die motorreiniger.. Ik heb van Valvoline carburateurreiniger in mijn tank gedaan. Is dat wat je bedoelde, of is er meer op de markt?

En ja... Het is wel heel jammer dat je die wph niet wil copiëren.. '( '( '(
Maar ik hoop 'm ooit ergens in een nieuwsgroep nog eens tegen te komen..
 
Onbegrijpelijk dat er nog niemand een foto heeft geplaatst van deze waanzinnig mooie motor _O-

full


Bobines doormeten:

Eerst stekkers en bougiekappen loshalen. Bobines fysiek op schade (barsten etc.) kontroleren. Dan je multimeter op weerstand meting zetten (Ohm).

primaire winding meten = de testpennen van je multimeter op de stekkeraansluitingen plaatsen. Resultaat zou ongeveer 3-5 Ohm moeten zijn.

secundaire winding meten = testpennen in de bougiegaten proppen. Let goed op dat ze contact maken. Resultaat moet 25 - 45 Kilo Ohm zijn.
 
Overigens: Jij zegt dat je problemen hebt met cylinder 1 en 2, en uit mijn hoofd zeg ik dat dat niet van 1 bobine komt, dus zouden de bobines gewoon goed moeten zijn. (volgens mij stuurt 1 bobine cylinder 1 en 4 aan, en de andere 2 en 3, maar dat zie je snel genoeg als je de zaak loshaalt, en let op dat je ze daarna weer goed terugmonteert, label de bougiekappen desnoods) Probleem kan nog wel in je bougiekappen zitten dan.

Ik heb een deel-oplossing voor je WPH. Ik heb m hier namelijk digitaal, maar ontzettende computer-nitwit die ik ben, zou ik niet weten hoe ik die bij jou krijg. Als jij dat probleem oplost, heb jij m dus ook.
 
Onbegrijpelijk dat er nog niemand een foto heeft geplaatst van deze waanzinnig mooie motor _O-

(Afbeelding)

Bobines doormeten:

Eerst stekkers en bougiekappen loshalen. Bobines fysiek op schade (barsten etc.) kontroleren. Dan je multimeter op weerstand meting zetten (Ohm).

primaire winding meten = de testpennen van je multimeter op de stekkeraansluitingen plaatsen. Resultaat zou ongeveer 3-5 Ohm moeten zijn.

secundaire winding meten = testpennen in de bougiegaten proppen. Let goed op dat ze contact maken. Resultaat moet 25 - 45 Kilo Ohm zijn.

K dan, hier een foto, van een waanzinnig lelijke 'mooie' motor, maar hij reed wel gruwelijk fijn :)

Trouwens, idd, de bougies zijn heel gevoelig bij de 1100f, een paar keer starten en teveel gas en ze worden vet, dan is het daarna zo gebeurd en kunnen er weer 4 nieuwe in, het beste kun je op het beest gewoon het hele jaar door rijden en het liefst elke dag. (als je naast een wph een cursus koeien ontmoeten in een weiland wil, moet je ook bij Hawkeye zijn trouwens :+ )

ierlmooi.jpg


Idd, ik schreef net 'reed' fijn, een paar dagen na deze foto zag ie er helaas zo uit:

klik '
 
Overigens: Jij zegt dat je problemen hebt met cylinder 1 en 2, en uit mijn hoofd zeg ik dat dat niet van 1 bobine komt, dus zouden de bobines gewoon goed moeten zijn. (volgens mij stuurt 1 bobine cylinder 1 en 4 aan, en de andere 2 en 3, maar dat zie je snel genoeg als je de zaak loshaalt, en let op dat je ze daarna weer goed terugmonteert, label de bougiekappen desnoods) Probleem kan nog wel in je bougiekappen zitten dan.

Ik heb een deel-oplossing voor je WPH. Ik heb m hier namelijk digitaal, maar ontzettende computer-nitwit die ik ben, zou ik niet weten hoe ik die bij jou krijg. Als jij dat probleem oplost, heb jij m dus ook.

Tip 2) iets ouderwetser, maar net zo makkelijk, jij fikt hem op een cd en die stuur je gewoon op :)
 
MrHawkeye,

Ik ben begonnen met alle stekkers die met de ontsteking te maken hebben los te maken, en waar nodig schoon te maken. Bij de CDI glom alles nog.. *D
Dit alles gaf helaas geen resultaat.
En ik weet eerlijk gezegd niet hoe ik de primaire / secundaire windingen zou moeten controleren.. :+
En dan die motorreiniger.. Ik heb van Valvoline carburateurreiniger in mijn tank gedaan. Is dat wat je bedoelde, of is er meer op de markt?

En ja... Het is wel heel jammer dat je die wph niet wil copiëren.. '( '( '(
Maar ik hoop 'm ooit ergens in een nieuwsgroep nog eens tegen te komen..

Sorry was even off line vanwege wat privezaken

Carbreiniger in je motortank?????????????? What the hell? Dat spul wat jij bedoelde is dat wel voor in je tank te gooien???


Forte 2 bedoelde ik!!!!!!!!!

En het is idd niet zo dat 1 bobine cylinder 1 en 2 bedienen!

Als je je email adres meld zal ik eens kijken of ik ergens op het web een link voor je kan vinden O-)
 
Jongens,

ik heb hetzelfde probleem met mijn 1100G. 1 en 2 doen niet mee na 4 mnd stil staan. Bougies vonken, ook al gewisseld, maakt niets uit. Ik vermoed brandstofprobleem, maar uit beide vlotterkamers tap ik een vol klein spuitbusdopje af. Ik heb eigenlijk geen zin om de carb. te demonteren. Iemand nog een (waardevolle) tip?
 
Denk dat het toch gewoon aan de bougies lag, hoor.
Heb dat met mijn 1100R ook al aan de hand gehad. Nieuwe bougies die het na nog geen 100km al begeven. Als 'm koud staat starten en je hebt problemen. Vermoed dat het te maken heeft met de mate waarin de choke open staat.
Steken standaard NGK JR9B's in op de mijne. Heb de JR9C ingestoken. Zelfde warmtegraad, maar hebben 2 elektrodes ipv 1, minder kans op misfire dus.
Sindsdien geen enkel probleem meer gehad....

Misschien het proberen waard? ;)
 
Laatst bewerkt:
Denk dat het toch gewoon aan de bougies lag, hoor.
Heb dat met mijn 1100R ook al aan de hand gehad. Nieuwe bougies die het na nog geen 100km al begeven. Als 'm koud staat starten en je hebt problemen. Vermoed dat het te maken heeft met de mate waarin de choke open staat.
Steken standaard NGK JR9B's in op de mijne. Heb de JR9C ingestoken. Zelfde warmtegraad, maar hebben 2 elektrodes ipv 1, minder kans op misfire dus.
Sindsdien geen enkel probleem meer gehad....

Misschien het proberen waard? ;)


Als bougies te nat worden dan gaan ze "vanzelf" kapot en ik kan mij met die GSX1100f niet aan de indruk ontrekken dat het wel heel snel gaat...heb er zelf ook een keer problemen mee gehad.

Bleef maar aan de gang met die bougies, ik had ze gewoon alle 4 tegelijk moeten vervangen.
 
Cilinder 1 en 2 niet vonken is geen bobine probleem, zoals eerder gezegd is 1 bobine voor cilinder 1 en 4 en de andere voor cilinder 2 en 3.
De gsxf is erg gevoelig met bougies en een verkeerde carburateurafstelling.
Carbs demonteren en de vlotterhoogte goed afstellen, dat lost het meestal op.
verder kijken of er niet een chokeklep blijft hangen.
die bougies gaan kapot door een teveel aan mengsel in de cilinders(nat slaan) gebeurt vooral bij een koude start.
 
Terug
Bovenaan Onderaan