Suzuki GSX1250FA ombouwen naar naked bike, probleem met koeling

Gixxer$

Die hard MF'er
3 apr 2006
399
94
Ik heb een Suzuki GSX1250FA, BWJR 2014.

Ik wil hier graag een naked bike van maken. Waarom ? Ik wil graag een naked bike maar wil geen andere motor kopen.

Ik loop tegen onderstaand probleem aan.

Deze motor heeft 2 cooling fans op de radiateur waarbij de middelste ( main ) fan aangestuurd wordt door een sensor die op de radiateur zit. De radiateur is echter niet in het midden geplaatst waardoor deze aan een kant verder uitsteekt ( dit in verband met de tweede fan ). Ziet niet fraai uit, en stoort mij mateloos. Radiateur kan ( in verband met ophangpunten ) ook niet verplaatst worden.

Nu heb ik een radiateur gekocht van een Suzuki GSF1250 ( hier zit uiteraard niet deze sensor op ), echter slaat de fan nu niet aan en wordt de motor niet gekoeld. In principe is de GSX1250 hetzelfde als een GSF1250 op het kuipwerk na. Er zit waarschijnlijk ook verschil in de elektronica, zo zie ik op het elektrisch schema in het WPH dat de GSX1250FA een extra relais heeft voor het koelsysteem.

Heeft iemand enig idee hoe ik de boel kan aanpassen zodat de fan reageert op de sensor in het blok ( zoals dat gebeurt bij de GSF1250 ) en deze aanslaat zodra de motor te warm wordt. Heb geen 2 linker handen wat sleutelen betreft maar hier kom ik niet uit en kan ik wel wat hulp ( advies ) gebruiken.

Groeten, Jos
 
trekt de enkele fan wel genoeg vermogen om het relais te laten schakelen ?
euh, meen je dit?
Misschien een gaatje boren in je nieuwe radiator, schroefdraad erin tappen, en je sensor erin draaien.
euh, meen je dit?

Heeft iemand enig idee hoe ik de boel kan aanpassen zodat de fan reageert op de sensor in het blok ( zoals dat gebeurt bij de GSF1250 )
Ja, zoals dat gebeurt bij een gsf1250 8)7
 
Ik zou willen dat het gewoon werkt zoals op de GSF1250 ( die heeft ook geen sensor op de radiateur ). Onderhuids zijn het dezelfde motoren. Dus waarschijnlijk is het een aanpassing van het elektrisch gedeelte ( switch, relais, sensor ? ). Iemand enig idee wat en hoe er aangepast moet worden.
 
De temperatuurmeting wordt ergens gedaan bij de GSF.

Wordt er een thermoswitch gebruikt die zelfstandig de fan schakelt, of stuurt de ECU de fan aan en verwerkt deze zelf de temperatuurwaarde dmv een temperatuursensor?

Als beide motoren hetzelfde systeem gebruiken (ik betwijfel het gezien er niets in de radiateur zit bij de GSF) kan je kijken waar de thermoswitch danwel de temperatuursensor zit en kijken of je hem op jouw fiets daar ook kan plaatsen door het onderdeel waar deze inzit te vervangen mits dat gaat passen.

Gebruiken beide fietsen niet hetzelfde systeem, dan zal een adapter met sensoropname in de toevoer van de radiateur plaatsen de makkeijkste optie zijn.
 
As je niet in je radiator wil/durft te tappen

hij meent het
c035.gif
 
Zeker.

Heb zelf wel eens een tempsensor in een radiator getapt, je heb niet veel vlees nodig, het hoeft niet muurvast.
Gewoon met een rubber ringetje eronder, nooit lekkage gehad.
wanddikte is 2 mm max, een sensor heeft schroefdraad 1.25 of grover, dus nog geen 2 spoedjes in zacht materiaal over een grote diameter, met druk verschil en een temp range van -15 tot 120 graden met verschillende uitzettingen van materialen. En dat geeft geen enkel probleem? Dat je het zelf doet is al dom, maar het een ander adviseren is 8)7

Je kan een sensor op veel plekken zetten en @MasterTommy geeft de beste plek al aan, maar niet zoals jij denkt te kunnen porrelen.
 
Ik denk dat de makkelijkste oplossing is om een temperatuursensor adapter in de slang te plaatsen. Als ik de schema's en werking in het WPH bekijk moeten er nogal wat aanpassingen worden gedaan aan de ECU ( dit gaat mij dan te ver ). Nu nog uitzoeken of ik een willekeurige temp sensor kan plaatsen of dat deze aan bepaalde voorwaarden moet voldoen. Kan niks vinden in het WPH over specificaties van de temp sensor. Misschien is het zelfs mogelijk om de bestaande sensor te gebruiken in de nieuwe adapter ( als de draad hetzelfde is tenminste ). Gelukkig zijn deze adapters niet zo duur, dus het uitproberen waard. Mocht het niet werken kost mij dat hooguit nog een nieuwe radiatorslang.
Bedankt voor het meedenken, ik zal het resultaat ( kan nog even duren ) hier vermelden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan