Suzuki gsx250e, open luchtfilters -> sproeiers

langegast

Rookie
24 jul 2007
12
0
Alkmaar
Hé,

Ik heb een gsx250e staan waarvan de originele luchtfilterbox helemaal stuk is. Originele box is veels te duur en lastig met klussen aan carburateurs, daarom heb ik er twee open luchtfilters voor gekocht.

Nu is mijn vraag, is het nodig dat er grotere sproeiers in m'n carburateurs komen?
Ik heb nl. het idee dat de luchtdoorlaat van deze filters niet veel verschilt van de luchtdoorlaat van de originele box. In deze box zat een simpel soort sponsfilter van 1,5 cm dik en 15 bij 7 cm oppervlakte.
Nu lijkt het mij dat zowel de luchtdoorlaat van de originele als van de open luchtfilters ruim voldoende is voor zo'n licht blok en dat het dus geen verschil uit zou moeten maken.

Op het moment wil de motor niet harder dan 60 km/u en heb ik het idee dat ze te snel te heet wordt. Na verloop van tijd gaat ze ook slechter lopen maar niet zoals vastlopen door te arm mengsel waar wss. wel sprake van is.

De carburateurs moeten nog afgesteld worden dus zou ik willen weten of ik dat zowiezo met grotere sproeiers moet laten doen of dat het ook prima gaat met de huidige bezetting het bovenstaande in gedachte hebbende. Ik ben benieuwd wat jullie denken...
 
Laatst bewerkt:
Op het moment wil de motor niet harder dan 60 km/u en heb ik het idee dat ze te snel te heet wordt. Na verloop van tijd gaat ze ook slechter lopen maar niet zoals vastlopen door te arm mengsel waar wss. wel sprake van is.

De carburateurs moeten nog afgesteld worden dus zou ik willen weten of ik dat zowiezo met grotere sproeiers moet laten doen of dat het ook prima gaat met de huidige bezetting het bovenstaande in gedachte hebbende. Ik ben benieuwd wat jullie denken...

Fijn dat je al zelf het antwoord geeft :Y
 
dus? grotere sproeiers? is het niet mogelijk dan om met de stelschroefjes aan de buitenkant genoeg af te stellen?

Want waarom zou er een grotere sproeier op moeten als de luchtfilterbox in eerste instantie ook al bijna geen weerstand op de lucht leek uit te oefenen?
 
Nee, draait niet lang met choke; bij koude start heel even nodig, moet er na halve minuut al af anders is ze niet aan te houden...

Wat is de functie van idd. de pilotscrews dan? (hoge toeren/lage toeren/nihil)

edit:
zonder belasting worden alle toerentallen goed gehaald, alleen stationair loopt ze ca. 2000 toeren waar 1250 normaal zou moeten zijn. Bij lager stationair toerental loopt ze niet lekker en valt uit als je het overdrijft. Is er dan wel wat mis met de carburatie of is dit meer een ontstekings/compressieverhaal?
 
Laatst bewerkt:
Liep die met de originele luchtfilter wel goed? of die te weinig kompressie heeft zal je moeten testen,
de klepspeling met dan eerst wel goed zijn,met de pilot screws kun je de mengselverhouding bij gasstanden tot ongeveer kwartgas enigzins regelen ze hebben geen invloed op volgas.
onsteking kun je zover ik weet niet afstellen.
 
Met dit soort acties kun je je motorblok makkelijk de vernieling in helpen (is maar even dat je het weet). Beste oplossing is afstellen op een testbank. Heel vaak sproeiertje wisselen en testritjes maken kan ook, maar sta niet raar te kijken als het blok een keer ploft op de snelweg.

...
Want waarom zou er een grotere sproeier op moeten als de luchtfilterbox in eerste instantie ook al bijna geen weerstand op de lucht leek uit te oefenen?

Hoe heb je dat gemeten dan:?

En de weerstand van het filter is maar een klein gedeelte van het verhaal. Het feit dat je de vorm van je inlaattraject compleet hebt verbouwd heeft veel meer invloed.
 
niet gemeten; beredeneerd :D De luchtsnelheid vanuit de verschillende richtingen is nu idd hetzelfde waar die met de filterbox enigszins verschild moet hebben...

Maar ik begrijp dat afstelling door iemand die er gevoel en verstand voor heeft het beste plan is.
Ik ga de motor volgende week naar Hoogland in Kwadijk brengen voor een afstelling op de testbank...
 
Terug
Bovenaan Onderaan