Suzuki gsx550es start moeilijk

M10000

Die hard MF'er
13 mrt 2009
512
62
hellevoetsluis
Beste iedereen, ( excuses voor lange OP)

Alweer een tijd zit ik op dit forum, heerlijk om te lezen al die problemen, oplossingen en tips. Nu heb ik alleen zelf een probleem, namelijk met mijn gsx550es uit 1984. Hij heeft een jaar telkens slecht gestart, ging meestal niet zonder startspray. Als ik toen licht aanhad met motorrijden kon ik hem daarna niet meer elektrisch starten, omdat dan de accu leeg was.

nou had ik van de zomer nieuwe yuasu (even vergeten) accu gekocht, 4 nieuwe bougies , een nieuw benzinefilter geplaatst + zekeringen vervangen. Toen wou die het helemaal niet meer goed doen en heb ik hem laten staan tot er weer geld was. Ik voelde toen ook dat bobine 1-4 warm werd met alleen maar contact aan, kortsluiting in de bobine dus. Dat zal ook wel de verklaring zijn waarom die soms met 3 cilinders startte.

Affijn, gisteren nieuwe bobine geplaatst + 2 nieuwe bougiedoppen, accu deels opgeladen, gestart met startkabels + hoop startspray en hij deed het als een tierelier. Rondje op gereden van +- 3 km, uitgezet en toen kon ik hem tot 4x maal aan toe meteen starten.
Vanochtend wou die weer niet starten zonder startspray en een tijd vol gas geven, want stationair loopt die pas na een tijdje goed.

De hamvraag: Waar kan het nu nog aan liggen?

Het blok helemaal uit elkaar halen gaat niet eens, want de vorige eigenaren hebben flink de schroefjes doorgedraaid ( op de meest lastige plekken)
Wel was er door de vorige eigenaar een nieuwe SR geplaatst.


Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat het slecht starten en lopen een combinatie is van een slechte/lege accu en vervuilde carburateurs.

Een nieuwe accu moet je atlijd eerst goed opladen voordat je hem gebruikt. En een motor met lege accu jumpstarten, daarna 3 km rijden en nogmaals 4x starten? Klinkt als een ideale manier om een (nieuwe) accu te mollen.

De carburateurs zou ik eerst maar eens demonteren en schoonmaken (de binnenkant). Een verstopte sproeier is waarschijnlijk de oorzaak van het lopen op 3 cylinders. Na 29 jaar wil er nogal eens wat troep in de carbs blijven hangen. Als het erg vervuild is kun je ze ultrasoon laten reinigen.

Let ook op of er geen zooi in je tank zit, anders kun je meteen weer de carbs schoonmaken.
 
Idd. carbs kuisen. Bij voorkeur ultrasoon, maar oldschool kan ook.
je zou ook kunnen proberen om wat carbreiniger (forte, wynns etc.) door de benzine te gooien.

O ja, accu goed opladen.
 
Bedankt voor de antwoorden, maar er was denk ik wat onduidelijkheid. Die nieuwe accu had ik al 3 maanden gebruikt / in de wacht staan. Daarbij loopt hij nu niet meer op 3 cilinders. Ik kon hem vandaag wel weer starten met startspray, zonder startkabels. De carbs. Eraf halen wordt lastig vanwegevde schroefjes, maar zal het dan maar proberen ;)
 
Je zou ook eerst de carbecleaner kunnen proberen.
de carb zit over het algemeen niet met schroeven vast.
Gas, chokekabel en benzineslang los halen en vrotten. (het is wel een !@#$ klus...)

Als de carbs verwoest zijn, zou ik op de sloop kijken voor een nieuwe.
 
Beste iedereen, ( excuses voor lange OP)

Alweer een tijd zit ik op dit forum, heerlijk om te lezen al die problemen, oplossingen en tips. Nu heb ik alleen zelf een probleem, namelijk met mijn gsx550es uit 1984. Hij heeft een jaar telkens slecht gestart, ging meestal niet zonder startspray. Als ik toen licht aanhad met motorrijden kon ik hem daarna niet meer elektrisch starten, omdat dan de accu leeg was.

nou had ik van de zomer nieuwe yuasu (even vergeten) accu gekocht, 4 nieuwe bougies , een nieuw benzinefilter geplaatst + zekeringen vervangen. Toen wou die het helemaal niet meer goed doen en heb ik hem laten staan tot er weer geld was. Ik voelde toen ook dat bobine 1-4 warm werd met alleen maar contact aan, kortsluiting in de bobine dus. Dat zal ook wel de verklaring zijn waarom die soms met 3 cilinders startte.

Affijn, gisteren nieuwe bobine geplaatst + 2 nieuwe bougiedoppen, accu deels opgeladen, gestart met startkabels + hoop startspray en hij deed het als een tierelier. Rondje op gereden van +- 3 km, uitgezet en toen kon ik hem tot 4x maal aan toe meteen starten.
Vanochtend wou die weer niet starten zonder startspray en een tijd vol gas geven, want stationair loopt die pas na een tijdje goed.

De hamvraag: Waar kan het nu nog aan liggen?

Het blok helemaal uit elkaar halen gaat niet eens, want de vorige eigenaren hebben flink de schroefjes doorgedraaid ( op de meest lastige plekken)
Wel was er door de vorige eigenaar een nieuwe SR geplaatst.


Alvast bedankt!
Wat ik hier mis is een nieuw/schoon luchtfilter. Omdat het met startspray wel lukt, verwacht ik minder dat het een electrisch probleem is, meer een (stationair) mengselprobleem.
 
Magnamaniac: Het luchtfilter is nog tamelijk schoon, dus een nieuw filter was in mijn ogen niet noodzakelijk. Helaas zitten de carbs wel vol met Kut schroefies die ook niet willen meewerken. Van binnen zat er zand / troep dus dat ie schoon moet worden is wel duidelijk.

Ik heb een advertentie geplaatst voor hulp in het gezocht sectie, maar als mensen dit lezen en mij voor een leuk bedrag willen helpen, graag!
 
de carbs kun je er veel makkelijker tussenuit halen als je eerst de rubbers aan de kop- en filterzijde flink verwarmt en dat moet je dan ook weer doen met plaatsen en dan ook WD40 oid er op spuiten voor het glijden, het grootste probleenm is altijd keiharde rubbers.
Verder alle schroeven (kruiskoppen) van je carbs even zijdelings lossen met een griptang, als je maar een mm kan draaien zijn ze al los.
 
Beste iedereen,

Ik heb samen met mijn vader de vlotterkamer losgehaald en doorgespoten met compressor, want als er eenmaal vuil in zit moet het daar in zitten. Hij loopt opzich wel netjes alleen het opstarten hey, dat gaat koud echt alleen maar met startspray. Maar met zo'n oud beessie moet je ook niet teveel los halen, anders heb je nog meer problemen straks.
Het klinkt gewoon alsof hij niet genoeg benzine krijgt. ( benzineslang zit niet dubbel)
Daarbij komen er blauwe vonken onder RS vandaan met starten, dit doet hij alleen even in het begin. Is dit gewoon slechte isolatie of moet ik er meer achter zoeken?

Nou heb ik vandaag nog wat met de multi meter getest:

Accu was 12.6v
Stationair 13,2 v
3k toeren 13.7 v

Licht aan werd het meteen 0.8-0.9 volt vanaf gesnoept, is het normaal dat dit zoveel is?
Ik had expres al de licht bulb vervangen van 55 watt naar 35 watt, wat zuiniger is en feller! vroeger kon je hem ook niet meer starten als je met licht had gereden, dit was wel voor de nieuwe accu.

Nou heb ik vandaag een halve fles Valvoline carb cleaner toegevoegd aan een volle tank, dus hopen dat het ook mee wilt werken!

Ik zal enige vorm van progressie laten horen, maar ben bang dat het niet zal voorkomen..
 
Laatst bewerkt:
oja wynand2000, de rubbers waren gewoon netjes zacht en kon je makkelijk erop en eraf halen

Hoi , dan heb je mazzel en zijn ze misschien kortgeleden vervangen, normaal zijn ze keihard.

Compressor helpt lang niet altijd hoor, je blaast het vuil vol in de kleine gaatjes, loshalen kan (ook bij een oud beestje) zeker gaan kwaad)
je kan veel beter de hele boel uit elkaar halen, als hij lang heeft stilgestaan of jaren roest en vuil heeft verzameld, moet het vuil er juist de andere kant op uit dan ipv erin blazen.


Succes ermee, hoop dat hij snel weer goed start, mag geen enkel probleem zijn, ze zijn onverwoestbaar(zolang er benzine en lucht in kan komen)
 
Terug
Bovenaan Onderaan