Suzuki GSX600f carberateur afregelen en synchroniseren of niet?

knutselhenk13

Rookie
26 mrt 2020
17
1
Heb kort geleden een Suzuki GSX600f gereviseerd, zoals bij sommigen wel bekend. Daarbij ook de carberateur unit ultrasoon gereinigd.
Motor loop weer prima en draait goed stationair op 1400 toeren. Heb verder niet aan de synchronisatie gezeten van de carberateur unit.

De lucht/benzine mengschroeven (pilot screw) staan ingesteld tussen de 1-1/4 en 2 slagen. Volgens documentatie moet dit 1-1/2 slagen zijn. Misschien is dit een pre-set instelling vanaf fabriek? De motor heeft 20500 km gelopen.

Is het nodig om de mengschroeven standaard in te stellen op 1 -1/2 en de carberateurs opnieuw onderling te synchroniseren of zo te laten?
 
Met de luchtmengselschroeven stel je het lucht/brandstofmengsel in bij stationair toerental.

Met synchroniseren stel je het vacuüm tussen de carburateurs af.
 
Goede afstelling hangt af van meerdere factoren af:
-compressie, kleppen stellen, synchroniseren, mengselschroeven,naald clip, hoofdsproeier en ook luchtfilter en uitlaat.

Synchroniseren is enkel nodig als de motor onregelmatig draaid.
Als de gsx600f verder geheel standaard is en de mengsel schroeven staan volgens het werkplaatshandboek afgesteld zit je altijd ongeveer goed.
Je kunt het enkel nog beter krijgen door de motor zo langzaam stationair afstellen dat ie net blijft draaien en dan de mengsel schroeven per stuk af te stellen heel nauwkeurig luisteren naar wat de motor doet.

Een goede controle van de stationair afstelling is de gsx600f goed warm rijden (min 20 minuten ofzo) dan even stationair laten draaien, de motor uitzetten en dan weer starten. Dan moet ie echt gelijk aanslaan (in 1 seconde ). Dan staat ie stationair goed.
 
Duidelijk. Zoals het er nu uitziet is het niet nodig om mijn motor opnieuw af te regelen. Het gemiddelde verbruik (binnen de bebouwde kom, buiten de bebouwde kom en snelweg (100 km/uur)) is ongeveer 1:16 - 1:17. Lijkt mij keurig?
 
Goed lezen. De afstelling wordt niet bepaalt door het gemiddeld gebruik. Als de motor slecht loopt of het verbruik is (te) hoog kan dit liggen aan een niet goed afgestelde carberateur of de synchronisatie van de carberateurs onderling. Daar de motor stationair goed loopt en het verbruik mij keurig lijkt is er geen reden dus om het een en ander verder af te regelen, zoals al toegelicht door yamadrama.
 
goed lezen wat ik schreef.
een motor kan te arm/rijk staan, toch mooi stationnair draaien en goed lopen.
een afstelling kan cut zijn met een veel te kleine/grote hoofdsproeier, maar als je rijdt als een blinde bomma die de gas niet durft open draaien zal je toch een goed gemiddeld verbruik hebben.
gemiddeld verbruik hangt vooral af van wat je met je rechterhand doet.

en "een slag" is iets wat je al eens in je gezicht krijgt, gebruik gewoon "toer(en)"
 
Laatst bewerkt:
goed lezen wat ik schreef.
een motor kan te arm/rijk staan, toch mooi stationnair draaien en goed lopen.

Daar moet ik Janbros gelijk in geven, echter is mijn ervaring dat als de motor te rijk of te arm staat lastiger start (warm of koud).
-Stationair te rijk is meestal moeilijke warme start en sneller kans op backfire carburateur zijde en overmatige benzine lucht.
Als je het gas handel snel beweegt en weer los laat schieten, zal de motor eerstlagere toeren gaan draaien en zich dan weer herstellen.
-Stationair te arm start de motor meestal redelijk maar merk je beter dat de motor stationair gewoon niet lekker draaid.
Als je het gas handel snel beweegt en weer los laat schieten, zal de motor eerst hogere toeren gaan draaien (blijven hangen) en zich dan weer herstellen.

Dus daarom , als de motor warm binnen een seconde start staat ie gewoon goed.
Als je echt perfect af wilt stellen zal je per uitlaatbocht CO moeten meten 😉
 
Terug
Bovenaan Onderaan