Suzuki GSX600F houdt in bij gas geven

knutselhenk13

Rookie
26 mrt 2020
17
1
Techniek is een serieus forum waar je om raad kan vragen bij technische problemen. Om een degelijk advies te krijgen is wel goede informatie nodig.

Gebruik daarom het onderstaande lijstje als leidraad:
  • Merk: Suzuki
  • Type: GSX600F (GN72A123460)
  • Bouwjaar: 1996
  • Kmstand: 20230
  • Probleem: houdt in bij gas geven
  • Wanneer is het probleem onstaan: na 2,5 jaar stilstand
  • Wat is er al aan gedaan:
Betreft de motor van een collega welke 2,5 jaar heeft stil gestaan. Probeer deze voor hem weer aan de praat te krijgen. Liep in het begin helemaal niet. Oude benzine uit tank verwijderd en schoongespoeld met nieuwe benzine. Vacuum benzinekraan gecontroleerd en deze werkt. Luchtfilter schoon geblazen. Bougies verwijderd, gecontroleerd en schoongemaakt. Carberateur unit verwijderd en van elke carberateur vlotterkamer geopend en Main jet en Pilot jet schoon gemaakt (deze waren verstopt).
Na alles weer terug geplaatst te hebben loopt deze stationair (redelijk) goed. Alleen bij het gas geven houdt de motor in of reageert niet altijd direct.
Na het weghalen van het luchtfilter gezien dat bij het gasgeven de gasschuif en gasnaald van alle vier de carberateurs vibreren/resoneren. Is dit normaal?
Waarschijnlijk haal ik de carberateur unit er weer uit en ga deze toch verder schoonmaken. Iemand suggesties wat te controleren en schoon te maken. Herkent iemand dit probleem? Kan ook wezen dat ergens het vauum of ontluchting niet goed is of ergens valse lucht wordt aangezogen?
 
Die carburateurs zijn waarschijnlijk nog vies, verder demonteren en beter schoonmaken :)
Bedankt. Ik heb nog een drietal vragen:
  • Welke vloeistof gebruiken, gewoon schone benzine
  • In hoeverre moet ik elke carberateur demonteren. Wil eigenlijk zo weing mogelijk los halen. Anderzijds begrijp ik als je alles demonteert dat het schoonmaken beter gaat. Vlotterbak, sproeiers, gasschuif met gasnaald verwijderen?
  • Moet ik de hele carberateur in de vloeistof zetten, eventueel ontluchtingsslangen en vacuum slangen verwijderen?
 
Je hebt carburateur reiniger in een spuitbus, waarmee je de diverse kanalen kunt doorspuiten.
Vlotterbak eraf, sproeiers losnemen en met carb-cleaner kanalen doorspuiten.
Eventueel perslucht erachteraan.
Herhaal per carb.
Ultrasoon reiniger werkt uiteraard het best.
 
Allereerst lijkt het me belangrijk er achter te komen of de motor inhoud door teveel lucht of teveel brandstof.
Eerst de basisproblemen uitsluiten, die niks kosten.
Als je beetje handig bent en indien mogelijk eerst even testen met een externe brandstof toevoer, zelf gebruik ik een oude koelvloeistof reservoir of hang ik een trechter op. Dan sluit je het eerste probleem tenminste uit.
De gsx600f moet altijd met koude start de choke erbij, Zoniet is er iets met je choke of zijn je naaldbuizen uitgesleten.
Indien je een probleem met de onsteking vermoed, Laat de motor stationair warm draaien en spuit dan met plantenspuit (nevel) op je uilaatbochten.
Je zult meteen zien als er een cilinder niet goed meedoet.

Loopt de motor volgas (rijdend) wel goed? Zoniet dan zitten deze wellicht nog verstopt.
-Zoja dan is het met hoofdsproeier wel o.k. en zit het probleem in het midden gebied (naald).

Midden gebied / volgas gebied kun je de afstelling manipuleren door deels tape over je luchtfilter box te plakken. (Daar gaat de motor rijker van lopen)

Sowieso zoals hierboven al vaker gemeld wellicht nogmaals schoonmaken en anders ultrasoon . Er zitten nl. kanaaltjes in de carb. die kun je bijna niet zien en bijna niet bij komen.

Wat ook enorm irritant is bij de gsx600f is het goed kunnen vastmaken van het luchtfilterhuis op de carburateur. Dit kun je het beste doen door het filter eruit te laten bij montage en met 1 hand in het luchtfilterhuis de slangenklemmen per stuk goed vast te draaien en goed controleren of ze echt goed op de carb. zitten.
 
Wat ook enorm irritant is bij de gsx600f is het goed kunnen vastmaken van het luchtfilterhuis op de carburateur.

Mwah, als die rubbers gewoon netjes zijn dan valt dat toch wel mee?

Ik heb hier ook eens lang mee zitten klooien omdat mijn rubbers niet al te best meer waren. Elke keer met aandraaien van de klemmen floepte die van de carburateur af. Heeft lange tijd wellicht niet goed gezeten:

20200227_131746.jpg


Laatst een compleet ander luchtfilter huis erop gezet, was dat ff een verbetering 👍
 
Iedereen bedankt voor de reacties. Sorry dat ik nu pas reageer.
Heb de complete carberateur (4 op een rij) gedemonteerd en als geheel ultrasoon gereinigd. Wel alle sproeiers, o-ringen, gasnaalden, gasschuif, pakkingen, vlotter, enz verwijderd. Deze ook afzonderlijk ultrasoon gereinigd. Er bleken toch nog een paar kanaaltjes verstopt te zijn. Een viertal nieuwe carberateur revisie setjes gekocht. Ga volgende week alles opnieuw monteren en dan kijken of het geheel nu werkt. Laat van mij horen hoe het gaat.
 
Hallo iedereen,

Nog even een vraag voor de montage. Doordat alles ultrasoon is gereinigd is alles een beetje schraal geworden(zijn namelijk geen vetresten meer aanwezig). De choke plunjers lopen nu wat stroefer. Kan ik alles gewoon droog monteren en zodra er weer benzine is komt de smering weer vanzelf op gang.
Of kan ik beter vooraf alle o-ringen, sproeiers, naalden, enz even een half uur o.i.d. van te voren in de benzine leggen. ik hoor ook wel eens iets invetten (druppeltje) met een beetje olie (motorolie) of even in de olie leggen.
Zou een beetje zonder zijn als ik de o-ringen van b.v. de mengschroef kapot draai bij het indraaien door de schraalheid.
 
Hallo iedereen,

Nog even een vraag voor de montage. Doordat alles ultrasoon is gereinigd is alles een beetje schraal geworden(zijn namelijk geen vetresten meer aanwezig). De choke plunjers lopen nu wat stroefer. Kan ik alles gewoon droog monteren en zodra er weer benzine is komt de smering weer vanzelf op gang.
Of kan ik beter vooraf alle o-ringen, sproeiers, naalden, enz even een half uur o.i.d. van te voren in de benzine leggen. ik hoor ook wel eens iets invetten (druppeltje) met een beetje olie (motorolie) of even in de olie leggen.
Zou een beetje zonder zijn als ik de o-ringen van b.v. de mengschroef kapot draai bij het indraaien door de schraalheid.

Ik zou er overal een druppeltje olie op de O-ringen doen en met de vingers verdelen, of iets wat enigszins smeert. Dat vergemakkelijkt het installeren behoorlijk en voorkomt een eventuele beschadiging.
 
Ik spray een carb altijd lichtjes in met goedkope kruipolie na ultrasoon.

Dat reinigen maakt t idd schraal en kwetsbaar. Ook t zamac vd body.
 
Ik spray een carb altijd lichtjes in met goedkope kruipolie na ultrasoon.

Dat reinigen maakt t idd schraal en kwetsbaar. Ook t zamac vd body.
Ik heb WD-40 ter beschikking. Spuit je alleen de buitenkant van de carberateur in nadat je alles weer gemonteerd hebt of moet je vooraf ook de binnenkant licht inspuiten en dan alles monteren (gasschuif, o-ringen, e.d.). De O-ringen dan nog wel even licht voorzien van olie?
 
Ben bezig de carberateurs meer samen te bouwen. Na het samenbouwen valt het volgende op (zie foto's).

Het zwarte kunsstof dopje zit op de middelste sproeier (foto 2), echter deze blijkt na het reinigen van de carberateur niet meer zo vast te zitten. Zit er nu los op.

Vraag: het kunsstof dopje (foto 1 linksonder) lijkt uit een geheel te bestaan of zit er toch een o-ring omheen die verstaft is (dikkere deel). Ik weet zeker dat er geen andere o-ring op heeft gezeten. Hoort deze zo los te zitten. Het zwarte kunsstof dopje wordt wel tegen gehouden door de vlotter (foto 3).
 

Bijlagen

  • 20200413_162556_rz.jpg
    20200413_162556_rz.jpg
    327,3 KB · Weergaven: 17
  • 20200413_162619_rz.jpg
    20200413_162619_rz.jpg
    314,9 KB · Weergaven: 17
  • 20200413_162826_rz.jpg
    20200413_162826_rz.jpg
    235,6 KB · Weergaven: 18
Ben bezig de carberateurs meer samen te bouwen. Na het samenbouwen valt het volgende op (zie foto's).

Het zwarte kunsstof dopje zit op de middelste sproeier (foto 2), echter deze blijkt na het reinigen van de carberateur niet meer zo vast te zitten. Zit er nu los op.

Vraag: het kunsstof dopje (foto 1 linksonder) lijkt uit een geheel te bestaan of zit er toch een o-ring omheen die verstaft is (dikkere deel). Ik weet zeker dat er geen andere o-ring op heeft gezeten. Hoort deze zo los te zitten. Het zwarte kunsstof dopje wordt wel tegen gehouden door de vlotter (foto 3).
Kon zo niet de carburateur van bouwjaar 1996 niet vinden.
Maar je kan hem hier bestellen voor 3,50€ ex verzendkosten
Part
Nummer 35.
Als deze voor de pilot jet zit vind ik het apart dat het gaatje dichtgedrukt lijkt te worden door het vlottersysteem :9
 
Kon zo niet de carburateur van bouwjaar 1996 niet vinden.
Maar je kan hem hier bestellen voor 3,50€ ex verzendkosten
Part
Nummer 35.
Als deze voor de pilot jet zit vind ik het apart dat het gaatje dichtgedrukt lijkt te worden door het vlottersysteem :9
Hoi Ovy,
Bedank voor je respons. Ben eventueel ook op zoek naar de o-ringen op de naald sproeier (zie bijgevoegde foto). Het lijkt erop dat ik deze niet hoeft te vervangen, maar misschien toch? Wat denk jij? Wat kosten deze o-ringen (item 20 op part?). Tikt toch wel aan met al die o-ringen e.d.
 

Bijlagen

  • 20200414_165936.jpg
    20200414_165936.jpg
    376,7 KB · Weergaven: 11
Hoi Ovy,
Bedank voor je respons. Ben eventueel ook op zoek naar de o-ringen op de naald sproeier (zie bijgevoegde foto). Het lijkt erop dat ik deze niet hoeft te vervangen, maar misschien toch? Wat denk jij? Wat kosten deze o-ringen (item 20 op part?). Tikt toch wel aan met al die o-ringen e.d.
Nog een toevoeging, de diameter van het pilot gat is ongeveer 5.2 mm. Dus als het goed is zijn de plugjes wat dikker.
 
Hoi Ovy,
Bedank voor je respons. Ben eventueel ook op zoek naar de o-ringen op de naald sproeier (zie bijgevoegde foto). Het lijkt erop dat ik deze niet hoeft te vervangen, maar misschien toch? Wat denk jij? Wat kosten deze o-ringen (item 20 op part?). Tikt toch wel aan met al die o-ringen e.d.
Hoi Knutselpiethenk,

Ik kam niet garanderen dat je idd item 20 nodig hebt op de tekening. Is een beetje onduidelijk. Het lijkt of die ergens op het vlottergedeelte zit i.p.v. om de geleider van het gasklep huis. Nu deze toch open ligt zou ik hem wel vervangen. Als ze hier lekken krijg je ook weer een verkeerd mengsel.
Ik heb ooit nieuwe O-ringetjes bij de dealer (nr. 15 op de tekening voor jouw motor) piepklein en 3,20€ per stuk.
[Onlangs nog de rubbers hier vandaan gehaald om de benzine doorloopjes van mijn carburateurs te vernieuwen.
Prijzig maar je vind ze waarschijnlijk nergens anders.]
Later kwam ik ooit eens op een forum tegen wat de maten O-ringen voor mijn carburateur waren. Dit nagemeten en deze klopte behoorlijk.
Wat je kan doen is de O-ringen opmeten en deze bestellen bij Destil.(Ze verkopen de meest gangbare maten) Ze hebben nitril en viton rubber. Dat laatste kan wat beter tegen ethanol meen ik.
Heb ik een paar jaar geleden gedaan en geen spijt van gehad. Ik was een kwart van het geld kwijt ongeveer.

Ook kan je een aftermarket revisiesetje kopen, deze zijn ook wel aan de prijs hoor.
Kaching!

Maargoed, overal halfwerk leveren kan je later spijt van krijgen.
Carburateurs zijn ook vrij gevoelig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan