Suzuki GSX600F houdt in bij gas geven

knutselhenk13

Rookie
26 mrt 2020
17
1
Techniek is een serieus forum waar je om raad kan vragen bij technische problemen. Om een degelijk advies te krijgen is wel goede informatie nodig.

Gebruik daarom het onderstaande lijstje als leidraad:
  • Merk: Suzuki
  • Type: GSX600F (GN72A123460)
  • Bouwjaar: 1996
  • Kmstand: 20230
  • Probleem: houdt in bij gas geven
  • Wanneer is het probleem onstaan: na 2,5 jaar stilstand
  • Wat is er al aan gedaan:
Betreft de motor van een collega welke 2,5 jaar heeft stil gestaan. Probeer deze voor hem weer aan de praat te krijgen. Liep in het begin helemaal niet. Oude benzine uit tank verwijderd en schoongespoeld met nieuwe benzine. Vacuum benzinekraan gecontroleerd en deze werkt. Luchtfilter schoon geblazen. Bougies verwijderd, gecontroleerd en schoongemaakt. Carberateur unit verwijderd en van elke carberateur vlotterkamer geopend en Main jet en Pilot jet schoon gemaakt (deze waren verstopt).
Na alles weer terug geplaatst te hebben loopt deze stationair (redelijk) goed. Alleen bij het gas geven houdt de motor in of reageert niet altijd direct.
Na het weghalen van het luchtfilter gezien dat bij het gasgeven de gasschuif en gasnaald van alle vier de carberateurs vibreren/resoneren. Is dit normaal?
Waarschijnlijk haal ik de carberateur unit er weer uit en ga deze toch verder schoonmaken. Iemand suggesties wat te controleren en schoon te maken. Herkent iemand dit probleem? Kan ook wezen dat ergens het vauum of ontluchting niet goed is of ergens valse lucht wordt aangezogen?
 
Als er geen scheuren in de o- ringen onder de gasschuif / naald geleider zitten gewoon insmeren met siliconen vet en terugmonteren.
Let op dat de naald geleider (buis) goed geroteerd zit.
Betreft het dopje, deze kunnen inderdaad los lijken te zitten maar je vlotter drukt m wel dicht. En ja deze hoort idd je stationair sproeiers af te dichten.
Je kunt ze ook een beetje soepeler maken met een föhn, meestal zijn ze een beetje verhard.
 
Als je de naalden afsteld met de clip in de middelste groef en de mengsel schroeven op 2,25 - 2,5 omwenteling uitdraait zal ie mooi stationair moeten draaien en goed op moeten pakken. Hangt uiteraard wel af van van overige zaken zoals compressie, klepspeling en juiste synchronisatie.
 
Vandaag de carberateurs weer volledig in elkaar gezet en terug gebouwd. En ja hoor, de motor loopt weer als een zonnetje. Stationair loopt deze mooi rondom de 1400-1500 toeren. Acceleren gaat weer prima en valt na het loslaten van het gas weer netjes terug naar het stationair toerental. Al met al, prima.
Resumerend: carberateurs ultrasoon gereinigd, pakkingen, pluggen en O-ringen vervangen. Van de week nog even een nieuwe accu en waarschijnlijk de remblokken vervangen. Daarna ga ik eerst weer rijden om te kijken of er nog meer is. Waarschijnlijk moeten ketting en tandwiel nog vervangen worden.

P.s: Ik wil ook nog de motorolie vervangen (deze is tevens voor olie/lucht koeler en is al 2.5 jaar oud). Alvorens ik er nieuwe olie in wil gooien wil ik het oliesysteem eerst schoonspoelen (flushen, zoals bij een auto). Wat voor additief bij de oude motorolie kan ik hier voor gebruiken?
 
Zou eerst eens kijken hoe de olie eruit ziet alvorens te gaan flushen.
Gewoon ff een tywrap via je vuldop erin steken en kijken op een stuk keukenrol of het er echt slecht uit ziet.
De boel gewoon loeiwarm rijden en verversen (pas op olie kan heet zijn 😁)
Zou er iig geen volsyntheet ingooien.

En qua brandstof inderdaad ron98
 
Voortaan BP Ultimate of Shell V power tanken. Daar zit geen ethanol in. (De ethanol is idd. het probleem bij oudere motoren)

Ik zie op de website van BP dat er in BP Ultimate tot 5% bio-ethanol kan zitten:
Link naar BP website
BP Ultimate 98 is geschikt voor alle benzine motoren en mag tot 5% ethanol bevatten.

Op de website van shell Nederland stond vorig jaar nog bij de beschrijving van hun brandstoffen dat er in V-Power geen bio-ethanol zit maar dat kan ik nu niet meer terugvinden. Wel enkele oudere artikelen (die wel recent zijn bijgewerkt) waarin staat dat er in V-Power geen bio-ethanol zit:
Shell Nederland
Shell Nederland
Ook was ik laatst bij een shell pomp (in Nederland) waarbij op de pomp een E5 sticker zat met daarop dat er 0% bio-ethanol in de V-Power zit.

Op de website van Shell België staat nog wel duidelijk vermeld dat er geen bio-ethanol in V-Power zit:
Shell België

Ik heb net Shell gebeld en die hebben mij gegarandeerd dat er geen bio-ethanol in V-Power zit en dat ze dat ook niet van plan zijn om toe te voegen zolang zij daar niet toe verplicht worden.
 
Ik zie op de website van BP dat er in BP Ultimate tot 5% bio-ethanol kan zitten:
Link naar BP website
BP Ultimate 98 is geschikt voor alle benzine motoren en mag tot 5% ethanol bevatten.

Op de website van shell Nederland stond vorig jaar nog bij de beschrijving van hun brandstoffen dat er in V-Power geen bio-ethanol zit maar dat kan ik nu niet meer terugvinden. Wel enkele oudere artikelen (die wel recent zijn bijgewerkt) waarin staat dat er in V-Power geen bio-ethanol zit:
Shell Nederland
Shell Nederland
Ook was ik laatst bij een shell pomp (in Nederland) waarbij op de pomp een E5 sticker zat met daarop dat er 0% bio-ethanol in de V-Power zit.

Op de website van Shell België staat nog wel duidelijk vermeld dat er geen bio-ethanol in V-Power zit:
Shell België

Ik heb net Shell gebeld en die hebben mij gegarandeerd dat er geen bio-ethanol in V-Power zit en dat ze dat ook niet van plan zijn om toe te voegen zolang zij daar niet toe verplicht worden.
Bedankt voor de informatie. Tot dusver was het mij ook niet duidelijk wat betreft Shell V-power. Momenteel tank ik nu Esso Synergi Supreme + (E5) en Total Excellium (E5). Beiden zitten bij mij in de buurt. Shell V-power is nu ook een optie geworden. Esso is ongeveer 12ct/liter duurder en Total 8ct/liter duurder t.o.v. Euro 95. Shell weet ik zoniet. Op jaarbasis is dat voor mij ongeveer €60 meer t.o.v. Euro 95. Niet veel extra kosten als dit een behoud voor je motor is.
 
Op jaarbasis is dat voor mij ongeveer €60 meer t.o.v. Euro 95. Niet veel extra kosten als dit een behoud voor je motor is.

Mee eens. Ik tank altijd V-power. De vorige eigenaar van mijn Yamaha FZS600 tankte Euro 95. Toen ik de motor kocht waren de carburateurs niet lang geleden schoongemaakt, maar de pilot jet was al helemaal dicht. Tank, carburateurs en brandstoffilter zat vol met roest. Nu tank ik alleen nog maar V-power en zorg dat de tank lekker vol zit. Ik heb de motor nu een jaar en nog steeds geen roest te bekennen :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan